Planning predikbeurten D.V. 2019

Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Planning predikbeurten D.V. 2019

Bericht door Piet Puk »

Zojuist keek ik op kerktijden.nl en verbaasde me over het feit dan binnen de GG al predikbeurten zijn ingevuld tot december 2019. Ik vind het rijkelijk vroeg.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Planning predikbeurten D.V. 2019

Bericht door eilander »

Piet Puk schreef:Zojuist keek ik op kerktijden.nl en verbaasde me over het feit dan binnen de GG al predikbeurten zijn ingevuld tot december 2019. Ik vind het rijkelijk vroeg.
Rijkelijk vroeg om nu al op kerktijden te gaan kijken naar december 2019 bedoel je? :slurp
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Planning predikbeurten D.V. 2019

Bericht door Piet Puk »

eilander schreef:
Piet Puk schreef:Zojuist keek ik op kerktijden.nl en verbaasde me over het feit dan binnen de GG al predikbeurten zijn ingevuld tot december 2019. Ik vind het rijkelijk vroeg.
Rijkelijk vroeg om nu al op kerktijden te gaan kijken naar december 2019 bedoel je? :slurp
Ook dat, maar kwam van het een bij het ander terecht. Niet dat ik er bewust op zocht :humhihi
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Planning predikbeurten D.V. 2019

Bericht door Jantje »

De regelaar van de preekbeurten (in de meeste gevallen een ouderling of diaken), regelt halverwege het jaar al de preekbeurten voor het komende jaar. Zeker in de Gereformeerde Gemeenten moet je dat wel doen, want gezien de vele vacante gemeenten is de conurrentie soms 'moordend'. Als je er niet op tijd bij bent, loop je het risico het gehele jaar alleen één keer per maand de consulent te krijgen en 2 (of 3) keer per jaar een dominee voor de Avondmaalszondag en meer niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Planning predikbeurten D.V. 2019

Bericht door Wandelende »

Ik meen dat er een regel van 1 september bestaat. Vanaf die datum zou er gepland worden voor het komende jaar. Kan iemand dat bevestigen?
Onze oud-predikant zei weleens het erg lastig te vinden om 'nee' te blijven zeggen tegen preekregelaars die al eerder contact opnamen.
(~)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Planning predikbeurten D.V. 2019

Bericht door -DIA- »

Ik weet niet hoe lang van te voren een preekbeurt gepland wordt.
In ieder geval hebben ze in Enter een heel actieve.
In de zomermaanden is er elke week een weekdienst.
Wel is het zo dat de regelaar van predikheren soms een kleur op de gemeente kan drukken.
Sinds de huidige preekregelaar het doet, en dat is al jaren, komen er opvallend
minder predikanten uit de rechterflank op de preekstoel.
Als we het vergelijken met de periode daarvoor was het omgekeerd:
linkerflankers kwamen er gewoon niet, of in ieder geval net zo zelfden als er nu
rechterflankers komen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Planning predikbeurten D.V. 2019

Bericht door windorgel »

-DIA- schreef:Ik weet niet hoe lang van te voren een preekbeurt gepland wordt.
In ieder geval hebben ze in Enter een heel actieve.
In de zomermaanden is er elke week een weekdienst.
Wel is het zo dat de regelaar van predikheren soms een kleur op de gemeente kan drukken.
Sinds de huidige preekregelaar het doet, en dat is al jaren, komen er opvallend
minder predikanten uit de rechterflank op de preekstoel.
Als we het vergelijken met de periode daarvoor was het omgekeerd:
linkerflankers kwamen er gewoon niet, of in ieder geval net zo zelfden als er nu
rechterflankers komen.
De afgelopen weken is Ds van Aalst diverse malen voorgegaan in Enter. Daarnaast in de weekdiensten Ds Huijser, Ds Verschuure, Ds Labee, Ds van Rijswijk en Ds Huisman. Mijns inziens zijn dat toch geen 'linkerflankers'...
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Planning predikbeurten D.V. 2019

Bericht door Mistig »

-DIA- schreef:Ik weet niet hoe lang van te voren een preekbeurt gepland wordt.
In ieder geval hebben ze in Enter een heel actieve.
In de zomermaanden is er elke week een weekdienst.
Wel is het zo dat de regelaar van predikheren soms een kleur op de gemeente kan drukken.
Sinds de huidige preekregelaar het doet, en dat is al jaren, komen er opvallend
minder predikanten uit de rechterflank op de preekstoel.
Als we het vergelijken met de periode daarvoor was het omgekeerd:
linkerflankers kwamen er gewoon niet, of in ieder geval net zo zelfden als er nu
rechterflankers komen.
Aan het preekrooster van afgelopen jaar te zien nodigen ze in Enter uit de volle breedte van de GG uit.
Dat is zeer loffelijk, wat mij betreft.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Planning predikbeurten D.V. 2019

Bericht door eilander »

Laten we het hier even houden bij de planning en dus geen 'flankendiscussie' gaan voeren.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Planning predikbeurten D.V. 2019

Bericht door -DIA- »

[knip]
Laatst gewijzigd door eilander op 24 aug 2018, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: negeren modaanwijzing
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Planning predikbeurten D.V. 2019

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:[knip]
(was gepost tegelijk het maken van modbericht, maar het was wel naar eer en geweten)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Planning predikbeurten D.V. 2019

Bericht door Piet Puk »

Zelf vind ik dat er beter aan gedaan zou worden om preekbeurten nu wel te regelen, maar bijvoorbeeld publicatie per 1 december toe te staan voor het 1e half jaar, per 1 april voor het restant. Ik vind dit niet echt voor de beeldvorming overkomen als 'bij de dag leven'
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Planning predikbeurten D.V. 2019

Bericht door Luther »

Piet Puk schreef:Zelf vind ik dat er beter aan gedaan zou worden om preekbeurten nu wel te regelen, maar bijvoorbeeld publicatie per 1 december toe te staan voor het 1e half jaar, per 1 april voor het restant. Ik vind dit niet echt voor de beeldvorming overkomen als 'bij de dag leven'
heb je weleens gedacht vanuit de kant van de prediker. het is juist enorm fijn als gemeenten ver van tevoren afgesproken preekbeurten op kerktijden zetten. Dan hoeven andere preekvoorzieners niet meer nodeloos te bellen of te mailen, want dan kunnen ze eenvoudig zien dat de bewuste voorganger al 'bezet' is.


(Overigens: voor preekvoorzieners is het jaar 2019 inmiddels zo goed als voorbij hoor; men is nu bezig met 2020....)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Planning predikbeurten D.V. 2019

Bericht door liz boer »

Luther schreef:
Piet Puk schreef:Zelf vind ik dat er beter aan gedaan zou worden om preekbeurten nu wel te regelen, maar bijvoorbeeld publicatie per 1 december toe te staan voor het 1e half jaar, per 1 april voor het restant. Ik vind dit niet echt voor de beeldvorming overkomen als 'bij de dag leven'
heb je weleens gedacht vanuit de kant van de prediker. het is juist enorm fijn als gemeenten ver van tevoren afgesproken preekbeurten op kerktijden zetten. Dan hoeven andere preekvoorzieners niet meer nodeloos te bellen of te mailen, want dan kunnen ze eenvoudig zien dat de bewuste voorganger al 'bezet' is.


(Overigens: voor preekvoorzieners is het jaar 2019 inmiddels zo goed als voorbij hoor; men is nu bezig met 2020....)
Ja ik heb ook gehoord dat dat zo ver vooruit geregeld wordt, zou dat zo gegroeid zijn? Het is toch niet nodig om nu voor over twee jaar je preekbeurten ingevuld te hebben? een beetje wie het eerst komt wie het eerst maalt, dus zo vroeg mogelijk, de volgende kerk weer vroeger en de volgende weer vroeger?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Planning predikbeurten D.V. 2019

Bericht door Luther »

liz boer schreef:Ja ik heb ook gehoord dat dat zo ver vooruit geregeld wordt, zou dat zo gegroeid zijn? Het is toch niet nodig om nu voor over twee jaar je preekbeurten ingevuld te hebben? een beetje wie het eerst komt wie het eerst maalt, dus zo vroeg mogelijk, de volgende kerk weer vroeger en de volgende weer vroeger?
Dat is helaas wel de praktijk. En de enige die daarin de sleutel heeft, is de predikant zelf. Ik ken diverse predikanten die echt niet verder dan een halfjaar plannen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie