Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door Bezorgd »

eilander schreef:
Bezorgd schreef:@Roeline, er wordt gesproken over een zuivering van een gemeente.
Noem mij één bijbels voorbeeld waarin een prediker ergens heen gestuurd wordt om een groot deel van de leden van de oorspronkelijke gemeente te vervreemden. Ik ken er geen.
Wel ken ik bijbelse voorbeelden van een scherpe wets- en boeteprediking gecombineerd met een bijbelse evangelieprediking, die bekering en vrucht bewerkstelligde.
"Van toen af gingen velen zijner discipelen terug, en wandelden niet meer met Hem."
Ik zou het eerder willen omdraaien: zijn er voorbeelden van een scherpe prediking, waar geen scheiding in de gemeente kwam?
Dit gaat over de prediking van Jezus Zelf en heeft te maken met de dwaasheid en de ergenis t.o.v. het evangelie.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door liz boer »

Bezorgd schreef:
eilander schreef:
Bezorgd schreef:@Roeline, er wordt gesproken over een zuivering van een gemeente.
Noem mij één bijbels voorbeeld waarin een prediker ergens heen gestuurd wordt om een groot deel van de leden van de oorspronkelijke gemeente te vervreemden. Ik ken er geen.
Wel ken ik bijbelse voorbeelden van een scherpe wets- en boeteprediking gecombineerd met een bijbelse evangelieprediking, die bekering en vrucht bewerkstelligde.
"Van toen af gingen velen zijner discipelen terug, en wandelden niet meer met Hem."
Ik zou het eerder willen omdraaien: zijn er voorbeelden van een scherpe prediking, waar geen scheiding in de gemeente kwam?
Dit gaat over de prediking van Jezus Zelf en heeft te maken met de dwaasheid en de ergenis t.o.v. het evangelie.
De Heere wijst duidelijk hun "oogmerk"aan, het was "makkelijk" om bij Hem te blijven, ze hadden altijd eten en als Hij dat kon, zou hij ook voor huizen en akkers kunnen zorgen, ook kwamen ze voor de wonderen, toch is het verder geen wetsprediking, eerder een terechtwijzing, vermaning, Hij wijst erop dat ze alleen door Hem zalig kunnen worden, Zijn bloed... Zijn vlees... Het separerende zit erin kom je om aardse dingen of om Hem!

26 Jezus antwoordde hun en zeide: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u, gij zoekt Mij, niet omdat gij tekenen gezien hebt, maar omdat gij van de broden gegeten hebt en verzadigd zijt.
27 Werkt niet om de spijze die vergaat, maar om de spijze die blijft tot in het eeuwige leven, welke de Zoon des mensen ulieden geven zal; want Dezen heeft God de Vader verzegeld.
28 Zij zeiden dan tot Hem: Wat zullen wij doen, opdat wij de werken Gods mogen werken?
29 Jezus antwoordde en zeide tot hen: Dit is het werk Gods, dat gij gelooft in Hem Dien Hij gezonden heeft.
30 Zij zeiden dan tot Hem: Wat teken doet Gij dan, opdat wij het mogen zien en U geloven? Wat werkt Gij?
31 Onze vaders hebben het manna gegeten in de woestijn, gelijk geschreven is: Hij gaf hun het brood uit den hemel te eten.
32 Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u, Mozes heeft u niet gegeven het brood uit den hemel, maar Mijn Vader geeft u het ware Brood uit den hemel.
33 Want het Brood Gods is Hij Die uit den hemel nederdaalt, en Die der wereld het leven geeft.
34 Zij zeiden dan tot Hem: Heere, geef ons altijd dit Brood.
35 En Jezus zeide tot hen: Ik ben het Brood des levens; die tot Mij komt, zal geenszins hongeren, en die in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten.
36 Maar Ik heb u gezegd, dat gij Mij ook gezien hebt, en gij gelooft niet.
37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.
38 Want Ik ben uit den hemel nedergedaald, niet opdat Ik Mijn wil zou doen, maar den wil Desgenen Die Mij gezonden heeft.
39 En dit is de wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft, dat al wat Hij Mij gegeven heeft, Ik daaruit niet verlieze, maar hetzelve opwekke ten uitersten dage.
40 En dit is de wil Desgenen Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk die den Zoon aanschouwt en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
41 De Joden dan murmureerden over Hem, omdat Hij gezegd had: Ik ben het Brood Dat uit den hemel nedergedaald is.
42 En zij zeiden: Is Deze niet Jezus, de Zoon van Jozef, Wiens vader en moeder wij kennen? Hoe zegt Deze dan: Ik ben uit den hemel nedergedaald?
43 Jezus antwoordde dan en zeide tot hen: Murmureert niet onder elkander.
44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
45 Er is geschreven in de Profeten: En zij zullen allen van God geleerd zijn. Een iegelijk dan die het van den Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij.
46 Niet dat iemand den Vader gezien heeft dan Die van God is; Deze heeft den Vader gezien.
47 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die in Mij gelooft, heeft het eeuwige leven.
48 Ik ben het Brood des levens.
49 Uw vaders hebben het manna gegeten in de woestijn en zij zijn gestorven.
50 Dit is het Brood Dat uit den hemel nederdaalt, opdat de mens daarvan ete en niet sterve.
51 Ik ben het levende Brood Dat uit den hemel nedergedaald is; zo iemand van dit Brood eet, die zal in der eeuwigheid leven. En het brood dat Ik geven zal, is Mijn vlees, hetwelk Ik geven zal voor het leven der wereld.
52 De Joden dan streden onder elkander, zeggende: Hoe kan ons Deze Zijn vlees te eten geven?
53 Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden, tenzij dat gij het vlees van den Zoon des mensen eet en Zijn bloed drinkt, zo hebt gij geen leven in uzelven.
54 Die Mijn vlees eet en Mijn bloed drinkt, die heeft het eeuwige leven; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
55 Want Mijn vlees is waarlijk spijs, en Mijn bloed is waarlijk drank.
56 Die Mijn vlees eet en Mijn bloed drinkt, die blijft in Mij en Ik in hem.
57 Gelijkerwijs Mij de levende Vader gezonden heeft en Ik leef door den Vader, alzo die Mij eet, dezelve zal leven door Mij.
58 Dit is het Brood Dat uit den hemel nedergedaald is; niet gelijk uw vaders het manna gegeten hebben en zijn gestorven; die dit Brood eet, zal in der eeuwigheid leven.
59 Deze dingen zeide Hij in de synagoge, lerende te Kapérnaüm.
60 Velen dan van Zijn discipelen, dit horende, zeiden: Deze rede is hard; wie kan dezelve horen?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door liz boer »

Marion schreef: Misschien moet hij er wel zijn om de akker te zuiveren. Dan blijft onrust niet uit. En hoe moeilijk ook, op de lange termijn kan het nuttig zijn voor een gemeente. We geloven toch dat God weet wie Hij zendt, en waar Hij zendt? Dat betekend niet dat de predikant dan geen verantwoordelijkheid draagt voor zijn prediking. Maar als een predikant in Gods gunst gezonden wordt, betekend dat niet dat er geen spaanders vallen, en er soms een zuivering op moet treden. Onlangs sprak ik iemand die kerkt in een GG-gemeente tussen de tulpenvelden. Er is daar behoorlijk wat onrust rondom de prediking. Maar die persoon ervaart de prediking van de prediker aldaar juist als een grote zegen. Hij sprak van de juiste man op het juiste moment en op de juiste plaats. Voor hem was de komst van deze predikant een antwoord op een jarenlange gebedsworsteling om het welzijn van de gemeente. Daarnaast wordt deze prediker veel gekandideerd en heeft nooit buitenproportionele problemen opgeroepen in voorgaande gemeenten. Dus dan mag een gemeente zich best afvragen waar de schoen nu echt wringt.
Wie blijven er over en wie vertrekken er... het onkruid of het tarwe... of groeien ze toch samen op.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door Roeline »

Bezorgd schreef:@Roeline, er wordt gesproken over een zuivering van een gemeente.
Noem mij één bijbels voorbeeld waarin een prediker ergens heen gestuurd wordt om een groot deel van de leden van de oorspronkelijke gemeente te vervreemden. Ik ken er geen.
Wel ken ik bijbelse voorbeelden van een scherpe wets- en boeteprediking gecombineerd met een bijbelse evangelieprediking, die bekering en vrucht bewerkstelligde.
Hoi Bezorgd, ik reageerde op je suggestie dat een halve ontevreden gemeente wel iets moet zeggen over de prediking. En op je eerdere reactie dat je het een impliciet oordeel over de gemeente vindt wanneer een bekritiseerd predikant beroepen blijft worden.

Als het om zuiveren gaat, laten we dat dan op het Bijbels zuiveren houden en het niet verwarren met de zuivering in de Tweede Wereldoorlog. Jesaja wordt geroepen een scherpe dorsslede te zijn (Jes. 41). Daarmee wordt het kaf van het koren gescheiden "en de wind zal hen wegnemen". Ik wil hiermee niet zeggen dat vertrek van leden een gewenste vrucht op de prediking is. Want zelfs de schifting is medisch van aard. Maar heuvelen moeten wel worden gesteld worden gelijk kaf. Ze zullen worden als niets, de lieden die met u kijven en de lieden die met u oorlogen. Heel Bijbels en heel droevig.

"Hij zal Zijn dorsvloer doorzuiveren" (Matth. en Lukas 3) wordt uitgesproken door Johannes de Doper en lijkt te zien op de oordeelsdag. Toch denk ik dat de prediking daar al een begin mee maakt: "Gij adderengebroedsels..." enz. Dat deze adderengebroedsels direct ook worden opgeroepen om vruchten der bekering voort te brengen toont m.i.het medische aan. Toch gaan ze uiteindelijk boos en hoogmoedig hun eigen weg. Dan valt de schifting al in dit leven.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door Bezorgd »

Roeline schreef:
Bezorgd schreef:@Roeline, er wordt gesproken over een zuivering van een gemeente.
Noem mij één bijbels voorbeeld waarin een prediker ergens heen gestuurd wordt om een groot deel van de leden van de oorspronkelijke gemeente te vervreemden. Ik ken er geen.
Wel ken ik bijbelse voorbeelden van een scherpe wets- en boeteprediking gecombineerd met een bijbelse evangelieprediking, die bekering en vrucht bewerkstelligde.
Hoi Bezorgd, ik reageerde op je suggestie dat een halve ontevreden gemeente wel iets moet zeggen over de prediking. En op je eerdere reactie dat je het een impliciet oordeel over de gemeente vindt wanneer een bekritiseerd predikant beroepen blijft worden.

Als het om zuiveren gaat, laten we dat dan op het Bijbels zuiveren houden en het niet verwarren met de zuivering in de Tweede Wereldoorlog. Jesaja wordt geroepen een scherpe dorsslede te zijn (Jes. 41). Daarmee wordt het kaf van het koren gescheiden "en de wind zal hen wegnemen". Ik wil hiermee niet zeggen dat vertrek van leden een gewenste vrucht op de prediking is. Want zelfs de schifting is medisch van aard. Maar heuvelen moeten wel worden gesteld worden gelijk kaf. Ze zullen worden als niets, de lieden die met u kijven en de lieden die met u oorlogen. Heel Bijbels en heel droevig.

"Hij zal Zijn dorsvloer doorzuiveren" (Matth. en Lukas 3) wordt uitgesproken door Johannes de Doper en lijkt te zien op de oordeelsdag. Toch denk ik dat de prediking daar al een begin mee maakt: "Gij adderengebroedsels..." enz. Dat deze adderengebroedsels direct ook worden opgeroepen om vruchten der bekering voort te brengen toont m.i.het medische aan. Toch gaan ze uiteindelijk boos en hoogmoedig hun eigen weg. Dan valt de schifting al in dit leven.
Het punt is dat dit een heel enge gedachte is. Want zo wordt door een bepaalde groep dus omgegaan met mensen die vertrekken. (Waar dan ook) Zonder ook maar enige traan wordt dan gezegd dat het een zuivering is die moet geschieden. En in welke gemeente dat ook is, er wordt dan nogal wat gezegd. Men denkt Gods wil te kennen.
Het gaat geheel tegen de bijbelse lijn is, die jij ook noemt, dat het medisch van aard zou moeten zijn.
Maar op deze manier worden bezorgde leden monddood gemaakt en weggezet als lieden die weggezuiverd moeten worden. En dan durft men nog te zeggen dat dit een gebedsverhoring is ook. En helaas speelt dit in diverse gemeenten. Door enkelingen worden gemeenten totaal uit een gescheurd.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door Roeline »

Bezorgd schreef:
Roeline schreef:
Bezorgd schreef:@Roeline, er wordt gesproken over een zuivering van een gemeente.
Noem mij één bijbels voorbeeld waarin een prediker ergens heen gestuurd wordt om een groot deel van de leden van de oorspronkelijke gemeente te vervreemden. Ik ken er geen.
Wel ken ik bijbelse voorbeelden van een scherpe wets- en boeteprediking gecombineerd met een bijbelse evangelieprediking, die bekering en vrucht bewerkstelligde.
Hoi Bezorgd, ik reageerde op je suggestie dat een halve ontevreden gemeente wel iets moet zeggen over de prediking. En op je eerdere reactie dat je het een impliciet oordeel over de gemeente vindt wanneer een bekritiseerd predikant beroepen blijft worden.

Als het om zuiveren gaat, laten we dat dan op het Bijbels zuiveren houden en het niet verwarren met de zuivering in de Tweede Wereldoorlog. Jesaja wordt geroepen een scherpe dorsslede te zijn (Jes. 41). Daarmee wordt het kaf van het koren gescheiden "en de wind zal hen wegnemen". Ik wil hiermee niet zeggen dat vertrek van leden een gewenste vrucht op de prediking is. Want zelfs de schifting is medisch van aard. Maar heuvelen moeten wel worden gesteld worden gelijk kaf. Ze zullen worden als niets, de lieden die met u kijven en de lieden die met u oorlogen. Heel Bijbels en heel droevig.

"Hij zal Zijn dorsvloer doorzuiveren" (Matth. en Lukas 3) wordt uitgesproken door Johannes de Doper en lijkt te zien op de oordeelsdag. Toch denk ik dat de prediking daar al een begin mee maakt: "Gij adderengebroedsels..." enz. Dat deze adderengebroedsels direct ook worden opgeroepen om vruchten der bekering voort te brengen toont m.i.het medische aan. Toch gaan ze uiteindelijk boos en hoogmoedig hun eigen weg. Dan valt de schifting al in dit leven.
Het punt is dat dit een heel enge gedachte is. Want zo wordt door een bepaalde groep dus omgegaan met mensen die vertrekken. (Waar dan ook) Zonder ook maar enige traan wordt dan gezegd dat het een zuivering is die moet geschieden. En in welke gemeente dat ook is, er wordt dan nogal wat gezegd. Men denkt Gods wil te kennen.
Het gaat geheel tegen de bijbelse lijn is, die jij ook noemt, dat het medisch van aard zou moeten zijn.
Maar op deze manier worden bezorgde leden monddood gemaakt en weggezet als lieden die weggezuiverd moeten worden. En dan durft men nog te zeggen dat dit een gebedsverhoring is ook. En helaas speelt dit in diverse gemeenten. Door enkelingen worden gemeenten totaal uit een gescheurd.


Ik denk dat ik je zorg wel aanvoel, dit bijbelse gegeven mag dan ook nooit als argument voor onrust worden aangevoerd.

Tegelijk is en blijft het wel een voluit bijbels gegeven.

Om aan te geven dat ik je begrijp in je terughoudendheid: met grote verwondering las ik een aantal jaar geleden dat een zegsman van HeartCry naar aanleiding van kritiek van predikanten uit de gereformeerde gezindte deze woorden uitsprak: waar God Zijn kerk bouwt, bouwt satan zijn kapel. Een paar dagen daarvoor had ik een predikant exact dezelfde woorden horen gebruiken over HeartCry. Nota Bene!
Ik bedoel: laten we allerlei teksten idd niet voor ons karretje spannen.
.
Edit: ik moet erbij zeggen dat ik geen gemeentelid in de besproken gemeente in de bollenstreek ben en me van een algeheel oordeel wil onthouden. Ik ken uiteraard niet alle feiten.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door liz boer »

Roeline schreef:
Bezorgd schreef:@Roeline, er wordt gesproken over een zuivering van een gemeente.
Noem mij één bijbels voorbeeld waarin een prediker ergens heen gestuurd wordt om een groot deel van de leden van de oorspronkelijke gemeente te vervreemden. Ik ken er geen.
Wel ken ik bijbelse voorbeelden van een scherpe wets- en boeteprediking gecombineerd met een bijbelse evangelieprediking, die bekering en vrucht bewerkstelligde.
Hoi Bezorgd, ik reageerde op je suggestie dat een halve ontevreden gemeente wel iets moet zeggen over de prediking. En op je eerdere reactie dat je het een impliciet oordeel over de gemeente vindt wanneer een bekritiseerd predikant beroepen blijft worden.

Als het om zuiveren gaat, laten we dat dan op het Bijbels zuiveren houden en het niet verwarren met de zuivering in de Tweede Wereldoorlog. Jesaja wordt geroepen een scherpe dorsslede te zijn (Jes. 41). Daarmee wordt het kaf van het koren gescheiden "en de wind zal hen wegnemen". Ik wil hiermee niet zeggen dat vertrek van leden een gewenste vrucht op de prediking is. Want zelfs de schifting is medisch van aard. Maar heuvelen moeten wel worden gesteld worden gelijk kaf. Ze zullen worden als niets, de lieden die met u kijven en de lieden die met u oorlogen. Heel Bijbels en heel droevig.

"Hij zal Zijn dorsvloer doorzuiveren" (Matth. en Lukas 3) wordt uitgesproken door Johannes de Doper en lijkt te zien op de oordeelsdag. Toch denk ik dat de prediking daar al een begin mee maakt: "Gij adderengebroedsels..." enz. Dat deze adderengebroedsels direct ook worden opgeroepen om vruchten der bekering voort te brengen toont m.i.het medische aan. Toch gaan ze uiteindelijk boos en hoogmoedig hun eigen weg. Dan valt de schifting al in dit leven.
Het kan toch ook andersom zijn dat het onkruid blijft? de farizeeën bleven waar ze waren, sommige gingen Jezus volgen...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door Roeline »

liz boer schreef:
Roeline schreef:
Bezorgd schreef:@Roeline, er wordt gesproken over een zuivering van een gemeente.
Noem mij één bijbels voorbeeld waarin een prediker ergens heen gestuurd wordt om een groot deel van de leden van de oorspronkelijke gemeente te vervreemden. Ik ken er geen.
Wel ken ik bijbelse voorbeelden van een scherpe wets- en boeteprediking gecombineerd met een bijbelse evangelieprediking, die bekering en vrucht bewerkstelligde.
Hoi Bezorgd, ik reageerde op je suggestie dat een halve ontevreden gemeente wel iets moet zeggen over de prediking. En op je eerdere reactie dat je het een impliciet oordeel over de gemeente vindt wanneer een bekritiseerd predikant beroepen blijft worden.

Als het om zuiveren gaat, laten we dat dan op het Bijbels zuiveren houden en het niet verwarren met de zuivering in de Tweede Wereldoorlog. Jesaja wordt geroepen een scherpe dorsslede te zijn (Jes. 41). Daarmee wordt het kaf van het koren gescheiden "en de wind zal hen wegnemen". Ik wil hiermee niet zeggen dat vertrek van leden een gewenste vrucht op de prediking is. Want zelfs de schifting is medisch van aard. Maar heuvelen moeten wel worden gesteld worden gelijk kaf. Ze zullen worden als niets, de lieden die met u kijven en de lieden die met u oorlogen. Heel Bijbels en heel droevig.

"Hij zal Zijn dorsvloer doorzuiveren" (Matth. en Lukas 3) wordt uitgesproken door Johannes de Doper en lijkt te zien op de oordeelsdag. Toch denk ik dat de prediking daar al een begin mee maakt: "Gij adderengebroedsels..." enz. Dat deze adderengebroedsels direct ook worden opgeroepen om vruchten der bekering voort te brengen toont m.i.het medische aan. Toch gaan ze uiteindelijk boos en hoogmoedig hun eigen weg. Dan valt de schifting al in dit leven.
Het kan toch ook andersom zijn dat het onkruid blijft? de farizeeën bleven waar ze waren, sommige gingen Jezus volgen...
Zeker.
Online
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door DDD »

Marion schreef:
Misschien moet hij er wel zijn om de akker te zuiveren. Dan blijft onrust niet uit. En hoe moeilijk ook, op de lange termijn kan het nuttig zijn voor een gemeente. We geloven toch dat God weet wie Hij zendt, en waar Hij zendt? Dat betekend niet dat de predikant dan geen verantwoordelijkheid draagt voor zijn prediking. Maar als een predikant in Gods gunst gezonden wordt, betekend dat niet dat er geen spaanders vallen, en er soms een zuivering op moet treden. Onlangs sprak ik iemand die kerkt in een GG-gemeente tussen de tulpenvelden. Er is daar behoorlijk wat onrust rondom de prediking. Maar die persoon ervaart de prediking van de prediker aldaar juist als een grote zegen. Hij sprak van de juiste man op het juiste moment en op de juiste plaats. Voor hem was de komst van deze predikant een antwoord op een jarenlange gebedsworsteling om het welzijn van de gemeente. Daarnaast wordt deze prediker veel gekandideerd en heeft nooit buitenproportionele problemen opgeroepen in voorgaande gemeenten. Dus dan mag een gemeente zich best afvragen waar de schoen nu echt wringt.
Raar verhaal. De ophef is niet van vandaag of gisteren, want in eerdere gemeenten haalde de betreffende dominee in alle voorzichtigheid de kranten al met domme opmerkingen. En voor het overige is het maar net wat je bijbelse prediking vindt, dat blijkt hier ook wel op het forum.

Los daarvan vind ik het een heel kwalijke zaak dat mensen gaan spreken over zuivering als een gemeente leegloopt. Stel dat gemeenteleden zich bijvoorbeeld in meerderheid beklagen over manipulatie, dan heeft dat niets met de zuiverheid van de leer of van de gemeente te maken. Iemand die mensen manipuleert, kan misschien wel prima preken. Dat staat helemaal los van elkaar.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door Marion »

DDD schreef:
Marion schreef:
Misschien moet hij er wel zijn om de akker te zuiveren. Dan blijft onrust niet uit. En hoe moeilijk ook, op de lange termijn kan het nuttig zijn voor een gemeente. We geloven toch dat God weet wie Hij zendt, en waar Hij zendt? Dat betekend niet dat de predikant dan geen verantwoordelijkheid draagt voor zijn prediking. Maar als een predikant in Gods gunst gezonden wordt, betekend dat niet dat er geen spaanders vallen, en er soms een zuivering op moet treden. Onlangs sprak ik iemand die kerkt in een GG-gemeente tussen de tulpenvelden. Er is daar behoorlijk wat onrust rondom de prediking. Maar die persoon ervaart de prediking van de prediker aldaar juist als een grote zegen. Hij sprak van de juiste man op het juiste moment en op de juiste plaats. Voor hem was de komst van deze predikant een antwoord op een jarenlange gebedsworsteling om het welzijn van de gemeente. Daarnaast wordt deze prediker veel gekandideerd en heeft nooit buitenproportionele problemen opgeroepen in voorgaande gemeenten. Dus dan mag een gemeente zich best afvragen waar de schoen nu echt wringt.
Raar verhaal. De ophef is niet van vandaag of gisteren, want in eerdere gemeenten haalde de betreffende dominee in alle voorzichtigheid de kranten al met domme opmerkingen. En voor het overige is het maar net wat je bijbelse prediking vindt, dat blijkt hier ook wel op het forum.

Los daarvan vind ik het een heel kwalijke zaak dat mensen gaan spreken over zuivering als een gemeente leegloopt. Stel dat gemeenteleden zich bijvoorbeeld in meerderheid beklagen over manipulatie, dan heeft dat niets met de zuiverheid van de leer of van de gemeente te maken. Iemand die mensen manipuleert, kan misschien wel prima preken. Dat staat helemaal los van elkaar.
Met het laatste deel van je tweede alinea ben ik het zeker eens. Kerkelijke manipulatie is een kwalijke zaak. Dat zou zo niet moeten zijn. En daar mogen mensen terecht tegen in het geweer komen. Maar dan is vertrek nog niet gewettigd.
Plaats reactie