Micha Zondag

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Micha Zondag

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:Met opgelegde stof wordt bedoeld dat een predikant zich door God geroepen voelt om speciaal over een bepaalde tekst te preken, of eigenlijk meer dan 'geroepen': sterk gedrongen.
En waarom die cynische vragen? Het is onbekend geworden. Dat wekt wrevel, of men dat wil toegeven of niet.
Je moet dat heel anders zien, DIA. Het is juist goed dat er ook mensen op Refoforum zitten die niet van huis uit vertrouwd zijn met de termen die wij heel goed kennen. En dat ze daarover vragen stellen. Op die manier neemt het begrip toe.
Dus ik zou als ik u was gewoon antwoord geven.
Dat doe ik ook normaal, maar hier kwam een venijnig staartje aan richting GG-Rijssen-Noord.
Makkers, staakt uw wild geraasch..

DIA, er werd in eerste instantie gewoon een vraag gesteld. Doordat jij deze extrapoleerde naar de prediking hedentendage werd het zoals het nu is geworden.

Oh, Eilander, jij was niet 1 van deze makkers :D
Tip: lees ieder bericht wat je ziet 2 keer. Leg het even weg. En reageer sec op de tekst.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 16 okt 2018, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Micha Zondag

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
En waarom die cynische vragen? Het is onbekend geworden. Dat wekt wrevel, of men dat wil toegeven of niet.
Eilander beantwoordt gewoon een vraag. Jij kunt het niet laten gelijk weer een oordeel over anderen uit te spreken en weer moord en brand te schreeuwen als ik daar enigszins vilein op reageer.
... en daarmee kunnen we deze gedachtenwisseling ook weer als afgerond beschouwen.
Toch is een ding niet bevredigend afgehandeld, en het zou passen te verklaren wat er bedoelt wordt met: Maar gelukkig is en gaat alles in de GG in Rijssen conform het reformatorische boekje. Laat het verder maar, het is een opmerking die me toch even van het hart moet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Micha Zondag

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Je moet dat heel anders zien, DIA. Het is juist goed dat er ook mensen op Refoforum zitten die niet van huis uit vertrouwd zijn met de termen die wij heel goed kennen. En dat ze daarover vragen stellen. Op die manier neemt het begrip toe.
Dus ik zou als ik u was gewoon antwoord geven.
Ik heb tot mijn 18e levensjaar met twee benen midden in de reformatorische zuil gestaan, maar deze uitdrukking ben ik nooit eerder tegengekomen. Dat komt wellicht omdat ik slechts een gereformeerde bonder ben.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Micha Zondag

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Ambtenaar schreef: Het heeft met symboliek te maken. Het is overigens al een vrij oude traditie om kleuren te gebruiken in de liturgie. Deze traditie dateert van zeker 1000 jaar geleden. Persoonlijk zie ik geen enkel bezwaar tegen het gebruiken van kleuren die een bepaalde symbolische betekenis hebben.
We mogen successie en oudheid niet aanmerken... Verder wacht ik op deskundige uitleg van Hendrikus, die er ongetwijfeld meer van kan zeggen.
Het is de toon die de muziek maakt. Wie al begint in een vooringenomen toonzetting van "wie heeft deze 'inzetting' bedacht?" [terwijl er geen sprake is van een inzetting] of "moeten we dan soms paarse kleren aantrekken?" [je weet heus wel beter], hoeft niet te verwachten dat iemand de moeite zal nemen om serieus op zulke vragen in te gaan.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Micha Zondag

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Je moet dat heel anders zien, DIA. Het is juist goed dat er ook mensen op Refoforum zitten die niet van huis uit vertrouwd zijn met de termen die wij heel goed kennen. En dat ze daarover vragen stellen. Op die manier neemt het begrip toe.
Dus ik zou als ik u was gewoon antwoord geven.
Ik heb tot mijn 18e levensjaar met twee benen midden in de reformatorische zuil gestaan, maar deze uitdrukking ben ik nooit eerder tegengekomen. Dat komt wellicht omdat ik slechts een gereformeerde bonder ben.
U hoeft ook weer niet te gering en minachtend over uzelf en over uw gemeente te spreken... dan vervallen we van het ene in het andere uiterste. Neem van mij maar aan dat ik goed heb kunnen luisteren naar predikanten die tot de "Bond" hoorden. Wellicht is het wel bekend dat ik me niet zo binnen de grenzen van een bepaald kerkverband beweeg. Waar het levende Woord gepreekt word kan ik luisteren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Micha Zondag

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Ambtenaar schreef: Het heeft met symboliek te maken. Het is overigens al een vrij oude traditie om kleuren te gebruiken in de liturgie. Deze traditie dateert van zeker 1000 jaar geleden. Persoonlijk zie ik geen enkel bezwaar tegen het gebruiken van kleuren die een bepaalde symbolische betekenis hebben.
We mogen successie en oudheid niet aanmerken... Verder wacht ik op deskundige uitleg van Hendrikus, die er ongetwijfeld meer van kan zeggen.
Het is de toon die de muziek maakt. Wie al begint in een vooringenomen toonzetting van "wie heeft deze 'inzetting' bedacht?" [terwijl er geen sprake is van een inzetting] of "moeten we dan soms paarse kleren aantrekken?" [je weet heus wel beter], hoeft niet te verwachten dat iemand de moeite zal nemen om serieus op zulke vragen in te gaan.
Dat had ik ook helemaal niet verwacht... :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Micha Zondag

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef: Het is de toon die de muziek maakt. Wie al begint in een vooringenomen toonzetting van "wie heeft deze 'inzetting' bedacht?" [terwijl er geen sprake is van een inzetting] of "moeten we dan soms paarse kleren aantrekken?" [je weet heus wel beter], hoeft niet te verwachten dat iemand de moeite zal nemen om serieus op zulke vragen in te gaan.
Dat maak jij ervan dat er vooringenomenheid is. In die betreffende kerk ziet de dominee eruit als een pastoor, met zijn gekleurde mantel met borduursels.
Afgezien van de rest van de invulling van de diensten, die neigt inderdaad naar het roomse.
Zal best allemaal plaatsbepaald of wijkbepaald zijn, maar door al die dingen eromheen, zoals kleurtjes - die geen enkele outsider begrijpt - en benamingen, leidt het wel af van hetgeen waar het om gaat. Het zal niet toevallig zijn dat de wijkgemeente die van oudsher hervormd is, dit allemaal niet heeft.
We moesten de drempel verlagen toch, maar hier doe je dat echt niet mee.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Micha Zondag

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef: Dat maak jij ervan dat er vooringenomenheid is.
Jouw vraag was toch echt "En wat moet je er verder mee, paarse kleding aantrekken?"
Of behoor jij ook tot de mensen die geen vragen stellen om antwoord te krijgen, maar als een slinkse manier om hun misprijzen kenbaar te maken? Nee toch?
~~Soli Deo Gloria~~
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Micha Zondag

Bericht door Isala »

Mara schreef:Gisteren was ik in een andere kerk en hoorde voor het eerst dat het Micha Zondag was.
Afbeelding

Zijn jullie hiermee bekend? Ik ben benieuwd welke kerken hier aan meedoen. Ik vermoed dat dit meer iets is voor de linker/middenflank, maar dat kan ik mis hebben.
Laatst las ik deze tekst
Jakobus 2 vers 13:
Want onbarmhartig zal het oordeel zijn over hem die geen barmhartigheid heeft bewezen.
En de barmhartigheid triomfeert over het oordeel!

Ai, dit bleef haken...


Ik heb het vermoeden dat het niets te doen heeft met links of rechts. Of groen of paars...
Het gaat om de gesteldheid van het hart, de gezindheid van Christus hebben.
Heb je dat niet, dan is je geloof dood.
Geloof zonder deze vruchten, zonder deze werken, is dood.
Dat staat te lezen het vervolg van Jakobus 2.
Hora est!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Micha Zondag

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: Op zich niet. Maar het moet geen opgelegde stof worden. We weten dat predikanten wel eens een opgelegde stof krijgen. Dat ze er niet onderuit kunnen. Zo staat een preek over de zonen van Eli mij nog zeer helder bij. Het was een opgelegde stof, niet door mensen, en van zo'n preek gaat wat uit. Dat is niet tot streling van de mens.
Wat is opgelegde stof?
Weten we dat niet? Is dit REFOFORUM? Moet ik dan de hele leer en alle reformatorische begrippen uitleggen? Wel een bewijs dunkt me., welk een prediking we nu veelal onder verkeren.
Immers: HIJ spreekt GEWIS tot elk die voor HEM leeft. EN: Zie: Ik leg Mijn woorden in uw mond: En: Zo zij niet spreken naar dit Woord enz.
Sorry, maar ik heb geen idee wat jij bedoelt met 'opgelegde stof'.
Je zegt in je eerste zin: 'het moet geen opgelegde stof' worden. Vervolgens staat juist een preek uit 'een opgelegde stof' je nog goed bij.
Dan zou ik denken: Je bent een voorstander van opgelegde stof'...
'Maar gezien je reactie op @Ambtenaar lijk je er weer iets anders mee te bedoelen.
Misschien toch goed om uit te leggen wat je met deze voor mij volstrekt onbekende term bedoelt.

Ik kan i.i.g. uitleggen wat ik bedoelde: in sommige gevallen wordt een tekst voor een preek aangedragen door een ander. Dat kan bijvoorbeeld de jeugdvereniging zijn voor een preek op start- of jeugdzondag, of voor een preekbespreking. Het kan ook zijn vanuit de diaconie. Uiteraard altijd in overleg. Het is helemaal niet verkeerd dat een tekst soms op die manier preekstof wordt; het gaat allemaal niet buiten de leiding van de Heilige Geest om.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Micha Zondag

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
-DIA- schreef:
Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: Op zich niet. Maar het moet geen opgelegde stof worden. We weten dat predikanten wel eens een opgelegde stof krijgen. Dat ze er niet onderuit kunnen. Zo staat een preek over de zonen van Eli mij nog zeer helder bij. Het was een opgelegde stof, niet door mensen, en van zo'n preek gaat wat uit. Dat is niet tot streling van de mens.
Wat is opgelegde stof?
Weten we dat niet? Is dit REFOFORUM? Moet ik dan de hele leer en alle reformatorische begrippen uitleggen? Wel een bewijs dunkt me., welk een prediking we nu veelal onder verkeren.
Immers: HIJ spreekt GEWIS tot elk die voor HEM leeft. EN: Zie: Ik leg Mijn woorden in uw mond: En: Zo zij niet spreken naar dit Woord enz.
Sorry, maar ik heb geen idee wat jij bedoelt met 'opgelegde stof'.
Je zegt in je eerste zin: 'het moet geen opgelegde stof' worden. Vervolgens staat juist een preek uit 'een opgelegde stof' je nog goed bij.
Dan zou ik denken: Je bent een voorstander van opgelegde stof'...
'Maar gezien je reactie op @Ambtenaar lijk je er weer iets anders mee te bedoelen.
Misschien toch goed om uit te leggen wat je met deze voor mij volstrekt onbekende term bedoelt.

Ik kan i.i.g. uitleggen wat ik bedoelde: in sommige gevallen wordt een tekst voor een preek aangedragen door een ander. Dat kan bijvoorbeeld de jeugdvereniging zijn voor een preek op start- of jeugdzondag, of voor een preekbespreking. Het kan ook zijn vanuit de diaconie. Uiteraard altijd in overleg. Het is helemaal niet verkeerd dat een tekst soms op die manier preekstof wordt; het gaat allemaal niet buiten de leiding van de Heilige Geest om.
Ik zal proberen eenvoudig te zeggen wat we bedoelen. Een dominee kan ook van een mens een last opgelegd krijgen.
Dan is (dacht ik) de dominee niet verplicht dat op te volgen. Het was een mens, en hij kan niet heersen over een medemens.
Anders ligt het als God spreekt. Immers is een dominee (daar gaan we dan van uit) niet van of door een mens geroepen, maar hij heeft een Hemelse Zender. Als deze Hemelse Zender hem een last oplegt, zal een dominee dat niet altijd graag willen. Maar hoe hij het ook probeert (denk aan Jona) hij moet tenslotte toch buigen, en de last van God uitspreken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Micha Zondag

Bericht door eilander »

@Luther had ook gewoon mijn antwoord kunnen lezen:
eilander schreef:Met opgelegde stof wordt bedoeld dat een predikant zich door God geroepen voelt om speciaal over een bepaalde tekst te preken, of eigenlijk meer dan 'geroepen': sterk gedrongen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Micha Zondag

Bericht door Ambtenaar »

Maar DIA geeft aan dat het geen opgelegde stof moet zijn, ondanks dat predikanten opgelegde stof krijgen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Micha Zondag

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
eilander schreef:Met opgelegde stof wordt bedoeld dat een predikant zich door God geroepen voelt om speciaal over een bepaalde tekst te preken, of eigenlijk meer dan 'geroepen': sterk gedrongen.
En waarom die cynische vragen? Het is onbekend geworden. Dat wekt wrevel, of men dat wil toegeven of niet.
Nee hoor. Maar het is vervelend als iemand zich onduidelijk uitdrukt. Zie ook een ander draadje. Ook al kun je het niet duidelijker schrijven, toch is dat voor een ander vervelend. Ik had overigens ook niet precies begrepen wat de bedoeling was. Ik dacht meer aan een preekrooster.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Micha Zondag

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:Met opgelegde stof wordt bedoeld dat een predikant zich door God geroepen voelt om speciaal over een bepaalde tekst te preken, of eigenlijk meer dan 'geroepen': sterk gedrongen.
En waarom die cynische vragen? Het is onbekend geworden. Dat wekt wrevel, of men dat wil toegeven of niet.
Nee hoor. Maar het is vervelend als iemand zich onduidelijk uitdrukt. Zie ook een ander draadje. Ook al kun je het niet duidelijker schrijven, toch is dat voor een ander vervelend. Ik had overigens ook niet precies begrepen wat de bedoeling was. Ik dacht meer aan een preekrooster.
Er zijn inderdaad dominees die ver van tevoren preken hebben gepland. Dat programma kan wel eens op de kop moeten.
Zo weet ik van verschillende dominees die in zo'n geval eerst een andere tekst wilden behandelen. Dat werd dan afgesneden of
weggenomen. Ik weet niet of dit duidelijk is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie