Micha Zondag

Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Micha Zondag

Bericht door Roos2018 »

Mara schreef:Gisteren was ik in een andere kerk en hoorde voor het eerst dat het Micha Zondag was.
Afbeelding

Zijn jullie hiermee bekend? Ik ben benieuwd welke kerken hier aan meedoen. Ik vermoed dat dit meer iets is voor de linker/middenflank, maar dat kan ik mis hebben.
Wellicht is zo´n Micha-Zondag voor de hele breedte van de kerk wel aan te bevelen, omdat het opgaan in materialisme aanbeden wordt in de volle breedte van de geref. gezindte.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Micha Zondag

Bericht door liz boer »

Roos2018 schreef:
Mara schreef:Gisteren was ik in een andere kerk en hoorde voor het eerst dat het Micha Zondag was.
Afbeelding

Zijn jullie hiermee bekend? Ik ben benieuwd welke kerken hier aan meedoen. Ik vermoed dat dit meer iets is voor de linker/middenflank, maar dat kan ik mis hebben.
Wellicht is zo´n Micha-Zondag voor de hele breedte van de kerk wel aan te bevelen, omdat het opgaan in materialisme aanbeden wordt in de volle breedte van de geref. gezindte.
Dan is het lastig om er bij stil te staan :)
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Micha Zondag

Bericht door Roos2018 »

liz boer schreef:
Roos2018 schreef: Wellicht is zo´n Micha-Zondag voor de hele breedte van de kerk wel aan te bevelen, omdat het opgaan in materialisme aanbeden wordt in de volle breedte van de geref. gezindte.
Dan is het lastig om er bij stil te staan :)
Want?
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Micha Zondag

Bericht door Ouddorp »

Armoedebestrijding en ongelijkheid is inderdaad belangrijk, maar om er nu een speciale zondag aan te wijden? De kerk is geen maatschappelijke instelling. Is de volgende stap een klimaatzondag? Of een anti-rascisme-zondag?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Micha Zondag

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef:
-DIA- schreef:Ik vroeg me af of het niet iets is wat met de zogenaamde 'groene kerken' te maken heeft? Ook de 'Groene kerken' schieten als paddenstoelen uit de grond.

https://www.groenekerken.nl/kerken/
Met groen kerken is niets mis mee, alle kerken zouden groen moeten zijn, Biologische koffie, maar vooral eerlijke koffie!
Bij Woord en Daad te bestellen.
Evenzo met andere producten en groene stroom is ook zo gek nog niet, zouden we als kerken niet voorop moeten lopen?

Dan gaat het over rentmeesterschap, zorgen voor je naasten en zorgen voor de schepping.
Dat ben ik op zich wel met u eens, maar hier dreigt de 'groene lobby' te komen in de plaats van de religie. Groen gaat vaak de vormen van religie aannemen. Ik weet dat het voor een christen de taak is de aarde goed te beheren, maar dat moet meer een vanzelfsprekendheid zijn die voortvloeit uit ons belijden, dan dat het als het ware tot een 'reli-point' van het 'ware' wordt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Micha Zondag

Bericht door liz boer »

Roos2018 schreef:
liz boer schreef:
Roos2018 schreef: Wellicht is zo´n Micha-Zondag voor de hele breedte van de kerk wel aan te bevelen, omdat het opgaan in materialisme aanbeden wordt in de volle breedte van de geref. gezindte.
Dan is het lastig om er bij stil te staan :)
Want?
Omdat het jezelf en je eigen leven zou kunnen raken.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Micha Zondag

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
liz boer schreef:
-DIA- schreef:Ik vroeg me af of het niet iets is wat met de zogenaamde 'groene kerken' te maken heeft? Ook de 'Groene kerken' schieten als paddenstoelen uit de grond.

https://www.groenekerken.nl/kerken/
Met groen kerken is niets mis mee, alle kerken zouden groen moeten zijn, Biologische koffie, maar vooral eerlijke koffie!
Bij Woord en Daad te bestellen.
Evenzo met andere producten en groene stroom is ook zo gek nog niet, zouden we als kerken niet voorop moeten lopen?

Dan gaat het over rentmeesterschap, zorgen voor je naasten en zorgen voor de schepping.
Dat ben ik op zich wel met u eens, maar hier dreigt de 'groene lobby' te komen in de plaats van de religie. Groen gaat vaak de vormen van religie aannemen. Ik weet dat het voor een christen de taak is de aarde goed te beheren, maar dat moet meer een vanzelfsprekendheid zijn die voortvloeit uit ons belijden, dan dat het als het ware tot een 'reli-point' van het 'ware' wordt.
Dat klopt helemaal je krijgt snel een one item kerk.
Toch is het hele millieu gebeuren en het eerlijke handel blijven liggen, jammer...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Micha Zondag

Bericht door Zeeuw »

liz boer schreef:
-DIA- schreef:
liz boer schreef:
-DIA- schreef:Ik vroeg me af of het niet iets is wat met de zogenaamde 'groene kerken' te maken heeft? Ook de 'Groene kerken' schieten als paddenstoelen uit de grond.

https://www.groenekerken.nl/kerken/
Met groen kerken is niets mis mee, alle kerken zouden groen moeten zijn, Biologische koffie, maar vooral eerlijke koffie!
Bij Woord en Daad te bestellen.
Evenzo met andere producten en groene stroom is ook zo gek nog niet, zouden we als kerken niet voorop moeten lopen?

Dan gaat het over rentmeesterschap, zorgen voor je naasten en zorgen voor de schepping.
Dat ben ik op zich wel met u eens, maar hier dreigt de 'groene lobby' te komen in de plaats van de religie. Groen gaat vaak de vormen van religie aannemen. Ik weet dat het voor een christen de taak is de aarde goed te beheren, maar dat moet meer een vanzelfsprekendheid zijn die voortvloeit uit ons belijden, dan dat het als het ware tot een 'reli-point' van het 'ware' wordt.
Dat klopt helemaal je krijgt snel een one item kerk.
Toch is het hele millieu gebeuren en het eerlijke handel blijven liggen, jammer...
Afhankelijk hoe je dit definieert. Er is aandacht genoeg voor, maar het wordt ook gezien als persoonlijke verantwoordelijkheid. M.i. terecht. Via de kerk wordt het evangelie gebracht. Daarvoor ga ik naar de kerk. Dat ik na de dienst eerlijke koffie drink zou ik appreciëren maar het is niet waarvoor ik kom.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Micha Zondag

Bericht door Roos2018 »

liz boer schreef:
Roos2018 schreef:
liz boer schreef:
Roos2018 schreef: Wellicht is zo´n Micha-Zondag voor de hele breedte van de kerk wel aan te bevelen, omdat het opgaan in materialisme aanbeden wordt in de volle breedte van de geref. gezindte.
Dan is het lastig om er bij stil te staan :)
Want?
Omdat het jezelf en je eigen leven zou kunnen raken.
In dat geval is het juist helemaal niet verkeerd om een aansporing te krijgen om je foot-print te verlagen.
De mens is nou eenmaal tot rentmeester van de Schepping gesteld.
Wanneer men klaagt over klimaatverandering, opwarming van de aarde, droogte, etc, heeft men eerst maar eens te bedenken hoe het gesteld is met onze eigen verantwoordelijkheid t.a.v. de Schepping, door onszelf een spiegel voor te houden.
Ik denk dat we dan allemaal schuldig zijn.
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Micha Zondag

Bericht door Zeeuw »

Roos2018 schreef: In dat geval is het juist helemaal niet verkeerd om een aansporing te krijgen om je foot-print te verlagen.
De mens is nou eenmaal tot rentmeester van de Schepping gesteld.
Wanneer men klaagt over klimaatverandering, opwarming van de aarde, droogte, etc, heeft men eerst maar eens te bedenken hoe het gesteld is met onze eigen verantwoordelijkheid t.a.v. de Schepping, door onszelf een spiegel voor te houden.
Ik denk dat we dan allemaal schuldig zijn.
Eens. Maar ik heb daarvoor meer dan eens aandacht voor horen vragen. En dan nog vind ik het grotendeels eigen verantwoordelijkheid.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Micha Zondag

Bericht door Mara »

Het gaat niet alleen om groen he mensen. Het gaat om aandacht voor de naaste die het minder heeft.
Je zult eerst iemand moeten voeden met brood, alvorens je hem iets kunt vertellen over het hemels brood.
En Jezus was niet alleen bezig met het geestelijke, maar genas mensen, deelde het brood, wekte doden op.
Dat is de gedachte hierachter.
En als we eerlijk zijn moeten we vaak erkennen dat we met heel andere dingen bezig zijn.
De kleding, het uiterlijk, het gedrag van de "inner circle".
Maar daarbij voorbij zien aan de nood die in de wereld is.

Ik werk zelf bij wereldse mensen. Als ze honger en gebrek lijden, landt de Boodschap niet.
Laat je hen iets van de christelijke barmhartigheid zien, worden ze vaak wel toegankelijker.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Micha Zondag

Bericht door liz boer »

Zeeuw schreef:
Roos2018 schreef: In dat geval is het juist helemaal niet verkeerd om een aansporing te krijgen om je foot-print te verlagen.
De mens is nou eenmaal tot rentmeester van de Schepping gesteld.
Wanneer men klaagt over klimaatverandering, opwarming van de aarde, droogte, etc, heeft men eerst maar eens te bedenken hoe het gesteld is met onze eigen verantwoordelijkheid t.a.v. de Schepping, door onszelf een spiegel voor te houden.
Ik denk dat we dan allemaal schuldig zijn.
Eens. Maar ik heb daarvoor meer dan eens aandacht voor horen vragen. En dan nog vind ik het grotendeels eigen verantwoordelijkheid.
Eens!!!
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8974
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Micha Zondag

Bericht door J.C. Philpot »

Aandacht voor rentmeesterschap en armoedebestrijding is goed en bijbels. Dus geen kwaad woord daarover.

De reformatorische gezindte kan dit wel wat meer gebruiken. Echter ontmoet ik ook christenen waarbij het alleen hierover gaat. Dan denk ik: waar is het evangelie, en de verticale lijn van de relatie en verzoening met God door het kruis van Christus gebleven?

Laten we vooral het evangelie van de gekruisigde en opgestane Christus centraal houden, en als gevolg daarvan onder andere ook onze verantwoordelijkheid voor de aarde en de medemens nemen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Micha Zondag

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Het gaat niet alleen om groen he mensen. Het gaat om aandacht voor de naaste die het minder heeft.
Je zult eerst iemand moeten voeden met brood, alvorens je hem iets kunt vertellen over het hemels brood.
En Jezus was niet alleen bezig met het geestelijke, maar genas mensen, deelde het brood, wekte doden op.
Dat is de gedachte hierachter.
En als we eerlijk zijn moeten we vaak erkennen dat we met heel andere dingen bezig zijn.
De kleding, het uiterlijk, het gedrag van de "inner circle".
Maar daarbij voorbij zien aan de nood die in de wereld is.

Ik werk zelf bij wereldse mensen. Als ze honger en gebrek lijden, landt de Boodschap niet.
Laat je hen iets van de christelijke barmhartigheid zien, worden ze vaak wel toegankelijker.
Volgens mij ligt dit stuk voor rekekening van de diaconieën. Of men daarin tekort schiet, daar heb ik geen zicht op. En ook wat de Schrift aangaande dit tot allen zegt is duidelijk. Er is veel nood in de wereld. Denk ook aan de aardbeving in Indonesië. Zondag werd ervoor gecollecteerd.
Wat we wel eens merken is dat harde commercie een rol speelt. Ik vraag me ook af of het een goede manier van geven (uit liefde!) is, als men complete shows opzet om geld in te zamelen. Denk aan de tv-show na de zogenaamde Kerst-tsunami. Ook nu moest we weer zo nodig het showeffect bij komen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Micha Zondag

Bericht door Mara »

-DIA- schreef: Wat we wel eens merken is dat harde commercie een rol speelt. Ik vraag me ook af of het een goede manier van geven (uit liefde!) is, als men complete shows opzet om geld in te zamelen. Denk aan de tv-show na de zogenaamde Kerst-tsunami. Ook nu moest we weer zo nodig het showeffect bij komen.
Dat heeft niets te maken met de christelijke barmhartigheid. Laat uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand geeft.
Ik was eens bij een huwelijksbevestiging in een R.K. kerk. Er werd tijdens de collecte een platte ronde schaal doorgegeven, zodat iedereen kon zien hoeveel geld je er in gooide. Een briefje of een muntje.
Ik vond dat heel raar.
-DIA- schreef:Volgens mij ligt dit stuk voor rekening van de diaconieën.
Nee dat is niet zo. De gemeenteleden hebben individueel ook een taak in het omzien naar elkaar.
De diaconie weet niet alles, dat kan ook niet. Soms vertellen mensen niet hoe diep ze in de nood zitten.
En Micha zondag gaat niet alleen over de eigen gemeenteleden, maar ook de naaste, in je straat, in je land, maar ook verder weg.
J.C. Philpot schreef:De reformatorische gezindte kan dit wel wat meer gebruiken. Echter ontmoet ik ook christenen waarbij het alleen hierover gaat. Dan denk ik: waar is het evangelie, en de verticale lijn van de relatie en verzoening met God door het kruis van Christus gebleven?
Het moet beiden gepredikt worden. Jezus wordt hier als voorbeeld gezien. Hij genas ook zieken, deelde brood en vis uit, veranderde water in wijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie