Papieren leden

Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Papieren leden

Bericht door Mannes »

Vagari schreef:
Mannes schreef:
Mannetje schreef:Deze man heeft een ziel voor de eeuwigheid. Dat zou wat meer mogen drukken dan de last van een vuiltje in de kaartenbak.
Gelukkig blijkt dat ook uit de reactie, ze proberen hem immers elke keer mee te nemen. De buurman zelf trekt telkens de conclusie dat hij er niet hoort en er niks te zoeken heeft.

Lidmaatschap per direct retour dus.

Uiteraard moet deze man door zijn buurman/vrouw niet ineens als lucht worden bezien.
En hoe vaak heeft de Heere jou al genodigd? En welke conclusie heb jij getrokken?
Waarom stel je deze vraag? In dit topic gaat het over papieren leden. Het laatste specifieke geval ging over een buurman die elke vorm van hulp of uitnodiging afslaat en zelf de conclusie heeft getrokken dat hij er niks te zoeken heeft.

Mijn mening is dat zijn lidmaatschap een vervuiling is voor de kerkelijke administratie. Uitschrijven dus.
Uiteraard moet men daarna zonder ophouden voor deze buurman bidden en proberen in gesprek te gaan. Een lidmaatschap is immers geen vereiste om bekeerd te worden toch?

Om op uw persoonlijke, in het openbaar gestelde vraag, een antwoord te geven wil ik graag wat meer duidelijkheid welke nodiging u nu precies voor ogen heeft. Ik ben namelijk van mening dat nodiging op voorwaarde van geloof en bekering geschied.
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Papieren leden

Bericht door Mannes »

Wandelende schreef:Ik denk dat "wij" (oa. @Mannes) als "afgescheidenen" maar niet al te stellige uitspraken moeten doen als het gaat om oude, weloverwogen gebruiken die geworteld zijn in het principe van de volkskerk van voorheen.
:nonnon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Papieren leden

Bericht door Wandelende »

Mannes schreef:
Wandelende schreef:Ik denk dat "wij" (oa. @Mannes) als "afgescheidenen" maar niet al te stellige uitspraken moeten doen als het gaat om oude, weloverwogen gebruiken die geworteld zijn in het principe van de volkskerk van voorheen.
:nonnon
En wat wil je met hoofdschudden zeggen?
(~)
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Papieren leden

Bericht door Mannes »

Wandelende schreef:
Mannes schreef:
Wandelende schreef:Ik denk dat "wij" (oa. @Mannes) als "afgescheidenen" maar niet al te stellige uitspraken moeten doen als het gaat om oude, weloverwogen gebruiken die geworteld zijn in het principe van de volkskerk van voorheen.
:nonnon
En wat wil je met hoofdschudden zeggen?
Dat ik er anders over denk.
Ik vind namelijk dat we dat wel moeten doen mits we dit respectvol kunnen onderbouwen.

Juist op een forum zoals dit moeten we heilige huisjes eens vergeten.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Papieren leden

Bericht door Wandelende »

Mannes schreef:
Wandelende schreef:
Mannes schreef:
Wandelende schreef:Ik denk dat "wij" (oa. @Mannes) als "afgescheidenen" maar niet al te stellige uitspraken moeten doen als het gaat om oude, weloverwogen gebruiken die geworteld zijn in het principe van de volkskerk van voorheen.
:nonnon
En wat wil je met hoofdschudden zeggen?
Dat ik er anders over denk.
Ik vind namelijk dat we dat wel moeten doen mits we dit respectvol kunnen onderbouwen.

Juist op een forum zoals dit moeten we heilige huisjes eens vergeten.
Juist ja. Vandaar dat er een respectvol "per direct retour" klonk.

En je laatste zin geldt dan wel wederzijds.

De aard van de volkskerk is nu eenmaal anders dan afgescheiden kerken. Dat heeft maar weinig met heilige huisjes te maken.
(~)
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Papieren leden

Bericht door Vagari »

Mannes schreef:Waarom stel je deze vraag? In dit topic gaat het over papieren leden. Het laatste specifieke geval ging over een buurman die elke vorm van hulp of uitnodiging afslaat en zelf de conclusie heeft getrokken dat hij er niks te zoeken heeft.

Mijn mening is dat zijn lidmaatschap een vervuiling is voor de kerkelijke administratie. Uitschrijven dus.
Uiteraard moet men daarna zonder ophouden voor deze buurman bidden en proberen in gesprek te gaan. Een lidmaatschap is immers geen vereiste om bekeerd te worden toch?

Om op uw persoonlijke, in het openbaar gestelde vraag, een antwoord te geven wil ik graag wat meer duidelijkheid welke nodiging u nu precies voor ogen heeft. Ik ben namelijk van mening dat nodiging op voorwaarde van geloof en bekering geschied.
Ik stel deze vragen zo op de man omdat je nu hoog van de toren blaast.
Iedereen, die niet op de uitnodiging van de Heere ingaat, is een vervuiling van Zijn aardbodem.
Mattheüs 22:3-4 / STV
3 ‭‭En zond zijn dienstknechten uit,‭⁴‭ om de genoden ter bruiloft‭⁵‭ te roepen;‭⁶‭ en zij wilden niet komen.‭ 4 ‭‭Wederom zond hij andere dienstknechten uit,‭⁷‭ zeggende: Zegt den genoden: Ziet, ik heb mijn middagmaal bereid; mijn ossen, en de gemeste ‭beesten‭ zijn geslacht, en ‭alle‭ ‭dingen‭ zijn gereed;‭⁸‭ komt tot de bruiloft.‭
Toch is Zijn geduld nog niet op. Zelfs niet met degene, die, keurig met lidmaatschap en al, op zondag een vervuiling van Zijn kerk zitten te zijn.
Mattheüs 18:32-33 / STV
32 ‭‭Toen heeft hem zijn heer tot zich geroepen, en zeide tot hem: Gij boze dienstknecht, al die schuld heb ik u kwijtgescholden, dewijl gij mij gebeden hebt;‭ 33 ‭‭Behoordet gij ook niet u over uw mededienstknecht te ontfermen, gelijk ik ook mij over u ontfermd heb?‭
Denk je niet dat die onwillige man nog heel veel uitnodigingen (met lidmaatschap) heeft te gaan voordat hij aan het aantal zit wat jij en ik hebben afgeslagen?
Laatst gewijzigd door Vagari op 28 sep 2018, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Papieren leden

Bericht door liz boer »

Mannes schreef:
Vagari schreef:
Mannes schreef:
Mannetje schreef:Deze man heeft een ziel voor de eeuwigheid. Dat zou wat meer mogen drukken dan de last van een vuiltje in de kaartenbak.
Gelukkig blijkt dat ook uit de reactie, ze proberen hem immers elke keer mee te nemen. De buurman zelf trekt telkens de conclusie dat hij er niet hoort en er niks te zoeken heeft.

Lidmaatschap per direct retour dus.

Uiteraard moet deze man door zijn buurman/vrouw niet ineens als lucht worden bezien.
En hoe vaak heeft de Heere jou al genodigd? En welke conclusie heb jij getrokken?
Waarom stel je deze vraag? In dit topic gaat het over papieren leden. Het laatste specifieke geval ging over een buurman die elke vorm van hulp of uitnodiging afslaat en zelf de conclusie heeft getrokken dat hij er niks te zoeken heeft.

Mijn mening is dat zijn lidmaatschap een vervuiling is voor de kerkelijke administratie. Uitschrijven dus.
Uiteraard moet men daarna zonder ophouden voor deze buurman bidden en proberen in gesprek te gaan. Een lidmaatschap is immers geen vereiste om bekeerd te worden toch?

Om op uw persoonlijke, in het openbaar gestelde vraag, een antwoord te geven wil ik graag wat meer duidelijkheid welke nodiging u nu precies voor ogen heeft. Ik ben namelijk van mening dat nodiging op voorwaarde van geloof en bekering geschied.
Een vervuiling??? tjonge jonge Mannes toch...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Papieren leden

Bericht door JCRyle »

Mannes schreef:
Mannetje schreef:Deze man heeft een ziel voor de eeuwigheid. Dat zou wat meer mogen drukken dan de last van een vuiltje in de kaartenbak.
Gelukkig blijkt dat ook uit de reactie, ze proberen hem immers elke keer mee te nemen. De buurman zelf trekt telkens de conclusie dat hij er niet hoort en er niks te zoeken heeft.

Lidmaatschap per direct retour dus.

Uiteraard moet deze man door zijn buurman/vrouw niet ineens als lucht worden bezien.
Waarom mogen de buren hem niet links laten liggen, maar de kerk wel? Terwijl juist de kerk geroepen is tot naastenliefde en tot zielsbewogenheid voor de zaligheid van onze (onkerkelijke) naasten.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Papieren leden

Bericht door Bertiel »

Is een belijdend lid dat niet de dood des Heeren wil verkondigen niet een grotere vervuiling?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Papieren leden

Bericht door JCRyle »

Bertiel schreef:Is een belijdend lid dat niet de dood des Heeren wil verkondigen niet een grotere vervuiling?
Nee, niemand is vervuiling zolang het nog het heden der genade is! We zijn allemaal wel zondaren, maar voor iedereen is er hoop!
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Papieren leden

Bericht door Bertiel »

JCRyle schreef:
Bertiel schreef:Is een belijdend lid dat niet de dood des Heeren wil verkondigen niet een grotere vervuiling?
Nee, niemand is vervuiling zolang het nog het heden der genade is! We zijn allemaal wel zondaren, maar voor iedereen is er hoop!
Dat ben ik volledig met je eens, maar wat ik er mee probeer te zeggen is dat er voor de Heere geen verschil is in iemand die enkel op papier lid is en iemand die keurig meelevend lid is, belijdenis heeft gedaan en ondertussen zich niet bekeerd.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Papieren leden

Bericht door Vagari »

JCRyle schreef:
Bertiel schreef:Is een belijdend lid dat niet de dood des Heeren wil verkondigen niet een grotere vervuiling?
Nee, niemand is vervuiling zolang het nog het heden der genade is! We zijn allemaal wel zondaren, maar voor iedereen is er hoop!
Genade voor vuile vervuilers.
Jesaja 64:6 / STV
6 ‭‭Doch wij allen‭²¹‭ zijn als een onreine, en al onze gerechtigheden‭¹⁹‭ zijn als een wegwerpelijk kleed;‭²⁰‭ en wij allen vallen af als een blad,‭²²‭ en onze misdaden‭²³‭ voeren ons henen weg als een wind.‭
Romeinen 3:19 / STV
19 ‭‭Wij weten nu, dat al wat de wet zegt, zij dat spreekt tot degenen,‭³⁶‭ die onder de wet zijn; ‭opdat‭ ‭alle‭ ‭mond‭ gestopt worde en de gehele wereld ‭voor‭ God verdoemelijk zij.‭³⁷‭‭
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: RE: Re: Papieren leden

Bericht door Orchidee »

emigrant schreef:
Orchidee schreef:
emigrant schreef:vaak is het zo dat mensen zijn afgehaakt is dat er nogal eens oud zeer of wrevel is richting personen of kerkenraad.

ga met onafhankelijke personen aanbieden naar ze te luisteren. Het zijn schapen van de kudde.
Precies zo is het met onze oude (mantelzorg) buurman.
In een ver verleden in zijn vorige hervormde gemeente altijd trouw, meedenkend, meelevend en meewerkend lid geweest.
25 jaar een "gezien" zondagschoolmeester
geweest.
Inmiddels al vele jaren naar de plaatselijke hervormde gemeente (inmiddels PKN) overgeschreven, nooit 1 dienst bezocht, 1x per jaar brengt hij 50€ bij de scriba langs en verder wil hij er niets van weten!Afbeelding

3 jaar geleden is zijn vrouw overleden, dat heeft hijzelf niet doorgegeven maar hebben ze toch te horen gekregen viavia, er is direct contact met hem opgenomen en er werd gevraagd of er iemand een bezoekje mocht komen brengen.
Maar nee, hij wil dat niet, hij wil er niets mee te maken hebben en ik regel alles zelf wel wat ik nodig vind heeft hij toen gezegd.
Ook de persoon die zijn vrouws begrafenis heeft geleid heeft hij zelf geregeld, was een oude kennis van hem en ergens "voorganger".
Hij begrijpt en "snapt" niet eens wat er gebeurt is in 2004 met de scheuring in de hervormde kerk.
Als wij hem iets uitleggen (wij weten ook niet alles, want wij zijn zelf "instromers")
Dan zegt hij niet bij de pkn te horen en ook niet bij een hhk maar ik ben een "bonder" van oorsprong zegt hij dan.
Hij blijft dat volhouden tot zijn dood!
Wij en diverse anderen (ook uit zijn eigen gemeente) hebben hem regelmatig meegevraagd naar onze diensten, ook kerst of andere bijzondere diensten maar hij weigert ten alle tijden!
Hij zegt keihard: ik hoor daar niet, heb er niets meer te zoeken!Afbeelding
Ik geloof wel maar op mijn eigen manier!
Het is een bijzondere man en dat is tieAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
dit soort verhalen heb ik vaak gehoord. Er is iets misschien iets heel kleins, mug en olifant, wat hem tegen houd.

ga niet gelijk hem meevragen naar diensten. Ga eerst eens informeren, of je een boodschap of zo voor hem kan doen, of hij wil komen eten of iets wil dat je over hebt, of je zoon zijn fietsband kan plakken, enzovoort.

dan een relatie opbouwen en je gaat merken wat er aan de hand is. Niet alsmaar met de kerkklok rinkelen. Die hoort hij vast wel zelf op zondagmorgen.
Pardon!? Wij doen heel veel voor en met deze man, wij zijn (en dan hoofdzakelijk mijn man) in een week vaak zijn enige contacten.
We zorgen voor zijn was, doen een boodschap of gaan met hem mee voor een boodschap, af en toe deel ik een maaltje eten ( niet vaak want hij kan dat nog heel goed zelf!)
Dus wij weten echt wel wat er speelt of heeft gespeeld en hij weet van ons ook dat wij hem niet "dwingen" tot een verplichte kerkgang oid.


Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: RE: Re: RE: Re: Papieren leden

Bericht door emigrant »

Orchidee schreef:
emigrant schreef:
Orchidee schreef:
emigrant schreef:vaak is het zo dat mensen zijn afgehaakt is dat er nogal eens oud zeer of wrevel is richting personen of kerkenraad.

ga met onafhankelijke personen aanbieden naar ze te luisteren. Het zijn schapen van de kudde.
Precies zo is het met onze oude (mantelzorg) buurman.
In een ver verleden in zijn vorige hervormde gemeente altijd trouw, meedenkend, meelevend en meewerkend lid geweest.
25 jaar een "gezien" zondagschoolmeester
geweest.
Inmiddels al vele jaren naar de plaatselijke hervormde gemeente (inmiddels PKN) overgeschreven, nooit 1 dienst bezocht, 1x per jaar brengt hij 50€ bij de scriba langs en verder wil hij er niets van weten!Afbeelding

3 jaar geleden is zijn vrouw overleden, dat heeft hijzelf niet doorgegeven maar hebben ze toch te horen gekregen viavia, er is direct contact met hem opgenomen en er werd gevraagd of er iemand een bezoekje mocht komen brengen.
Maar nee, hij wil dat niet, hij wil er niets mee te maken hebben en ik regel alles zelf wel wat ik nodig vind heeft hij toen gezegd.
Ook de persoon die zijn vrouws begrafenis heeft geleid heeft hij zelf geregeld, was een oude kennis van hem en ergens "voorganger".
Hij begrijpt en "snapt" niet eens wat er gebeurt is in 2004 met de scheuring in de hervormde kerk.
Als wij hem iets uitleggen (wij weten ook niet alles, want wij zijn zelf "instromers")
Dan zegt hij niet bij de pkn te horen en ook niet bij een hhk maar ik ben een "bonder" van oorsprong zegt hij dan.
Hij blijft dat volhouden tot zijn dood!
Wij en diverse anderen (ook uit zijn eigen gemeente) hebben hem regelmatig meegevraagd naar onze diensten, ook kerst of andere bijzondere diensten maar hij weigert ten alle tijden!
Hij zegt keihard: ik hoor daar niet, heb er niets meer te zoeken!Afbeelding
Ik geloof wel maar op mijn eigen manier!
Het is een bijzondere man en dat is tieAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
dit soort verhalen heb ik vaak gehoord. Er is iets misschien iets heel kleins, mug en olifant, wat hem tegen houd.

ga niet gelijk hem meevragen naar diensten. Ga eerst eens informeren, of je een boodschap of zo voor hem kan doen, of hij wil komen eten of iets wil dat je over hebt, of je zoon zijn fietsband kan plakken, enzovoort.

dan een relatie opbouwen en je gaat merken wat er aan de hand is. Niet alsmaar met de kerkklok rinkelen. Die hoort hij vast wel zelf op zondagmorgen.
Pardon!? Wij doen heel veel voor en met deze man, wij zijn (en dan hoofdzakelijk mijn man) in een week vaak zijn enige contacten.
We zorgen voor zijn was, doen een boodschap of gaan met hem mee voor een boodschap, af en toe deel ik een maaltje eten ( niet vaak want hij kan dat nog heel goed zelf!)
Dus wij weten echt wel wat er speelt of heeft gespeeld en hij weet van ons ook dat wij hem niet "dwingen" tot een verplichte kerkgang oid.


Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
tsja.... als je dat al allemaal doet.... maakt hij op de lange termijn dan niet juist tegengesteld aan wat ik schreef, een klein beetje misbruik van jullie?

wel kerkmensen voor je laten lopen maar met de rug naar de kerk blijven staan?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Papieren leden

Bericht door refo »

Ja, zo zijn christenen. Niets mis mee.
Plaats reactie