Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Wandelende »

Erasmiaan schreef:
Wandelende schreef:
eilander schreef:@Wandelende, laten we het er maar op houden dat we een verschillend beeld hebben. Het lijkt erop dat je het overnemen van standpunten van ouders eerder negatief duidt dan positief. Het zal vast niet altijd klakkeloos gebeuren.
Maar goed, ik herken er zo weinig van dat een gesprek best lastig is.


Nee hoor, ik duidt het overnemen van standpunten van ouders verre van negatief. Dat heb ik ook aangegeven. Het gaat mij om de onnadenkendheid en de vanzelfsprekendheid waarmee dat gebeurd. Het vertaalde zich in mijn zin in het woordje "klakkeloos". Wanneer daar sprake van is dan duid ik dat helaas heel erg negatief.
Waarom? Het is een verademing om in een omgeving te zijn waarin vertrouwen is; vertrouwen dat mijn ouders het beste met me voor hebben en een overtuiging dat de normen en zeden die zij hebben goed voor ons zijn.

De academische opstelling om overal vragen bij te stellen past (gelukkig) niet bij iedereen en je houdt ook altijd je hart vast of ze de goede antwoorden vinden. Want de antwoorden van de dominee, de ouderlingen en de ouders neemt men niet meer aan.

Ik wil juist een lans breken voor kinderen die hun ouders volgen in hun keuzes en graag bij hen in de buurt zijn en ze gunnen dat ze hun kleinkinderen van dichtbij zien opgroeien. Dat lijkt mij een fijne bekroning van je opvoeding. Vertrekkende kinderen vind ik juist niet zo'n goed teken; al hoeft dat niet altijd een slecht teken te zijn.
Uit jouw eerste alinea blijkt al dat er geen sprake is van "klakkeloos kopieergedrag". Dat vind ik positief om te horen.

Nog een toevoeging en reactie op jouw zin: "Dat lijkt mij een fijne bekroning van je opvoeding."
Dat zal voor iedereen persoonlijk zijn, ook voor (groot)ouders. Ik denk wel dat er maar weinig grootouders zijn die hun kleinkinderen op afstand willen zien opgroeien. Gelukkig maar.
Toch denk ik dat een grotere bekroning van je opvoeding is, dat is als je als ouder je kinderen op ziet groeien in de vreze van de Heere. Óók als dat ver weg, in binnen- of buitenland.
De grootste wens van Hanna was niet zo zeer om kinderen te krijgen voor haar eigen plezier of dichtbij te zien opgroeien, maar om uiteindelijk Samuel terug te mogen geven aan God en in de dienst van Zijn Koninkrijk.
Even heel praktisch gezien, dat kan dichtbij maar ook ver weg.
Wandelende schreef: Ik bedoel het niet oneerbiedig, maar daarmee bedoel ik het volgende. Als ik naar de geografische ligging van de reformatorische populatie kijk en dat zet in relatie tot het aanbevelenswaardige leven in afhankelijkheid van God (ook met vestiging voor woon- en werkgebied), dan wordt opvallend vaak de plaats en taak gewezen binnen de Biblebelt. Zou het echt zo zijn?
Nu hoop ik dat iedereen al zijn keuzes neemt in afhankelijkheid van de Heere. Maar een huis kopen in je geboorteplaats of een plaats waar een christelijke school is en christelijke zeden zijn is toch ook een kwestie van gezond verstand en invulling geven aan je doopbelofte?
Wat heeft je doopbelofte te maken met een huis kopen in je geboorteplaats?
Want buiten je geboorteplaats zijn christelijke scholen (en zeden) ook te vinden, dus dat is in dit geval voor mij geen punt van discussie.
(~)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Erasmiaan »

Wandelende schreef:
Erasmiaan schreef:
Wandelende schreef:
eilander schreef:@Wandelende, laten we het er maar op houden dat we een verschillend beeld hebben. Het lijkt erop dat je het overnemen van standpunten van ouders eerder negatief duidt dan positief. Het zal vast niet altijd klakkeloos gebeuren.
Maar goed, ik herken er zo weinig van dat een gesprek best lastig is.


Nee hoor, ik duidt het overnemen van standpunten van ouders verre van negatief. Dat heb ik ook aangegeven. Het gaat mij om de onnadenkendheid en de vanzelfsprekendheid waarmee dat gebeurd. Het vertaalde zich in mijn zin in het woordje "klakkeloos". Wanneer daar sprake van is dan duid ik dat helaas heel erg negatief.
Waarom? Het is een verademing om in een omgeving te zijn waarin vertrouwen is; vertrouwen dat mijn ouders het beste met me voor hebben en een overtuiging dat de normen en zeden die zij hebben goed voor ons zijn.

De academische opstelling om overal vragen bij te stellen past (gelukkig) niet bij iedereen en je houdt ook altijd je hart vast of ze de goede antwoorden vinden. Want de antwoorden van de dominee, de ouderlingen en de ouders neemt men niet meer aan.

Ik wil juist een lans breken voor kinderen die hun ouders volgen in hun keuzes en graag bij hen in de buurt zijn en ze gunnen dat ze hun kleinkinderen van dichtbij zien opgroeien. Dat lijkt mij een fijne bekroning van je opvoeding. Vertrekkende kinderen vind ik juist niet zo'n goed teken; al hoeft dat niet altijd een slecht teken te zijn.
Uit jouw eerste alinea blijkt al dat er geen sprake is van "klakkeloos kopieergedrag". Dat vind ik positief om te horen.

Nog een toevoeging en reactie op jouw zin: "Dat lijkt mij een fijne bekroning van je opvoeding."
Dat zal voor iedereen persoonlijk zijn, ook voor (groot)ouders. Ik denk wel dat er maar weinig grootouders zijn die hun kleinkinderen op afstand willen zien opgroeien. Gelukkig maar.
Toch denk ik dat een grotere bekroning van je opvoeding is, dat is als je als ouder je kinderen op ziet groeien in de vreze van de Heere. Óók als dat ver weg, in binnen- of buitenland.
De grootste wens van Hanna was niet zo zeer om kinderen te krijgen voor haar eigen plezier of dichtbij te zien opgroeien, maar om uiteindelijk Samuel terug te mogen geven aan God en in de dienst van Zijn Koninkrijk.
Even heel praktisch gezien, dat kan dichtbij maar ook ver weg.
Daarom schreef ik ook "een bekroning" en niet "de bekroning". Maar het is een ander onderwerp waar het niet (of slechts zijdelings) over gaat.
Wandelende schreef:Wat heeft je doopbelofte te maken met een huis kopen in je geboorteplaats?
Want buiten je geboorteplaats zijn christelijke scholen (en zeden) ook te vinden, dus dat is in dit geval voor mij geen punt van discussie.
Wat dat er mee heeft te maken? Als je verhuist naar de stad of kleine gemeenten buiten de biblebelt moet je vaak christelijk onderwijs of een omgeving gestempeld door christelijke normen en waarden, ontberen. Maar als er wel christelijk onderwijs en normen en waarden zijn in de stad van vestiging, is het inderdaad geen punt van discussie. Maar ik wil alsnog een lans breken voor hen die graag in een vertrouwde omgeving blijven wonen, dicht bij familie (waarbij ook het mantelzorgaspect een grote rol kan spelen). Dat is een Bijbelse lijn, zonder dat degenen die het niet doen zich nu veroordeeld hoeven te voelen. Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Wandelende »

Erasmiaan schreef:Daarom schreef ik ook "een bekroning" en niet "de bekroning". Maar het is een ander onderwerp waar het niet (of slechts zijdelings) over gaat.
Toch vraag ik mij werkelijk af of het als een bekroning gezien kan worden. Ik zie een bekroning als het behalen van een doel of iets waar naar je hebt gestreefd. Een voltooiing.
Ik hoop niet dat ouders in hun opvoeding het doel nastreven dat kind(eren) in de buurt blijven wonen. Hooguit is dat een prettige bijkomstigheid om de gezinsband van dichtbij ook te kunnen onderhouden. Net zo min ik het positief zou duiden als ouders tot doel verheffen om de kinderen zo ver mogelijk bij hen vandaan te hebben, dat lijkt mij niet bepaald gezond.
Wandelende schreef:Wat heeft je doopbelofte te maken met een huis kopen in je geboorteplaats?
Want buiten je geboorteplaats zijn christelijke scholen (en zeden) ook te vinden, dus dat is in dit geval voor mij geen punt van discussie.
Wat dat er mee heeft te maken? Als je verhuist naar de stad of kleine gemeenten buiten de biblebelt moet je vaak christelijk onderwijs of een omgeving gestempeld door christelijke normen en waarden, ontberen. Maar als ze er wel zijn is het inderdaad geen punt van discussie, maar wil ik alsnog een lans breken voor hen die graag in een vertrouwde omgeving blijven wonen, dicht bij familie (waarbij ook het mantelzorgaspect een grote rol kan spelen).[/quote]

Dat eerste is natuurlijk ook veroorzaakt door het wegtrekken van christelijke bevolking uit bepaalde delen van het land, dan heb je het denk ik vooral over de periferie. In diverse steden is namelijk nog wel christelijk PO en VO te vinden, hoewel dat in bepaalde delen van het land nu ook onder druk staat vanwege de aantallen.
Dat tweede (vb. mantelzorg) kan net zo goed een roeping zijn. Van dichtbij meegemaakt dat onverwachts deuren geopend werden ondanks een menselijk gezien ongewenste situatie.
(~)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Erasmiaan »

Wandelende schreef:
Erasmiaan schreef:Daarom schreef ik ook "een bekroning" en niet "de bekroning". Maar het is een ander onderwerp waar het niet (of slechts zijdelings) over gaat.
Toch vraag ik mij werkelijk af of het als een bekroning gezien kan worden. Ik zie een bekroning als het behalen van een doel of iets waar naar je hebt gestreefd. Een voltooiing.
Ik hoop niet dat ouders in hun opvoeding het doel nastreven dat kind(eren) in de buurt blijven wonen. Hooguit is dat een prettige bijkomstigheid om de gezinsband van dichtbij ook te kunnen onderhouden. Net zo min ik het positief zou duiden als ouders tot doel verheffen om de kinderen zo ver mogelijk bij hen vandaan te hebben, dat lijkt mij niet bepaald gezond.
Probeer te begrijpen wat ik schrijf. Ik schrijf volgens mij niet onduidelijk, misschien wel wat beknopt. Ik zal het woord 'bekroning' laten voor wat het is. Ik denk dat ouders dankbaar zullen zijn als hun kinderen en kleinkinderen hun normen en waarden overnemen en geen reden zien om weg te trekken naar een andere plaats.
Wandelende schreef:Dat eerste is natuurlijk ook veroorzaakt door het wegtrekken van christelijke bevolking uit bepaalde delen van het land, dan heb je het denk ik vooral over de periferie. In diverse steden is namelijk nog wel christelijk PO en VO te vinden, hoewel dat in bepaalde delen van het land nu ook onder druk staat vanwege de aantallen.
Dat tweede (vb. mantelzorg) kan net zo goed een roeping zijn. Van dichtbij meegemaakt dat onverwachts deuren geopend werden ondanks een menselijk gezien ongewenste situatie.
De discussie wordt me wat te vaag; volgens mij is mijn punt gemaakt.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Wandelende »

Erasmiaan schreef:
Wandelende schreef:
Erasmiaan schreef:Daarom schreef ik ook "een bekroning" en niet "de bekroning". Maar het is een ander onderwerp waar het niet (of slechts zijdelings) over gaat.
Toch vraag ik mij werkelijk af of het als een bekroning gezien kan worden. Ik zie een bekroning als het behalen van een doel of iets waar naar je hebt gestreefd. Een voltooiing.
Ik hoop niet dat ouders in hun opvoeding het doel nastreven dat kind(eren) in de buurt blijven wonen. Hooguit is dat een prettige bijkomstigheid om de gezinsband van dichtbij ook te kunnen onderhouden. Net zo min ik het positief zou duiden als ouders tot doel verheffen om de kinderen zo ver mogelijk bij hen vandaan te hebben, dat lijkt mij niet bepaald gezond.
Probeer te begrijpen wat ik schrijf. Ik schrijf volgens mij niet onduidelijk, misschien wel wat beknopt. Ik zal het woord 'bekroning' laten voor wat het is. Ik denk dat ouders dankbaar zullen zijn als hun kinderen en kleinkinderen hun normen en waarden overnemen en geen reden zien om weg te trekken naar een andere plaats.
Je schrijft in het geheel niet onduidelijk. Ik verschil alleen van mening over je allerlaatste zin.
Omdat ik geen relatie zie tussen de dankbaarheid van ouders en het in dezelfde woonplaats blijven wonen van de kinderen. Er zijn namelijk wel talloos meer redenen van dankbaarheid te noemen voor een christen (lees: iemand die van Christus is), dan de dankbaarheid over het blijven wonen in de woonplaats waar het ouderlijk huis staat.
(~)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Erasmiaan »

Wandelende schreef:Je schrijft in het geheel niet onduidelijk. Ik verschil alleen van mening over je allerlaatste zin.
Omdat ik geen relatie zie tussen de dankbaarheid van ouders en het in dezelfde woonplaats blijven wonen van de kinderen.
Hopelijk zegt dit niets over de relatie met je ouders (als je die nog mag hebben) en je eigen relatie met je kinderen.
Er zijn namelijk wel talloos meer redenen van dankbaarheid te noemen voor een christen (lees: iemand die van Christus is), dan de dankbaarheid over het blijven wonen in de woonplaats waar het ouderlijk huis staat.
Zeker!
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Wandelende »

Erasmiaan schreef:
Wandelende schreef:Je schrijft in het geheel niet onduidelijk. Ik verschil alleen van mening over je allerlaatste zin.
Omdat ik geen relatie zie tussen de dankbaarheid van ouders en het in dezelfde woonplaats blijven wonen van de kinderen.
Hopelijk zegt dit niets over de relatie met je ouders (als je die nog mag hebben) en je eigen relatie met je kinderen.
Dat zegt inderdaad niets over de relatie met mijn lieve ouders, die ik inderdaad beide nog mag hebben. En waar ik ook altijd terecht kan als veilige en vertrouwde thuisbasis.
En (wellicht voor iemands troost) zegt het ook niets over de goede relatie met mijn schoonouders.

Het zegt wel iets over de laatste 7 woorden van je zin. ;)
(~)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door eilander »

Wandelende schreef:Je schrijft in het geheel niet onduidelijk. Ik verschil alleen van mening over je allerlaatste zin.
Omdat ik geen relatie zie tussen de dankbaarheid van ouders en het in dezelfde woonplaats blijven wonen van de kinderen. Er zijn namelijk wel talloos meer redenen van dankbaarheid te noemen voor een christen (lees: iemand die van Christus is), dan de dankbaarheid over het blijven wonen in de woonplaats waar het ouderlijk huis staat.
Natuurlijk zijn er meer redenen te noemen voor dankbaarheid. Nog wel betere redenen ook.
Maar dat je 'geen relatie ziet' is toch werkelijk wel te gek voor woorden. Dat zou betekenen dat je je niet de vreugde kunt voorstellen die het geeft voor grootouders om hun kleinkinderen regelmatig te zien. En de praktijk is gewoon dat dat vele malen meer gebeurt als je dichtbij woont. Ik hoop trouwens niet dat ik nu pijnlijke dingen zeg.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Wandelende »

eilander schreef:
Wandelende schreef:Je schrijft in het geheel niet onduidelijk. Ik verschil alleen van mening over je allerlaatste zin.
Omdat ik geen relatie zie tussen de dankbaarheid van ouders en het in dezelfde woonplaats blijven wonen van de kinderen. Er zijn namelijk wel talloos meer redenen van dankbaarheid te noemen voor een christen (lees: iemand die van Christus is), dan de dankbaarheid over het blijven wonen in de woonplaats waar het ouderlijk huis staat.
Natuurlijk zijn er meer redenen te noemen voor dankbaarheid. Nog wel betere redenen ook.
Maar dat je 'geen relatie ziet' is toch werkelijk wel te gek voor woorden. Dat zou betekenen dat je je niet de vreugde kunt voorstellen die het geeft voor grootouders om hun kleinkinderen regelmatig te zien. En de praktijk is gewoon dat dat vele malen meer gebeurt als je dichtbij woont. Ik hoop trouwens niet dat ik nu pijnlijke dingen zeg.
Om met jouw laatste zin te beginnen; nee hoor. Aangezien je mij niet persoonlijk kent, kan je het moeilijk bedoelen om 'pijn' te doen.

Verder zie ik inderdaad geen relatie tussen de dankbaarheid van ouders en het in dezelfde woonplaats blijven wonen van de kinderen. Om met jouw woorden te spreken, dat zou ik zelfs 'te gek voor woorden' vinden. Dan verschraalt naar mijn mening het woordje dankbaarheid tot iets dat gebonden is aan afstand. En dus wederkerig ook voor een zekere mate van ondankbaarheid kan zorgen als kinderen (en kleinkinderen) op afstand wonen.
Natuurlijk begrijp ik heel goed dat het grootouders blijdschap geeft als zij hun kleinkinderen van dichtbij zien opgroeien. En ook dat het weleens moeilijk kan zijn als kinderen op grote afstand wonen (denk bijv. aan emigranten of zendingswerkers). Toch geloof ik niet dat de afstand het werkelijke fundament onder de dankbaarheid is, zelfs niet van (normaal gesproken) het meest geliefde uit je leven hier op aarde. Werkelijke dankbaarheid is gebouwd op een geheel andere rotssteen, namelijk Christus. En in dat licht bezien kan een kleinkind, die in de vreze van de Heere leeft, voor een veel fundamentelere dankbaarheid zorgen als hij/zij op afstand opgroeit, dan wanneer hij/zij in hetzelfde dorp woont en het alleen goed gaat in het alledaagse cq. praktische.
(~)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door eilander »

Nou ja.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Wandelende »

eilander schreef:Nou ja.
Is dat alles wat je hebt te zeggen op een serieuze post?
(~)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door eilander »

Wandelende schreef:
eilander schreef:Nou ja.
Is dat alles wat je hebt te zeggen op een serieuze post?
Ik vind het een beetje jammer dat je de eerste regel van mijn reactie (dat er inderdaad wel betere redenen zijn om dankbaar te zijn) praktisch negeert. En dat je nu begint over 'het fundament onder de dankbaarheid'. Dat zal waar zijn, maar dat neemt die dankbaarheid over kleinkinderen in de directe omgeving toch niet weg?
Mijn reactie was nogal kort omdat ik volgens mij wel duidelijk genoeg was.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Jantje »

Het is nogal wat als de ouders besluiten om de Randstad te verlaten en zich vestigen in op de Veluwe of op een Thools eiland en vice versa. Ik snap dat het voor ouders niet makkelijk is om dat te doen. Maar kun je dat dan eisen van je kinderen. Als je je hele leven in de Randstad hebt gewoond en je ouders claimen je om opeens in (bijvoorbeeld) Doetinchem, Poortvliet of Uddel te gaan wonen, dan is dat wel wennen. En wat als je schoonkinderen daar dan niet aarden? Sorry, maar dan ben je als ouders toch niet goed wijs.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Ditbenik »

Jantje schreef:Het is nogal wat als de ouders besluiten om de Randstad te verlaten en zich vestigen in op de Veluwe of op een Thools eiland en vice versa. Ik snap dat het voor ouders niet makkelijk is om dat te doen. Maar kun je dat dan eisen van je kinderen. Als je je hele leven in de Randstad hebt gewoond en je ouders claimen je om opeens in (bijvoorbeeld) Doetinchem, Poortvliet of Uddel te gaan wonen, dan is dat wel wennen. En wat als je schoonkinderen daar dan niet aarden? Sorry, maar dan ben je als ouders toch niet goed wijs.
En dan nog iets met 'zal zijn vader en moeder verlaten' en iets met 'zoutend zout zijn'.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Jantje »

Precies.

Overigens begrijp ik niet dat je als ouders zo vreselijk claimend wilt zijn. Je kiest er toch zelf voor om ergens anders te gaan wonen? Dan moet je daar ook de consequenties van dragen. Met het vijfde gebod gaan dreigen is hier dan ook absoluut niet van toepassing.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie