Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door eilander »

Wandelende schreef:Ik bedoel het niet oneerbiedig, maar daarmee bedoel ik het volgende. Als ik naar de geografische ligging van de reformatorische populatie kijk en dat zet in relatie tot het aanbevelenswaardige leven in afhankelijkheid van God (ook met vestiging voor woon- en werkgebied), dan wordt opvallend vaak de plaats en taak gewezen binnen de Biblebelt. Zou het echt zo zijn?
Omdat ik huiverig ben voor een doorgeschoten geestelijk activisme, voegde ik daarom de zin toe: "Maar misschien mag ik dat niet zeggen."
Kun je hier nu eens een voorbeeld van noemen?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Wandelende »

eilander schreef:
Wandelende schreef:
eilander schreef:Ik vind het ook altijd heel opmerkelijk om dit soort argumenten te lezen. Ze worden namelijk altijd omgekeerd gebruikt als het gaat om jonge gezinnen die de stad verlaten waar ze opgegroeid zijn. Dat zou dan juist niet goed zijn.

Dat zal ongetwijfeld. Ik heb daar niet zo'n zicht op. Wellicht omdat zowel de periferie als de stad jarenlang zijn leeggelopen ten gunste van uitdijende dorpen in de Biblebelt?
Vast wel, maar het is een ondeugdelijke argumentatie. Je kunt ze namelijk niet gebruiken om de uit de stad vertrekkende jongeren om de oren te slaan, en tegelijkertijd de in het dorp blijvende jongelui eveneens te berispen.
Het is sowieso ondeugdelijk om jongeren om de oren te slaan, maar dat terzijde. ;)

Verder heb ik al toegelicht dat deze argumentatie voor mij in het kader staat van een afhankelijk leven van God.
Opvoedkundig gezien vind ik het belangrijk dat thuisverlaters inderdaad buiten het directe blikveld van ouders zelfstandig gaan functioneren. Dat geldt voor mij zowel in de stad als in een dorp als in ander achterland.
Maar als iemands leven zo geleid wordt en in afhankelijkheid de keuze kan en mag maken dat het ouderlijk huis wordt verlaten om vervolgens het huis van de buren te gaan betrekken, wie zou ik dan zijn dat in twijfel te trekken?
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Jantje »

Je ziet gemeenten in de Bilblebelt soms drastisch groeien. Ook hier in de buurt zijn er enkele GG's die de achterliggende 30 jaar zeer sterk zijn gegroeid, zijn verdubbeld in ledenaantal. Deels wellicht ook mede door de ligging, maar er komen van heinde en ver mensen die zich hier vestigen. En dat terwijl één der gemeentes al enige tijd vacant is.

Wellicht dat de gemeenten in Rotterdam bijvoorbeeld of Oosterend (Texel) nu gaan groeien, omdat ze een predikant (straks 2) hebben.
Al moet ik wel zeggen dat GG's zoals Enkhuizen of Groningen die (jarenlang) een predikant hebben (gehad), niet echt groei(d)en. Dus het ligt er ook niet perse aan of er een predikant in de gemeente is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Wandelende »

eilander schreef:
Wandelende schreef:Ik bedoel het niet oneerbiedig, maar daarmee bedoel ik het volgende. Als ik naar de geografische ligging van de reformatorische populatie kijk en dat zet in relatie tot het aanbevelenswaardige leven in afhankelijkheid van God (ook met vestiging voor woon- en werkgebied), dan wordt opvallend vaak de plaats en taak gewezen binnen de Biblebelt. Zou het echt zo zijn?
Omdat ik huiverig ben voor een doorgeschoten geestelijk activisme, voegde ik daarom de zin toe: "Maar misschien mag ik dat niet zeggen."
Kun je hier nu eens een voorbeeld van noemen?
Ja, ik zal twee voorbeelden noemen van het laatste jaar.

- Persoon X gaat trouwen. Heeft in de puberteit altijd gezegd buiten het dorp te gaan wonen. Werkt in de stad. Toekomstige partner Y geeft aan dichtbij ouders te blijven wonen. Waarom? Dat is makkelijk voor de kinderen (?) en hebben we alles fijn in de buurt.
Uiteindelijke woonplaats is het dorp waarin de personen zijn opgegroeid. Nagenoeg de hele familie en vriendengroep woont binnen 5 minuten fietsafstand.

- Personen A en B zijn getrouwd en wonen op enkele minuten afstand van de ouders. Eén ouderpaar verhuisd, in verband met wisseling van werk, naar een ander gebied. Dit ouderpaar laat merken dat ze het erg vinden als de kinderen "ver weg" wonen. Na ongeveer een jaar druk te hebben uitgeoefend besluiten kinderen om hun huis te koop te zetten en in de buurt van het ouderpaar te gaan wonen. Niet alleen de personen A en B, maar ook nog broer/zus.
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Je ziet gemeenten in de Bilblebelt soms drastisch groeien. Ook hier in de buurt zijn er enkele GG's die de achterliggende 30 jaar zeer sterk zijn gegroeid, zijn verdubbeld in ledenaantal. Deels wellicht ook mede door de ligging, maar er komen van heinde en ver mensen die zich hier vestigen. En dat terwijl één der gemeentes al enige tijd vacant is.

Wellicht dat de gemeenten in Rotterdam bijvoorbeeld of Oosterend (Texel) nu gaan groeien, omdat ze een predikant (straks 2) hebben.
Al moet ik wel zeggen dat GG's zoals Enkhuizen of Groningen die (jarenlang) een predikant hebben (gehad), niet echt groei(d)en. Dus het ligt er ook niet perse aan of er een predikant in de gemeente is.
Er zit wel een verschil tussen een gemeente in de periferie (Enkhuizen en Groningen) of middenin de stad (Rotterdam) en een eiland Texel (Oosterend). Niet alles is afhankelijk van het wel of niet hebben van een dominee.
(~)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Mara »

Ik neem aan dat het niet alleen over de GG gaat? ;)
Bepaalde gemeenten, zoals de HHK bijvoorbeeld, zijn gegroeid ten koste van CGK en PKN gemeenten.
Mensen blijven niet zo makkelijk trouw maar gaan - vaak vanwege modernisering, verlinksing - van hun kerk, een andere zoeken en willen daar gerust 20 of 30 km voor rijden.
Je krijgt daardoor een gemeente met een heel ander karakter, de mensen verschillen heel erg en kunnen op een bepaalde manier minder betrokken zijn.
Ik sprak iemand uit de HHK, wat voorheen een gemoedelijk dorpskerkje was, is nu uitgegroeid tot een grote gemeente met leden uit de verre omtrek. In die zin kennen ouderen hun gemeente dus ook niet meer terug.
Dit aspect had ik nog niet eerder gehoord.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Jantje »

@Wandelende,

Dat zal vast. Maar er zijn in de meeste gemeenten die ik hierboven noemde in ieder geval wel een basisschool. En als er genoeg jonge gezinnen gaan wonen, krijg je vanzelf ook een dependance van een voortgezet onderwijs-instelling.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef: - Personen A en B zijn getrouwd en wonen op enkele minuten afstand van de ouders. Eén ouderpaar verhuisd, in verband met wisseling van werk, naar een ander gebied. Dit ouderpaar laat merken dat ze het erg vinden als de kinderen "ver weg" wonen. Na ongeveer een jaar druk te hebben uitgeoefend besluiten kinderen om hun huis te koop te zetten en in de buurt van het ouderpaar te gaan wonen. Niet alleen de personen A en B, maar ook nog broer/zus.
Wellicht dat de ouders de onkosten hebben betaald? ;)

Je bent dan wel erg claimend, mijns inziens. Het gehoorzamen van het 5de gebod geldt hier toch zeker niet voor?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door eilander »

Wandelende schreef:
eilander schreef:
Wandelende schreef:Ik bedoel het niet oneerbiedig, maar daarmee bedoel ik het volgende. Als ik naar de geografische ligging van de reformatorische populatie kijk en dat zet in relatie tot het aanbevelenswaardige leven in afhankelijkheid van God (ook met vestiging voor woon- en werkgebied), dan wordt opvallend vaak de plaats en taak gewezen binnen de Biblebelt. Zou het echt zo zijn?
Omdat ik huiverig ben voor een doorgeschoten geestelijk activisme, voegde ik daarom de zin toe: "Maar misschien mag ik dat niet zeggen."
Kun je hier nu eens een voorbeeld van noemen?
Ja, ik zal twee voorbeelden noemen van het laatste jaar.

- Persoon X gaat trouwen. Heeft in de puberteit altijd gezegd buiten het dorp te gaan wonen. Werkt in de stad. Toekomstige partner Y geeft aan dichtbij ouders te blijven wonen. Waarom? Dat is makkelijk voor de kinderen (?) en hebben we alles fijn in de buurt.
Uiteindelijke woonplaats is het dorp waarin de personen zijn opgegroeid. Nagenoeg de hele familie en vriendengroep woont binnen 5 minuten fietsafstand.

- Personen A en B zijn getrouwd en wonen op enkele minuten afstand van de ouders. Eén ouderpaar verhuisd, in verband met wisseling van werk, naar een ander gebied. Dit ouderpaar laat merken dat ze het erg vinden als de kinderen "ver weg" wonen. Na ongeveer een jaar druk te hebben uitgeoefend besluiten kinderen om hun huis te koop te zetten en in de buurt van het ouderpaar te gaan wonen. Niet alleen de personen A en B, maar ook nog broer/zus.
Juist. Dan gaat het vooral over 'wat we fijn vinden', 'wat praktisch is' of weet ik veel wat. Daar is iedereen weer verschillend in. Wij hebben een tijdlang ver van familie gewoond, dichterbij is toch fijner.
Dit soort druk uitoefenen op kinderen vind ik absoluut niet goed, maar dat zal vast wel net zo vaak voorkomen bij mensen die in een stedelijke omgeving wonen denk ik.

Ik meende echter dat je het had over hogere dingen, toen je zei "dan wordt opvallend vaak de plaats en taak gewezen binnen de Biblebelt."
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:@Wandelende,

Dat zal vast. Maar er zijn in de meeste gemeenten die ik hierboven noemde in ieder geval wel een basisschool. En als er genoeg jonge gezinnen gaan wonen, krijg je vanzelf ook een dependance van een voortgezet onderwijs-instelling.
Dan moet het wel erg hard gaan groeien in Enkhuizen, Groningen en Oosterend. Gezien het feit dat deze gemeenten afnemen qua grootte of al jarenlang klein zijn, is er geen reden om die groei te verwachten.
In Rotterdam zijn deze voorzieningen er al.

Toch moeten we ook niet aan aantallen hangen. Als er geestelijke diepgang is dat veel meer waard dan aantallen.
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Wandelende »

eilander schreef:Juist. Dan gaat het vooral over 'wat we fijn vinden', 'wat praktisch is' of weet ik veel wat. Daar is iedereen weer verschillend in. Wij hebben een tijdlang ver van familie gewoond, dichterbij is toch fijner.
Dit soort druk uitoefenen op kinderen vind ik absoluut niet goed, maar dat zal vast wel net zo vaak voorkomen bij mensen die in een stedelijke omgeving wonen denk ik.

Ik meende echter dat je het had over hogere dingen, toen je zei "dan wordt opvallend vaak de plaats en taak gewezen binnen de Biblebelt."
Als we beseffen dat God ons leven bestuurd en in Zijn handen onze wegen zijn, dan geldt dat ook voor de vestiging in plaats en werk. Aangezien zoveel mensen zich als christenen vestigen binnen de Biblebelt, ga ik er vanuit dat die plaats en taak daar aangewezen is. Wanneer dat niet geldt, dan stel ik de vraag of keuzes nog in afhankelijkheid van God worden gemaakt?
Dat vraag ik overigens net zo goed aan mijzelf.
Ik vind dat toch wel degelijk "hogere dingen", om in jouw woorden te spreken.

Verder spreek ik niet alleen over de stad, ik heb het ook over de periferie. Onder dat tweede punt valt mijn eigen woonplaats niet.
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:
Wandelende schreef: - Personen A en B zijn getrouwd en wonen op enkele minuten afstand van de ouders. Eén ouderpaar verhuisd, in verband met wisseling van werk, naar een ander gebied. Dit ouderpaar laat merken dat ze het erg vinden als de kinderen "ver weg" wonen. Na ongeveer een jaar druk te hebben uitgeoefend besluiten kinderen om hun huis te koop te zetten en in de buurt van het ouderpaar te gaan wonen. Niet alleen de personen A en B, maar ook nog broer/zus.
Wellicht dat de ouders de onkosten hebben betaald? ;)

Je bent dan wel erg claimend, mijns inziens. Het gehoorzamen van het 5de gebod geldt hier toch zeker niet voor?
Dat eerste zou verboden moeten wanneer het over méér dan een basisbehoefte gaat.
(~)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door eilander »

Wandelende schreef:
eilander schreef:Juist. Dan gaat het vooral over 'wat we fijn vinden', 'wat praktisch is' of weet ik veel wat. Daar is iedereen weer verschillend in. Wij hebben een tijdlang ver van familie gewoond, dichterbij is toch fijner.
Dit soort druk uitoefenen op kinderen vind ik absoluut niet goed, maar dat zal vast wel net zo vaak voorkomen bij mensen die in een stedelijke omgeving wonen denk ik.

Ik meende echter dat je het had over hogere dingen, toen je zei "dan wordt opvallend vaak de plaats en taak gewezen binnen de Biblebelt."
Als we beseffen dat God ons leven bestuurd en in Zijn handen onze wegen zijn, dan geldt dat ook voor de vestiging in plaats en werk. Aangezien zoveel mensen zich als christenen vestigen binnen de Biblebelt, ga ik er vanuit dat die plaats en taak daar aangewezen is. Wanneer dat niet geldt, dan stel ik de vraag of keuzes nog in afhankelijkheid van God worden gemaakt?
Dat vraag ik overigens net zo goed aan mijzelf.
Ik vind dat toch wel degelijk "hogere dingen", om in jouw woorden te spreken.

Verder spreek ik niet alleen over de stad, ik heb het ook over de periferie. Onder dat tweede punt valt mijn eigen woonplaats niet.
Ik vind dat ook 'hogere dingen', dat zijn we met elkaar eens.
Verder zit er een rare kronkel in je stellingname hier. Als je ervan uitgaat dat de Heere die plaats en taak heeft aangewezen, mág je er niet eens vragen bij stellen, voor een ander dan.
Nu je er wél vragen bij stelt, ga je er blijkbaar van uit dat mensen uit zichzelf die keuze hebben gemaakt.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Wandelende »

eilander schreef:
Wandelende schreef:
eilander schreef:Juist. Dan gaat het vooral over 'wat we fijn vinden', 'wat praktisch is' of weet ik veel wat. Daar is iedereen weer verschillend in. Wij hebben een tijdlang ver van familie gewoond, dichterbij is toch fijner.
Dit soort druk uitoefenen op kinderen vind ik absoluut niet goed, maar dat zal vast wel net zo vaak voorkomen bij mensen die in een stedelijke omgeving wonen denk ik.

Ik meende echter dat je het had over hogere dingen, toen je zei "dan wordt opvallend vaak de plaats en taak gewezen binnen de Biblebelt."
Als we beseffen dat God ons leven bestuurd en in Zijn handen onze wegen zijn, dan geldt dat ook voor de vestiging in plaats en werk. Aangezien zoveel mensen zich als christenen vestigen binnen de Biblebelt, ga ik er vanuit dat die plaats en taak daar aangewezen is. Wanneer dat niet geldt, dan stel ik de vraag of keuzes nog in afhankelijkheid van God worden gemaakt?
Dat vraag ik overigens net zo goed aan mijzelf.
Ik vind dat toch wel degelijk "hogere dingen", om in jouw woorden te spreken.

Verder spreek ik niet alleen over de stad, ik heb het ook over de periferie. Onder dat tweede punt valt mijn eigen woonplaats niet.
Ik vind dat ook 'hogere dingen', dat zijn we met elkaar eens.
Verder zit er een rare kronkel in je stellingname hier. Als je ervan uitgaat dat de Heere die plaats en taak heeft aangewezen, mág je er niet eens vragen bij stellen, voor een ander dan.
Nu je er wél vragen bij stelt, ga je er blijkbaar van uit dat mensen uit zichzelf die keuze hebben gemaakt.
Op de rare kronkel na, klopt je conclusie volledig. Ik betwijfel inderdaad op welke grond keuzes worden gemaakt. Ook van mijzelf. In afhankelijkheid? Verwachtende de leiding van God ook in praktische keuzes?

Daarnaast merk ik dat ons beeld van de Biblebelt dusdanig verschillend is, dat er een neiging is om in de persoonlijke sferen van de discussie te komen.
(~)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Kleine gemeenten hebben onze steun nodig.

Bericht door Erasmiaan »

Wandelende schreef:
eilander schreef:@Wandelende, laten we het er maar op houden dat we een verschillend beeld hebben. Het lijkt erop dat je het overnemen van standpunten van ouders eerder negatief duidt dan positief. Het zal vast niet altijd klakkeloos gebeuren.
Maar goed, ik herken er zo weinig van dat een gesprek best lastig is.


Nee hoor, ik duidt het overnemen van standpunten van ouders verre van negatief. Dat heb ik ook aangegeven. Het gaat mij om de onnadenkendheid en de vanzelfsprekendheid waarmee dat gebeurd. Het vertaalde zich in mijn zin in het woordje "klakkeloos". Wanneer daar sprake van is dan duid ik dat helaas heel erg negatief.
Waarom? Het is een verademing om in een omgeving te zijn waarin vertrouwen is; vertrouwen dat mijn ouders het beste met me voor hebben en een overtuiging dat de normen en zeden die zij hebben goed voor ons zijn.

De academische opstelling om overal vragen bij te stellen past (gelukkig) niet bij iedereen en je houdt ook altijd je hart vast of ze de goede antwoorden vinden. Want de antwoorden van de dominee, de ouderlingen en de ouders neemt men niet meer aan.

Ik wil juist een lans breken voor kinderen die hun ouders volgen in hun keuzes en graag bij hen in de buurt zijn en ze gunnen dat ze hun kleinkinderen van dichtbij zien opgroeien. Dat lijkt mij een fijne bekroning van je opvoeding. Vertrekkende kinderen vind ik juist niet zo'n goed teken; al hoeft dat niet altijd een slecht teken te zijn.
Wandelende schreef: Ik bedoel het niet oneerbiedig, maar daarmee bedoel ik het volgende. Als ik naar de geografische ligging van de reformatorische populatie kijk en dat zet in relatie tot het aanbevelenswaardige leven in afhankelijkheid van God (ook met vestiging voor woon- en werkgebied), dan wordt opvallend vaak de plaats en taak gewezen binnen de Biblebelt. Zou het echt zo zijn?
Nu hoop ik dat iedereen al zijn keuzes neemt in afhankelijkheid van de Heere. Maar een huis kopen in je geboorteplaats of een plaats waar een christelijke school is en christelijke zeden zijn is toch ook een kwestie van gezond verstand en invulling geven aan je doopbelofte?
Plaats reactie