Votum en groet

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Votum en groet

Bericht door Wandelende »

Ik vraag mij oprecht af of we e.e.a. zo moeten verkillen door alles alleen aan het papier over te laten.
In onze kerk weet ik van enkele bezoekers van 'buitenaf' die zich heel erg welkom voelde doordat er een groet werd gedaan, daarna een welkomsmededeling en er direct aan het begin van de dienst een mededeling werd gedaan dat er koffie werd gedronken na de dienst.

Zou dat ook met een papiertje zijn gebeurd?

Wat @Luther zegt is juist dat het niet moet doorslaan. De meeste mededelingen kunnen wat mij betreft dan ook gewoon per mail, internet of papier. Echter zijn er mededelingen die simpelweg m.i. juist heel goed passen voordat de eredienst begint.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Votum en groet

Bericht door Jantje »

Voor wie wordt die koffie dan geschonken? Zit daar dan ook de kerkenraad bij?
Voor predikanten lijkt me zoiets toch niet zo praktisch. Als je meerdere keren op een dag preekt en je wordt ook nog verplicht om koffie te drinken na de kerkdienst is dat wel belastend. Bovendien ben je dan ook weg uit je gezin, terwijl de zondag toch ook als gezin samen dient te worden doorgebracht, mijns inziens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Votum en groet

Bericht door DDD »

Hendrikus schreef:
ejvl schreef: In een kerk waar ik speel is het gebruikelijk, voorzang, intrede kerkenraad en predikant, stil gebed, mededelingen, votum en groet, eerste psalm, wet/geloofsbelijdenis, en direct daarna het gebed. Voor een organist kan dat lastig zijn, hij of zij zit nog op de orgelbank, moet eigenlijk de muziek en registratie klaarzetten, maar dat kan eigenlijk niet onder een gebed natuurlijk.

Nu heeft dat niet zoveel te maken met het votum en de groet, maar daar moest ik aan denken.
Ligt eraan of je in het zicht zit, en ligt eraan wat er na het gebed volgt. Vaak zal dat toch de schriftlezing zijn, en daarna het zingen vóór de preek. Dan heb je tijd genoeg om na het gebed je spullen klaar te zetten voor de volgende psalm.
Lees ik hier goed dat jullie als organisten vinden dat jullie tijdens het spreken van de gemeente tot God eerbiediger moeten zijn dan tijdens het spreken door God tegen de gemeente?

Dat vind ik nog wel een verbazend uitgangspunt, al heb ik daar nog nooit over na hoeven denken als eenvoudig gemeentelid. Maar ik zou in eerste instantie menen dat het ongepast is om tijdens het Bijbellezen aan het orgel te rommelen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Votum en groet

Bericht door Jantje »

Er zijn kerken waarbij de organist, na de collectezang, in het zicht van de gemeente en tijdens het begin van de preek, als de predikant de tekst voorleest en zegt wat het thema en de punten zijn, de registratie voor de tussenzang klaar zet. Als dan de tussenzang (in zijn geheel) wordt voorgelezen (Daarom doen ze dat!), kan de organist vanaf zijn zitplaats zich spoeden naar het orgel en wordt er (dikwijls zonder voor- en naspel) ingezet, waarna hij de registratie voor de nazang klaarzet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: Votum en groet

Bericht door ejvl »

DDD schreef:
Hendrikus schreef:
ejvl schreef: In een kerk waar ik speel is het gebruikelijk, voorzang, intrede kerkenraad en predikant, stil gebed, mededelingen, votum en groet, eerste psalm, wet/geloofsbelijdenis, en direct daarna het gebed. Voor een organist kan dat lastig zijn, hij of zij zit nog op de orgelbank, moet eigenlijk de muziek en registratie klaarzetten, maar dat kan eigenlijk niet onder een gebed natuurlijk.

Nu heeft dat niet zoveel te maken met het votum en de groet, maar daar moest ik aan denken.
Ligt eraan of je in het zicht zit, en ligt eraan wat er na het gebed volgt. Vaak zal dat toch de schriftlezing zijn, en daarna het zingen vóór de preek. Dan heb je tijd genoeg om na het gebed je spullen klaar te zetten voor de volgende psalm.
Lees ik hier goed dat jullie als organisten vinden dat jullie tijdens het spreken van de gemeente tot God eerbiediger moeten zijn dan tijdens het spreken door God tegen de gemeente?

Dat vind ik nog wel een verbazend uitgangspunt, al heb ik daar nog nooit over na hoeven denken als eenvoudig gemeentelid. Maar ik zou in eerste instantie menen dat het ongepast is om tijdens het Bijbellezen aan het orgel te rommelen.
Het blijft noodzakelijk om muziek klaar te zetten en registraties klaar te zetten. Dat gebeurt in mijn geval tijdens het stil gebed, tijdens de mededelingen, bij het lezen van de wet/geloofsbelijdenis, tijdens de schriftlezing, tijdens het begin van de preek, na het zingen van de slotpsalm en tijdens de uittocht van de kerkenraad en predikant.

In mijn geval gaat dat vrij snel omdat ik een tablet gebruik, maar registraties moeten ook worden klaargezet. Meestal duurt dat niet meer dan 10-20 seconden, maar het moet wel gebeuren.

Ik ben ook wel benieuwd hoe anderen dat doen, bijvoorbeeld @eilander
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Votum en groet

Bericht door Jantje »

Hebben ze dan een elektrische orgel bij jou, @ejvl? Of hoe werkt zoiets met de tablet?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Votum en groet

Bericht door DDD »

Jantje schreef:Er zijn kerken waarbij de organist, na de collectezang, in het zicht van de gemeente en tijdens het begin van de preek, als de predikant de tekst voorleest en zegt wat het thema en de punten zijn, de registratie voor de tussenzang klaar zet. Als dan de tussenzang (in zijn geheel) wordt voorgelezen (Daarom doen ze dat!), kan de organist vanaf zijn zitplaats zich spoeden naar het orgel en wordt er (dikwijls zonder voor- en naspel) ingezet, waarna hij de registratie voor de nazang klaarzet.
Dat was alleen het punt niet.

Het ging hier niet om de preek, maar om het gebed of de schriftlezing. Het is natuurlijk prima als iemand tijdens de preek even wegloopt of het orgel klaarzet. Maar tijdens het Bijbellezen lijkt me dat dan weer niet zo gepast.

En dat voorlezen is voor mij een ergernis op zich, maar goed, ik ken dan ook bijna alle coupletten uit mijn hoofd.
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Votum en groet

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:Hebben ze dan een elektrische orgel bij jou, @ejvl? Of hoe werkt zoiets met de tablet?
Op de tablet staan muziekstukken, dus niet meer het oude vertrouwde orgelboek. Volgens wordt dat bedoeld
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: RE: Re: Votum en groet

Bericht door DDD »

ejvl schreef:Het blijft noodzakelijk om muziek klaar te zetten en registraties klaar te zetten. Dat gebeurt in mijn geval tijdens het stil gebed, tijdens de mededelingen, bij het lezen van de wet/geloofsbelijdenis, tijdens de schriftlezing, tijdens het begin van de preek, na het zingen van de slotpsalm en tijdens de uittocht van de kerkenraad en predikant.

In mijn geval gaat dat vrij snel omdat ik een tablet gebruik, maar registraties moeten ook worden klaargezet. Meestal duurt dat niet meer dan 10-20 seconden, maar het moet wel gebeuren.

Ik ben ook wel benieuwd hoe anderen dat doen, bijvoorbeeld @eilander
Prima natuurlijk. Alles moet met orde gebeuren. Al kan de gemeente ook best 20 seconden wachten hoor. Daar krijgt niemand iets van, behalve dan als een dominee niet van ophouden weet, dan gaan ook zulke kleinigheden irriteren.

Het ging mij erom dat er dan een voorkeur zou zijn voor het Bijbellezen boven het gebed. Dat leek mij heel vreemd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: RE: Re: Votum en groet

Bericht door eilander »

ejvl schreef:Het blijft noodzakelijk om muziek klaar te zetten en registraties klaar te zetten. Dat gebeurt in mijn geval tijdens het stil gebed, tijdens de mededelingen, bij het lezen van de wet/geloofsbelijdenis, tijdens de schriftlezing, tijdens het begin van de preek, na het zingen van de slotpsalm en tijdens de uittocht van de kerkenraad en predikant.

In mijn geval gaat dat vrij snel omdat ik een tablet gebruik, maar registraties moeten ook worden klaargezet. Meestal duurt dat niet meer dan 10-20 seconden, maar het moet wel gebeuren.

Ik ben ook wel benieuwd hoe anderen dat doen, bijvoorbeeld @eilander
Ik heb alles wel klaar liggen, en we hebben een overzichtelijk orgel... Maar de momenten dat jij dit doet, doe ik het ook. Er zijn ook gastpredikanten die vóór de schriftlezing het gebed doen; als organist vind ik dat helemaal waardeloos.
Als dienstdoende organist is de hele dienst wel een beetje anders, vind ik. Maar misschien is dat een smoes van mij.
Als het klaarzetten toch niet lang duurt, kan ik net zo goed de gemeente even laten wachten, maar dat voelt gewoon niet zo fijn...
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Votum en groet

Bericht door DDD »

Waarom vind je dat helemaal waardeloos? Ik snap het probleem nog niet zo goed.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: RE: Re: Votum en groet

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef: Lees ik hier goed dat jullie als organisten vinden dat jullie tijdens het spreken van de gemeente tot God eerbiediger moeten zijn dan tijdens het spreken door God tegen de gemeente?

Dat vind ik nog wel een verbazend uitgangspunt, al heb ik daar nog nooit over na hoeven denken als eenvoudig gemeentelid. Maar ik zou in eerste instantie menen dat het ongepast is om tijdens het Bijbellezen aan het orgel te rommelen.
"Gemeente, wij nemen nu een ogenblik stilte in acht, want de organist heeft even tijd nodig om het een en ander klaar te zetten alvorens wij kunnen gaan zingen". Is dát dan wat je wilt? Wij rommelen niet, er worden noodzakelijke handelingen uitgevoerd opdat de gemeente straks weer kan zingen. Het is het één of het ander: ofwel er wordt wel eens een register uitgetrokken of een boek klaargezet terwijl jij meeleest in je Bijbeltje, ofwel de gemeente zal moeten wachten tot die noodzakelijke handelingen zijn verricht.

En nee, je leest niet goed, maar je chargeert wel lekker ;)
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Votum en groet

Bericht door eilander »

DDD schreef:Waarom vind je dat helemaal waardeloos? Ik snap het probleem nog niet zo goed.
Dan is nét een psalm gezongen en heb je het orgel nog niet uit gezet, of de dominee is al aan het gebed begonnen. Als je dan ook nog registraties klaarzet en je boek gereed zet, strookt dat niet met de eerbied die je behoort te hebben, vind ik.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Votum en groet

Bericht door DDD »

En als het andersom is, strookt dat dan wel met de eerbied? Dan zijn er al drie organisten die de Bijbellezing minder eerbiedig vinden dan het gebed.

Dat zou wel een apart draadje kunnen worden. Ik vind dat echt heel apart.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Votum en groet

Bericht door DDD »

Hendrikus schreef:
DDD schreef: Lees ik hier goed dat jullie als organisten vinden dat jullie tijdens het spreken van de gemeente tot God eerbiediger moeten zijn dan tijdens het spreken door God tegen de gemeente?

Dat vind ik nog wel een verbazend uitgangspunt, al heb ik daar nog nooit over na hoeven denken als eenvoudig gemeentelid. Maar ik zou in eerste instantie menen dat het ongepast is om tijdens het Bijbellezen aan het orgel te rommelen.
"Gemeente, wij nemen nu een ogenblik stilte in acht, want de organist heeft even tijd nodig om het een en ander klaar te zetten alvorens wij kunnen gaan zingen". Is dát dan wat je wilt? Wij rommelen niet, er worden noodzakelijke handelingen uitgevoerd opdat de gemeente straks weer kan zingen. Het is het één of het ander: ofwel er wordt wel eens een register uitgetrokken of een boek klaargezet terwijl jij meeleest in je Bijbeltje, ofwel de gemeente zal moeten wachten tot die noodzakelijke handelingen zijn verricht.

En nee, je leest niet goed, maar je chargeert wel lekker ;)
Je geeft totaal geen antwoord op de vraag. Dat komt misschien omdat ik het woord rommelen niet zo gelukkig heb gekozen.

Ik vind het prima als een organist dingen klaarzet, op ieder moment. Daar heb ik helemaal geen oordeel over.

Maar ik vind het wel bijzonder als daarbij de Bijbellezing, waarin God tot de gemeente spreekt, de voorkeur heeft boven het gebed, waarbij de gemeente tot God spreekt. En ik probeer er achter te komen hoe dat zit.

Overigens zou wat meer stilte en wat minder tijdvullend spreken tijdens de kerkdiensten die ik gewoonlijk bezoek helemaal niet verkeerd zijn, maar dat terzijde.
Plaats reactie