Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door Dodo »

Orchidee schreef:
Dodo schreef:Gratis woning is niet aan de orde hoor.
Vaak wel hoor

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
De belasting telt dan de huurwaarde van de woning bij je inkomen op.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door Orchidee »

Oke, dat kan.
Zover rijkt mijn kennis niet

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door Delftenaar »

Dodo schreef:Gratis woning is niet aan de orde hoor.
Nee, er komt een bepaalde bijtelling bij. Het kan leuk zijn om in een monumentale pastorie a la Staphorst te wonen, maar de fiscus rekent wel af.
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door Gritje »

Delftenaar schreef:
Dodo schreef:Gratis woning is niet aan de orde hoor.
Nee, er komt een bepaalde bijtelling bij. Het kan leuk zijn om in een monumentale pastorie a la Staphorst te wonen, maar de fiscus rekent wel af.
En zo'n kast van een huis verwarmen kost ook 3 x meer dan ons huis
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door Bruna »

Ambtenaar schreef:
Bruna schreef:
Beiden niet. Met een garantiebedrag heb je geen armoede. We hebben jaren een dominee gehad met variabele beloning met garantiebedrag. Is naar tevredenheid geweest. En het is echt niet zo dat de uiteindelijke beloning 25% hoger is geweest dan het garantiebedrag.
Dan preekt hij ook niet op de zak in de letterlijke zin des woords. Hij heeft dan een basissalaris aangevuld met een variabele beloning.
Gelukkig dat het begrepen wordt, dank daarvoor.
Ik probeer dat al een poosje in dit topic duidelijk te maken dat het niet meer het letterlijke 'op de zak preken' is.
Eerdergenoemde gevaren als 'zwart preken' zijn niet aan de orde want alles wordt geteld en per bank overgemaakt. Ook wordt aan de ledenvergadering verslag gedaan van het exact uitbetaalde bedrag. Het garantiebedrag is zodanig dat dit een 'goed inkomen' is.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door Piet Puk »

Dus je hebt de combi-vorm traktement/variabele beloning. De moderne variant van 'preken op de zak'
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door Bruna »

Piet Puk schreef:
Mannes schreef:
Delftenaar schreef:Het lastige is wel dat de vaste lasten iedere maand hetzelfde zijn, net zoals bij iedereen. Dan is het moeilijk om de ene maand meer inkomen te hebben dan de andere maand.

En de vakantietijd is net voorbij. Dat wordt in dit systeem een magere maand.
Vaste lasten?
-gratis woning
-brandstof is aftrekbaar
-telefoonkosten aftrekbaar
-kleding aftrekbaar

Uw vaste lasten zijn waarschijnlijk het 3 voudige als die van een predikant.
Zijn salaris op de zak is dan weer het 3 voudige als dat van u.

Die magere maanden vallen reuze mee.
Een predikant is natuurlijk wel meer kwijt aan 'vakliteratuur'.
Het 3-voudige is wel heel veel. Het modaal inkomen 2017 volgens het CPB is € 37.000 (bruto).
Uitgaande van modaal zou dat ongeveer € 110.000 zijn.

Een inkomen van 1,5 x modaal voor een dominee vind ik alleszins redelijk.
Vaste lasten zoals huur of hypotheekrente is er meestentijds niet omdat gebruikelijk is om een pastorie ter beschikking te stellen. pastorie, daartegenover staat dat er via de woning geen vermogensopbouw plaats vindt.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door Bruna »

Piet Puk schreef:Dus je hebt de combi-vorm traktement/variabele beloning. De moderne variant van 'preken op de zak'
Precies, zoals @Ambtenaar verwoordt:
Ambtenaar schreef:Dan preekt hij ook niet op de zak in de letterlijke zin des woords. Hij heeft dan een basissalaris aangevuld met een variabele beloning.
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door Mannes »

Bruna schreef:
Piet Puk schreef:
Mannes schreef:
Delftenaar schreef:Het lastige is wel dat de vaste lasten iedere maand hetzelfde zijn, net zoals bij iedereen. Dan is het moeilijk om de ene maand meer inkomen te hebben dan de andere maand.

En de vakantietijd is net voorbij. Dat wordt in dit systeem een magere maand.
Vaste lasten?
-gratis woning
-brandstof is aftrekbaar
-telefoonkosten aftrekbaar
-kleding aftrekbaar

Uw vaste lasten zijn waarschijnlijk het 3 voudige als die van een predikant.
Zijn salaris op de zak is dan weer het 3 voudige als dat van u.

Die magere maanden vallen reuze mee.
Een predikant is natuurlijk wel meer kwijt aan 'vakliteratuur'.
Het 3-voudige is wel heel veel. Het modaal inkomen 2017 volgens het CPB is € 37.000 (bruto).
Uitgaande van modaal zou dat ongeveer € 110.000 zijn.

Een inkomen van 1,5 x modaal voor een dominee vind ik alleszins redelijk.
Vaste lasten zoals huur of hypotheekrente is er meestentijds niet omdat gebruikelijk is om een pastorie ter beschikking te stellen. pastorie, daartegenover staat dat er via de woning geen vermogensopbouw plaats vindt.
3x modaal is inderdaad te veel. Toch zijn dit soort bedragen eerder regel dan uitzondering binnen de ggin/gg.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door Wandelende »

Mannes schreef:3x modaal is inderdaad te veel. Toch zijn dit soort bedragen eerder regel dan uitzondering binnen de ggin/gg.
Bij mijn weten zijn er 'slechts' twee GG's die de 3x modaal benaderen.

De loontabellen van de GS van de GG zijn gebaseerd op het LD salaris van een docent. Met wat correcties voor vrij wonen, toeslag bij gemeenten boven de 750, etc. etc. Daarmee zullen de meeste middelgrote tot grote gemeenten op ong. 2x modaal uitkomen.

De kleinere gemeenten (<600) gemeenten betalen vaak ergens tussen de 1,4x en 1,7x modaal.

Er zijn gemeenten die de adviesnorm van de loontabellen loslaten en hoger kunnen en willen geven.
(~)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door refo »

Ik denk dat er veel meer dan 2 gergems met 3x modaal zijn. De 2 die je vermoedt zullen inmiddels wel op 4x zitten.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door Zeeuw »

refo schreef:Ik denk dat er veel meer dan 2 gergems met 3x modaal zijn. De 2 die je vermoedt zullen inmiddels wel op 4x zitten.
Bruto ken ik er iig een stuk meer dan 2.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door Wandelende »

Zeeuw schreef:
refo schreef:Ik denk dat er veel meer dan 2 gergems met 3x modaal zijn. De 2 die je vermoedt zullen inmiddels wel op 4x zitten.
Bruto ken ik er iig een stuk meer dan 2.
Uiteraard gaat het om bruto. Het salaris van Jan Modaal wordt ook in bruto weergegeven. De € 111.000 waar je het dan over hebt, gaat alleen over het traktement. Niet over eventuele andere 'werkgeverslasten' of onkostenvergoedingen. Je kan het nagaan op gergeminfo.nl. en dan vermoed ik nog steeds dat het om ong. 2 gemeenten gaat.
(~)
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door Zeeuw »

Wandelende schreef:
Zeeuw schreef:
refo schreef:Ik denk dat er veel meer dan 2 gergems met 3x modaal zijn. De 2 die je vermoedt zullen inmiddels wel op 4x zitten.
Bruto ken ik er iig een stuk meer dan 2.
Uiteraard gaat het om bruto. Het salaris van Jan Modaal wordt ook in bruto weergegeven. De € 111.000 waar je het dan over hebt, gaat alleen over het traktement. Niet over eventuele andere 'werkgeverslasten' of onkostenvergoedingen. Je kan het nagaan op gergeminfo.nl. en dan vermoed ik nog steeds dat het om ong. 2 gemeenten gaat.
Ik denk dat de terugkerende gesprekken erover genoeg reden zijn voor vaste tabellen, qua salaris. Afhankelijk van gemeentegrootte en dienstjaren. En ook maxima stellen aan aanvullende materiële zaken. En..zich hier ook aan houden. Deze zaken kunnen m.i. het beste zo eerlijk en transparant mogelijk zijn, zodat de aandacht naar de inhoud van de preken ipv dit soort stoffelijke zaken uitgaat.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie

Bericht door Wandelende »

Zeeuw schreef:
Wandelende schreef:
Zeeuw schreef:
refo schreef:Ik denk dat er veel meer dan 2 gergems met 3x modaal zijn. De 2 die je vermoedt zullen inmiddels wel op 4x zitten.
Bruto ken ik er iig een stuk meer dan 2.
Uiteraard gaat het om bruto. Het salaris van Jan Modaal wordt ook in bruto weergegeven. De € 111.000 waar je het dan over hebt, gaat alleen over het traktement. Niet over eventuele andere 'werkgeverslasten' of onkostenvergoedingen. Je kan het nagaan op gergeminfo.nl. en dan vermoed ik nog steeds dat het om ong. 2 gemeenten gaat.
Ik denk dat de terugkerende gesprekken erover genoeg reden zijn voor vaste tabellen, qua salaris. Afhankelijk van gemeentegrootte en dienstjaren. En ook maxima stellen aan aanvullende materiële zaken. En..zich hier ook aan houden. Deze zaken kunnen m.i. het beste zo eerlijk en transparant mogelijk zijn, zodat de aandacht naar de inhoud van de preken ipv dit soort stoffelijke zaken uitgaat.
Die zijn er ook gewoon. Zie verslagen GS 2016.
(~)
Plaats reactie