Votum en groet

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Votum en groet

Bericht door Wandelende »

Mannetje schreef:Al die praktische zaken horen in de kerkbode. Leidt alleen maar af van de dienst. Vind ik.
Gemeente zijn is ook op zondag een wezenlijk onderdeel van de samenkomsten. Daar horen ook praktische zaken bij. De kerkbode biedt niet voor alle mededelingen uitkomst.
(~)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Votum en groet

Bericht door Hendrikus »

Erskinees schreef:Die paar seconden leiden af? De dienst is de samenkomst van de gemeente. Niet meer dan logisch dat er enkele mededelingen gedaan moeten worden met betrekking tot de gemeente.
Wat je in deze draad ziet, is dat de één de kerkdienst ziet als de preek-en-niet-meer-dan-dat. Al het andere leidt maar af. Dat de kerkdienst ook samenkomst van de gemeente is, is dan blijkbaar niet belangrijk. Het klinkt misschien wel heel rechtzinnig om alles wat zou kunnen afleiden maar uit te bannen en naar de website te verwijzen, maar het is ook wel erg individualistisch. Alsof je als gemeenteleden niet aan elkaar gegeven bent en elkaar ook aandacht mag schenken. Is dat geen symptoom van een vorm van kerk-zijn waarbij iedereen na de dienst in sneltreinvaart naar de eigen koffie marcheert en men elkaar niet ziet?

Organisten ergeren zich nogal eens aan het gekakel van de gemeente tijdens het orgelspel vóór de dienst. Ik kan me er iets bij voorstellen. Maar anderzijds: het is ook goed om je medemens te begroeten, te vragen naar de welstand van iemand die je al een tijdje niet meer gezien hebt, enzovoort.

Gisteren was ik in een gemeente waar het gebruikelijk is dat er na de dienst gezamenlijk koffie wordt gedronken. Niks individualistische spurtjes naar de eigen keuken, de gemeente ontmoet elkaar na de dienst. De organist speelde nog een mooi stuk van Bach, maar er luisterden niet veel mensen: men was samen als gemeente. En dat is toch ook wat waard.
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Votum en groet

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
Mannetje schreef:Al die praktische zaken horen in de kerkbode. Leidt alleen maar af van de dienst. Vind ik.
Gemeente zijn is ook op zondag een wezenlijk onderdeel van de samenkomsten. Daar horen ook praktische zaken bij. De kerkbode biedt niet voor alle mededelingen uitkomst.
Er zijn gemeenten die het tweetal voor predikant in de kerkbode publiceren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Votum en groet

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:
Wandelende schreef:
Mannetje schreef:Al die praktische zaken horen in de kerkbode. Leidt alleen maar af van de dienst. Vind ik.
Gemeente zijn is ook op zondag een wezenlijk onderdeel van de samenkomsten. Daar horen ook praktische zaken bij. De kerkbode biedt niet voor alle mededelingen uitkomst.
Er zijn gemeenten die het tweetal voor predikant in de kerkbode publiceren.
Klopt.
En wat wil je daarmee zeggen?
Zou je mijn eerdere vraag kunnen en willen beantwoorden?
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Votum en groet

Bericht door Wandelende »

Hendrikus schreef:
Erskinees schreef:Die paar seconden leiden af? De dienst is de samenkomst van de gemeente. Niet meer dan logisch dat er enkele mededelingen gedaan moeten worden met betrekking tot de gemeente.
Wat je in deze draad ziet, is dat de één de kerkdienst ziet als de preek-en-niet-meer-dan-dat. Al het andere leidt maar af. Dat de kerkdienst ook samenkomst van de gemeente is, is dan blijkbaar niet belangrijk. Het klinkt misschien wel heel rechtzinnig om alles wat zou kunnen afleiden maar uit te bannen en naar de website te verwijzen, maar het is ook wel erg individualistisch. Alsof je als gemeenteleden niet aan elkaar gegeven bent en elkaar ook aandacht mag schenken. Is dat geen symptoom van een vorm van kerk-zijn waarbij iedereen na de dienst in sneltreinvaart naar de eigen koffie marcheert en men elkaar niet ziet?

Organisten ergeren zich nogal eens aan het gekakel van de gemeente tijdens het orgelspel vóór de dienst. Ik kan me er iets bij voorstellen. Maar anderzijds: het is ook goed om je medemens te begroeten, te vragen naar de welstand van iemand die je al een tijdje niet meer gezien hebt, enzovoort.

Gisteren was ik in een gemeente waar het gebruikelijk is dat er na de dienst gezamenlijk koffie wordt gedronken. Niks individualistische spurtjes naar de eigen keuken, de gemeente ontmoet elkaar na de dienst. De organist speelde nog een mooi stuk van Bach, maar er luisterden niet veel mensen: men was samen als gemeente. En dat is toch ook wat waard.
Juist.
Dat gemeente-zijn is heel belangrijk. Niet zelden leidt een laagdrempelig gesprek uit de kerk ook door herkenning tot meer verdiepende gesprekken. Maar juist die gewone omgang tussen gemeenteleden onderling is goed.
(~)
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: RE: Re: Votum en groet

Bericht door Mannetje »

ejvl schreef:
Mannetje schreef:Al die praktische zaken horen in de kerkbode. Leidt alleen maar af van de dienst. Vind ik.
Voorbeden voor zieken en dergelijken zijn wel nuttig te vermelden vind ik, bidden voor die man of die vrouw, wordt naar geraden. Als er vooraf gemeld wordt voor wie de voorbeden zijn, en waarom, lijkt mij dat nuttig.
Voorbede en dankzegging schaar ik niet onder praktische zaken.
Wel wie er huisbezoek krijgt, wie in welke catechisatiegroep komt, etc.
-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Votum en groet

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
Jantje schreef:
Wandelende schreef:
Mannetje schreef:Al die praktische zaken horen in de kerkbode. Leidt alleen maar af van de dienst. Vind ik.
Gemeente zijn is ook op zondag een wezenlijk onderdeel van de samenkomsten. Daar horen ook praktische zaken bij. De kerkbode biedt niet voor alle mededelingen uitkomst.
Er zijn gemeenten die het tweetal voor predikant in de kerkbode publiceren.
Klopt.
En wat wil je daarmee zeggen?
Zou je mijn eerdere vraag kunnen en willen beantwoorden?
Dat je dus een tweetal niet hoeft mee te delen in de kerk.
Ik vind dat het in de eerste plaats gaan moet om het Woord. Daar is de zondagse eredienst voor bedoeld. En als je na wilt praten over de preek kan dat ook op maandagavond tijdens een bijbelstudie. Alle die mededelingen, dat leidt alleen maar af. Als er 4 ambtsdragers aftredend zijn en 2 niet meer herkiesbaar, dan moet je 6 nieuwe kandidaten aflezen + 2 herkiesbare. Dan weet ik zeker dat na de dienst het merendeel van de gemeente niet napraat over de preek, maar in hun gedachten graaft wie die 6 nieuwe namen nou ook alweer waren en of die personen nou eigenlijk wel of niet geschikt zijn voor ouderling of diaken.
Er zijn ook gemeenten die bij de dienst een A4'tje krijgen met de mededelingen op. Dan hoef je het niet af te kondigen. En er zijn ook gemeenten bij wie de kandidatenlijst voor de ledenvergadering aan huis rondgebracht wordt. Waarom kan dat niet? (Papierverspilling is geen geldige reden, want dat brengt nog wat geld op voor de zending. Vandaar dat sommige gemeenten ook zoveel ophalen, dat heeft daarmee te maken... :haha )
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: RE: Re: Votum en groet

Bericht door Mistig »

Mannetje schreef:
ejvl schreef:
Mannetje schreef:Al die praktische zaken horen in de kerkbode. Leidt alleen maar af van de dienst. Vind ik.
Voorbeden voor zieken en dergelijken zijn wel nuttig te vermelden vind ik, bidden voor die man of die vrouw, wordt naar geraden. Als er vooraf gemeld wordt voor wie de voorbeden zijn, en waarom, lijkt mij dat nuttig.
Voorbede en dankzegging schaar ik niet onder praktische zaken.
Wel wie er huisbezoek krijgt, wie in welke catechisatiegroep komt, etc.
Ik mag toch hopen dat dat soort zaken niet worden afgelezen van de kansel?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Votum en groet

Bericht door Luther »

Wandelende schreef:
Mannetje schreef:Al die praktische zaken horen in de kerkbode. Leidt alleen maar af van de dienst. Vind ik.
Gemeente zijn is ook op zondag een wezenlijk onderdeel van de samenkomsten. Daar horen ook praktische zaken bij. De kerkbode biedt niet voor alle mededelingen uitkomst.
Ik begrijp je opmerking, maar het aflezen van een stuk of zeven mededelingen, waarvan er zo'n vier eindigen met: voor meer informatie verwijzen we u naar de kerkbode van (datum), geeft al aan dat het is doorgeslagen. Voor aankondigingen van volleybalwedstrijden, bbq's, uitjes van de vrouwenvereniging is de kerkbode bedoeld.
Gelukkig komen er steeds meer gemeentes met een weekbrief, waar alles keurig op vermeld staat, inclusief de liturgie, de tekst, en de punten van de beide preken voor die dag.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: RE: Re: Votum en groet

Bericht door Mannetje »

Mistig schreef:
Mannetje schreef:
ejvl schreef:
Mannetje schreef:Al die praktische zaken horen in de kerkbode. Leidt alleen maar af van de dienst. Vind ik.
Voorbeden voor zieken en dergelijken zijn wel nuttig te vermelden vind ik, bidden voor die man of die vrouw, wordt naar geraden. Als er vooraf gemeld wordt voor wie de voorbeden zijn, en waarom, lijkt mij dat nuttig.
Voorbede en dankzegging schaar ik niet onder praktische zaken.
Wel wie er huisbezoek krijgt, wie in welke catechisatiegroep komt, etc.
Ik mag toch hopen dat dat soort zaken niet worden afgelezen van de kansel?
Heb ik toch echt meegemaakt...
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Votum en groet

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Wandelende schreef:
Mannetje schreef:Al die praktische zaken horen in de kerkbode. Leidt alleen maar af van de dienst. Vind ik.
Gemeente zijn is ook op zondag een wezenlijk onderdeel van de samenkomsten. Daar horen ook praktische zaken bij. De kerkbode biedt niet voor alle mededelingen uitkomst.
Ik begrijp je opmerking, maar het aflezen van een stuk of zeven mededelingen, waarvan er zo'n vier eindigen met: voor meer informatie verwijzen we u naar de kerkbode van (datum), geeft al aan dat het is doorgeslagen. Voor aankondigingen van volleybalwedstrijden, bbq's, uitjes van de vrouwenvereniging is de kerkbode bedoeld.
Gelukkig komen er steeds meer gemeentes met een weekbrief, waar alles keurig op vermeld staat, inclusief de liturgie, de tekst, en de punten van de beide preken voor die dag.
Gaat dat digitaal of op papier?
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Votum en groet

Bericht door ejvl »

Hendrikus schreef:
Organisten ergeren zich nogal eens aan het gekakel van de gemeente tijdens het orgelspel vóór de dienst. Ik kan me er iets bij voorstellen. Maar anderzijds: het is ook goed om je medemens te begroeten, te vragen naar de welstand van iemand die je al een tijdje niet meer gezien hebt, enzovoort.
In een kerk waar ik speel is het gebruikelijk, voorzang, intrede kerkenraad en predikant, stil gebed, mededelingen, votum en groet, eerste psalm, wet/geloofsbelijdenis, en direct daarna het gebed. Voor een organist kan dat lastig zijn, hij of zij zit nog op de orgelbank, moet eigenlijk de muziek en registratie klaarzetten, maar dat kan eigenlijk niet onder een gebed natuurlijk.

Nu heeft dat niet zoveel te maken met het votum en de groet, maar daar moest ik aan denken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Votum en groet

Bericht door Jantje »

@Tiberius: op papier in de kerk en wellicht ook digitaal.

Ik heb zelfs eens meegemaakt (in de Ger. Gem.) dat men tijdens een bijzondere dienst een liturgie-programmaboekje had, waarin alles stond afgedrukt. Het probleem was alleen dat men een fout schriftgedeelte had weergegeven en ook een verkeerde Psalm. Dat vind ik dan weer te ver gaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: RE: Re: Votum en groet

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef: In een kerk waar ik speel is het gebruikelijk, voorzang, intrede kerkenraad en predikant, stil gebed, mededelingen, votum en groet, eerste psalm, wet/geloofsbelijdenis, en direct daarna het gebed. Voor een organist kan dat lastig zijn, hij of zij zit nog op de orgelbank, moet eigenlijk de muziek en registratie klaarzetten, maar dat kan eigenlijk niet onder een gebed natuurlijk.

Nu heeft dat niet zoveel te maken met het votum en de groet, maar daar moest ik aan denken.
Ligt eraan of je in het zicht zit, en ligt eraan wat er na het gebed volgt. Vaak zal dat toch de schriftlezing zijn, en daarna het zingen vóór de preek. Dan heb je tijd genoeg om na het gebed je spullen klaar te zetten voor de volgende psalm.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: RE: Re: Votum en groet

Bericht door liz boer »

Hendrikus schreef:
ejvl schreef: In een kerk waar ik speel is het gebruikelijk, voorzang, intrede kerkenraad en predikant, stil gebed, mededelingen, votum en groet, eerste psalm, wet/geloofsbelijdenis, en direct daarna het gebed. Voor een organist kan dat lastig zijn, hij of zij zit nog op de orgelbank, moet eigenlijk de muziek en registratie klaarzetten, maar dat kan eigenlijk niet onder een gebed natuurlijk.

Nu heeft dat niet zoveel te maken met het votum en de groet, maar daar moest ik aan denken.
Ligt eraan of je in het zicht zit, en ligt eraan wat er na het gebed volgt. Vaak zal dat toch de schriftlezing zijn, en daarna het zingen vóór de preek. Dan heb je tijd genoeg om na het gebed je spullen klaar te zetten voor de volgende psalm.
Memobriefjes tussen je boeken? dat scheelt wel dan hoef je niet te bladeren.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie