Votum en groet

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Votum en groet

Bericht door Herman »

Piet Puk schreef:
eilander schreef:
Piet Puk schreef:Vraag: wie zijn bevoegd om de groet uit te spreken? Dus niet het forum.
Nou, het forum zeker niet. Maar waarschijnlijk bedoel je 'niet het votum'. :slurp
Ik heb hier niet zo'n verstand van, maar wat ik zie is in elk geval dat alleen predikanten dit doen.
Ik was er al bang voor dat het forum dit niet mocht :slurp

Wat mij altijd is gezegd dat dit vanuit hun zending van Godswege dit enkel door predikanten mag gebeuren, omdat dit een taak is vanuit hun Zender.

Ik vind het dan ook vreemd dat eerwaarde heren dit doen. En zelfs ouderlingen uit PKN-gemeenten heb ik dit horen doen. Ik heb daar altijd een naar gevoel bij.
Je moet als afgescheiden mannetje natuurlijk niet de hervormde kerk binnen stappen. Daar krijg je alleen maar narigheid van :-)

Is een ouderling niet gezonden dan?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Votum en groet

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
Piet Puk schreef:Vraag: wie zijn bevoegd om de groet uit te spreken? Dus niet het forum.
Nou, het forum zeker niet. Maar waarschijnlijk bedoel je 'niet het votum'. :slurp
Ik heb hier niet zo'n verstand van, maar wat ik zie is in elk geval dat alleen predikanten dit doen.
Alleen de predikant: http://www.kerkrecht.nl/content/heuvel- ... en-wv-9431
~~Soli Deo Gloria~~
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Votum en groet

Bericht door Piet Puk »

Herman schreef:
Piet Puk schreef:
eilander schreef:
Piet Puk schreef:Vraag: wie zijn bevoegd om de groet uit te spreken? Dus niet het forum.
Nou, het forum zeker niet. Maar waarschijnlijk bedoel je 'niet het votum'. :slurp
Ik heb hier niet zo'n verstand van, maar wat ik zie is in elk geval dat alleen predikanten dit doen.
Ik was er al bang voor dat het forum dit niet mocht :slurp

Wat mij altijd is gezegd dat dit vanuit hun zending van Godswege dit enkel door predikanten mag gebeuren, omdat dit een taak is vanuit hun Zender.

Ik vind het dan ook vreemd dat eerwaarde heren dit doen. En zelfs ouderlingen uit PKN-gemeenten heb ik dit horen doen. Ik heb daar altijd een naar gevoel bij.
Je moet als afgescheiden mannetje natuurlijk niet de hervormde kerk binnen stappen. Daar krijg je alleen maar narigheid van :-)

Is een ouderling niet gezonden dan?
Nee nee, stiekem luister ik wel eens mee via de Kerkomroep. Die OGGIN-hunkering voor terugkeer naar de oude hervormde kerk is me niet vreemd. Dus af en toe even luisteren.

Een ouderling heeft niet de bevoegdheden die een predikant wel heeft.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Votum en groet

Bericht door eilander »

Piet Puk schreef:Nee nee, stiekem luister ik wel eens mee via de Kerkomroep. Die OGGIN-hunkering voor terugkeer naar de oude hervormde kerk is me niet vreemd. Dus af en toe even luisteren.
Goed om te horen. Die mensen spreek ik wel vaker...
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Votum en groet

Bericht door Delftenaar »

In de GKV en de NGK mogen ouderlingen inmiddels wel de groet en de zegen uitspreken.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Votum en groet

Bericht door windorgel »

In sommige GG spreekt de ouderling bij leesdienst wel de groet uit, maar niet de zegen uiteraard.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Votum en groet

Bericht door Piet Puk »

eilander schreef:
Piet Puk schreef:Nee nee, stiekem luister ik wel eens mee via de Kerkomroep. Die OGGIN-hunkering voor terugkeer naar de oude hervormde kerk is me niet vreemd. Dus af en toe even luisteren.
Goed om te horen. Die mensen spreek ik wel vaker...
Helaas is de hervormde gemeente bij mij een confessionele gemeente. Ik luister nog niet zo lang mee, maar ben wel anders richting de gemeente gaan kijken
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Votum en groet

Bericht door Luther »

Jantje schreef:Je hoort te beginnen met de aanroeping van Gods naam en niet met de gemeente.
De dienst begint pas als het votum wordt uitgesproken:
de mededelingen vooraf, het welkom, het stille gebed, de eventuele voorzang horen niet bij de eredienst.

Verder eens met @Jongere wat het gesloten houden van de ogen tijdens de groet. Je richt je niet op de voorganger, maar op Christus.
@Ditbenik zegt ook dat de groet met één hand moet gebeuren.
Dat zou een goede zaak zijn, wanneer het om een gewone groet gaat. Het betreft hier echter een zegengroet van de Drie-enige God. Dat daarbij met twee handen (vingers gesloten, handen en onderarmen rechtop, dicht bij het hoofd) wordt gegroet, is ook een teken van eerbied en onderstreping van het bijzondere karakter van de groet. Maar dan dient dit gebaar wel geheel anders te zijn dat de zegen aan het eind. Die hoort te gebeuren met wijduitgestrekte handen, de vingers gespreid, als teken van het druppelende bloed van Christus op de gemeente.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Votum en groet

Bericht door liz boer »

Luther schreef:
Jantje schreef:Je hoort te beginnen met de aanroeping van Gods naam en niet met de gemeente.
De dienst begint pas als het votum wordt uitgesproken:
de mededelingen vooraf, het welkom, het stille gebed, de eventuele voorzang horen niet bij de eredienst.

Verder eens met @Jongere wat het gesloten houden van de ogen tijdens de groet. Je richt je niet op de voorganger, maar op Christus.
@Ditbenik zegt ook dat de groet met één hand moet gebeuren.
Dat zou een goede zaak zijn, wanneer het om een gewone groet gaat. Het betreft hier echter een zegengroet van de Drie-enige God. Dat daarbij met twee handen (vingers gesloten, handen en onderarmen rechtop, dicht bij het hoofd) wordt gegroet, is ook een teken van eerbied en onderstreping van het bijzondere karakter van de groet. Maar dan dient dit gebaar wel geheel anders te zijn dat de zegen aan het eind. Die hoort te gebeuren met wijduitgestrekte handen, de vingers gespreid, als teken van het druppelende bloed van Christus op de gemeente.
In las er dit over,
We zullen toch onderscheid moeten maken tussen de groet aan het begin en de zegen aan het eind van de samenkomst van de gemeente. Wijlen prof. dr. H. Jonker wees ons er al op dat het een misverstand is de groet als een zegen te beschouwen. Hij bepleitte bij de groet het sobere gebaar van het opheffen van de rechterhand van de dienaar des Woords, waarbij de bovenarm bij het lichaam blijft, zodat we geen gestrekte arm krijgen en zodoende associaties met de Hitlergroet oproepen.

Het genoemde gebaar bij de groet is mijns inziens zinvol. Het gesproken woord wordt zo met de taal van het lichaam onderstreept. Het is dan ook meteen duidelijk dat bij de groet de ogen gericht hebben te zijn op de dienaar. We groeten toch niemand met gesloten ogen!

Binnen de kring van de lezers van ons blad zal er ongetwijfeld verschillend gedacht worden over deze zaak. Van gemeenteleden ontving ik reeds artikelen van professoren en geachte voorgangers. Dominees worden ook op grond van deze zaak ingedeeld. Er zijn een-handigen en twee-handigen. Er zijn er die helemaal geen handgebaar maken en door smaders ''on-handigen'' genoemd worden. Men meent het te kunnen horen aan de prediking... Wie zich bezint op de zaak waar het in deze artikelenreeks om gaat, wordt wijzer.
https://www.digibron.nl/search/detail/2 ... m-en-groet
de meningen zijn nogal verdeeld, Ds Kater van de tua gebruikt ook een hand, terwijl anderen dat weer volstrekt afwijzen.
Ik las ook ergens dat men het met twee handen is gaan doen in de WOII om nie op de Hitlerfroet te lijken, kortom ik weet het niet.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Votum en groet

Bericht door liz boer »

windorgel schreef:In sommige GG spreekt de ouderling bij leesdienst wel de groet uit, maar niet de zegen uiteraard.
Ook wel gelezen dat er dan genade en vrede zij ons ipv u wordt gezegd, maar het het zelf nog niet meegemaakt.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Votum en groet

Bericht door liz boer »

Vroeger op het koor waar ik opzat zongen we weleens als laatste stuk de Heere zegene en behoede u, maar dan was het u ook in ons veranderd.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Votum en groet

Bericht door DDD »

Piet Puk schreef:
Ik vind het dan ook vreemd dat eerwaarde heren dit doen. En zelfs ouderlingen uit PKN-gemeenten heb ik dit horen doen. Ik heb daar altijd een naar gevoel bij.

Weet je zeker dat je dat goed hebt gehoord?

In de GKV bijvoorbeeld spreken (of spraken?, zoals iemand hierboven zegt, maar ik ben dat nog niet tegengekomen) de ouderlingen de zegen uit in gewijzigde vorm, als een zegenbede. Mensen die niet zo goed opletten, horen niet het verschil. Zoals Liz ook zegt.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Votum en groet

Bericht door Piet Puk »

DDD schreef:
Piet Puk schreef:
Ik vind het dan ook vreemd dat eerwaarde heren dit doen. En zelfs ouderlingen uit PKN-gemeenten heb ik dit horen doen. Ik heb daar altijd een naar gevoel bij.

Weet je zeker dat je dat goed hebt gehoord?

In de GKV bijvoorbeeld spreken (of spraken?, zoals iemand hierboven zegt, maar ik ben dat nog niet tegengekomen) de ouderlingen de zegen uit in gewijzigde vorm, als een zegenbede. Mensen die niet zo goed opletten, horen niet het verschil. Zoals Liz ook zegt.
Jazeker, bijvoorbeeld eerwaarde heer de Boer uit Rijnsburg en eerwaarde heer van de Beek.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Votum en groet

Bericht door Herman »

Maar die hoor je alleen maar online, en dan zie je niet dat ze het gebaar niet maken.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Votum en groet

Bericht door Jongere »

windorgel schreef:In sommige GG spreekt de ouderling bij leesdienst wel de groet uit, maar niet de zegen uiteraard.
Dit betwijfel ik.
Ik ken wel verschillende gemeenten waar de ouderling het votum uitspreekt, maar dat is iets anders dan de groet. Dat laatste heb ik nog nooit een ouderling horen doen.
Plaats reactie