Micha Zondag

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Micha Zondag

Bericht door Luther »

eilander schreef:@Luther had ook gewoon mijn antwoord kunnen lezen:
eilander schreef:Met opgelegde stof wordt bedoeld dat een predikant zich door God geroepen voelt om speciaal over een bepaalde tekst te preken, of eigenlijk meer dan 'geroepen': sterk gedrongen.
Euhm… DIA begon als volgt:
DIA schreef:Maar het moet geen opgelegde stof worden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Micha Zondag

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:Ik zal proberen eenvoudig te zeggen wat we bedoelen. Een dominee kan ook van een mens een last opgelegd krijgen.
Dan is (dacht ik) de dominee niet verplicht dat op te volgen. Het was een mens, en hij kan niet heersen over een medemens.
Anders ligt het als God spreekt. Immers is een dominee (daar gaan we dan van uit) niet van of door een mens geroepen, maar hij heeft een Hemelse Zender. Als deze Hemelse Zender hem een last oplegt, zal een dominee dat niet altijd graag willen. Maar hoe hij het ook probeert (denk aan Jona) hij moet tenslotte toch buigen, en de last van God uitspreken.
Daar ben ik het uiteraard mee eens. Maar dat strijdt toch niet met wat ik schreef?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Micha Zondag

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:
Er zijn inderdaad dominees die ver van tevoren preken hebben gepland. Dat programma kan wel eens op de kop moeten. Zo weet ik van verschillende dominees die in zo'n geval eerst een andere tekst wilden behandelen. Dat werd dan afgesneden of weggenomen. Ik weet niet of dit duidelijk is.
Je terminologie is enigszins archaïsch wat mij betreft, maar inhoudelijk klopt je boodschap. Predikanten kunnen geïnspireerd raken om iets anders te vertellen dan ze lang van te voren gepland hadden. Dat gebeurt dan wel in de studeerkamer en niet pas op de kansel.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Micha Zondag

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:Dat gebeurt dan wel in de studeerkamer en niet pas op de kansel.
In een uitzonderlijk geval gebeurt het ook wel op de kansel. En echt niet alleen in de GG. Ik heb dit ook weleens vernomen uit de mond van een Hervormd predikant. De Geest is daarin vrij.

En uiteraard ontslaat dit predikanten niet van de plicht om goed voor te bereiden, te studeren en te plannen.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 16 okt 2018, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Micha Zondag

Bericht door Jantje »

Pas gebeurde zoiets nog in Zeeland. De ds. werd gedwongen ergens anders over te preken. Ik weet overigens niet of het op de kansel gebeurde of in de studeerkamer.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Micha Zondag

Bericht door gallio »

J.C. Philpot schreef:
En uiteraard ontslaat dit predikanten van de plicht om goed voor te bereiden, te studeren en te plannen.
niet ???
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Micha Zondag

Bericht door J.C. Philpot »

gallio schreef:
J.C. Philpot schreef:
En uiteraard ontslaat dit predikanten van de plicht om goed voor te bereiden, te studeren en te plannen.
niet ???
Inderdaad :D

Posting aangepast.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Micha Zondag

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
Er zijn inderdaad dominees die ver van tevoren preken hebben gepland. Dat programma kan wel eens op de kop moeten. Zo weet ik van verschillende dominees die in zo'n geval eerst een andere tekst wilden behandelen. Dat werd dan afgesneden of weggenomen. Ik weet niet of dit duidelijk is.
Je terminologie is enigszins archaïsch wat mij betreft, maar inhoudelijk klopt je boodschap. Predikanten kunnen geïnspireerd raken om iets anders te vertellen dan ze lang van te voren gepland hadden. Dat gebeurt dan wel in de studeerkamer en niet pas op de kansel.
Enigszins ja... Ik ken een spreekwoord, dat zegt: Waar je mee omgaat wordt je mee besmet. En ik las eens dat ds. Kersten zo doorkneed was in de oude schrijvers dat hij hun taal vaak overnam. Als we oude preken horen, merken we dit meer. Aan de Theologische School werd ooit een proefpreek van ds. J. van Haaren min of meer afgekeurd, omdat het een te laag 'och en ach-gehalte' had... Zelf zei hij daarvan: Dat zal nog wel komen. Hij moest daarna een preek uitspreken zoals ds. Kersten dat deed.... Dan was het goed... Het is er in de praktijk echter nooit echt van gekomen... Of niet overdrijven. Een aanmerking op een te weinig "och- en ach-gehalte" vind ik wel ver gezocht. In uiterlijke dingen moeten we soms nuchter zijn..
Toen hij zelf les gaf aan de Theologische School benadrukte hij juist om op de kansel geen preektoon aan te slaan.... Het maakt op zich de preek niet anders. De ernst komt er wel in naar voren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Micha Zondag

Bericht door eilander »

Luther schreef:
eilander schreef:@Luther had ook gewoon mijn antwoord kunnen lezen:
eilander schreef:Met opgelegde stof wordt bedoeld dat een predikant zich door God geroepen voelt om speciaal over een bepaalde tekst te preken, of eigenlijk meer dan 'geroepen': sterk gedrongen.
Euhm… DIA begon als volgt:
DIA schreef:Maar het moet geen opgelegde stof worden.
Als je zijn hele posting leest, snap je het best, Luther. Spant u een weinig in.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: RE: Re: Micha Zondag

Bericht door Luther »

eilander schreef:
Luther schreef:
eilander schreef:@Luther had ook gewoon mijn antwoord kunnen lezen:
eilander schreef:Met opgelegde stof wordt bedoeld dat een predikant zich door God geroepen voelt om speciaal over een bepaalde tekst te preken, of eigenlijk meer dan 'geroepen': sterk gedrongen.
Euhm… DIA begon als volgt:
DIA schreef:Maar het moet geen opgelegde stof worden.
Als je zijn hele posting leest, snap je het best, Luther. Spant u een weinig in.
Ik had oprecht nog nooit van deze uitdrukking gehoord. Verder wil ik de achterliggende gedachte bestrijden, als zou een voorganger die preekt over een tekst die hij van tevoren krijgt aangereikt, minder geestelijk zijn, of een inbreuk zijn op de vrijheid van de Geest.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Micha Zondag

Bericht door Zeeuw »

Luther schreef:Ik had oprecht nog nooit van deze uitdrukking gehoord. Verder wil ik de achterliggende gedachte bestrijden, als zou een voorganger die preekt over een tekst die hij van tevoren krijgt aangereikt, minder geestelijk zijn, of een inbreuk zijn op de vrijheid van de Geest.
Ik denk niet dat die gedachte heerst Luther. Eerder is door Philpot aangegeven dat de normale weg die van studie en voorbereiding is. Waarop uiteraard zegen kan rusten zoveel als God wil dat er zal zijn. Maar het zal wel indrukwekkend zijn wanneer God deze voorbereiding opzij schuift en een predikant woorden en teksten in de mond legt. Ik heb dit naar ik weet nog nooit meegemaakt op deze wijze.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: RE: Re: Micha Zondag

Bericht door Luther »

Zeeuw schreef:
Luther schreef:Ik had oprecht nog nooit van deze uitdrukking gehoord. Verder wil ik de achterliggende gedachte bestrijden, als zou een voorganger die preekt over een tekst die hij van tevoren krijgt aangereikt, minder geestelijk zijn, of een inbreuk zijn op de vrijheid van de Geest.
Ik denk niet dat die gedachte heerst Luther. Eerder is door Philpot aangegeven dat de normale weg die van studie en voorbereiding is. Waarop uiteraard zegen kan rusten zoveel als God wil dat er zal zijn. Maar het zal wel indrukwekkend zijn wanneer God deze voorbereiding opzij schuift en een predikant woorden en teksten in de mond legt. Ik heb dit naar ik weet nog nooit meegemaakt op deze wijze.
In bijzondere gevallen zal de Heere bijzonder leiden. De normale weg is dat de tekstkeuze tot stand komt door voortdurende biddende houding, zoals Samuël. Daarin doen vervolgens allerlei dingen mee: wat er zich aandient in pastoraat en catechese, waar een predikant op stuit in zijn eigen omgang met de Schriften, maar soms ook wat hem aangereikt wordt. Overigens vind ik het als hoorder ook prettig als er in series wordt gepreekt, en niet alleen 'losse' teksten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Micha Zondag

Bericht door Zeeuw »

Luther schreef:
Zeeuw schreef:
Luther schreef:Ik had oprecht nog nooit van deze uitdrukking gehoord. Verder wil ik de achterliggende gedachte bestrijden, als zou een voorganger die preekt over een tekst die hij van tevoren krijgt aangereikt, minder geestelijk zijn, of een inbreuk zijn op de vrijheid van de Geest.
Ik denk niet dat die gedachte heerst Luther. Eerder is door Philpot aangegeven dat de normale weg die van studie en voorbereiding is. Waarop uiteraard zegen kan rusten zoveel als God wil dat er zal zijn. Maar het zal wel indrukwekkend zijn wanneer God deze voorbereiding opzij schuift en een predikant woorden en teksten in de mond legt. Ik heb dit naar ik weet nog nooit meegemaakt op deze wijze.
In bijzondere gevallen zal de Heere bijzonder leiden. De normale weg is dat de tekstkeuze tot stand komt door voortdurende biddende houding, zoals Samuël. Daarin doen vervolgens allerlei dingen mee: wat er zich aandient in pastoraat en catechese, waar een predikant op stuit in zijn eigen omgang met de Schriften, maar soms ook wat hem aangereikt wordt. Overigens vind ik het als hoorder ook prettig als er in series wordt gepreekt, en niet alleen 'losse' teksten.
Klopt. Vwb dat laatste, dat hoeft voor mij niet zo. Ik hoorde 4 zondagen achter elkaar uit hetzelfde hoofdstuk van Ruth. Dan hoor ik graag weer iets anders. Ik vind het bv fijn als er een onbekend gedeelte goed wordt behandeld.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Micha Zondag

Bericht door liz boer »

Ouddorp schreef:Armoedebestrijding en ongelijkheid is inderdaad belangrijk, maar om er nu een speciale zondag aan te wijden? De kerk is geen maatschappelijke instelling. Is de volgende stap een klimaatzondag? Of een anti-rascisme-zondag?
even terug naar Micha zondag:
Ik was hongerig...
Ik was naakt...
Ik was in de gevangenis...
Zo gek is het niet, alleen zou het niet op een zondag aan moeten komen.
Laatst gewijzigd door liz boer op 17 okt 2018, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Micha Zondag

Bericht door Mara »

liz boer schreef:
Ouddorp schreef:Armoedebestrijding en ongelijkheid is inderdaad belangrijk, maar om er nu een speciale zondag aan te wijden? De kerk is geen maatschappelijke instelling. Is de volgende stap een klimaatzondag? Of een anti-rascisme-zondag?
even terug naar Micha zondag:
Ik was hongerig...
Ik was naakt...
Ik was in de gevangenis...
Zo gek is het niet, alleen zou het niet op een zondgad aan moeten komen.
Het is vandaag wereldarmoededag.
Er zijn mensen op de wereld die van 2.74 euro per dag rond moeten komen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie