Micha Zondag

-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Micha Zondag

Bericht door -DIA- »

Even een vraag tussendoor.

Om duidelijkheid te scheppen.

A. Waar is de naam Micha Zondag van afgeleid?
B. Wie heeft deze 'inzetting' bedacht, en op grond waarvan?
C. Zijn er reformatorische kerken die hieraan meedoen?
D. Is het bekend in welke kerken of kerkverbanden deze zogenaamde Micha-zondagen worden gehouden?
E. Is het goed om bepaalde thema-zondagen in te stellen, naast de reguliere prediking?

Ik wil een MICHA-ZONDAG niet verwarren met een dienst die voor een bepaald doel wordt
gehouden, bv. Tijdredes, MBuma, SEZ, Adullam, GBS, enz. Deze diensten zijn in principe niet als
kerkdienst bedoelt, en verdringen de normale kerkdiensten niet.

We zouden wel een vergelijking kunnen maken met Paas-zondag en Pinkster-Zondag, omdat
deze wel gewone zondagspreken zijn.

Wat denkt het en/of weet het geacht forum hierover?


Ik zie dat er een filmpje op de website staat, en de taal is niet bepaald de taal van die we van de kansel horen. Persoonlijk vind ik de man die zich Micha noemt niet eerbiedig spreken. Het spreekt
meer over een menselijk activisme. Niet om elke actie daarmee te veroordelen, maar om op zo'n
manier met de Heilige Schrift om te gaan stuit me persoonlijk tegen de borst.
Maar goed... we zullen het aan het persoonlijk oordweel van de kijker over laten.
http://www.michanederland.nl/cursus
Laatst gewijzigd door -DIA- op 16 okt 2018, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8960
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Micha Zondag

Bericht door J.C. Philpot »

Een terecht vraag, DIA, of we bepaalde zondagen moeten gaan benoemen voor speciale zaken. Voor mij is de zondag principieel de opstandingsdag van de Heere Jezus, en staat Hij dus centraal in de gebeden, zang, woord en sacrament.

Geen afgeronde mening, maar ik vraag me daarom wel af of we dus diensten op deze dag moeten afstaan voor Israel, voor Micha of voor iets anders.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Micha Zondag

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:Even een vraag tussendoor.
Om duidelijkheid te scheppen.
A. Waar is de naam Micha Zondag van afgeleid?
Uit een tekst uit Micha
-DIA- schreef:Zijn er reformatorische kerken die hieraan meedoen?
Als je hier de rechterflank mee bedoelt, nee, ik denk het niet. Zoals ik al zei, dit lijkt me iets voor links/midden.
-DIA- schreef:Is het goed om bepaalde thema-zondagen in te stellen, naast de reguliere prediking?
Ik denk het wel, want er is toch ook Israëlzondag?
Ik herinner me een preek van ds. Boiten: Blaas de ramshoorn.
Daar bleek zo'n diepte in te zitten.
Zoals je ook Pinksterzondag hebt, of Hemelvaartsdag, is ook een thema eigenlijk.
In het verleden was het thema ook eens:
Christen zijn op je werk.

Verder ben ik het met je eens dat het niet te veel moet worden.
Als ik een aankondiging lees: het is de 3e zondag na trinitatus en de kleur is paars, vraag ik me ook af wat daar nu de diepere betekenis van is. En wat moet je er verder mee, paarse kleding aantrekken?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Micha Zondag

Bericht door -DIA- »

Nog iets wat ik niet begrijp: Of eigenlijk ook weer wel...
Waarom gebruiken bepaalde kerken kleuren die het kerkelijk jaar aangeven?
Is dat ergens in de Schrift vervat? Of is het meer een element dat de "kerkdienst-van-nu"
meer aantrekkingskracht moet geven of zo? Er lijkt iets in te zitten (misschien een vreemde
vergelijking) van een soort showelement.
Dat een bedienaar des Goddelijken Woords te herkennen is aan zijn gewaad is duidelijk.
Dat de omgeving en tijd waarin hij verkeert een kleur moeten uitstralen is voor mij
onbegrijpelijk en ik het nergens in de Schrift verklaren. Het doet voor mij eerder 'rooms'
aan, want ook deze kerken stellen traditie en vorm heel hoog, zelfs soms naast de Bijbel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Micha Zondag

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef: Verder ben ik het met je eens dat het niet te veel moet worden.
Als ik een aankondiging lees: het is de 3e zondag na trinitatus en de kleur is paars, vraag ik me ook af wat daar nu de diepere betekenis van is. En wat moet je er verder mee, paarse kleding aantrekken?
Ach, het kan geen kwaad om je eens wat te verdiepen in de achtergronden van de liturgie. Onkunde leidt helaas vaak tot cynisme, zo blijkt in deze thread ook weer.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Micha Zondag

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Mara schreef: Verder ben ik het met je eens dat het niet te veel moet worden.
Als ik een aankondiging lees: het is de 3e zondag na trinitatus en de kleur is paars, vraag ik me ook af wat daar nu de diepere betekenis van is. En wat moet je er verder mee, paarse kleding aantrekken?
Ach, het kan geen kwaad om je eens wat te verdiepen in de achtergronden van de liturgie. Onkunde leidt helaas vaak tot cynisme, zo blijkt in deze thread ook weer.
Al u deskundig bent op dit gebied zou u misschien wat achtergronden hierover kunnen geven. Veel mensen op dit forum weten daar niet veel van te zeggen. Ik ook niet. Maar het zou misschien nuttig kunnen zijn? Open er een topic over, zou ik zeggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Micha Zondag

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: Dat de omgeving en tijd waarin hij verkeert een kleur moeten uitstralen is voor mij
onbegrijpelijk en ik het nergens in de Schrift verklaren. Het doet voor mij eerder 'rooms'
aan, want ook deze kerken stellen traditie en vorm heel hoog, zelfs soms naast de Bijbel.
Het heeft met symboliek te maken. Het is overigens al een vrij oude traditie om kleuren te gebruiken in de liturgie. Deze traditie dateert van zeker 1000 jaar geleden. Persoonlijk zie ik geen enkel bezwaar tegen het gebruiken van kleuren die een bepaalde symbolische betekenis hebben.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Micha Zondag

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: Dat de omgeving en tijd waarin hij verkeert een kleur moeten uitstralen is voor mij
onbegrijpelijk en ik het nergens in de Schrift verklaren. Het doet voor mij eerder 'rooms'
aan, want ook deze kerken stellen traditie en vorm heel hoog, zelfs soms naast de Bijbel.
Het heeft met symboliek te maken. Het is overigens al een vrij oude traditie om kleuren te gebruiken in de liturgie. Deze traditie dateert van zeker 1000 jaar geleden. Persoonlijk zie ik geen enkel bezwaar tegen het gebruiken van kleuren die een bepaalde symbolische betekenis hebben.
We mogen successie en oudheid niet aanmerken... Verder wacht ik op deskundige uitleg van Hendrikus, die er ongetwijfeld meer van kan zeggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Micha Zondag

Bericht door Hendrien »

J.C. Philpot schreef:Een terecht vraag, DIA, of we bepaalde zondagen moeten gaan benoemen voor speciale zaken. Voor mij is de zondag principieel de opstandingsdag van de Heere Jezus, en staat Hij dus centraal in de gebeden, zang, woord en sacrament.

Geen afgeronde mening, maar ik vraag me daarom wel af of we dus diensten op deze dag moeten afstaan voor Israel, voor Micha of voor iets anders.
We hebben ieder jaar een Israel-preek op de zgn. Israelzondag en ik vind het heel waardevol. Zo'n soort Micha-zondag lijkt me ook echt niet verkeerd. Geld, rijkdom en armoede zijn best heel belangrijk in het NT. Dus ik vind het niet waar dat je een dienst "afstaat".
Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Micha Zondag

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:
We mogen successie en oudheid niet aanmerken... Verder wacht ik op deskundige uitleg van Hendrikus, die er ongetwijfeld meer van kan zeggen.
Wikipedia biedt al enig inzicht: https://nl.wikipedia.org/wiki/Liturgische_kleur
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Micha Zondag

Bericht door -DIA- »

Dank voor de link!

voor de goede orde nog dit uit de NEDERLANDSE GELOOFSBELIJDENIS:
De volkomenheid van de Heilige Schrift
Wij geloven dat deze Heilige Schrift den wil Gods volkomenlijk vervat, en dat al hetgeen de mens schuldig is te geloven om zalig te worden, daarin genoegzaam geleerd wordt. Want overmits de gehele wijze van den dienst dien God van ons eist, aldaar in het lange beschreven is, zo is het den mensen, al waren het zelfs apostelen, niet geoorloofd anders te leren, dan ons nu geleerd is door de Heilige Schriften; ja, al ware het ook een engel uit den hemel, gelijk de apostel Paulus zegt. Want dewijl het verboden is den Woorde Gods iets toe of iets af te doen, zo blijkt daaruit wel dat de leer daarvan zeer volmaakt en in alle manieren volkomen is. Men mag ook gener mensen schriften, hoe heilig zij geweest zijn, gelijkstellen met de Goddelijke Schriften, noch de gewoonte met de waarheid Gods (want de waarheid is boven alles), noch de grote menigte, noch de oudheid, noch de successie van tijden of personen, noch de conciliën, decreten of besluiten; want alle mensen zijn uit zichzelven leugenaars en ijdeler dan de ijdelheid zelve. Daarom verwerpen wij van ganser harte al wat met dezen onfeilbaren regel niet overeenkomt, gelijk ons de apostelen geleerd hebben, zeggende: Beproeft de geesten of zij uit God zijn. Insgelijks: Indien iemand tot ulieden komt en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Micha Zondag

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
We mogen successie en oudheid niet aanmerken... Verder wacht ik op deskundige uitleg van Hendrikus, die er ongetwijfeld meer van kan zeggen.
Wikipedia biedt al enig inzicht: https://nl.wikipedia.org/wiki/Liturgische_kleur
Het is dus, wat ik al vermoedde, van ROOMSE oorsprong, en heeft niets met de REFORMATIE zover ik weet en lees. De Reformatie is in uiterlijkheden altijd juist zeer sober geweest.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Micha Zondag

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Mara schreef: Verder ben ik het met je eens dat het niet te veel moet worden.
Als ik een aankondiging lees: het is de 3e zondag na trinitatus en de kleur is paars, vraag ik me ook af wat daar nu de diepere betekenis van is. En wat moet je er verder mee, paarse kleding aantrekken?
Ach, het kan geen kwaad om je eens wat te verdiepen in de achtergronden van de liturgie. Onkunde leidt helaas vaak tot cynisme, zo blijkt in deze thread ook weer.
Dat dan graag naar beide kanten Hendrikus.
Want voor de kleuren moeten we terug naar lang geleden, terwijl met gemak diezelfde oude waarden worden losgelaten. :hum
Het komt op mij nogal rooms over, maar dat kan ik natuurlijk mis hebben. Ik lees diverse kerkbladen, maar ik kom het verder nergens tegen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Micha Zondag

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: Het is dus, wat ik al vermoedde, van ROOMSE oorsprong, en heeft niets met de REFORMATIE zover ik weet en lees. De Reformatie is in uiterlijkheden altijd juist zeer sober geweest.
Niet alles wat zijn oorsprong vind in de Rooms-Katholieke kerk is per definitie fout. En niet alles wat zijn oorsprong kent in de Reformatie is per definitie goed.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Micha Zondag

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: Het is dus, wat ik al vermoedde, van ROOMSE oorsprong, en heeft niets met de REFORMATIE zover ik weet en lees. De Reformatie is in uiterlijkheden altijd juist zeer sober geweest.
Niet alles wat zijn oorsprong vind in de Rooms-Katholieke kerk is per definitie fout. En niet alles wat zijn oorsprong kent in de Reformatie is per definitie goed.
Dat hoort u mij toch ook niet zeggen? Ik constateer dat de 'kleurenkerken' toch meer verwantschap tonen en makkelijker naar de Roomse kerk kijken dan wenselijk. We zien daar de juist de grootste afwijkingen binnen het protestantisme.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie