Papieren leden

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Papieren leden

Bericht door Jantje »

Die 'papieren leden' zou ik gewoon hun 'papiertje' door de brievenbus thuisbezorgen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Papieren leden

Bericht door DDD »

Jantje schreef:Die 'papieren leden' zou ik gewoon hun 'papiertje' door de brievenbus thuisbezorgen.
Heb je enige reden om te denken dat Jezus dat ook zo zou willen?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Papieren leden

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef:Die 'papieren leden' zou ik gewoon hun 'papiertje' door de brievenbus thuisbezorgen.
Heb je enige reden om te denken dat Jezus dat ook zo zou willen?
Jezus' discipelen gingen ook weg omdat de rede hard was. Die liet Hij ook gaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Papieren leden

Bericht door emigrant »

moet lid zijn van de kerk dan altijd betekenen dat je er iedere dienst bent?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Papieren leden

Bericht door Terri »

Jantje schreef:
DDD schreef:
Jantje schreef:Die 'papieren leden' zou ik gewoon hun 'papiertje' door de brievenbus thuisbezorgen.
Heb je enige reden om te denken dat Jezus dat ook zo zou willen?
Jezus' discipelen gingen ook weg omdat de rede hard was. Die liet Hij ook gaan.
Je maakt er weer een ware 'hutspot' van, ongelooflijk hoe er soms gehutseld wordt met teksten.....
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Papieren leden

Bericht door Jantje »

emigrant schreef:moet lid zijn van de kerk dan altijd betekenen dat je er iedere dienst bent?
Als je niet in staat bent niet nee. Dan kun je niet vanwege onvoorziene omstandigheden. Maar vandaag de dag is er dan via kerktelefoon of internet altijd wel een mogelijkheid om mee te luisteren (soms zelfs via beeld).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Papieren leden

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Jezus' discipelen gingen ook weg omdat de rede hard was. Die liet Hij ook gaan.
In de kerk waar jij lid van bent is hier veel minder sprake van. Van oudsher kende de NHK, en nu dus de PKN, veel kaartenbakleden.

Ik vind het dan ook niet zo raar dat jij zo hardvochtig en zonder al te veel compassie reageert.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Papieren leden

Bericht door Isala »

emigrant schreef:moet lid zijn van de kerk dan altijd betekenen dat je er iedere dienst bent?
in ieder geval dat je betrokken bent.
Ik wil de kerk niet gelijk trekken met een sportvereniging, maar je mag toch op zijn minst betrokkenheid verwachten.
Jantje schreef:Die 'papieren leden' zou ik gewoon hun 'papiertje' door de brievenbus thuisbezorgen.
Ik zou het niet op die manier doen. Liever in een gesprek het onderwerp aan de orde stellen, dat is wel zo fair.
Dan hoor je ook de reden.
Maar ook duidelijk zijn dat men uiteindelijk een keuze moet maken.
Ik denk niet dat dat een on-Bijbelse houding is. Juist vrijblijvendheid in on-Bijbels.

Mara schreef:Er zit toch een zekere vrijblijvendheid in het begrip papieren leden, kennelijk durven of kunnen ze de draad niet helemaal door te knippen. En dat kan vanwege allerlei redenen zijn. Misschien ooit gedoopt in die kerk?
Maar het vraagt soms wel best veel van een k.r. en een dominee. Toch?
De vrijblijvendheid is een een comfortabel gevoel als je niet betrokken wilt zijn. Maar de kerk is niet bedoelt om vrijblijvend lid te zijn, maar om een gemeenschap te zijn van gelovigen.
Uitschrijven voelt definitief, en dat is niet fijn. Dat houd de mensen tegen. Maar het is beter dat men er over nadenkt en een keuze maakt.
Voor de dominee en de KR is het inderdaad heel lastig als er een doopaanvraag komt, of dat er iemand begraven moet worden zonder dat deze betrokken was bij de kerk.
Dodo schreef:Ik zie trouwens ook een aantal randleden die wel degelijk trouw elk jaar bijvoorbeeld vijftig euro betalen, hoewel ze verder nergens aan mee willen doen. Bijzonder.
Ik weet niet of ik dat bijzonder vind.
Het is natuurlijk fijn dat ze 50 euro willen betalen, maar het zou toch werkelijk beter zijn dat ze betrokken waren en zich voor de gemeente verantwoordelijk voelden.
Dodo schreef:Zoveel kosten ze niet, zeker niet als je het in de hele begroting bekijkt. Je gaat toch mensen niet de kerk uitsturen omdat ze een twee tientjes per jaar kosten?
Nu draai je de zaak om: mensen worden de kerk niet uitgestuurd, ze kiezen zelf om niet meer te komen.
Bovendien ligt het er maar aan hoeveel papieren leden je hebt en hoe groot de gemeente is die wel bijdraagt....
Hora est!
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Papieren leden

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:
Jantje schreef:Die 'papieren leden' zou ik gewoon hun 'papiertje' door de brievenbus thuisbezorgen.
Heb je enige reden om te denken dat Jezus dat ook zo zou willen?
Jezus' discipelen gingen ook weg omdat de rede hard was. Die liet Hij ook gaan.
Wat is precies het verband daarmee? Hij zei ook: wie niet tegen ons is, die is voor ons. Dus ik geloof niet dat Hij snel de vrijwillige bijdrage van een randlid zou weigeren, laat staan dat hij zo dom zou zijn om het laatste draadje met het Koninkrijk van God door te knippen.

Los daarvan: Jezus vond het vreselijk. Hij zei het als een moedeloze uitroep: willen jullie ook niet weggaan. Niet als een soort stoere man die het allemaal niets kan schelen. Hoe kom je erbij. Hij huilde bij het uitzicht op Jeruzalem.

Ik vind het echt droevig dat het mogelijk is dat iemand zo'n beeld van God in Christus kan hebben. Ik kan er met mijn pet niet bij.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Papieren leden

Bericht door Jantje »

Ik kan er met mijn pet niet bij dat je als 'papieren lid' zijnde, boos wordt als er kerkleden aan je deur staan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Papieren leden

Bericht door Delftenaar »

De papieren leden krijgen vaak minstens eenmaal per jaar een kerklid aan de deur. En daarmee toch eenmaal per jaar de vraag wat de kerk voor persoon in kwestie betekent.
Dieper gezegd: God staat aan de deur en Hij klopt om open gedaan te worden.

Natuurlijk zijn er bij papieren leden veel teleurstellingen, maar laten we ze niet afschrijven. In ieder geval op papier is er nog een lijntje met de kerk, dus met God. Wie weet wat dat ooit nog mag uitwerken.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Papieren leden

Bericht door Lilian1975 »

Delftenaar schreef:De papieren leden krijgen vaak minstens eenmaal per jaar een kerklid aan de deur. En daarmee toch eenmaal per jaar de vraag wat de kerk voor persoon in kwestie betekent.
Dieper gezegd: God staat aan de deur en Hij klopt om open gedaan te worden.

Natuurlijk zijn er bij papieren leden veel teleurstellingen, maar laten we ze niet afschrijven. In ieder geval op papier is er nog een lijntje met de kerk, dus met God. Wie weet wat dat ooit nog mag uitwerken.
Ik weet van mensen die papieren lid waren. Teleurstellingen binnen de kerk met mensen onderling in het contact. Kortom allemaal gedoe. Boosheid, teleurstelling. En nee, die waren niet blij met de vraag voor de jaarlijkse bijdrage. De pijn met wat er gebeurt was, zat te diep. Toch bleven ze op papier lid. Maar de pijn zat zo diep... mensen ui de kerk kwamen niet binnen. De deur ging bij hen echt op slot. Maar gelukkig niet vanuit de kerk. Van daaruit bleef de deur open... De ds bezocht ook papierenleden. En wat vorigepredikanten niet gelukt was, deze ds kwam wel over de drempel. Gewoon er was een klik ibinnen het intermenselijk contact. En het bleef niet bij een keer. De bezoeken werden steeds geregelder. Die mensen kwamen weer in de kerk. Kwamen tot geloof. Wat als de kerk de deur op slot had gedaan?

En ja wat is het verschil met papieren leden die openlijk niets met de kerk te maken willen hebben. En hun kind willen laten dopen. En mensen die wel in de kerk zitten. Maar met een hart van steen?

En mbt tot begraven. Ieder mens heeft recht op een fatsoenlijke begrafenis. En als het een papieren lid was. Dan is het een mooie gelegenheid om de familie weer in aanraking te brengen met het Evangelie.
Zeeuwse huisvrouw
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 mei 2018, 08:32

Re: Papieren leden

Bericht door Zeeuwse huisvrouw »

Jantje schreef:Die 'papieren leden' zou ik gewoon hun 'papiertje' door de brievenbus thuisbezorgen.
Daar denken ze in hervormde kringen toch heel anders over. Sterker gezegd, onze predikant gaf het lidmaatschap niet mee als er niet overgegaan werd naar een andere kerk. Zo veel waarde heeft dat lidmaatschap. Daar wordt zeer zorgvuldig mee omgegaan. Er is wel wat aan dat papiertje verbonden. Het blijft in de "kaartenbak" zolang het lid leeft. Ooit gehoord van een geloof op wielen? ;)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Papieren leden

Bericht door Ditbenik »

Zeeuwse huisvrouw schreef:
Jantje schreef:Die 'papieren leden' zou ik gewoon hun 'papiertje' door de brievenbus thuisbezorgen.
Daar denken ze in hervormde kringen toch heel anders over. Sterker gezegd, onze predikant gaf het lidmaatschap niet mee als er niet overgegaan werd naar een andere kerk. Zo veel waarde heeft dat lidmaatschap. Daar wordt zeer zorgvuldig mee omgegaan. Er is wel wat aan dat papiertje verbonden. Het blijft in de "kaartenbak" zolang het lid leeft. Ooit gehoord van een geloof op wielen? ;)
In hervormde kringen mogen ze dat papiertje zelfs niet meegeven. Het is een bewijs van lidmaatschap. Als je het met iemand mee geeft, is die persoon geen lid meer maar heeft wel een bewijs van lidmaatschap. Dat zou een rare situatie zijn. Daarom gaat in hervormde kringen het bewijs van lidmaatschap altijd van scriba naar scriba, hoewel ik binnen de HHK zie dat een aantal scriba's afkomstig is uit een kerkverband en het daarom rustig wel mee geeft.
Jantje schreef:
DDD schreef:
Jantje schreef:Die 'papieren leden' zou ik gewoon hun 'papiertje' door de brievenbus thuisbezorgen.
Heb je enige reden om te denken dat Jezus dat ook zo zou willen?
Jezus' discipelen gingen ook weg omdat de rede hard was. Die liet Hij ook gaan.
Dat is een omkering van feiten. In de discussie over papieren leden gaat het niet om het weg gaan. Wie dat wil kan gewoon een handtekening zetten onder een formuliertje en is dat formeel uitgeschreven. Maar in deze discussie gaat het over lid blijven. Dat is het tegenovergestelde van weg gaan. En ik ben ontzettend blij dat God niet denkt zoals jij. 'O, alleen in naam christen. Streep er door!' Maar zo doet Hij niet. Hij gaat door met de verkondiging van Zijn evangelie. Ook aan hen die alleen in naam christen zijn. En in navolging daarvan zet de kerk geen streep door mensen die alleen op papier lid zijn maar blijft proberen hen te bereiken. Men maakt in dit verband onderscheid tussen mensen die 'vreemd zijn aan het evangelie' (onkerkelijken) en mensen 'die daarvan vervreemd zijn (papieren leden). Zie bijvoorbeeld de KO van de HHK, ordinantie 4, artikel 14: https://goo.gl/AmqgeS .
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Papieren leden

Bericht door Dodo »

Ik weet niet wat jullie bedoelen met dit:
In hervormde kringen mogen ze dat papiertje zelfs niet meegeven. Het is een bewijs van lidmaatschap. Als je het met iemand mee geeft, is die persoon geen lid meer maar heeft wel een bewijs van lidmaatschap. Dat zou een rare situatie zijn. Daarom gaat in hervormde kringen het bewijs van lidmaatschap altijd van scriba naar scriba, hoewel ik binnen de HHK zie dat een aantal scriba's afkomstig is uit een kerkverband en het daarom rustig wel mee geeft.
In de PKN worden geen attestaties en zo gegeven. Als iemand verhuist van de ene PKN-gemeente naar de andere, wordt hij vanzelf overgeschreven door de koppeling met de burgerlijke stand. En als iemand uitschrijft om over te gaan naar een andere kerk, kan hij een briefje krijgen met zijn gegevens zoals de doopdatum en meer, maar geen bewijs van lidmaatschap of attestatie. Van scriba naar scriba wordt al helemaal niets gedaan op dit gebied.
Inschrijven in de PKN is dat iemand een doopbewijs/attestatie inlevert en ingeschreven wordt. Deze persoon heeft dat papier zelf, zijn vorige scriba stuurt dat doorgaans niet op.
Plaats reactie