Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ik heb gezocht hoe lang ds. W. van Tuyl in de Ned. Hervormde kerk te Rijssen heeft gestaan. Volgens mijn geheugen (wat me best eens kan bedriegen) zou het wel eens geen kleine tijd geweest zijn.
1954-1976 https://www.hervormdrijssen.nl/uploads/ ... 8-1980.pdf
Ik vermoedde al zoiets, maar kon geen jaartallen vinden.
Willem, zoals hij bij ons op het dorp genoemd werd, heeft ook maar 2 gemeentes gediend. In zijn eerste stond hij vijf jaar. Hij was 38 toen hij dominee werd. Toen hij in zijn Rijssense tijd een keer ds Honkoop beluisterde gaf hij hem desgevraagd een 3 voor zijn exegese en een 10+ voor zijn Christusverkondiging.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door Jo-Ann »

Mannes schreef:
Sommigen krijgen er 100 binnen 9 jaar.

https://cip.nl/69903-gginpredikant-ontv ... de-in-2009#.
Ik verbaas me weleens over jouw fascinatie voor deze dominee.
Zelfs zijn (doop)naam heb je overgenomen
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door Mannes »

Jo-Ann schreef:
Mannes schreef:
Sommigen krijgen er 100 binnen 9 jaar.

https://cip.nl/69903-gginpredikant-ontv ... de-in-2009#.
Ik verbaas me weleens over jouw fascinatie voor deze dominee.
Zelfs zijn (doop)naam heb je overgenomen
Mischien is dat wel m'n eigen naam :bobo
Wauwie
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 apr 2007, 19:09

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door Wauwie »

Johannes 3:16 schreef:Ds. P. Dreas stond van 1743 tot 1789 in Akkerwoude-Murmerwoude, dus ongeveer 46 jaar.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L21 met Tapatalk
Ds. Jacob Gerard Staringh stond 63 jaar in Gouderak, van 1741 tot 1804. Maar liefst 63 jaar in zijn tweede gemeente.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Jacob_Gerard_Staringh
Woutjuh
Verbannen
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 jun 2018, 10:47

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door Woutjuh »

I hervormd sprang stond ds g kloek van 1709 tm 1767 bijna 58!! jaar.

De tijden toen waren anders dan nu.

Ik vind het idd bijzonder hoe het in de tijd anno 2018 is.

Aan de statistieken van hoeveelheid beroepen bij een predikant kan ik lezen dat het toch wel mensenwerk blijft. Veel kerkenraden beroepen een predikant die graag gehoord wordt en "populair" is. Dat is in bijna in elk kerkverband zo.

Ik denk dat het luisteren naar "Gods wil" meer bij de predikant ligt dan bij de roepende gemeente.

In de pkn "de bondsgemeenten" zijn een klein aantal predikanten die veel beroepen krijgen, terwijl een groot gedeelte zelden tot nooit een beroep krijgt. Het voorbeeld werd in dit draadje al genoemd.

Ik kerk n een kleine gemeente, waar de laatste 6 predikanten gemiddeld 5.5 jaar geweest zijn. Het is goed voor een gemeente als er na een periode weer frisse ideeën komen middels een andere predikant. Ieder heeft zijn eigen talenten en de gemeente kan gebruik maken van die talenten om te groeien in het geloof en te bouwen aan Gods gemeente, zowel plaatselijk, landelijk en over landsgrenzen heen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door Bezorgd »

Woutjuh schreef:Veel kerkenraden beroepen een predikant die graag gehoord wordt en "populair" is. Dat is in bijna in elk kerkverband zo.

.

Toch is dit niet helemaal waar.
Het verbaasd mij dat sommige predikanten steeds weer op tweetallen staan en beroepen worden, terwijl deze voorgangers in eigen gemeente voor onrust zorgen. Ik vraag me dan wel af of beroepende gemeenten altijd wel goed op de hoogte zijn.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door Mistig »

Bezorgd schreef:
Woutjuh schreef:Veel kerkenraden beroepen een predikant die graag gehoord wordt en "populair" is. Dat is in bijna in elk kerkverband zo.

Toch is dit niet helemaal waar.
Het verbaasd mij dat sommige predikanten steeds weer op tweetallen staan en beroepen worden, terwijl deze voorgangers in eigen gemeente voor onrust zorgen. Ik vraag me dan wel af of beroepende gemeenten altijd wel goed op de hoogte zijn.
Maar deze voorgangers kunnen toch nog steeds populair zijn en graag gehoord worden, in andere delen van het land of in andere (soort) gemeenten?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door Mannes »

Bezorgd schreef:
Woutjuh schreef:Veel kerkenraden beroepen een predikant die graag gehoord wordt en "populair" is. Dat is in bijna in elk kerkverband zo.

.

Toch is dit niet helemaal waar.
Het verbaasd mij dat sommige predikanten steeds weer op tweetallen staan en beroepen worden, terwijl deze voorgangers in eigen gemeente voor onrust zorgen. Ik vraag me dan wel af of beroepende gemeenten altijd wel goed op de hoogte zijn.
De beroepende gemeente is al lang blij dat er eventueel een predikant zou kunnen komen. Of deze predikant bij de gemeente past is in de meeste gevallen bijzaak. Vooral in een kerkverband waar de predikanten schaars zijn zie je dit veel.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door DDD »

Nou, dat verschilt wel van persoon tot persoon hoor. Ik verheug me soms zeer dat ons de komst van een bepaalde dominee bespaard is gebleven. En ik bevind mij in groot gezelschap.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door Bezorgd »

Mistig schreef:
Bezorgd schreef:
Woutjuh schreef:Veel kerkenraden beroepen een predikant die graag gehoord wordt en "populair" is. Dat is in bijna in elk kerkverband zo.

Toch is dit niet helemaal waar.
Het verbaasd mij dat sommige predikanten steeds weer op tweetallen staan en beroepen worden, terwijl deze voorgangers in eigen gemeente voor onrust zorgen. Ik vraag me dan wel af of beroepende gemeenten altijd wel goed op de hoogte zijn.
Maar deze voorgangers kunnen toch nog steeds populair zijn en graag gehoord worden, in andere delen van het land of in andere (soort) gemeenten?
Dat kan, maar tegerlijkertijd geef je dan wel een oordeel over de betreffende gemeente. Want de predikant die je beroept zie je dan waarschijnlijk als totaal onschuldig aan de onrust. En dat is vreemd. Navraag doen is beter.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Nou, dat verschilt wel van persoon tot persoon hoor. Ik verheug me soms zeer dat ons de komst van een bepaalde dominee bespaard is gebleven. En ik bevind mij in groot gezelschap.
Ik heb even het rijtje nagekeken. En inderdaad, dacht ik het niet (?): ook de naam van 's forums meest bekritiseerde predikant komt er in voor... Overigens, ik meen toch wel dat het meer is dan één, als ik het lijstje zo bekijk :hum . Het zou fijn zijn als er ook weer eens een dominee kwam, toch @DDD?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:
DDD schreef:Nou, dat verschilt wel van persoon tot persoon hoor. Ik verheug me soms zeer dat ons de komst van een bepaalde dominee bespaard is gebleven. En ik bevind mij in groot gezelschap.
Ik heb even het rijtje nagekeken. En inderdaad, dacht ik het niet (?): ook de naam van 's forums meest bekritiseerde predikant komt er in voor... Overigens, ik meen toch wel dat het meer is dan één, als ik het lijstje zo bekijk :hum . Het zou fijn zijn als er ook weer eens een dominee kwam, toch @DDD?
Ben benieuwd wie dat wel mag zijn.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door pierre27 »

Je moet vooral maar niet teveel op RF kijken als predikant. De moed zou je in de schoenen zakken wanneer je bepaalde figuren onder je gehoor zou krijgen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door liz boer »

pierre27 schreef:Je moet vooral maar niet teveel op RF kijken als predikant. De moed zou je in de schoenen zakken wanneer je bepaalde figuren onder je gehoor zou krijgen.
Schaar je jezelf erbij? :haha :haha
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door Mistig »

liz boer schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:Nou, dat verschilt wel van persoon tot persoon hoor. Ik verheug me soms zeer dat ons de komst van een bepaalde dominee bespaard is gebleven. En ik bevind mij in groot gezelschap.
Ik heb even het rijtje nagekeken. En inderdaad, dacht ik het niet (?): ook de naam van 's forums meest bekritiseerde predikant komt er in voor... Overigens, ik meen toch wel dat het meer is dan één, als ik het lijstje zo bekijk :hum . Het zou fijn zijn als er ook weer eens een dominee kwam, toch @DDD?
Ben benieuwd wie dat wel mag zijn.
Nou rijst bij mij nog maar één vraag: wie is "forums' meest bekritiseerde predikant"?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie