Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door JCRyle »

Mara schreef:
Jantje schreef: Ds. G. Beens en ds. J.M.D. de Heer staan beiden al sinds 2004 (dus 14 jaar) in hun eerste gemeente, respectievelijk de Gereformeerde Gemeente van Kootwijkerbroek en Middelburg-Centrum.
Jantje, 14 jaar vind ik niet zo bijzonder. Ik had een voorbeeld van 20 jaar genomen en probeer daar dan boven te blijven.
Anders krijgen we lange lijsten met een decennium als tijdvak. Dat is dus niet bijzonder op zich.
In de afgescheiden traditie komt het wel voor dus. Maar ook bij de Hervormde kerk en de Herstelden?

Ds. Tj. de Jong heeft 18 jaar in Staphorst gestaan, maar weten er ook mensen van meer dan 20 jaar?
Laatst gewijzigd door JCRyle op 14 sep 2018, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door -DIA- »

Ook wel lang: Ds. J. van Prooijen diende 16 jaren de Oud Gereformeerde Gemeente (Bevervoorde) te Rijssen. En ook ds. J.M. Kleppe stond hier 16 jaar.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door Ouddorp »

In onze gemeente was de langszittende predikant ds. Van Dijkhuizen (46 jaar, van 1818 tot 1864).

Wikipedia artikel: "Aalt_Gerritsz_van_Dijkhuizen"
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door Jantje »

Mara schreef:
Jantje schreef: Ds. G. Beens en ds. J.M.D. de Heer staan beiden al sinds 2004 (dus 14 jaar) in hun eerste gemeente, respectievelijk de Gereformeerde Gemeente van Kootwijkerbroek en Middelburg-Centrum.
Jantje, 14 jaar vind ik niet zo bijzonder. Ik had een voorbeeld van 20 jaar genomen en probeer daar dan boven te blijven.
Anders krijgen we lange lijsten met een decennium als tijdvak. Dat is dus niet bijzonder op zich.
Ik geloof dat het toch best lang is. Gemeenten die langer dan 10 jaar een dominee hebben (zeker als het hun eerste predikant is) is best bijzonder.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:In de afgescheiden traditie komt het wel voor dus. Maar ook bij de Hervormde kerk en de Herstelden?

Ds. Tj. de Jong heeft 18 jaar in Staphorst gestaan, maar weten er ook mensen van meer dan 20 jaar?
Ds. J.T. Doornenbal, in Oene van 1946 tot 1973, zo'n 27 jaar dus.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
Mara schreef:
Jantje schreef: Ds. G. Beens en ds. J.M.D. de Heer staan beiden al sinds 2004 (dus 14 jaar) in hun eerste gemeente, respectievelijk de Gereformeerde Gemeente van Kootwijkerbroek en Middelburg-Centrum.
Jantje, 14 jaar vind ik niet zo bijzonder. Ik had een voorbeeld van 20 jaar genomen en probeer daar dan boven te blijven.
Anders krijgen we lange lijsten met een decennium als tijdvak. Dat is dus niet bijzonder op zich.
Ik geloof dat het toch best lang is. Gemeenten die langer dan 10 jaar een dominee hebben (zeker als het hun eerste predikant is) is best bijzonder.
Als een dominee niet weg geroepen wordt mag hij niet gaan. Ik heb bijna 20 jaar onder ds. Bregman gezeten, maar nog altijd verlang in in zekere zin terug naar die eenvoudige prediking. Het was een prediking recht-door-zee, radicaal, niemand sparend als er wat gezegd moest worden.
Ik bedoel niet om de prediking van ds. vD. af te keuren, maar de eenvoud en bewogenheid van ds. Bregman spreekt nog. En begrijp me, ik ben er van overtuigd dat ook ds. vD. een levend en geroepen prediker is, waar we nog blij mee mogen zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door Jantje »

Nu je het zegt DIA, maar jouw predikant staat inmiddels ook al 17 jaar op dezelfde standplaats.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Nu je het zegt DIA, maar jouw predikant staat inmiddels ook al 17 jaar op dezelfde standplaats.
Het is haast niet te geloven hoe snel de tijd gaat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door liz boer »

Ds. G Blom (CGK) heeft 52 jaar in Meerkerk gestaan.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door Ad Anker »

Ds. P. Blok; uit mijn hoofd: 21 jaar Dirksland, 6 jaar Capelle a/d IJssel, ruim 16 jaar Kootwijkerbroek.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door liz boer »

liz boer schreef:Ds. G Blom (CGK) heeft 52 jaar in Meerkerk gestaan.
Even een correctie het is 42 jaar,
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door Mara »

Volgens mij heeft ds. Manni 27 jaar de gemeente van Rotterdam-Centrum gediend, totdat hij emerituspredikant werd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door Hendrien »

En ds. A. Wink, van 1970 tot 2010, predikant in Veenendaal. Hij heeft nooit een andere gemeente gehad. Ik weet niet of hij zijn 40-jarig jubileum nog beleefd heeft.
Gijs Diederik
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 mar 2017, 10:47

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door Gijs Diederik »

Jantje schreef:Ds. J. Fraanje diende vanaf 1918 tot 1949 de Gereformeerde Gemeente van Barneveld.
Ds. W.C. Lamain diende vanaf 1947 tot aan zijn overlijden in 1984 de Netherlands Reformed Congregations te Grand Rapids (Beckwith Avenue (V.S.)).
Ds. Chr. van der Poel stond van 1965 tot 2001 in de Gereformeerde Gemeente van Yerseke, zijn enigste gemeente.
Ds. P. Honkoop jr. diende vanaf 1965 tot aan zijn overlijden in 1994 zijn enigste gemeente, de Gereformeerde Gemeente van Kampen.
Ds. R. Boogaard diende zijn enigste gemeente, de Gereformeerde Gemeente van Leiden (later Leiderdorp), van 1969 tot 1999.
Ds. J. Karens diende (na 6 jaar in Nieuwerkerk (Zeeland)) te hebben gestaan vanaf 1970 tot 2003 de Gereformeerde Gemeente van Opheusden.
Ds. J. Spaans diende vanaf 1984 tot aan zijn overlijden in 2009 zijn enigste gemeente, de Netherlands Reformed Congregations te Norwich (Canada).
Ds. M. Karens diende vanaf 1994 tot 9 januari jl. zijn enigste gemeente, de Gereformeerde Gemeente van Werkendam.
Ds. W.J. Karels dient al sinds 1996 zijn eerste gemeente, de Gereformeerde Gemeente van Hardinxveld-Giessendam.
Ds. B.J. van Boven staat al sinds 2002 (dus 16 jaar) in de Gereformeerde Gemeente van De Valk-Wekerom, tot op heden zijn eerste gemeente.
Ds. G. Beens en ds. J.M.D. de Heer staan beiden al sinds 2004 (dus 14 jaar) in hun eerste gemeente, respectievelijk de Gereformeerde Gemeente van Kootwijkerbroek en Middelburg-Centrum.
Het is enige. Niet enigste. Overtreffende trap van enige is er niet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Hoe lang bleef de predikant op zijn standplaats?

Bericht door Jantje »

https://taaladvies.net/taal/advies/vraa ... ste_enige/

Je heb helemaal gelijk.

Als ik op bovengenoemde site kijk, heeft 'enigste' een hele andere betekenis... :haha
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie