Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door Zita »

Ik weet niet of ik dit nou echt een verheffende discussie vind.
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door Mannes »

Zita schreef:Ik weet niet of ik dit nou echt een verheffende discussie vind.
Het is inderdaad een wat droge opsomming van feiten aan het worden.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door Ambtenaar »

€ 6500 per zondag is wel erg veel. Dat is dan een omzet van meer dan € 300.000 per jaar.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door Bruna »

Ambtenaar schreef:€ 6500 per zondag is wel erg veel. Dat is dan een omzet van meer dan € 300.000 per jaar.
Precies. Dan moet je als gemeente niet raar opkijken als er een auto van 1 ton wordt gekocht.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door Jantje »

Mannes schreef:
eilander schreef:
Jantje schreef:
eilander schreef:@Jantje, sinds wanneer wordt er in de OGGiN niet meer op de zak gepreekt?
Ow, als dat dan nog wel zo was, dan zou dat het argument om 'op de zak' te preken wel weer voeden. Ik meende dat men zelfs in de OGGiN het niet meer deed. Er was daar toch ook een dominee die er op tegen was omdat hij dan teveel geld kreeg? Ik meende dat dat ds. Klok vroeger was.
Als je dingen niet zeker weet, kun je ze beter niet zeggen.
De kerkenraad binnen de GGiN mag zelf beslissen of ze een predikant op de zak beroepen. De meeste predikanten binnen GGiN hebben een ondergrens in hun traktement en alles daarboven mogen ze houden. Per gemeente verschilt het overigens wat ze met de opgebracht collecte doen. [knip] Soms is het gebruikelijk om letterlijk de zak met munten/biljetten mee te geven.
Dat is dan voor de dominee erg aanlokkelijk om 'zwart' te preken...
Hoe doet hij dat dan fiscaal?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:
Luther schreef:De scherpte van het Woord is zodanig dat de portemonnee dicht zou blijven: Spreek ons van zachte dingen (lees: Niet te concreet de zonde aanwijzen, graag het vertrouwde, de bekende klanken alstublieft, waarbij we weer vrijblijvend naar huis kunnen, maar waarvan we wel kunnen: Zo hij heeft t weer eens goed gezegd.)
Voelt het goed om die laatste dingen weer eens gezegd te hebben?
Ik wijs slechts op een gevaar van 'op de zak preken'. Dit is een discussieforum toch? Of vermoed je allerhande onderliggende emoties en motieven, zoals ik uit je vraag meen op te maken?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door Ditbenik »

Piet Puk schreef:
Van Ewijk schreef:
Piet Puk schreef:@Mannes en ik vind dit een droevige ontwikkeling, waarbij in mijn ogen het vertrouwen in Gods voorzienigheid en de afhankelijkheid opzij wordt geschoven
Dus als God mij een baan schenkt (om het even wat) en mij de gezondheid en het verstand geeft om te werken is dat geen voorzienigheid?
Ik vind dit een erg beperkte en vruchteloze gedachtengang.
Het beroep als predikant zowel als de andere baan zijn de desbetreffende predikant door de Heere geschonken, die daarvoor bij zijn eten ook het dankgebed uitspreekt.

Vergeet daarbij zoals eerder gezegd ook Paulus niet die benadrukte dat ieder die daartoe in staat was zijn eigen kost moest verdienen. ( 2 thess. 3:11 en 12)
Volgens mij wordt je afgezonderd tot de Heilige dienst. Dus vraag me af of je daar dan nog werk naast zou moeten doen.
Jij geeft dus aan dat Paulus geen tenten mocht maken??? Kom op, even bijbels denken.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:
Luther schreef:De scherpte van het Woord is zodanig dat de portemonnee dicht zou blijven: Spreek ons van zachte dingen (lees: Niet te concreet de zonde aanwijzen, graag het vertrouwde, de bekende klanken alstublieft, waarbij we weer vrijblijvend naar huis kunnen, maar waarvan we wel kunnen: Zo hij heeft t weer eens goed gezegd.)
Voelt het goed om die laatste dingen weer eens gezegd te hebben?
Ik wijs slechts op een gevaar van 'op de zak preken'. Dit is een discussieforum toch? Of vermoed je allerhande onderliggende emoties en motieven, zoals ik uit je vraag meen op te maken?
Ja, het is kritiek die al vaker te berde is gebracht en nu zelfs als gevaar wordt onderkend van op de zak preken (wat volgens mij een fenomeen is dat niet of nauwelijks nog voorkomt, zodat het eigenlijk vreemd is om er nog veel woorden aan vuil te maken).

@Bezorgd: als Jantje kletst, hoe zit het dan wel? Want sommige dingen kan iedereen met eigen ogen constateren.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door Jantje »

Erasmiaan schreef:Ja, het is kritiek die al vaker te berde is gebracht en nu zelfs als gevaar wordt onderkend van op de zak preken (wat volgens mij een fenomeen is dat niet of nauwelijks nog voorkomt, zodat het eigenlijk vreemd is om er nog veel woorden aan vuil te maken).
Als ik dit draadje zo lees, is het in (een groot deel van) sommige kerkverbanden nog gewoon de wekelijkse praktijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door Piet Puk »

Luther schreef: Dat laatste moge zo zijn, ik heb geen statistieken, maar er werd in dit draadje door @PietPuk over dit fenomeen gesproken, alsof dat de enige, en Bijbelse weg zou zijn om een predikant te betalen.
Dit wil ik graag weerspreken. Dit heb ik niet gezegd. Ik heb bedoeld te zeggen dat door alleen een traktement toe te staan, kleinere gemeenten eigenlijk wordt tegengehouden te beroepen. Als ik dan zie op welke wonderlijke wijze het gegaan is in OGGiN Echteld-Ochten vind ik dat we soms de Heere voor de voeten lopen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door Jantje »

Inderdaad.

Overigens vraag ik me enerzijds toch af waarom men zo krampachtig reageert. Abraham was toch ook rijk?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Inderdaad.

Overigens vraag ik me enerzijds toch af waarom men zo krampachtig reageert. Abraham was toch ook rijk?
Rijkdom is in het geheel niet erg. Zolang het maar niet ons leven vervult en van God en Christus afhoudt.

Overigens vind ik dat een predikant niet het gevaar behoort te lopen door een financiële prikkel door een overdadig traktement.
Dominees zijn net mensen. Net zo vatbaar voor aards geluk, tenzij God hen daarvoor behoed.
(~)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door eilander »

Beste mensen, ik heb een flink aantal berichten weggehaald. Zó over mensen spreken moeten we hier echt niet willen.
Graag de discussie met respect voor elkaar en anderen (en voor de topictitel...) vervolgen.
claus
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door claus »

Velen van ons kennen het prachtige boek 'Weldadigheden van een Verbondsjehovah' over de levensbeschrijving van Warburton. Die man leefde dicht bij zijn God, had het niet breed wat betreft zijn financiële omstandigheden, maar was wel schatrijk in God, zijn Verbondsgod! Dat was in heel zijn geestelijk leven te merken...De Heere hield hem rijk met armmakende genade en met armoede...Rijk in God!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door eilander »

claus schreef:Velen van ons kennen het prachtige boek 'Weldadigheden van een Verbondsjehovah' over de levensbeschrijving van Warburton. Die man leefde dicht bij zijn God, had het niet breed wat betreft zijn financiële omstandigheden, maar was wel schatrijk in God, zijn Verbondsgod! Dat was in heel zijn geestelijk leven te merken...De Heere hield hem rijk met armmakende genade en met armoede...Rijk in God!
Precies. Ik hóóp dat mensen dat boek nog kennen...
Plaats reactie