Votum en groet

Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Votum en groet

Bericht door Piet Puk »

Mannetje schreef:De hogepriesterlijke zegen verwijst evenmin naar de drie-eenheid.
Jawel.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Votum en groet

Bericht door Piet Puk »

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Votum en groet

Bericht door Luther »

Piet Puk schreef:
Mannetje schreef:De hogepriesterlijke zegen verwijst evenmin naar de drie-eenheid.
Jawel.
Leg uit.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Votum en groet

Bericht door Piet Puk »

Luther schreef:
Piet Puk schreef:
Mannetje schreef:De hogepriesterlijke zegen verwijst evenmin naar de drie-eenheid.
Jawel.
Leg uit.
https://www.digibron.nl/search/detail/c ... -testament

Het 3x Heere ziet op de Drie-eenheid en het werk van de drie Personen
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Votum en groet

Bericht door Luther »

Piet Puk schreef:
Luther schreef:
Piet Puk schreef:
Mannetje schreef:De hogepriesterlijke zegen verwijst evenmin naar de drie-eenheid.
Jawel.
Leg uit.
https://www.digibron.nl/search/detail/c ... -testament

Het 3x Heere ziet op de Drie-eenheid en het werk van de drie Personen
Er staat vooral drie keer JHWH. En ja, JHWH is Drie-enig. Maar zo helder als je het nu voor doet komen, is het niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Votum en groet

Bericht door Piet Puk »

Heb je het artikel gelezen? Dat is toch geen Spaans lijkt me.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Votum en groet

Bericht door Luther »

Piet Puk schreef:Heb je het artikel gelezen? Dat is toch geen Spaans lijkt me.
Nee, Nederlands.
Maar erg overtuigend vind ik de argumentatie niet. In het Hebreeuws staat er drie keer JHWH. je zou dat prima een verwijzing naar de Drie-eenheid kunnen noemen. Maar tegelijk moet je dan ook erkennen dat het er heel verhullend staat.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Votum en groet

Bericht door Piet Puk »

Luther schreef:
Piet Puk schreef:Heb je het artikel gelezen? Dat is toch geen Spaans lijkt me.
Nee, Nederlands.
Maar erg overtuigend vind ik de argumentatie niet. In het Hebreeuws staat er drie keer JHWH. je zou dat prima een verwijzing naar de Drie-eenheid kunnen noemen. Maar tegelijk moet je dan ook erkennen dat het er heel verhullend staat.
Dat klopt. Overigens vind ik het wel overtuigend. Maar ik heb me ook niet aan Hebreeuws gewaagd. Vind het los hiervan wel heel bijzonder hoeveel mensen hier grondtalen blijken te kennen
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Votum en groet

Bericht door liz boer »

Piet Puk schreef:
Luther schreef:
Piet Puk schreef:Dan heb je het doel van een votum niet begrepen als predikant. In het votum moet de Drieënheid Gods naar voren komen.
Oeps, dan hebben heel veel predikant het niet begrepen:
Onze hulp en onze enige verwachting is in de Naam van de Heere HEERE, Die hemel en aarde gemaakt heeft, Die trouw blijft en eeuwig leeft en Die nooit laat varen het werk dat Zijn hand begon. Amen.
Waar zie je hier de Drie-eenheid?
Je hebt gelijk, maar in ieder geval een verwijzing naar God zelf. En die miste ik. In de groet en zegenbede aan het eind komt deze wel heel uitdrukkelijk naar voren.
Het votum is een motie van vertrouwen, met pinksteren heeft ds P Beekhuis destijds een variatie uitgesproken, wat evneen een moetie van vertrouwen is.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Votum en groet

Bericht door DDD »

Piet Puk schreef:
Luther schreef:
Piet Puk schreef:Heb je het artikel gelezen? Dat is toch geen Spaans lijkt me.
Nee, Nederlands.
Maar erg overtuigend vind ik de argumentatie niet. In het Hebreeuws staat er drie keer JHWH. je zou dat prima een verwijzing naar de Drie-eenheid kunnen noemen. Maar tegelijk moet je dan ook erkennen dat het er heel verhullend staat.
Dat klopt. Overigens vind ik het wel overtuigend. Maar ik heb me ook niet aan Hebreeuws gewaagd. Vind het los hiervan wel heel bijzonder hoeveel mensen hier grondtalen blijken te kennen
Dit forum is natuurlijk geen afspiegeling van de normale kerkgangers. Het gaat hier om mensen die bovengemiddeld houden van serieuze gesprekken en discussies. De gemiddelde kerkganger zal het heus worst wezen of het geloof in orde nu voor of na de wedergeboorte is, zij het in eenzelfde ondeelbaar ogenblik. Dat zijn typisch dingen waar mensen zich druk over maken die daar hun hobby of beroep van maken. Bijvoorbeeld (amateur)theologen.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Votum en groet

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Luther schreef:En dan is er ook nog een votum voor de tweede dienst, zoals sommige predikanten dat gebruiken:

Onze hulp en onze enige verwachting is in de Naam van de Vader, Die zondaren verkiest.
In de Naam van de Zoon Die zondaren verlost,
en in de Naam van de Heilige Geest Die zondaren vernieuwt,
de Drie-enige God. Amen.

(Of varianten hiervan...)
Is dit typisch CGK? Ik hoor het alleen daar in elk geval.
Ik heb dit in de HHK inmiddels ook een paar keer gehoord. Ik vind het een erg mooie tekst.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Votum en groet

Bericht door Geytenbeekje »

Heeft deze veranderingen qua tekst te maken met hoe de predikant in het leven staat ?
Of zit er wat meer achter ?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Votum en groet

Bericht door -DIA- »

Luther schreef: Ik kan me nog herinneren van vroeger dat wijlen ds. E. Venema i.p.v. een votum altijd een deel van een Psalmvers opzegde.Ook klonk er weleens:
Heere, dat ons begin mocht zijn in Uwe vreze,
onze voortzetting in Uwe kracht,
opdat het einde van dit ons tesamenzijn
zou mogen strekken tot de eer en de verheerlijking
van Uw naar waarde nooit genoeg volprezen Naam.
Amen.
Wat ds. Venema uitsprak was een kort gebedje voor de dienst, meest om de leiding van de Heilige Geest enz. Ik heb dit altijd zeer eerbiedig ervaren. Er sprak de kinderlijke afhankelijkheid van deze dominee uit, en dat tot de ere van Gods Naam. Er ging van zo'n kort afhankelijk gebed stichting uit.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Votum en groet

Bericht door refo »

Het is jammer dat predikanten de teksten van votum en groet naar eigen smaak aanpassen. Het oude votum is opgebouwd uit een aantal aanhalingen uit de Psalmen. Psalm 124 : 8, ''Onze hulp is in de Naam des HEEREN, Die hemel en aarde gemaakt heeft'', aangevuld met ''Die trouw houdt in eeuwigheid'' (Psalm 146 : 6) ''en niet laat varen de werken van Zijn handen'' (Psalm 138 : 8). Reeds op de synode van Dordrecht in 1574 is deze formulering aanvaard.
Voor de groet is dit de mooiste en de eenvoudigste:
Genade zij u en vrede van Hem, Die is, en Die was, en Die komen zal; en van de zeven geesten, die voor Zijn troon zijn; En van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden, en de Overste der koningen der aarde.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Votum en groet

Bericht door Isala »

refo schreef:Genade zij u en vrede van Hem, Die is, en Die was, en Die komen zal; en van de zeven geesten, die voor Zijn troon zijn; En van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden, en de Overste der koningen der aarde.
Zo staat het in Openbaring 1 vers 4 en 5a.
Ik vind het jammer dat 5b, 6 en 7 er niet bij betrokken zijn. Dan is het de volledige groet. Wel wat langer, dat wel, maar het staat in Openbaring als één geheel. Nu wordt er maar een klein gedeelte van de tekst genomen.

Genade zij u en vrede van Hem, Die is, en Die was, en Die komen zal; en van de zeven geesten, die voor Zijn troon zijn;
5 En van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden, en de Overste der koningen der aarde. Hem, Die ons heeft liefgehad, en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed.
6 En Die ons gemaakt heeft tot koningen en priesters Gode en Zijn Vader; Hem, zeg ik, zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid. Amen.
7 Ziet, Hij komt met de wolken en alle oog zal Hem zien, ook degenen, die Hem doorstoken hebben; en alle geslachten der aarde zullen over Hem rouw bedrijven; ja, amen.
Hora est!
Plaats reactie