Planning predikbeurten D.V. 2019

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Planning predikbeurten D.V. 2019

Bericht door liz boer »

Luther schreef:
liz boer schreef:Ja ik heb ook gehoord dat dat zo ver vooruit geregeld wordt, zou dat zo gegroeid zijn? Het is toch niet nodig om nu voor over twee jaar je preekbeurten ingevuld te hebben? een beetje wie het eerst komt wie het eerst maalt, dus zo vroeg mogelijk, de volgende kerk weer vroeger en de volgende weer vroeger?
Dat is helaas wel de praktijk. En de enige die daarin de sleutel heeft, is de predikant zelf. Ik ken diverse predikanten die echt niet verder dan een halfjaar plannen.
Mooi als ze dat doen, ik heb eens gehoord dat iemand een oude predikant (voor ons welbekend) voor het jaar daarna belde hij zei: " Man ik ben 86... misschien ben ik er dan niet meer.!"

Ik heb even op kerktijden gekeken en hij preekt nog steeds nu 89 jaar!
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gijs Diederik
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 mar 2017, 10:47

Re: Planning predikbeurten D.V. 2019

Bericht door Gijs Diederik »

Inderdaad erg bijzonder dat er nu al voor 2020 preekbeurten worden afgesproken.
En dan maar zeggen: Wij zijn mensen van een dag.

Valt wel op dat het vaker rechtse broeders en dito gemeenten zijn die al ver vooraf de planning vol hebben.
Als ds. kun je dan tegen een (in jouw ogen 'linksige') gemeente zeggen: "helaas broeder mijn agenda zit al vol. Ik had graag een beurtje aan uw gemeente komen staan te geven. Bij gezondheid volgende jaar mag u me nog eens bellen hoor."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Planning predikbeurten D.V. 2019

Bericht door eilander »

Gijs Diederik schreef:Inderdaad erg bijzonder dat er nu al voor 2020 preekbeurten worden afgesproken.
En dan maar zeggen: Wij zijn mensen van een dag.

Valt wel op dat het vaker rechtse broeders en dito gemeenten zijn die al ver vooraf de planning vol hebben.
Als ds. kun je dan tegen een (in jouw ogen 'linksige') gemeente zeggen: "helaas broeder mijn agenda zit al vol. Ik had graag een beurtje aan uw gemeente komen staan te geven. Bij gezondheid volgende jaar mag u me nog eens bellen hoor."
Lekker suggestief...
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Planning predikbeurten D.V. 2019

Bericht door Wandelende »

Luther schreef: (Overigens: voor preekvoorzieners is het jaar 2019 inmiddels zo goed als voorbij hoor; men is nu bezig met 2020....)
Heb je weleens gehoord van het bestaan van de regel dat de planning voor het volgende jaar vanaf 1 september van start gaat?
Onze oud-predikant had het daar eens over. En ook van een kerkenraadslid heb ik dat begrepen. Uit een gemeente die altijd zeer goed bedeeld is in de dominees.
Of is dit nooit een algemene (ongeschreven) afspraak geweest?
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Planning predikbeurten D.V. 2019

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
Luther schreef: (Overigens: voor preekvoorzieners is het jaar 2019 inmiddels zo goed als voorbij hoor; men is nu bezig met 2020....)
Heb je weleens gehoord van het bestaan van de regel dat de planning voor het volgende jaar vanaf 1 september van start gaat?
Onze oud-predikant had het daar eens over. En ook van een kerkenraadslid heb ik dat begrepen. Uit een gemeente die altijd zeer goed bedeeld is in de dominees.
Of is dit nooit een algemene (ongeschreven) afspraak geweest?
Ik meende dat men zo in mei/juni al begon met de invulling van de diensten. Volgens mij is dat ook wel zo, omdat er al verschillende gemeenten zijn die het rooster voor het volgende jaar op Internet hebben staan of waar dit rooster al bekend is.
Om een voorbeeld te noemen: de Ger. Gem. van Doetinchem heeft al flink wat dominees voor het volgende jaar op staan.
Laatst gewijzigd door Jantje op 24 aug 2018, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Planning predikbeurten D.V. 2019

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:
Wandelende schreef:
Luther schreef: (Overigens: voor preekvoorzieners is het jaar 2019 inmiddels zo goed als voorbij hoor; men is nu bezig met 2020....)
Heb je weleens gehoord van het bestaan van de regel dat de planning voor het volgende jaar vanaf 1 september van start gaat?
Onze oud-predikant had het daar eens over. En ook van een kerkenraadslid heb ik dat begrepen. Uit een gemeente die altijd zeer goed bedeeld is in de dominees.
Of is dit nooit een algemene (ongeschreven) afspraak geweest?
Ik meende dat men zo in mei/juni al begon met de invulling van de diensten.
Ja, dat klopt. Hoor en zie ik ook.
Daarom zijn sommige gemeenten snel achteraan in de rij.

Ds. P.G. Heijkamp pakt de planning wat dat betreft een stuk beter aan. Eigen gemeente eerst. Consulentgemeentes daarna. En tegen de rest van de gemeenten is het nee tenzij een uitzondering.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Planning predikbeurten D.V. 2019

Bericht door Jantje »

Huh? Gaat hij niet eens een weekje op vakantie?

Dat geldt overigens waarschijnlijk dan ook voor zijn broer, al heeft die natuurlijk ook gezondheidsproblemen en de zorg voor zijn vrouw.

Als ik de preekbeurten goed zie, vermoed ik dat ds. D.W. Tuinier consulent wordt van Lelystad, dus dan is hij een consulentgemeente kwijt.

Overigens heeft hij in het verleden verschillende malen geruild met ds. R.A.M. Visser en ds. D.W. Tuinier en is hij zodoende dus verschillende keren in Apeldoorn en Waarde voorgegaan.

Hij krijgt er trouwens niet minder beroepen door, maar dat terzijde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10602
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Planning predikbeurten D.V. 2019

Bericht door Ad Anker »

Gijs Diederik schreef:Inderdaad erg bijzonder dat er nu al voor 2020 preekbeurten worden afgesproken.
En dan maar zeggen: Wij zijn mensen van een dag.

Valt wel op dat het vaker rechtse broeders en dito gemeenten zijn die al ver vooraf de planning vol hebben.
Als ds. kun je dan tegen een (in jouw ogen 'linksige') gemeente zeggen: "helaas broeder mijn agenda zit al vol. Ik had graag een beurtje aan uw gemeente komen staan te geven. Bij gezondheid volgende jaar mag u me nog eens bellen hoor."
:humhihi kan zo in de Donald Duck.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Planning predikbeurten D.V. 2019

Bericht door Wim Anker »

Tijd voor een bureautje wat predikbeurten bij opbod gaat verkopen :bobo
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Planning predikbeurten D.V. 2019

Bericht door Nasrani »

Wim Anker schreef:Tijd voor een bureautje wat predikbeurten bij opbod gaat verkopen :bobo
:haha
Je zou slapend rijk worden Wim...
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Planning predikbeurten D.V. 2019

Bericht door Bezorgd »

Grappig.
Allemaal kritiek door mensen die , voor een groot deel vermoed ik, zelf ook wel planningen maken die een jaar vooruit gaan.
Helemaal niet gek dus.
Iedereen weet dat deze afspraken onder "sub conditione Jacobi" gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Planning predikbeurten D.V. 2019

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Huh? Gaat hij niet eens een weekje op vakantie?
Hoe kom je hier bij?
Overigens heeft hij in het verleden verschillende malen geruild met ds. R.A.M. Visser en ds. D.W. Tuinier en is hij zodoende dus verschillende keren in Apeldoorn en Waarde voorgegaan.
Klopt, maar ruildiensten liggen anders. Daar hoeft geen andere planning voor te zijn en kan je relatief kort van te voren nog regelen. ;)
(~)
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Planning predikbeurten D.V. 2019

Bericht door Delftenaar »

Jantje schreef:Overigens heeft hij in het verleden verschillende malen geruild met ds. R.A.M. Visser en ds. D.W. Tuinier en is hij zodoende dus verschillende keren in Apeldoorn en Waarde voorgegaan.
Hij krijgt er trouwens niet minder beroepen door, maar dat terzijde.
Waarom zou je minder beroepen krijgen als je wel eens een keer met een collega ruilt?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Planning predikbeurten D.V. 2019

Bericht door Jantje »

Delftenaar schreef:
Jantje schreef:Overigens heeft hij in het verleden verschillende malen geruild met ds. R.A.M. Visser en ds. D.W. Tuinier en is hij zodoende dus verschillende keren in Apeldoorn en Waarde voorgegaan.
Hij krijgt er trouwens niet minder beroepen door, maar dat terzijde.
Waarom zou je minder beroepen krijgen als je wel eens een keer met een collega ruilt?
Eigenlijk had ik het onder de verkeerde alinea gezet. Ik bedoelde namelijk dat, hoewel hij vrijwel alleen in zijn eigen gemeente en zijn consulentgemeenten voorgaat, hij toch veel beroepen krijgt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Planning predikbeurten D.V. 2019

Bericht door Luther »

Wandelende schreef:
Luther schreef: (Overigens: voor preekvoorzieners is het jaar 2019 inmiddels zo goed als voorbij hoor; men is nu bezig met 2020....)
Heb je weleens gehoord van het bestaan van de regel dat de planning voor het volgende jaar vanaf 1 september van start gaat?
Onze oud-predikant had het daar eens over. En ook van een kerkenraadslid heb ik dat begrepen. Uit een gemeente die altijd zeer goed bedeeld is in de dominees.
Of is dit nooit een algemene (ongeschreven) afspraak geweest?
Ja, in de GG. In de CGK zijn er geen regels.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie