Levensvragen

Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Levensvragen

Bericht door Laag »

Mannetje schreef:Een heel kort, maar oprecht gemeend advies:
Breng geen tijd op het forum door, maar breng die tijd met een open Bijbel en in gebed door.
Enige juiste antwoord, je zou hier op dit forum psychische klachten krijgen.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Levensvragen

Bericht door GGotK »

DDD schreef:Toch geeft je taalgebruik mij aanleiding om te denken dat je ook psychisch niet in orde bent. Ik weet natuurlijk niet in wat voor HHK je opgroeit, maar je taalgebruik is abnormaal archaïserend, nog afgezien van de taalfouten.
Waar staat dit in de DSM-IV?
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Levensvragen

Bericht door GGotK »

Mannetje schreef:Een heel kort, maar oprecht gemeend advies:
Breng geen tijd op het forum door, maar breng die tijd met een open Bijbel en in gebed door.
Aan welke mensen moeten we wel het advies geven om tijd door te brengen op dit forum?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Levensvragen

Bericht door liz boer »

Wijk schreef:Och DIA, ik ben zo bang dat alles ingebeeld is, eigenlijk geloof ik niet eens meer dat die tijd van goede dingen wel echt oprecht was. Helemaal ontkennen kan ik het ook niet, maar misschien is het wel allemaal namaak geweest. Hoe kan ik dit weten? Hoe kan ik nou weten of dit alles van Hem geschonken is? Ziende op de situatie nu, zou ik niet eens durven zeggen dat het wel van God was. Bedankt voor uw gesproken woorden.

@Delftenaar en andere: Het moeilijke is dat ik weet hoe iedereen denkt. Als ik aan de een zou vragen die niet zo fel de oude waarheid aanhangt dan zal het antwoord zijn dat ik niet perse die weg zou moeten bewandelen. Maar als ik dit wel aan iemand zou vragen die geloofd dat alleen deze weg de rechte, smalle weg is, die zal altijd dit dan ook duidelijk maken. Ik weet dus niet wat ik moet doen, en met wie ook.

Wat ik bedoel met de oude waarheid is dit: Wij zijn allen diep gevallen in Adam, er is een breuk tussen God en de mens, van nature. Deze breuk kan hersteld worden, doch vanuit de mens zal er nooit enige poging zijn om deze breuk te herstellen. Alleen God kan dit en heeft al van eeuwigheid af besloten wie Hij zou uitverkiezen. De mens is tot het diepst toe bevlekt met zonde, we doen niet alleen zonde, we zijn zondaar... en we blijven zondaar, tot de laatste snik. We willen ten diepste niet in God geloven, we willen niet buigen voor Koning Jezus. De wet is gegeven om mensen duidelijk te maken dat we zondaren zijn, maar ook zodat we inleven dat we de wet nooit kunnen houden, dan komt er een wanhoop en is er geen enkele weg meer over. Al onze eigen wegen moeten worden afgesloten en afgesneden. Ten midden van die wanhoop is daar een Heiland, die komt met Zijn tere liefde in een boos en zondig hart. Hoe is het mogelijk dat Zo een Iemand nog zich wil ontfermen over zondaren. Christus is gestorven voor degene die deze zaken diep in hun hart bevonden hebben. Ik vergeet veel zaken vast maar even kort bedoel ik ongeveer dit.

U ook bedankt en alle andere die de moeite hebben genomen om te reageren. De Heere geven hopelijk verlichting in mijn hart, zouden jullie allen willen bidden, het gaat alleen maar slechter.
Wat dunk u van de Christus?
Wie is Hij voor je?
Dat is de Enige boei waar je zich aan vastkunt houden.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Levensvragen

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Toch geeft je taalgebruik mij aanleiding om te denken dat je ook psychisch niet in orde bent. Ik weet natuurlijk niet in wat voor HHK je opgroeit, maar je taalgebruik is abnormaal archaïserend, nog afgezien van de taalfouten.
Heerlijk eerlijk antwoord. Ik dacht hetzelfde....
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Levensvragen

Bericht door DDD »

GGotK schreef:
DDD schreef:Toch geeft je taalgebruik mij aanleiding om te denken dat je ook psychisch niet in orde bent. Ik weet natuurlijk niet in wat voor HHK je opgroeit, maar je taalgebruik is abnormaal archaïserend, nog afgezien van de taalfouten.
Waar staat dit in de DSM-IV?
Wat denk je zelf?

Vermoedelijk ergens rond 299.80. Maar ik ben geen psycholoog, dus ik moet het doen met googlen.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Levensvragen

Bericht door -DIA- »

Als mens kunnen we niet helpen. Laten we dat maar beseffen. Al zouden we wat willen proberen te zeggen... Het belangrijkste is dat God spreekt, en dan hoeven wij niets meer te zeggen. Wij zouden alles alleen meer stuk maken.
Wat dat laatste betreft is niet vreemd. Als God in een mens wil beginnen zullen de mensen het op een psychische afwijking proberen te werpen. Ik raad aan het boek van John Bunyan over eens Christens reize te lezen. Daar komt dit ook wel naar voren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Levensvragen

Bericht door GGotK »

DDD schreef:
GGotK schreef:
DDD schreef:Toch geeft je taalgebruik mij aanleiding om te denken dat je ook psychisch niet in orde bent. Ik weet natuurlijk niet in wat voor HHK je opgroeit, maar je taalgebruik is abnormaal archaïserend, nog afgezien van de taalfouten.
Waar staat dit in de DSM-IV?
Wat denk je zelf?

Vermoedelijk ergens rond 299.80. Maar ik ben geen psycholoog, dus ik moet het doen met googlen.
Misschien zou het dan beter zijn om zorgvuldiger om te gaan met kwalificaties als 'psychisch niet in orde zijn'.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Levensvragen

Bericht door DDD »

Bedoel je daarmee te zeggen dat er iets onzorgvuldig was? Dan zou het zorgvuldig te zijn om te zeggen wat.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Levensvragen

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:Een heel kort, maar oprecht gemeend advies:
Breng geen tijd op het forum door, maar breng die tijd met een open Bijbel en in gebed door.
Dat is ook mijn advies. Hier is voor zover ik weet nooit een mens echt onderwezen. Het is alleen maar discussie, en dat mag op zich wel, maar daar worden we doorgaans niet door gesticht.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Levensvragen

Bericht door Delftenaar »

Termen als "psychisch niet in orde zijn" bezigen wij hier niet. Dat maak jij ervan.

Er is een groot verschil tussen psychische nood en psychische nood. Daarnaast is verschil tussen psychische nood en pastorale/geestelijke nood. Dat laatste is niet hetzelfde als het eerste.
Maar psychische nood veroorzaakt vrijwel altijd pastorale/geestelijke nood. Dat maakt het verwarrend.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Levensvragen

Bericht door -DIA- »

Delftenaar schreef:Termen als "psychisch niet in orde zijn" bezigen wij hier niet. Dat maak jij ervan.

Er is een groot verschil tussen psychische nood en psychische nood. Daarnaast is verschil tussen psychische nood en pastorale/geestelijke nood. Dat laatste is niet hetzelfde als het eerste.
Maar psychische nood veroorzaakt vrijwel altijd pastorale/geestelijke nood. Dat maakt het verwarrend.
Die laatste nood is er meer dan we meest denken. Waar kunnen we nog terecht voor levensvragen. Het is meest maar zo oppervlakkig. Dan moet de hand eerst maar in eigen boezem.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Levensvragen

Bericht door pierre27 »

-DIA- schreef:
Mannetje schreef:Een heel kort, maar oprecht gemeend advies:
Breng geen tijd op het forum door, maar breng die tijd met een open Bijbel en in gebed door.
Dat is ook mijn advies. Hier is voor zover ik weet nooit een mens echt onderwezen. Het is alleen maar discussie, en dat mag op zich wel, maar daar worden we doorgaans niet door gesticht.
Ben ik het niet met je eens DIA, het is net met welke intentie je op RF zit.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Levensvragen

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Delftenaar schreef:Termen als "psychisch niet in orde zijn" bezigen wij hier niet. Dat maak jij ervan.

Er is een groot verschil tussen psychische nood en psychische nood. Daarnaast is verschil tussen psychische nood en pastorale/geestelijke nood. Dat laatste is niet hetzelfde als het eerste.
Maar psychische nood veroorzaakt vrijwel altijd pastorale/geestelijke nood. Dat maakt het verwarrend.
Die laatste nood is er meer dan we meest denken. Waar kunnen we nog terecht voor levensvragen. Het is meest maar zo oppervlakkig. Dan moet de hand eerst maar in eigen boezem.
Dat hangt er erg vanaf of je hier ook bent om naar anderen te luisteren. Dat kan heel opbouwend zijn.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Levensvragen

Bericht door huisman »

DDD schreef:Bedoel je daarmee te zeggen dat er iets onzorgvuldig was? Dan zou het zorgvuldig te zijn om te zeggen wat.
Idd jij was onzorgvuldig om een geestelijke worsteling te typeren als dat iemand psychisch niet in orde is omdat zijn taalgebruik
abnormaal archaïserend is en dat hij spelfouten maakt.

M.a.w. psychisch normale mensen maken geen spelfouten en hebben een modern taalgebruik.

Wij mochten deze avond een weekdienst beluisteren over DL 3/4 11,12,13

Onze Dordtse vaderen waren vast ook "psychisch niet in orde".
3/4-11. Voorts, wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt, zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken, en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die des Geestes Gods zijn; maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking van denzelfden wederbarenden Geest; Hij opent het hart, dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.

3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.

3/4-13. De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie