Votum en groet

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Votum en groet

Bericht door Jantje »

Ds. C.G. Vreugdenhil en wijlen ds. L. Huisman spreekt/sprak de groet altijd uit tot en met vers 6, alleen bij bediening van de Heilige Doop.

Ds. B. Labee heeft er eens een vraag over beantwoord in de Saambinder, waarom dit niet wordt gedaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Votum en groet

Bericht door Isala »

Jantje schreef:Ds. B. Labee heeft er eens een vraag over beantwoord in de Saambinder, waarom dit niet wordt gedaan.
Weet je zijn antwoord nog? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Hora est!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Votum en groet

Bericht door Jantje »

Isala schreef:
Jantje schreef:Ds. B. Labee heeft er eens een vraag over beantwoord in de Saambinder, waarom dit niet wordt gedaan.
Weet je zijn antwoord nog? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Digibron doet wonderen: https://www.digibron.nl/search/detail/c ... gengroet/1
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Votum en groet

Bericht door Hollander »

Misschien dan nu ook goed om eens na te vragen waarom sommige predikanten de keuze maken om dat gedeelte wél toe te voegen. Interessant om te weten, lijkt me.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Votum en groet

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:Misschien dan nu ook goed om eens na te vragen waarom sommige predikanten de keuze maken om dat gedeelte wél toe te voegen. Interessant om te weten, lijkt me.
Ook daar is al eerder over nagedacht. Lees de links op volgorde:
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/22 ... penbaring/
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/22 ... itspreken/
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Votum en groet

Bericht door Hollander »

Bedankt voor het opzoeken en delen. Verhelderend.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Votum en groet

Bericht door DDD »

Ik ben het wel met ds. Labee eens. Het antwoord hoort niet bij de zegen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Votum en groet

Bericht door Herman »

refo schreef:Het is jammer dat predikanten de teksten van votum en groet naar eigen smaak aanpassen. Het oude votum is opgebouwd uit een aantal aanhalingen uit de Psalmen. Psalm 124 : 8, ''Onze hulp is in de Naam des HEEREN, Die hemel en aarde gemaakt heeft'', aangevuld met ''Die trouw houdt in eeuwigheid'' (Psalm 146 : 6) ''en niet laat varen de werken van Zijn handen'' (Psalm 138 : 8). Reeds op de synode van Dordrecht in 1574 is deze formulering aanvaard.
Voor de groet is dit de mooiste en de eenvoudigste:
Genade zij u en vrede van Hem, Die is, en Die was, en Die komen zal; en van de zeven geesten, die voor Zijn troon zijn; En van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden, en de Overste der koningen der aarde.
Zo heb ik hem ook eens gereconstrueerd. Ik wist niet dat het al op een synode was vastgesteld.

Geeft ook direct een vingerwijzing aan predikanten die het woord niet in nooit veranderen.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Votum en groet

Bericht door Isala »

Jantje schreef:
Isala schreef:
Jantje schreef:Ds. B. Labee heeft er eens een vraag over beantwoord in de Saambinder, waarom dit niet wordt gedaan.
Weet je zijn antwoord nog? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Digibron doet wonderen: https://www.digibron.nl/search/detail/c ... gengroet/1
Bedankt Jantje!
Hora est!
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Votum en groet

Bericht door Isala »

DDD schreef:Ik ben het wel met ds. Labee eens. Het antwoord hoort niet bij de zegen.
De antwoorden op refoweb laten zien dat niet iedere predikant daar hetzelfde over denkt, maar dat het meer een onderlinge afspraak is die uiteindelijk tot een traditie is gevormd.
Als ik de tekst in Openbaring 1 lees, lijkt het mij juist één geheel.
Vers 5 laat zien dat de zegen en het antwoord naadloos op elkaar aansluiten, het loopt zelfs in elkaar over binnen hetzelfde vers.
Nu wordt er halverwege vers 5 eigenlijk een knip gemaakt. Aan het einde van vers 6 klinkt pas het eerst Amen, en in vers 7 wordt de zegen helemaal afgerond door het tweede Amen.
Hora est!
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Votum en groet

Bericht door DDD »

Ik heb het ook vaker gehoord, ook in mijn jeugd, dus dat zal ds. Huisman zijn geweest. Maar het lijkt mij dat duidelijk is dat het tweede deel een antwoord of althans is op of een aanvulling bij de groet, en niet bij de groet zelf hoort.

Maar goed, je kunt het ook allemaal zien als een toelichting of nadere omschrijving bij de aanduiding van God in het eerste deel, en dan kan het weer wel.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Votum en groet

Bericht door Herman »

Psalm 123 de eerste verzen als votum behoort ook tot een bijzondere herinnering uit mijn kindertijd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Votum en groet

Bericht door Jantje »

Herman schreef:Psalm 123 de eerste verzen als votum behoort ook tot een bijzondere herinnering uit mijn kindertijd.
Hoe zei de dominee dat dan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie