Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Jantje »

https://www.rd.nl/opinie/kleine-gemeent ... -1.1509634

Ik vond dit een heel mooi artikel en vind het een goed plan om hier nader naar te kijken. Het zou een onderwerp moeten worden op de Generale Synode van de kerkverbanden in onze gezindten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Wandelende »

Zolang een deel van onze gezindte blijft zitten in de grote refo-stadions zal er niets veranderen.

Kernaspect "bij elkaar kruipen" wordt in het artikel terecht genoemd. Begint al regelmatig bij kinderen die gaan trouwen waarvan verwacht wordt dat ze in hetzelfde dorp gaan wonen. Zo wordt een nieuwe generatie voor een deel behouden voor de toekomst van het 'eigen' dorp.
(~)
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door emigrant »

adopteren is een heel goed idee.

maar bijvoorbeeld Barneveld: zit vol met extra luisteraars die van soms 50 of 60km komen rijden om naar ds X te luisteren in plaats van de leesdienst in hun eigen gemeente. Iedere zondag weer.

daar dus mee beginnen: ter kerke in je eigen gemeente in plaats van te shoppen. Anders kunnen ze inderdaad niet anders dan opheffen, en zijn de megakerken in Barneveld al gauw weer te klein.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Wandelende »

emigrant schreef:adopteren is een heel goed idee.

maar bijvoorbeeld Barneveld: zit vol met extra luisteraars die van soms 50 of 60km komen rijden om naar ds X te luisteren in plaats van de leesdienst in hun eigen gemeente. Iedere zondag weer.

daar dus mee beginnen: ter kerke in je eigen gemeente in plaats van te shoppen. Anders kunnen ze inderdaad niet anders dan opheffen, en zijn de megakerken in Barneveld al gauw weer te klein.
Sommige mensen hebben er graag kilometers voor over. Als je voor de keus staat om heel vaak leesdienst te hebben of heel vaak een dominee te horen. Het is echt niet altijd shoppen om het shoppen. Het aantal dominees in de periferie is in sommige kerkverbanden niet heel groot.
(~)
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Roos2018 »

Wandelende schreef: Sommige mensen hebben er graag kilometers voor over. Als je voor de keus staat om heel vaak leesdienst te hebben of heel vaak een dominee te horen. Het is echt niet altijd shoppen om het shoppen. Het aantal dominees in de periferie is in sommige kerkverbanden niet heel groot.
Waarom gaan mensen die shoppen eigenlijk naar de kerk, om een dominee te horen preken of om het Woord te horen?
Zoiets kan ik echt niet begrijpen. Zou de Heere daar echt Zijn zegen aan willen geven?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Wandelende »

Roos2018 schreef:
Wandelende schreef: Sommige mensen hebben er graag kilometers voor over. Als je voor de keus staat om heel vaak leesdienst te hebben of heel vaak een dominee te horen. Het is echt niet altijd shoppen om het shoppen. Het aantal dominees in de periferie is in sommige kerkverbanden niet heel groot.
Waarom gaan mensen die shoppen eigenlijk naar de kerk, om een dominee te horen preken of om het Woord te horen?
Zoiets kan ik echt niet begrijpen. Zou de Heere daar echt Zijn zegen aan willen geven?
De reden zal verschillend zijn, elke situatie is anders.
Door eigen ervaring weet ik dat oordelen mij niet toekomt en dat de Heere Zijn zegen ook dan kan geven, soms in rijke mate.
(~)
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door DDD »

Ik vind het een mooi artikel. Ik heb ooit wel eens overwogen om in Haarlem te gaan wonen. Maar voordat het er van kwam, is de gemeente opgeheven. En inmiddels is helaas de eigen gemeente ook zo'n gemeente. Dat maakt de beslissing om te verhuizen naar een praktischer locatie moeilijk.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Delftenaar »

In Haarlem ben ik ook eens naar de kerk geweest, in de plaatselijke hhg. Er waren ongeveer 20 personen aanwezig.
Als je dan thuis bent tel je toch je zegeningen, ondanks het krimpen van de eigen gemeente.

Wel valt me in dat soort kleine gemeenten op dat mensen goed op elkaar ingespeeld zijn. Iedereen pakt moeiteloos zijn of haar taak op en hebben een goede wisselwerking met elkaars "eigen aardigheden".
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Piet Puk »

Als het om GGiN Barneveld gaat heb ik echt met verbazing kennis genomen dat ze een nieuwe kerk in Kootwijkerbroek willen neerzetten. Die gemeente zou dan ca. 700 leden hebben. In grootte gewoon net zo groot als bijvoorbeeld GGiN Ochten. Als GGiN-er onbegrijpelijk!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Mara »

Delftenaar schreef:In Haarlem ben ik ook eens naar de kerk geweest, in de plaatselijke hhg. Er waren ongeveer 20 personen aanwezig.
Als je dan thuis bent tel je toch je zegeningen, ondanks het krimpen.
Ik tel de zegeningen nog als er bij ons 15 gemeenteleden aanwezig zijn, op het hoogtepunt van de zomervakantie.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Gritje »

Wandelende schreef:Zolang een deel van onze gezindte blijft zitten in de grote refo-stadions zal er niets veranderen.

Kernaspect "bij elkaar kruipen" wordt in het artikel terecht genoemd. Begint al regelmatig bij kinderen die gaan trouwen waarvan verwacht wordt dat ze in hetzelfde dorp gaan wonen. Zo wordt een nieuwe generatie voor een deel behouden voor de toekomst van het 'eigen' dorp.
Dit is niet speciaal voor behoud van de kerk maar meer als 'oudedagsvoorziening'. Wij wonen ook met zo ong de hele familie in een refodorp en kunnen zo onze wederzijdse ouders gemakkelijk helpen. Als je 50 km verderop woont gaat dat veel moeilijker. Ook kunnen ze makkelijk op onze kinderen passen. Van mijn ouderlijk gezin gaat niemand van de kinderen naar de kerk van mijn ouders.
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Mannes »

Piet Puk schreef:Als het om GGiN Barneveld gaat heb ik echt met verbazing kennis genomen dat ze een nieuwe kerk in Kootwijkerbroek willen neerzetten. Die gemeente zou dan ca. 700 leden hebben. In grootte gewoon net zo groot als bijvoorbeeld GGiN Ochten. Als GGiN-er onbegrijpelijk!
Wat begrijp je niet?
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Piet Puk »

Mannes schreef:
Piet Puk schreef:Als het om GGiN Barneveld gaat heb ik echt met verbazing kennis genomen dat ze een nieuwe kerk in Kootwijkerbroek willen neerzetten. Die gemeente zou dan ca. 700 leden hebben. In grootte gewoon net zo groot als bijvoorbeeld GGiN Ochten. Als GGiN-er onbegrijpelijk!
Wat begrijp je niet?
Dat je als GGiN Barneveld blijkbaar 700 mensen in je gemeente hebt uit die plaats en dan toch naar Barneveld komen. Kan iemand mij vertellen hoeveel Barnevelders daar nu uiteindelijk zitten? Of kunnen ze in Lunteren ook een gemeente van 400 starten?
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Mannes »

Piet Puk schreef:
Mannes schreef:
Piet Puk schreef:Als het om GGiN Barneveld gaat heb ik echt met verbazing kennis genomen dat ze een nieuwe kerk in Kootwijkerbroek willen neerzetten. Die gemeente zou dan ca. 700 leden hebben. In grootte gewoon net zo groot als bijvoorbeeld GGiN Ochten. Als GGiN-er onbegrijpelijk!
Wat begrijp je niet?
Dat je als GGiN Barneveld blijkbaar 700 mensen in je gemeente hebt uit die plaats en dan toch naar Barneveld komen. Kan iemand mij vertellen hoeveel Barnevelders daar nu uiteindelijk zitten? Of kunnen ze in Lunteren ook een gemeente van 400 starten?
Tja, sommigen hebben er een hele rit voor over om ds R. te horen.. Ook vanuit Lunteren zal er wel een klein kerkje elke zondag afreizen..
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door eilander »

Praktische ondersteuning omdat er financiële en pastorale nood is, juich ik toe. Verder heb ik niet zoveel met dit soort sentiment. Het lijkt wel alsof je je ervoor moet schamen om op een refodorp te wonen. Alleen al terminologie 'bij elkaar kruipen' duidt al op het negatief benaderen daarvan. Moet ik mijn kinderen straks wegsturen als ze het huis uit gaan?

En ook wordt er net gedaan alsof mensen niet uit hun bolwerk komen en niet met een seculiere omgeving in aanraking komen. Dat klopt van geen kant in de meeste gevallen.
Plaats reactie