Micha Zondag

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Micha Zondag

Bericht door Luther »

Er worden hier wel heel grote woorden gebruikt.
Je hoeft echt niet persé het materiaal van MichaNederland te gebruiken om toch één keer per jaar extra stil te staan bij onze diaconale taak. En dat kan ook een heel praktische spits in de preek krijgen vanuit de tekst die MichaNederland voor dit jaar aanreikt: Deut. 15: 1-11. Tegelijk ligt er ook een diepe boodschap in, als je dat verbindt met 2 Kor. 8:9.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Micha Zondag

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:Er worden hier wel heel grote woorden gebruikt.
Je hoeft echt niet persé het materiaal van MichaNederland te gebruiken om toch één keer per jaar extra stil te staan bij onze diaconale taak. En dat kan ook een heel praktische spits in de preek krijgen vanuit de tekst die MichaNederland voor dit jaar aanreikt: Deut. 15: 1-11. Tegelijk ligt er ook een diepe boodschap in, als je dat verbindt met 2 Kor. 8:9.
Volgens mij komt dat ook daadwerkelijk aan de orde in de catechismusprediking.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Micha Zondag

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
Luther schreef:Er worden hier wel heel grote woorden gebruikt.
Je hoeft echt niet persé het materiaal van MichaNederland te gebruiken om toch één keer per jaar extra stil te staan bij onze diaconale taak. En dat kan ook een heel praktische spits in de preek krijgen vanuit de tekst die MichaNederland voor dit jaar aanreikt: Deut. 15: 1-11. Tegelijk ligt er ook een diepe boodschap in, als je dat verbindt met 2 Kor. 8:9.
Volgens mij komt dat ook daadwerkelijk aan de orde in de catechismusprediking.
Zeker. Ook daar kun je die link leggen.
Maar het lijkt me geen enkel bezwaar om tijdens een vrije-stof-dienst als tekst gewoon Deut. 15 te nemen. Wat heb jij daar voor bezwaren tegen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Micha Zondag

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: Dat hoort u mij toch ook niet zeggen? Ik constateer dat de 'kleurenkerken' toch meer verwantschap tonen en makkelijker naar de Roomse kerk kijken dan wenselijk. We zien daar de juist de grootste afwijkingen binnen het protestantisme.
Het overnemen van kleuren als symbool voor bepaalde perioden in het kerkelijk jaar, betekent helemaal niet dat je daarmee gelijk de hele pakket aan opvattingen van de Rooms-Katholieke kerk naar binnen fietst. Dat is wel de impliciete aanname die je doet.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Micha Zondag

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
-DIA- schreef:
Luther schreef:Er worden hier wel heel grote woorden gebruikt.
Je hoeft echt niet persé het materiaal van MichaNederland te gebruiken om toch één keer per jaar extra stil te staan bij onze diaconale taak. En dat kan ook een heel praktische spits in de preek krijgen vanuit de tekst die MichaNederland voor dit jaar aanreikt: Deut. 15: 1-11. Tegelijk ligt er ook een diepe boodschap in, als je dat verbindt met 2 Kor. 8:9.
Volgens mij komt dat ook daadwerkelijk aan de orde in de catechismusprediking.
Zeker. Ook daar kun je die link leggen.
Maar het lijkt me geen enkel bezwaar om tijdens een vrije-stof-dienst als tekst gewoon Deut. 15 te nemen. Wat heb jij daar voor bezwaren tegen?
Op zich niet. Maar het moet geen opgelegde stof worden. We weten dat predikanten wel eens een opgelegde stof krijgen. Dat ze er niet onderuit kunnen. Zo staat een preek over de zonen van Eli mij nog zeer helder bij. Het was een opgelegde stof, niet door mensen, en van zo'n preek gaat wat uit. Dat is niet tot streling van de mens.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Micha Zondag

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: Op zich niet. Maar het moet geen opgelegde stof worden. We weten dat predikanten wel eens een opgelegde stof krijgen. Dat ze er niet onderuit kunnen. Zo staat een preek over de zonen van Eli mij nog zeer helder bij. Het was een opgelegde stof, niet door mensen, en van zo'n preek gaat wat uit. Dat is niet tot streling van de mens.
Wat is opgelegde stof?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Micha Zondag

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: Op zich niet. Maar het moet geen opgelegde stof worden. We weten dat predikanten wel eens een opgelegde stof krijgen. Dat ze er niet onderuit kunnen. Zo staat een preek over de zonen van Eli mij nog zeer helder bij. Het was een opgelegde stof, niet door mensen, en van zo'n preek gaat wat uit. Dat is niet tot streling van de mens.
Wat is opgelegde stof?
Weten we dat niet? Is dit REFOFORUM? Moet ik dan de hele leer en alle reformatorische begrippen uitleggen? Wel een bewijs dunkt me., welk een prediking we nu veelal onder verkeren.
Immers: HIJ spreekt GEWIS tot elk die voor HEM leeft. EN: Zie: Ik leg Mijn woorden in uw mond: En: Zo zij niet spreken naar dit Woord enz.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Micha Zondag

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: Weten we dat niet? Is dit REFOFORUM? Moet ik dan de hele leer en alle reformatorische begrippen uitleggen? Wel een bewijs dunkt me., welk een prediking we nu veelal onder verkeren.
Immers: HIJ spreekt GEWIS tot elk die voor HEM leeft. EN: Zie: Ik leg Mijn woorden in uw mond: En: Zo zij niet spreken naar dit Woord enz.
De term opgelegde stof is mij als zodanig onbekend. Vandaar mijn vraag.

Wel vreemd dat je gelijk weer een conclusie trekt over de prediking. Maar gelukkig is en gaat alles in de GG in Rijssen conform het reformatorische boekje.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Micha Zondag

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: Weten we dat niet? Is dit REFOFORUM? Moet ik dan de hele leer en alle reformatorische begrippen uitleggen? Wel een bewijs dunkt me., welk een prediking we nu veelal onder verkeren.
Immers: HIJ spreekt GEWIS tot elk die voor HEM leeft. EN: Zie: Ik leg Mijn woorden in uw mond: En: Zo zij niet spreken naar dit Woord enz.
De term opgelegde stof is mij als zodanig onbekend. Vandaar mijn vraag.

Wel vreemd dat je gelijk weer een conclusie trekt over de prediking. Maar gelukkig is en gaat alles in de GG in Rijssen conform het reformatorische boekje.
Dat klinkt niet bepaald vriendelijk, maar goed ik ben wel eens erger gewend. Maar het laat me toch niet onbewogen.
We hoeven geen vijanden te hebben, maar we mogen het goede voor onze naaste zoeken. Dat is in mijn beleving
toch de afval van de reformatie en een behoudende kerk zo cynisch voor te stellen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Micha Zondag

Bericht door eilander »

Met opgelegde stof wordt bedoeld dat een predikant zich door God geroepen voelt om speciaal over een bepaalde tekst te preken, of eigenlijk meer dan 'geroepen': sterk gedrongen.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Micha Zondag

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Met opgelegde stof wordt bedoeld dat een predikant zich door God geroepen voelt om speciaal over een bepaalde tekst te preken, of eigenlijk meer dan 'geroepen': sterk gedrongen.
En waarom die cynische vragen? Het is onbekend geworden. Dat wekt wrevel, of men dat wil toegeven of niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Micha Zondag

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef:Met opgelegde stof wordt bedoeld dat een predikant zich door God geroepen voelt om speciaal over een bepaalde tekst te preken, of eigenlijk meer dan 'geroepen': sterk gedrongen.
En waarom die cynische vragen? Het is onbekend geworden. Dat wekt wrevel, of men dat wil toegeven of niet.
Je moet dat heel anders zien, DIA. Het is juist goed dat er ook mensen op Refoforum zitten die niet van huis uit vertrouwd zijn met de termen die wij heel goed kennen. En dat ze daarover vragen stellen. Op die manier neemt het begrip toe.
Dus ik zou als ik u was gewoon antwoord geven.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Micha Zondag

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:
En waarom die cynische vragen? Het is onbekend geworden. Dat wekt wrevel, of men dat wil toegeven of niet.
Eilander beantwoordt gewoon een vraag. Jij kunt het niet laten gelijk weer een oordeel over anderen uit te spreken en weer moord en brand te schreeuwen als ik daar enigszins vilein op reageer.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Micha Zondag

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:Met opgelegde stof wordt bedoeld dat een predikant zich door God geroepen voelt om speciaal over een bepaalde tekst te preken, of eigenlijk meer dan 'geroepen': sterk gedrongen.
En waarom die cynische vragen? Het is onbekend geworden. Dat wekt wrevel, of men dat wil toegeven of niet.
Je moet dat heel anders zien, DIA. Het is juist goed dat er ook mensen op Refoforum zitten die niet van huis uit vertrouwd zijn met de termen die wij heel goed kennen. En dat ze daarover vragen stellen. Op die manier neemt het begrip toe.
Dus ik zou als ik u was gewoon antwoord geven.
Dat doe ik ook normaal, maar hier kwam een venijnig staartje aan richting GG-Rijssen-Noord.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Micha Zondag

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
En waarom die cynische vragen? Het is onbekend geworden. Dat wekt wrevel, of men dat wil toegeven of niet.
Eilander beantwoordt gewoon een vraag. Jij kunt het niet laten gelijk weer een oordeel over anderen uit te spreken en weer moord en brand te schreeuwen als ik daar enigszins vilein op reageer.
... en daarmee kunnen we deze gedachtenwisseling ook weer als afgerond beschouwen.
Plaats reactie