Votum en groet

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Votum en groet

Bericht door liz boer »

Mannes schreef:
liz boer schreef:
Mannes schreef:
DDD schreef:
Welnee. Het is precies andersom. De linkerflank krimpt al jaren en zelfs van het midden blijft niet zoveel over.
Zelfs de GGiN schuift naar links. Het is nog gekker dat u denkt..

GGin die naar links opschuiven wat moet ik me dar bij voorstellen?
De ouderling spreekt het Votum uit?
Of de preek wordt te ruim?
De kleding wordt Anders?
Ik heb geenidee
Praat
Gewaad
Daad
Dat is abstract en niet objectief,
Gaan die mensen anders praten?
Anders kleden?
En anders doen?
Hoe dan?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
DDD
Berichten: 28650
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Votum en groet

Bericht door DDD »

Mannes schreef:
DDD schreef:
Mannes schreef:
Jantje schreef:Inderdaad, ik denk dat er in de Ger. Gem. maar een tiental gemeenten is waar de ouderling het votum uitspreekt. En opmerkelijk genoeg bevinden die gemeenten zich allemaal ter linkerzijde van het kerkverband.
Ondertussen is het midden opgeschoven naar links dus dat sommigen niet anders gewend zijn is begrijpelijk :huhu
Welnee. Het is precies andersom. De linkerflank krimpt al jaren en zelfs van het midden blijft niet zoveel over.
Zelfs de GGiN schuift naar links. Het is nog gekker dat u denkt..
Maar dat ontken ik niet. De HHK die nu nog wordt gedomineerd door scheurmakers, zal in de loop der tijd ook gematigder worden, omdat kinderen door geboorte in de kerkgemeenschap komen en zo langzamerhand weer iets van de veelkleurige genade van God in het betreffende kerkverband zichtbaar wordt. Maar dat zegt niets over de sociologische ontwikkelingen binnen de GG.
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Votum en groet

Bericht door Mannes »

Een verschuiving is helaas meer dan alleen een sociologische ontwikkeling.

Het verband tussen de geboorte van een kind en de zichtbaarheid van genade? (ja, we zijn een beetje aan het afwijken :offtopic)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Votum en groet

Bericht door liz boer »

Mannes schreef:Een verschuiving is helaas meer dan alleen een sociologische ontwikkeling.

Het verband tussen de geboorte van een kind en de zichtbaarheid van genade? (ja, we zijn een beetje aan het afwijken :offtopic)
En hoe zit het nu met dat gewaad en gepraat en daad?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Votum en groet

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef:
Mannes schreef:Een verschuiving is helaas meer dan alleen een sociologische ontwikkeling.

Het verband tussen de geboorte van een kind en de zichtbaarheid van genade? (ja, we zijn een beetje aan het afwijken :offtopic)
En hoe zit het nu met dat gewaad en gepraat en daad?
Als we toch aan het verschuiven zijn (in dit topic) zijn ook uiterlijke kenmerken dat men anders gaat leven. Het 'gij geheel anders' en het 'vreemdelingsschap' worden steeds minder zichtbaar in deze wereld. Men zegt zo makkelijk: Het zit hier niet in, en het zit daar niet in, en ondertussen zien we niet dat we in een grote snelheid afglijden… En we merken het niet.
Dit is zeer ingrijpend als we het opmerken. Het doet me denken aan Simson; hij dacht de touwen te verbreken; maar... hij wist niet dat de HEERE van Hem geweken was.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 14 aug 2018, 07:50, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10444
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Votum en groet

Bericht door Zita »

Ontopic, aub
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Votum en groet

Bericht door Ditbenik »

[knip] Off-topic
Maar inderdaad ambtsdragers mogen votum, groet en zegen uitspreken. Dat geldt dus ook voor ouderlingen.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Votum en groet

Bericht door Mistig »

Ditbenik schreef:[knip] Off-topic
Maar inderdaad ambtsdragers mogen votum, groet en zegen uitspreken. Dat geldt dus ook voor ouderlingen.
Dat vraag ik me echt af. Want overal waar je leest over votum en groet gaat het over predikanten.
Vaak met een toelichting dat ouderlingen en kandidaten enkel het votum gebruiken.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Votum en groet

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Je hoort te beginnen met de aanroeping van Gods naam en niet met de gemeente.
Vind jij dat de praktische mededelingen (vb. aankondiging fietstocht, aankondiging zendingsmiddag, mededeling catechisatie, etc.) een onderdeel zijn van de eredienst en dus na votum en zegengroet en voor de afsluitende zegen gedaan dienen te worden?
(~)
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Votum en groet

Bericht door ejvl »

Wandelende schreef:
Jantje schreef:Je hoort te beginnen met de aanroeping van Gods naam en niet met de gemeente.
Vind jij dat de praktische mededelingen (vb. aankondiging fietstocht, aankondiging zendingsmiddag, mededeling catechisatie, etc.) een onderdeel zijn van de eredienst en dus na votum en zegengroet en voor de afsluitende zegen gedaan dienen te worden?
Voor alles geldt, dus ook de mededelingen, eerst de aanroeping van Gods naam.
Vind ik.
Het komt vrij onpersoonlijk over dat er direct begonnen wordt met, vooraf maken wij u bekend, etc, een groet, de zegengroet, vooraf lijkt mij beter, maar is natuurlijk niet in beton gegoten.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: RE: Re: Votum en groet

Bericht door Wandelende »

ejvl schreef:Voor alles geldt, dus ook de mededelingen, eerst de aanroeping van Gods naam.
Vind ik.
Het komt vrij onpersoonlijk over dat er direct begonnen wordt met, vooraf maken wij u bekend, etc, een groet, de zegengroet, vooraf lijkt mij beter, maar is natuurlijk niet in beton gegoten.
In de gemeente waar ik lid ben wordt er juist niet plotsklaps begonnen. "Gemeente, gasten en allen die met ons meeluisteren namens de kerkenraad heten we u van harte welkom in deze eredienst waarin zal voorgaan..."
Vervolgens de praktische mededelingen, waaronder uiteraard niet de gebedspunten en dankzeggingen van gemeenteleden worden bedoeld.

Voorheen werden de praktische mededelingen gedaan vóór het grote gebed of ná de preek. Daar kleven voor mij persoonlijk nadelen aan:
- De aandacht na de schriftlezing en het zingen gaat direct uit naar praktische zaken
- De aandacht na de preek verschuift direct naar de praktijk van alle dag

Een minder belangrijk punt, maar ook vind ik dat tussen aanvang met votum/groet en afsluitende zegen Gods Woord, uitbreiding van Gods Koninkrijk en de verblijdende en moeilijke punten in de gemeente centraal dienen te staan.

Overigens lijkt het mij verder te onbelangrijk om er een halszaak van te maken. Intussen ben ik al veel varianten tegengekomen in meerdere gemeenten. Het is vast en zeker gebonden aan traditie en cultuur.
(~)
Mannetje
Berichten: 7738
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Votum en groet

Bericht door Mannetje »

Al die praktische zaken horen in de kerkbode. Leidt alleen maar af van de dienst. Vind ik.
-
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Votum en groet

Bericht door Erskinees »

Die paar seconden leiden af? De dienst is de samenkomst van de gemeente. Niet meer dan logisch dat er enkele mededelingen gedaan moeten worden met betrekking tot de gemeente.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Votum en groet

Bericht door ejvl »

Mannetje schreef:Al die praktische zaken horen in de kerkbode. Leidt alleen maar af van de dienst. Vind ik.
Voorbeden voor zieken en dergelijken zijn wel nuttig te vermelden vind ik, bidden voor die man of die vrouw, wordt naar geraden. Als er vooraf gemeld wordt voor wie de voorbeden zijn, en waarom, lijkt mij dat nuttig.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Votum en groet

Bericht door Jantje »

@Mannetje geef ik uiteraard helemaal gelijk.
Je kunt in een kerkdienst de bestemming van de collecte meedelen, welke predikant er de volgende zondag voorgaat, welke van predikant er gelezen is (bij leesdienst), en ook een afkondiging van ondertrouw en aanstaande huwelijk. De afkondigingen van dankzegging en voorbede lijkt me vanzelfsprekend. En inderdaad is het aan te bevelen om dan in de kerkdienst gewoon de naam en de omstandigheden te noemen, zeker in grote gemeenten. Het is namelijk ook al zo dat in de kerkbladen er minder gedetailleerd mag worden beschreven wat iemand mankeert (in verband met de privacywet).
De overige afkondigingen (mededelingen over catechisatie, tweetallen voor ledenvergaderingen, enzovoorts) kunnen ook op (het besloten gedeelte van) de website gezet worden. Zeker in deze digitale tijd zou dat geen probleem moeten zijn. En als je dit dan zaterdags of 's maandags op de website zet, heb je helemaal niet te maken met afleiding van de preek. Bovendien maakt het geen enkel verschil of je bijvoorbeeld een tweetal voor, tijdens of na de dienst afkondigt, er zijn altijd mensen die dusdanig van streek zijn dat ze de preek helemaal niet meer horen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie