Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Piet Puk
Berichten: 5434
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door Piet Puk »

Vanmiddag sprak ik iemand en gaf aan dat de predikant(HHK) parttime verbonden is aan de gemeente. Ik fronste mijn wenkbrauwen, want hoort een dienaar des Goddelijke Woords niet van het Evangelie te leven?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Parttime-predikant-leven van het Evangelie

Bericht door Delftenaar »

Sommige gemeenten zijn te klein om een voltijdspredikant te betalen.
De predikant kan dan nog een tweede gemeente dienen of bv. enkele dagen godsdienstleraar zijn.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3040
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door Lilian1975 »

Piet Puk schreef:Vanmiddag sprak ik iemand en gaf aan dat de predikant(HHK) parttime verbonden is aan de gemeente. Ik fronste mijn wenkbrauwen, want hoort een dienaar des Goddelijke Woords niet van het Evangelie te leven?
Paulus verdiende geld met tenten maken.

Maar goed...
Soms heeft een gemeente niet genoeg leden voor een fulltime predikantsplaats.
Soms geeft een predikant daarnaast les op de universiteit.

En ik mag hopen dat niet alleen een (part) time predikant leeft van (uit) het Evangelie :)
Piet Puk
Berichten: 5434
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Parttime-predikant-leven van het Evangelie

Bericht door Piet Puk »

Delftenaar schreef:Sommige gemeenten zijn te klein om een voltijdspredikant te betalen.
De predikant kan dan nog een tweede gemeente dienen of bv. enkele dagen godsdienstleraar zijn.
Andere vraag: waarom zouden die gemeenten niet op 'de zak' mogen beroepen?
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Parttime-predikant-leven van het Evangelie

Bericht door Mannes »

Piet Puk schreef:
Delftenaar schreef:Sommige gemeenten zijn te klein om een voltijdspredikant te betalen.
De predikant kan dan nog een tweede gemeente dienen of bv. enkele dagen godsdienstleraar zijn.
Andere vraag: waarom zouden die gemeenten niet op 'de zak' mogen beroepen?
Zo behoort het inderdaad te gaan, helaas is dat al een poosje afgeschaft, ook in de meeste GGiN
Piet Puk
Berichten: 5434
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door Piet Puk »

@Mannes en ik vind dit een droevige ontwikkeling, waarbij in mijn ogen het vertrouwen in Gods voorzienigheid en de afhankelijkheid opzij wordt geschoven
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Parttime-predikant-leven van het Evangelie

Bericht door Roos2018 »

Piet Puk schreef: Andere vraag: waarom zouden die gemeenten niet op 'de zak' mogen beroepen?
Ik ken die uitdrukking niet. Zou je in goed Nederlands kunnen uitleggen wat dat betekend?
gallio
Berichten: 1969
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Parttime-predikant-leven van het Evangelie

Bericht door gallio »

Roos2018 schreef:
Piet Puk schreef: Andere vraag: waarom zouden die gemeenten niet op 'de zak' mogen beroepen?
Ik ken die uitdrukking niet. Zou je in goed Nederlands kunnen uitleggen wat dat betekend?
Er is een speciale collecte tijdens elke dienst. De opbrengst van die collecte zak is het salaris van de predikant.

Sommige predikanten hebben juist een heel hoog salaris op die manier.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door refo »

Ik kreeg vroeger op school godsdienstles van Hervormde predikanten. Blijkbaar was het inkomen toen al niet altijd hoog genoeg. Zelfs van dr W. Balke heb ik een tijdje les gehad.
Opheusden
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 okt 2017, 20:42

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door Opheusden »

Een goede zaak dat een predikant niet op de zak preekt.
Het gevaar daarbij is dat men de hoorders naar de mond gaat praten.
Daarbij is het zo dat in de gemeenten waarbij op de zak gepreekt wordt de predikant meestal veel meer ontvangt.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Parttime-predikant-leven van het Evangelie

Bericht door Ditbenik »

Mannes schreef:
Piet Puk schreef:
Delftenaar schreef:Sommige gemeenten zijn te klein om een voltijdspredikant te betalen.
De predikant kan dan nog een tweede gemeente dienen of bv. enkele dagen godsdienstleraar zijn.
Andere vraag: waarom zouden die gemeenten niet op 'de zak' mogen beroepen?
Zo behoort het inderdaad te gaan, helaas is dat al een poosje afgeschaft, ook in de meeste GGiN
Waarom behoort het zo te gaan?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door Ditbenik »

Piet Puk schreef:@Mannes en ik vind dit een droevige ontwikkeling, waarbij in mijn ogen het vertrouwen in Gods voorzienigheid en de afhankelijkheid opzij wordt geschoven
Dat is een heftige oordeel en veroordeling, zonder enige grond. In de HHK bv staat het traktement voor de predikant vast. Iedere gemeente, of die nu groot is of klein, betaald hetzelfde. De periodieke verhogingen en dergelijke worden uit een landelijke pot betaald, waar lid van de kerk een vast bedrag per jaar voor betaalt. Dat maakt dat het geen verschil maakt of een predikant een grote of een kleine gemeente dient. In 'Gods voorzienigheid en de afhankelijkheid' krijgen predikanten dan ook een roeping naar een kleine gemeente. In de kerkverbanden waar op de zak wordt beroepen, zie je dat 'Gods voorzienigheid en de afhankelijkheid' hen vaak alleen naar grote gemeenten zendt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door eilander »

Ditbenik schreef:
Piet Puk schreef:@Mannes en ik vind dit een droevige ontwikkeling, waarbij in mijn ogen het vertrouwen in Gods voorzienigheid en de afhankelijkheid opzij wordt geschoven
Dat is een heftige oordeel en veroordeling, zonder enige grond. In de HHK bv staat het traktement voor de predikant vast. Iedere gemeente, of die nu groot is of klein, betaald hetzelfde. De periodieke verhogingen en dergelijke worden uit een landelijke pot betaald, waar lid van de kerk een vast bedrag per jaar voor betaalt. Dat maakt dat het geen verschil maakt of een predikant een grote of een kleine gemeente dient. In 'Gods voorzienigheid en de afhankelijkheid' krijgen predikanten dan ook een roeping naar een kleine gemeente. In de kerkverbanden waar op de zak wordt beroepen, zie je dat 'Gods voorzienigheid en de afhankelijkheid' hen vaak alleen naar grote gemeenten zendt.
Dat laatste zou je ook best een 'heftig oordeel en veroordeling zonder enige grond' kunnen noemen, vind ik.
Ten eerste is het zeker niet altijd waar, dat geef je zelf ook al aan door het woordje 'vaak'. Maar daarmee vervalt eigenlijk de hele grond voor zo'n bewering.
Als tweede: in de grotere gemeenten is ook meer werk en is de nood groter.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:
Ditbenik schreef:
Piet Puk schreef:@Mannes en ik vind dit een droevige ontwikkeling, waarbij in mijn ogen het vertrouwen in Gods voorzienigheid en de afhankelijkheid opzij wordt geschoven
Dat is een heftige oordeel en veroordeling, zonder enige grond. In de HHK bv staat het traktement voor de predikant vast. Iedere gemeente, of die nu groot is of klein, betaald hetzelfde. De periodieke verhogingen en dergelijke worden uit een landelijke pot betaald, waar lid van de kerk een vast bedrag per jaar voor betaalt. Dat maakt dat het geen verschil maakt of een predikant een grote of een kleine gemeente dient. In 'Gods voorzienigheid en de afhankelijkheid' krijgen predikanten dan ook een roeping naar een kleine gemeente. In de kerkverbanden waar op de zak wordt beroepen, zie je dat 'Gods voorzienigheid en de afhankelijkheid' hen vaak alleen naar grote gemeenten zendt.
Dat laatste zou je ook best een 'heftig oordeel en veroordeling zonder enige grond' kunnen noemen, vind ik.
Ten eerste is het zeker niet altijd waar, dat geef je zelf ook al aan door het woordje 'vaak'. Maar daarmee vervalt eigenlijk de hele grond voor zo'n bewering.
Als tweede: in de grotere gemeenten is ook meer werk en is de nood groter.
Ja, deze uithaal kon ik verwachten. Maar ik roep uiteraard niet zomaar iets. Neem bv de Ger Gem in Ned. De grootste gemeenten binnen dat verband zijn Barneveld, Opheusden en Alblasserdam. Zie in de geschiedenis hoe vaak daar een predikant stond. Andere gemeenten, bv Nieuwaal, Waardenburg, Hedel, (om er zo maar een paar te noemen) zijn al even vacant. De bewering wordt dus gestaafd door de feiten. En natuurlijk is er in een grotere gemeente meer werk. Of er meer nood is weet ik niet. Zo'n bewering moet onderbouwd worden om te kunnen zien of daar grond voor is. Maar uiteraard is dat bij jouw beweringen niet nodig :) . Maar feit blijft dat veruit de meeste kleine gemeenten geen predikant hebben of hadden. Dat is waar ik op wees.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door Bezorgd »

Ik ben wel eens benieuwd wat de standaard is wereldwijd.
Dan zou misschien wel eens kunnen blijken dat er heel veel voorgangers zijn die naast hun bediening een baan moeten hebben om rond te komen.
Dat getuigd wel van een echte roeping - drive om alles te doen om toch maar het evangelie te verkondigen.
Plaats reactie