Micha Zondag

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Micha Zondag

Bericht door liz boer »

Mara schreef:
liz boer schreef:
Ouddorp schreef:Armoedebestrijding en ongelijkheid is inderdaad belangrijk, maar om er nu een speciale zondag aan te wijden? De kerk is geen maatschappelijke instelling. Is de volgende stap een klimaatzondag? Of een anti-rascisme-zondag?
even terug naar Micha zondag:
Ik was hongerig...
Ik was naakt...
Ik was in de gevangenis...
Zo gek is het niet, alleen zou het niet op een zondgad aan moeten komen.
Het is vandaag wereldarmoededag.
Er zijn mensen op de wereld die van 2.74 euro per dag rond moeten komen.
Mooi dat er aandacht aan besteed wordt, bewust maken is goed, maar wat gaan we er mee doen? Dat is altijd mijn idee, ik ben echt een doener, ik wil daadwerkelijk aan de slag, dat doe ik ook voor de mensen die ik ken, ook kun je be[aalde instanties ondersteunen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Micha Zondag

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
liz boer schreef:
Ouddorp schreef:Armoedebestrijding en ongelijkheid is inderdaad belangrijk, maar om er nu een speciale zondag aan te wijden? De kerk is geen maatschappelijke instelling. Is de volgende stap een klimaatzondag? Of een anti-rascisme-zondag?
even terug naar Micha zondag:
Ik was hongerig...
Ik was naakt...
Ik was in de gevangenis...
Zo gek is het niet, alleen zou het niet op een zondgad aan moeten komen.
Het is vandaag wereldarmoededag.
Er zijn mensen op de wereld die van 2.74 euro per dag rond moeten komen.
Er lijken steeds meer dagen te komen. Nog maar een dag of wat geleden was het tot mijn stomme verbazing WERELDMEISJESDAG..,.
Moeten we dan de meisjes extra verwennen, of hoe doen we dat? Ik kan het niet meer bijhouden. Nog een paar dagen en het is ook alweer Halloween... En in Hellendoorn is dat wat vroegtijdig uit de hand gelopen...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Micha Zondag

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
Mara schreef:
liz boer schreef:
Ouddorp schreef:Armoedebestrijding en ongelijkheid is inderdaad belangrijk, maar om er nu een speciale zondag aan te wijden? De kerk is geen maatschappelijke instelling. Is de volgende stap een klimaatzondag? Of een anti-rascisme-zondag?
even terug naar Micha zondag:
Ik was hongerig...
Ik was naakt...
Ik was in de gevangenis...
Zo gek is het niet, alleen zou het niet op een zondgad aan moeten komen.
Het is vandaag wereldarmoededag.
Er zijn mensen op de wereld die van 2.74 euro per dag rond moeten komen.
Er lijken steeds meer dagen te komen. Nog maar een dag of wat geleden was het tot mijn stomme verbazing WERELDMEISJESDAG..,.
Moeten we dan de meisjes extra verwennen, of hoe doen we dat? Ik kan het niet meer bijhouden. Nog een paar dagen en het is ook alweer Halloween... En in Hellendoorn is dat wat vroegtijdig uit de hand gelopen...
dat zijn heel andere zaken dan bewustwording van armoede...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Micha Zondag

Bericht door Luther »

Ouddorp schreef:Armoedebestrijding en ongelijkheid is inderdaad belangrijk, maar om er nu een speciale zondag aan te wijden? De kerk is geen maatschappelijke instelling. Is de volgende stap een klimaatzondag? Of een anti-racisme-zondag?
Bekende truc: een karikatuur schetsen van wat een ander stelt en dat vervolgens in de overdrijving gaan bestrijden.
Elk Bijbelgedeelte is Gods Woord. We hadden het over Deuteronomium 15. Wat is erop tegen om daarover te preken? Zeker als je het verbindt met 2 Korinthe 8:9, wat ook in het materiaal staat?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Micha Zondag

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef:
-DIA- schreef:
Mara schreef:
liz boer schreef: even terug naar Micha zondag:
Ik was hongerig...
Ik was naakt...
Ik was in de gevangenis...
Zo gek is het niet, alleen zou het niet op een zondgad aan moeten komen.
Het is vandaag wereldarmoededag.
Er zijn mensen op de wereld die van 2.74 euro per dag rond moeten komen.
Er lijken steeds meer dagen te komen. Nog maar een dag of wat geleden was het tot mijn stomme verbazing WERELDMEISJESDAG...
Moeten we dan de meisjes extra verwennen, of hoe doen we dat? Ik kan het niet meer bijhouden. Nog een paar dagen en het is ook alweer Halloween... En in Hellendoorn is dat wat vroegtijdig uit de hand gelopen...
dat zijn heel andere zaken dan bewustwording van armoede...
Dat weet ik ook wel. Maar ik wilde maar zeggen dat het er op lijkt dat we steeds meer feest- en gedenkdagen nodig lijken te hebben. Onder het motto: (ik overdrijf) Elke dag Feest! Ofwel: Laat ons eten en drinken en vrolijk zijn en de armen kunnen ook nog wel wat van onze overvloed krijgen... denkende aan de shows waarin geld wordt verzameld voor de door aardbevingen en verwoestende stormen getroffen gebieden... Tenslotte zijn we zo slecht ook nog niet...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Micha Zondag

Bericht door liz boer »

DIA schreef Dat weet ik ook wel. Maar ik wilde maar zeggen dat het er op lijkt dat we steeds meer feest- en gedenkdagen nodig lijken te hebben. Onder het motto: (ik overdrijf) Elke dag Feest! Ofwel: Laat ons eten en drinken en vrolijk zijn en de armen kunnen ook nog wel wat van onze overvloed krijgen... denkende aan de shows waarin geld wordt verzameld voor de door aardbevingen en verwoestende stormen getroffen gebieden... Tenslotte zijn we zo slecht ook nog niet...
Ik begrijp dat evenzo ook, maar bepaalde zaken zijn goed als ze onder de aandacht gebracht worden, verder ga ik echt wel met je mee.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Micha Zondag

Bericht door Delftenaar »

Het is ook de cultuur van vandaag. Daar kun je vraagtekens bij hebben: die kanttekeningen plaatst DIA terecht.
Maar met zeg even een groot artikel in de krant bereik je niemand meer.

Trouwens:: wij ademen die cultuur ook in, al dan niet bewust. Dus of je wil of niet: je hebt er mee te maken en zult er dus mee moeten omgaan.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Micha Zondag

Bericht door Mara »

Soms is de wereld barmhartiger dan de kerk.
In Amsterdam verzamelt een jonge vrouw groente en fruit die de winkeliers anders weg zouden gooien, omdat de komkommer te krom is, een plekje op de appel zit, maar verder prima spul.
Ze rijdt met een bakfiets langs de diverse winkels, w.o. een turkse supermarkt die heel blij is dat hij kan helpen, ze gaat op een vast punt staan en begint uit te delen. Gratis.
Onlangs meegemaakt dat een meneer spontaan een paar maaltijden betaalde voor een oude dame die geld tekort kwam.
Er worden her en der maaltijden gekookt, voor ouderen en alleenstaanden. Dat doen vrijwilligers en voor een heel laag bedrag kunnen de mensen dan meeëten.
-DIA- schreef:Laat ons eten en drinken en vrolijk zijn en de armen kunnen ook nog wel wat van onze overvloed krijgen... denkende aan de shows waarin geld wordt verzameld voor de door aardbevingen en verwoestende stormen getroffen gebieden... Tenslotte zijn we zo slecht ook nog niet...
De rijken der aarde - lees de sterren - verzorgen een gratis optreden of geven iets van hun rijkdom weg. Maar zodanig, dat het gezien wordt, uiteraard. Of ze gaan een dagje aan de telefoon zitten, want sommige mensen zijn er dol op om een BNer aan de lijn te hebben.
Tot vorig jaar was het Glazen Huis altijd wel een succes.
Een man die een onmogelijke prestatie levert in het water, om geld op te halen.
De mensen staan aan de kant, moedigen hem aan, klappen en..... geven royaal.
Maar loop eens langs de deur met een collectebus. Er wordt niet opengedaan, er wordt een eurootje in gegooid (of nog minder) want dat is anoniem en vrijblijvend.
Ik heb 30 jaar voor 2 verschillende doelen gelopen, ik haalde de laatste keer 1.60 op, terwijl de eerste jaren er meer dan 200 gulden in zat!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7735
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Micha Zondag

Bericht door Mannetje »

Collectebussen zijn fijn om al die kleine muntjes weer eens kwijt te raken. :)
Een eurootje per deur is niet verkeerd hoor!

Iets wat mij opviel toen ik voor de Ango (AVO?) liep was dat Nederlanders van Turkse en Marokaanse afkomst ruimer gaven dan de Nederlanders van autochtone afkomst, terwijl ze in dezelfde flat woonden.
-
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Micha Zondag

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:Soms is de wereld barmhartiger dan de kerk.
In Amsterdam verzamelt een jonge vrouw groente en fruit die de winkeliers anders weg zouden gooien, omdat de komkommer te krom is, een plekje op de appel zit, maar verder prima spul.
Ze rijdt met een bakfiets langs de diverse winkels, w.o. een turkse supermarkt die heel blij is dat hij kan helpen, ze gaat op een vast punt staan en begint uit te delen. Gratis.
Onlangs meegemaakt dat een meneer spontaan een paar maaltijden betaalde voor een oude dame die geld tekort kwam.
Er worden her en der maaltijden gekookt, voor ouderen en alleenstaanden. Dat doen vrijwilligers en voor een heel laag bedrag kunnen de mensen dan meeëten.
-DIA- schreef:Laat ons eten en drinken en vrolijk zijn en de armen kunnen ook nog wel wat van onze overvloed krijgen... denkende aan de shows waarin geld wordt verzameld voor de door aardbevingen en verwoestende stormen getroffen gebieden... Tenslotte zijn we zo slecht ook nog niet...
De rijken der aarde - lees de sterren - verzorgen een gratis optreden of geven iets van hun rijkdom weg. Maar zodanig, dat het gezien wordt, uiteraard. Of ze gaan een dagje aan de telefoon zitten, want sommige mensen zijn er dol op om een BNer aan de lijn te hebben.
Tot vorig jaar was het Glazen Huis altijd wel een succes.
Een man die een onmogelijke prestatie levert in het water, om geld op te halen.
De mensen staan aan de kant, moedigen hem aan, klappen en..... geven royaal.
Maar loop eens langs de deur met een collectebus. Er wordt niet opengedaan, er wordt een eurootje in gegooid (of nog minder) want dat is anoniem en vrijblijvend.
Ik heb 30 jaar voor 2 verschillende doelen gelopen, ik haalde de laatste keer 1.60 op, terwijl de eerste jaren er meer dan 200 gulden in zat!
Dan heb je wel een rare wijk gehad? Of exact dezelfde als vroeger en met evenveel deuren die open gingen? Mensen zijn minder thuis dan vroeger. En hebben minder kleingeld in huis. Maar ik geloof echt niet dat mensen minder vrijgevig zijn dan vroeger.
Wat mij wel opvalt is dat we tegenwoordig bizar veel goede doelen hebben. Ik kies er een aantal, doneer daaraan, maar ga dan niet iedere andere vraag positief beantwoorden.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Micha Zondag

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef: Dan heb je wel een rare wijk gehad? Of exact dezelfde als vroeger en met evenveel deuren die open gingen? Mensen zijn minder thuis dan vroeger. En hebben minder kleingeld in huis. Maar ik geloof echt niet dat mensen minder vrijgevig zijn dan vroeger.
Wat mij wel opvalt is dat we tegenwoordig bizar veel goede doelen hebben. Ik kies er een aantal, doneer daaraan, maar ga dan niet iedere andere vraag positief beantwoorden.
Ik heb al die jaren in dezelfde wijk gelopen. Ik zag mensen achter het rolgordijntje, die dan vervolgens niet opendeden. Ik hoorde van andere collectanten precies hetzelfde. En ik liep echt niet voor vage doelen, maar voor landelijk bekende, voor ziektes die ons allemaal kunnen treffen.
Ik kan best begrijpen dat er op andere manier gedoneerd wordt, maar je staat gewoon voor Piet Snot.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Micha Zondag

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Zeeuw schreef: Dan heb je wel een rare wijk gehad? Of exact dezelfde als vroeger en met evenveel deuren die open gingen? Mensen zijn minder thuis dan vroeger. En hebben minder kleingeld in huis. Maar ik geloof echt niet dat mensen minder vrijgevig zijn dan vroeger.
Wat mij wel opvalt is dat we tegenwoordig bizar veel goede doelen hebben. Ik kies er een aantal, doneer daaraan, maar ga dan niet iedere andere vraag positief beantwoorden.
Ik heb al die jaren in dezelfde wijk gelopen. Ik zag mensen achter het rolgordijntje, die dan vervolgens niet opendeden. Ik hoorde van andere collectanten precies hetzelfde. En ik liep echt niet voor vage doelen, maar voor landelijk bekende, voor ziektes die ons allemaal kunnen treffen.
Ik kan best begrijpen dat er op andere manier gedoneerd wordt, maar je staat gewoon voor Piet Snot.
En wat is dan de reden dat ze nu niet meer open doen? Ik hoor nl ook andere verhalen.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Micha Zondag

Bericht door Isala »

Mara schreef:Ik kan best begrijpen dat er op andere manier gedoneerd wordt, maar je staat gewoon voor Piet Snot.
Het lastige vind ik is dat er overdag zo weinig mensen thuis zijn. Dat betekend dat je er voor moet kiezen: Óf nog een keer terug gaan onder etenstijd, of twee keer onder etenstijd gaan collecteren, óf een kaartje in de bus doen dat je langs bent geweest, en of men op een andere manier wil doneren. Dat kaartje gaat natuurlijk bij het oud papier, en vervolgens denkt er niemand meer aan doneren.

Ik loop alleen collecte in mijn eigen straat, en omdat de meeste mensen mij kennen, zijn ze eerder bereid wat te geven.
Hora est!
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Micha Zondag

Bericht door Zeeuw »

Isala schreef:
Mara schreef:Ik kan best begrijpen dat er op andere manier gedoneerd wordt, maar je staat gewoon voor Piet Snot.
Het lastige vind ik is dat er overdag zo weinig mensen thuis zijn. Dat betekend dat je er voor moet kiezen: Óf nog een keer terug gaan onder etenstijd, of twee keer onder etenstijd gaan collecteren, óf een kaartje in de bus doen dat je langs bent geweest, en of men op een andere manier wil doneren. Dat kaartje gaat natuurlijk bij het oud papier, en vervolgens denkt er niemand meer aan doneren.

Ik loop alleen collecte in mijn eigen straat, en omdat de meeste mensen mij kennen, zijn ze eerder bereid wat te geven.
Ik denk dat dat inderdaad een oorzaak is. Mensen zijn gewoon minder thuis. En drukker. Dus als ze dan thuis zijn, worden ze liever niet gestoord. Ik geef trouwens een collectant altijd iets. Puur omdat ik het fijn vind dat ze de taak op zich nemen.
Plaats reactie