Votum en groet

Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Votum en groet

Bericht door Mannetje »

Heeft het met de gewoonte te maken dat wij bidden met de ogen dicht? Dat registreert erg moeilijk, lijkt me.
Gevoelsmatig snap ik de organisten, maar de opmerkingen van DDD zetten wel aan tot nadenken.
(Ter vergelijking: als we echt moeten eindigen na het eten, dan kan iemand die zijn beker nog niet leeg heeft die tijdens het lezen wel zachtjes leegdrinken, maar niet tijdens het danken...)
-
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: RE: Re: Votum en groet

Bericht door Delftenaar »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Het is het één of het ander: ofwel er wordt wel eens een register uitgetrokken of een boek klaargezet terwijl jij meeleest in je Bijbeltje, ofwel de gemeente zal moeten wachten tot die noodzakelijke handelingen zijn verricht.
Het gebeurt hier regelmatig dat het nog even stil is voordat de organist zijn ding gedaan heeft en kan inzetten.
Niemand die daar moeilijk over doet.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Votum en groet

Bericht door refo »

Wat is eigenlijk de juiste tekst van votum en groet? Ik heb het idee dat iedere predikant weer zelf iets moois verzint.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Votum en groet

Bericht door Jantje »

refo schreef:Wat is eigenlijk de juiste tekst van votum en groet? Ik heb het idee dat iedere predikant weer zelf iets moois verzint.
Daar zijn misschien wel 100 verschillende voorbeelden van. Je staat er werkelijk verstelt vam wat sommigen er allemaal bij verzinnen. Dat is werkelijk niet meer normaal. Het is overigens in een ander draadje vrij recent nog aan de orde geweest, en je hebt er zelf notabene ooit ook over gepost, zie ondersteunde link, waarin over een eerder draadje gediscussieerd wordt.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 95#p785868
Laatst gewijzigd door Jantje op 20 aug 2018, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Votum en groet

Bericht door DDD »

Mannetje schreef:Heeft het met de gewoonte te maken dat wij bidden met de ogen dicht? Dat registreert erg moeilijk, lijkt me.
Gevoelsmatig snap ik de organisten, maar de opmerkingen van DDD zetten wel aan tot nadenken.
(Ter vergelijking: als we echt moeten eindigen na het eten, dan kan iemand die zijn beker nog niet leeg heeft die tijdens het lezen wel zachtjes leegdrinken, maar niet tijdens het danken...)
Dat is op een reformatorische school, neem ik aan?

Het zal vast aan mij liggen.

En ik beweer natuurlijk niet dat een organist met de ogen dicht moet registreren, maar dat had je vast wel begrepen. Ik vind het prima als hij het na afloop doet, en ook prima als hij het ondertussen doet. Sommige dingen moeten gebeuren. De koster bedient ook de apparaten en doet de deur open en dicht.

Maar de vanzelfsprekendheid van de rangorde in eerbiedigheid vind ik wel echt opmerkelijk. De organisten denken misschien dat ze het allemaal al wel weten. Ze hebben het hoofdstuk natuurlijk al eerder gelezen.

Zo heb ik ooit meegemaakt dat een dominee bij het voorhouden van de wet heel druk bezig was om zijn eigen verhaal te bestuderen. Dan heb je ook gewoon geen goede opleiding gehad natuurlijk, maar zoiets zegt wel ontzettend veel over hoe iemand als gelovige in elkaar zit.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Votum en groet

Bericht door Jantje »

Misschien was hij nog niet zo ervaren? Het kan wel eens dat alles op de dominee afkomt. Het zijn ook maar mensen, hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Votum en groet

Bericht door DDD »

Dat was het denk ik niet.

Maar dat is een vriendelijker uitleg voor een volgende keer. Al blijf ik het oneerbiedig vinden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Votum en groet

Bericht door eilander »

DDD schreef:Zo heb ik ooit meegemaakt dat een dominee bij het voorhouden van de wet heel druk bezig was om zijn eigen verhaal te bestuderen. Dan heb je ook gewoon geen goede opleiding gehad natuurlijk, maar zoiets zegt wel ontzettend veel over hoe iemand als gelovige in elkaar zit.
Ach welnee. We hebben dit al vaker gelezen hier. Dat deze predikant na de dienst zijn hart voor de Heere heeft uitgestort en ook met deze zonde opnieuw de toevlucht heeft gezocht achter het bloed van Christus, dát zou pas iets zeggen over hoe iemand als gelovige in elkaar steekt.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Votum en groet

Bericht door DDD »

O. Ik moet niet in herhaling vallen maar ik was wel tamelijk ontdaan dus ik zal het niet snel vergeten.

Maar je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat dat ook veel zou zeggen.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Votum en groet

Bericht door ejvl »

DDD schreef:En als het andersom is, strookt dat dan wel met de eerbied? Dan zijn er al drie organisten die de Bijbellezing minder eerbiedig vinden dan het gebed.

Dat zou wel een apart draadje kunnen worden. Ik vind dat echt heel apart.
Eigenlijk nooit zo over nagedacht. Inderdaad weet ik in het gezin, zachtjes door eten met Bijbellezen kon wel, maar niet met het gebed. Zo zal het ook wel gaan met de organisten. Door middel van de Bijbel spreekt God tot ons.
Wel interessant om eens over te bezinnen.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Votum en groet

Bericht door DDD »

Ik ben benieuwd wat de VOGG daarover zegt in de cursussen kerkelijk orgelspel. Dat zal toch ongetwijfeld een van de onderwerpen zijn.

En voor alle duidelijkheid: ik vind er verder niets van. De organist moet zijn werk zo goed mogelijk doen, daar heeft vrijwel iedereen plezier van en het is ook tot eer van God.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Votum en groet

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Voor wie wordt die koffie dan geschonken? Zit daar dan ook de kerkenraad bij?
Voor predikanten lijkt me zoiets toch niet zo praktisch. Als je meerdere keren op een dag preekt en je wordt ook nog verplicht om koffie te drinken na de kerkdienst is dat wel belastend. Bovendien ben je dan ook weg uit je gezin, terwijl de zondag toch ook als gezin samen dient te worden doorgebracht, mijns inziens.
Ongeveer 8 keer per jaar wordt er koffie geschonken (of ander drinken:)) na de kerkdienst. Gewoon voor alle gemeenteleden en gasten. Uiteraard is de kerkenraad daar ook bij. De gastpredikant mag komen, alleen dat heb ik nog niet vaak gezien. Overigens zijn er ook mensen die het fijner vinden om direct naar huis te gaan, uiteraard is dat ook geen probleem.
Het gaat mij om de openheid en de gastvrijheid, het delen van het gemeente zijn.
(~)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Votum en groet

Bericht door Herman »

refo schreef:Wat is eigenlijk de juiste tekst van votum en groet? Ik heb het idee dat iedere predikant weer zelf iets moois verzint.
Doorgaans gaat het terug op een aantal bijbelteksten. Vaak hier en daar aangevuld ingewisseld met een eigen mooi gekozen woord. Op dat laatste ben ik tegen.

Zo gaat de zinsnede 'die niet laat varen de werken van Uw handen' terug op Psalm 138 laatste vers laatste stuk. Dan vind ik niet dat je dat kunt omzetten in 'die nooit laat varen enig zaligmakend werk' etc
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Votum en groet

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
refo schreef:Wat is eigenlijk de juiste tekst van votum en groet? Ik heb het idee dat iedere predikant weer zelf iets moois verzint.
Doorgaans gaat het terug op een aantal bijbelteksten. Vaak hier en daar aangevuld ingewisseld met een eigen mooi gekozen woord. Op dat laatste ben ik tegen.

Zo gaat de zinsnede 'die niet laat varen de werken van Uw handen' terug op Psalm 138 laatste vers laatste stuk. Dan vind ik niet dat je dat kunt omzetten in 'die nooit laat varen enig zaligmakend werk' etc
Uit de tijd dat ds. vD. hier nog niet zo lang stond:
Voorgaande predikanten zeiden 'die nooit laat varen de werken Zijner handen'.
Ds. vD. zegt 'die niet laat varen de werken Zijner handen'.
Er kwam (ik denk) een 'verlegenheidsvraag' over op de vereniging: Waarom zegt u niet en geen nooit?
Het antwoord herinner ik me nog dat het antwoord duidelijk was: "Ik heb ook predikanten gekend die
zeiden: 'Die nooit, nooit, nooit, laat varen het werk Zijner handen'
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Votum en groet

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
Herman schreef:
refo schreef:Wat is eigenlijk de juiste tekst van votum en groet? Ik heb het idee dat iedere predikant weer zelf iets moois verzint.
Doorgaans gaat het terug op een aantal bijbelteksten. Vaak hier en daar aangevuld ingewisseld met een eigen mooi gekozen woord. Op dat laatste ben ik tegen.

Zo gaat de zinsnede 'die niet laat varen de werken van Uw handen' terug op Psalm 138 laatste vers laatste stuk. Dan vind ik niet dat je dat kunt omzetten in 'die nooit laat varen enig zaligmakend werk' etc
Uit de tijd dat ds. vD. hier nog niet zo lang stond:
Voorgaande predikanten zeiden 'die nooit laat varen de werken Zijner handen'.
Ds. vD. zegt 'die niet laat varen de werken Zijner handen'.
Er kwam (ik denk) een 'verlegenheidsvraag' over op de vereniging: Waarom zegt u niet en geen nooit?
Het antwoord herinner ik me nog dat het antwoord duidelijk was: "Ik heb ook predikanten gekend die
zeiden: 'Die nooit, nooit, nooit, laat varen het werk Zijner handen'
Ds. A.D. Muilwijk zei altijd twee keer 'nooit'. Maar het is heel eenvoudig: bij de Heere is 'niet' precies hetzelfde als 'nooit'. Daar hoeven geen superlatieven bij.
Plaats reactie