Papieren leden

emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Papieren leden

Bericht door emigrant »

vaak is het zo dat mensen zijn afgehaakt is dat er nogal eens oud zeer of wrevel is richting personen of kerkenraad.

ga met onafhankelijke personen aanbieden naar ze te luisteren. Het zijn schapen van de kudde.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Papieren leden

Bericht door JCRyle »

Jantje schreef:Die 'papieren leden' zou ik gewoon hun 'papiertje' door de brievenbus thuisbezorgen.
Je weet zelf ook dat dit absoluut geen houding uit naastenliefde is en vanuit zielsbewogenheid.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Papieren leden

Bericht door Mara »

Jantje schreef:Die 'papieren leden' zou ik gewoon hun 'papiertje' door de brievenbus thuisbezorgen.
Ziezo en dan het stof van je voeten schudden.
emigrant schreef:vaak is het zo dat mensen zijn afgehaakt is dat er nogal eens oud zeer of wrevel is richting personen of kerkenraad.
Dat is ook wat ik hoor. Het betreft allerlei verschillende kerkenraden, in wisselende samenstellingen, maar het lijkt erop of ze naar buiten toe als 1 blok willen staan waar je als gewoon kerklid geen enkele opening kunt vinden.
Heel veel later hoor je dan weleens dat zij er persoonlijk anders over dachten, maar ja, de meerderheid besliste anders.

Mensen blijven vaak papieren lid omdat ze toch een kerkelijk dak boven hun hoofd willen hebben, in tijden van ziekte en rouw.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Papieren leden

Bericht door Bertiel »

Mijn kerkenraad (HHK) is gelukkig nog altijd blij met papieren leden, zodat ze nog altijd de mogelijkheid hebben om het zaad te strooien!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Papieren leden

Bericht door Orchidee »

emigrant schreef:vaak is het zo dat mensen zijn afgehaakt is dat er nogal eens oud zeer of wrevel is richting personen of kerkenraad.

ga met onafhankelijke personen aanbieden naar ze te luisteren. Het zijn schapen van de kudde.
Precies zo is het met onze oude (mantelzorg) buurman.
In een ver verleden in zijn vorige hervormde gemeente altijd trouw, meedenkend, meelevend en meewerkend lid geweest.
25 jaar een "gezien" zondagschoolmeester
geweest.
Inmiddels al vele jaren naar de plaatselijke hervormde gemeente (inmiddels PKN) overgeschreven, nooit 1 dienst bezocht, 1x per jaar brengt hij 50€ bij de scriba langs en verder wil hij er niets van weten!Afbeelding

3 jaar geleden is zijn vrouw overleden, dat heeft hijzelf niet doorgegeven maar hebben ze toch te horen gekregen viavia, er is direct contact met hem opgenomen en er werd gevraagd of er iemand een bezoekje mocht komen brengen.
Maar nee, hij wil dat niet, hij wil er niets mee te maken hebben en ik regel alles zelf wel wat ik nodig vind heeft hij toen gezegd.
Ook de persoon die zijn vrouws begrafenis heeft geleid heeft hij zelf geregeld, was een oude kennis van hem en ergens "voorganger".
Hij begrijpt en "snapt" niet eens wat er gebeurt is in 2004 met de scheuring in de hervormde kerk.
Als wij hem iets uitleggen (wij weten ook niet alles, want wij zijn zelf "instromers")
Dan zegt hij niet bij de pkn te horen en ook niet bij een hhk maar ik ben een "bonder" van oorsprong zegt hij dan.
Hij blijft dat volhouden tot zijn dood!
Wij en diverse anderen (ook uit zijn eigen gemeente) hebben hem regelmatig meegevraagd naar onze diensten, ook kerst of andere bijzondere diensten maar hij weigert ten alle tijden!
Hij zegt keihard: ik hoor daar niet, heb er niets meer te zoeken!Afbeelding
Ik geloof wel maar op mijn eigen manier!
Het is een bijzondere man en dat is tieAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Papieren leden

Bericht door refo »

Jantje schreef:Ik kan er met mijn pet niet bij dat je als 'papieren lid' zijnde, boos wordt als er kerkleden aan je deur staan.
Lijkt me logisch als het enige contact een financiële insteek heeft.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: RE: Re: Papieren leden

Bericht door emigrant »

Orchidee schreef:
emigrant schreef:vaak is het zo dat mensen zijn afgehaakt is dat er nogal eens oud zeer of wrevel is richting personen of kerkenraad.

ga met onafhankelijke personen aanbieden naar ze te luisteren. Het zijn schapen van de kudde.
Precies zo is het met onze oude (mantelzorg) buurman.
In een ver verleden in zijn vorige hervormde gemeente altijd trouw, meedenkend, meelevend en meewerkend lid geweest.
25 jaar een "gezien" zondagschoolmeester
geweest.
Inmiddels al vele jaren naar de plaatselijke hervormde gemeente (inmiddels PKN) overgeschreven, nooit 1 dienst bezocht, 1x per jaar brengt hij 50€ bij de scriba langs en verder wil hij er niets van weten!Afbeelding

3 jaar geleden is zijn vrouw overleden, dat heeft hijzelf niet doorgegeven maar hebben ze toch te horen gekregen viavia, er is direct contact met hem opgenomen en er werd gevraagd of er iemand een bezoekje mocht komen brengen.
Maar nee, hij wil dat niet, hij wil er niets mee te maken hebben en ik regel alles zelf wel wat ik nodig vind heeft hij toen gezegd.
Ook de persoon die zijn vrouws begrafenis heeft geleid heeft hij zelf geregeld, was een oude kennis van hem en ergens "voorganger".
Hij begrijpt en "snapt" niet eens wat er gebeurt is in 2004 met de scheuring in de hervormde kerk.
Als wij hem iets uitleggen (wij weten ook niet alles, want wij zijn zelf "instromers")
Dan zegt hij niet bij de pkn te horen en ook niet bij een hhk maar ik ben een "bonder" van oorsprong zegt hij dan.
Hij blijft dat volhouden tot zijn dood!
Wij en diverse anderen (ook uit zijn eigen gemeente) hebben hem regelmatig meegevraagd naar onze diensten, ook kerst of andere bijzondere diensten maar hij weigert ten alle tijden!
Hij zegt keihard: ik hoor daar niet, heb er niets meer te zoeken!Afbeelding
Ik geloof wel maar op mijn eigen manier!
Het is een bijzondere man en dat is tieAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
dit soort verhalen heb ik vaak gehoord. Er is iets misschien iets heel kleins, mug en olifant, wat hem tegen houd.

ga niet gelijk hem meevragen naar diensten. Ga eerst eens informeren, of je een boodschap of zo voor hem kan doen, of hij wil komen eten of iets wil dat je over hebt, of je zoon zijn fietsband kan plakken, enzovoort.

dan een relatie opbouwen en je gaat merken wat er aan de hand is. Niet alsmaar met de kerkklok rinkelen. Die hoort hij vast wel zelf op zondagmorgen.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Papieren leden

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:Die 'papieren leden' zou ik gewoon hun 'papiertje' door de brievenbus thuisbezorgen.
Door de doop zijn ze (doop)lid geworden van de kerk en heeft God zelf Zijn naam aan hen verbonden. Hoe ver ze dan ook zijn afgedwaald, moet je dan als kerk de deur maar voor hen dicht gooien door ze als lid te schrappen of af te voeren?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: RE: Re: Papieren leden

Bericht door Mannes »

Orchidee schreef:
emigrant schreef:vaak is het zo dat mensen zijn afgehaakt is dat er nogal eens oud zeer of wrevel is richting personen of kerkenraad.

ga met onafhankelijke personen aanbieden naar ze te luisteren. Het zijn schapen van de kudde.
Precies zo is het met onze oude (mantelzorg) buurman.
In een ver verleden in zijn vorige hervormde gemeente altijd trouw, meedenkend, meelevend en meewerkend lid geweest.
25 jaar een "gezien" zondagschoolmeester
geweest.
Inmiddels al vele jaren naar de plaatselijke hervormde gemeente (inmiddels PKN) overgeschreven, nooit 1 dienst bezocht, 1x per jaar brengt hij 50€ bij de scriba langs en verder wil hij er niets van weten!Afbeelding

3 jaar geleden is zijn vrouw overleden, dat heeft hijzelf niet doorgegeven maar hebben ze toch te horen gekregen viavia, er is direct contact met hem opgenomen en er werd gevraagd of er iemand een bezoekje mocht komen brengen.
Maar nee, hij wil dat niet, hij wil er niets mee te maken hebben en ik regel alles zelf wel wat ik nodig vind heeft hij toen gezegd.
Ook de persoon die zijn vrouws begrafenis heeft geleid heeft hij zelf geregeld, was een oude kennis van hem en ergens "voorganger".
Hij begrijpt en "snapt" niet eens wat er gebeurt is in 2004 met de scheuring in de hervormde kerk.
Als wij hem iets uitleggen (wij weten ook niet alles, want wij zijn zelf "instromers")
Dan zegt hij niet bij de pkn te horen en ook niet bij een hhk maar ik ben een "bonder" van oorsprong zegt hij dan.
Hij blijft dat volhouden tot zijn dood!
Wij en diverse anderen (ook uit zijn eigen gemeente) hebben hem regelmatig meegevraagd naar onze diensten, ook kerst of andere bijzondere diensten maar hij weigert ten alle tijden!
Hij zegt keihard: ik hoor daar niet, heb er niets meer te zoeken!Afbeelding
Ik geloof wel maar op mijn eigen manier!
Het is een bijzondere man en dat is tieAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Jantje heeft gelijk: Die 'papieren leden' zou ik gewoon hun 'papiertje' door de brievenbus thuisbezorgen.

Deze man is enkel nog vervuiling in de kerkelijke administratie.
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Papieren leden

Bericht door Mannetje »

Deze man heeft een ziel voor de eeuwigheid. Dat zou wat meer mogen drukken dan de last van een vuiltje in de kaartenbak.
-
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: RE: Re: Papieren leden

Bericht door Roos2018 »

Mannes schreef: Jantje heeft gelijk: Die 'papieren leden' zou ik gewoon hun 'papiertje' door de brievenbus thuisbezorgen.

Deze man is enkel nog vervuiling in de kerkelijke administratie.
Ben ik mijn broeders hoeder?
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Papieren leden

Bericht door Mannes »

Mannetje schreef:Deze man heeft een ziel voor de eeuwigheid. Dat zou wat meer mogen drukken dan de last van een vuiltje in de kaartenbak.
Gelukkig blijkt dat ook uit de reactie, ze proberen hem immers elke keer mee te nemen. De buurman zelf trekt telkens de conclusie dat hij er niet hoort en er niks te zoeken heeft.

Lidmaatschap per direct retour dus.

Uiteraard moet deze man door zijn buurman/vrouw niet ineens als lucht worden bezien.
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: RE: Re: Papieren leden

Bericht door Mannes »

Roos2018 schreef:
Mannes schreef: Jantje heeft gelijk: Die 'papieren leden' zou ik gewoon hun 'papiertje' door de brievenbus thuisbezorgen.

Deze man is enkel nog vervuiling in de kerkelijke administratie.
Ben ik mijn broeders hoeder?
Niet als men alleen nog om een jaarlijkse bijdrage komt.

Als verder geen bezoek mogelijk is moet je zo iemand duidelijk maken dat een lidmaatschap bij een kerk niet vrijblijvend is. Neem een beslissing, concludeer je zelf dat dit niet je kerk is? Ga dan weg en vervuil de administratie niet.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Papieren leden

Bericht door Wandelende »

Ik denk dat "wij" (oa. @Mannes) als "afgescheidenen" maar niet al te stellige uitspraken moeten doen als het gaat om oude, weloverwogen gebruiken die geworteld zijn in het principe van de volkskerk van voorheen.
(~)
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Papieren leden

Bericht door Vagari »

Mannes schreef:
Mannetje schreef:Deze man heeft een ziel voor de eeuwigheid. Dat zou wat meer mogen drukken dan de last van een vuiltje in de kaartenbak.
Gelukkig blijkt dat ook uit de reactie, ze proberen hem immers elke keer mee te nemen. De buurman zelf trekt telkens de conclusie dat hij er niet hoort en er niks te zoeken heeft.

Lidmaatschap per direct retour dus.

Uiteraard moet deze man door zijn buurman/vrouw niet ineens als lucht worden bezien.
En hoe vaak heeft de Heere jou al genodigd? En welke conclusie heb jij getrokken?
Plaats reactie