Eenvoud van vroeger

Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Eenvoud van vroeger

Bericht door AnJa »

pierre27 schreef:Ik mis op Refoforum de eenvoudigheid die de kinderen van God in vroeger tijden kenmerkte. De laatste weken staan bol van beredeneren en verdedigen. Waar is de eenvoud die als sieraad is gebleven?
Het beredeneren en het verdedigen is niet iets is van de laatste weken, volgens mij. Ik vond zelfs nog een topictitel over "met schrik in de hemel vallen" uit 2002!!

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?t=2514

Of is dit niet wat je bedoelt?
(Want ook in dat topic zijn er die erg scherp zijn wbt de verhouding tussen levendmaking, geloof, wedergeboorte en Christuskennis)
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eenvoud van vroeger

Bericht door -DIA- »

We praten langs elkaar heen
We begrijpen elkaar niet
We zijn de eenvoud inderdaad kwijt
We merken het niet.
Dat lijkt me het meest ernstige.
We gaan in discussie over zaken die altijd onder ons volkomen zekerheid hadden.
Kerken groeien uit elkaar, en vanzelf ook zo de priester zo ook het volk.
We staan open voor nieuwigheden.
We sluiten ons meer en meer af voor het oude, en over wederkeer kunnen we
niet eens spreken want we willen ook niet meer terug.
Ik meen dit in alle bescheidenheid toch ook op te merken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Eenvoud van vroeger

Bericht door pierre27 »

AnJa schreef:
pierre27 schreef:Ik mis op Refoforum de eenvoudigheid die de kinderen van God in vroeger tijden kenmerkte. De laatste weken staan bol van beredeneren en verdedigen. Waar is de eenvoud die als sieraad is gebleven?
Het beredeneren en het verdedigen is niet iets is van de laatste weken, volgens mij. Ik vond zelfs nog een topictitel over "met schrik in de hemel vallen" uit 2002!!

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?t=2514

Of is dit niet wat je bedoelt?
(Want ook in dat topic zijn er die erg scherp zijn wbt de verhouding tussen levendmaking, geloof, wedergeboorte en Christuskennis)
Je hebt gelijk, nu ziende had ik beter alleen het gebrek aan eenvoud kunnen bespreken. Maar ik vind en vond het de laatste weken minder aangenaam. Ten kostte van veel het gelijk krijgen( deed ik overigens ook wel eens aan mee).
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
gallio
Berichten: 1969
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Eenvoud van vroeger

Bericht door gallio »

pierre27 schreef:
AnJa schreef:
pierre27 schreef:Ik mis op Refoforum de eenvoudigheid die de kinderen van God in vroeger tijden kenmerkte. De laatste weken staan bol van beredeneren en verdedigen. Waar is de eenvoud die als sieraad is gebleven?
Het beredeneren en het verdedigen is niet iets is van de laatste weken, volgens mij.....quote]

Je hebt gelijk, nu ziende had ik beter alleen het gebrek aan eenvoud kunnen bespreken. Maar ik vind en vond het de laatste weken minder aangenaam. Ten kostte van veel het gelijk krijgen( deed ik overigens ook wel eens aan mee).
Juist fijn dat er de laatste tijd weer goede discussies gevoerd worden. Dat is ook wel eens anders geweest.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Eenvoud van vroeger

Bericht door olfie »

Ik snap je wel.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eenvoud van vroeger

Bericht door -DIA- »

Als we deze link openen zien we een bericht met een link naar het RD,
Arminius sluipt de kerk binnen, ontmoetingsdag Bewaar het Pand.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=2514
Het artikel lijkt verdwenen uit de archieven van het RD.

Ik heb meer gemerkt dat artikelen die ik vroeger heb gelezen niet gearchiveerd zijn in Digibron.
Zo is bv. ook een deel van 1976 van het RD niet meer beschikbaar...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Eenvoud van vroeger

Bericht door Posthoorn »

gallio schreef:Juist fijn dat er de laatste tijd weer goede discussies gevoerd worden. Dat is ook wel eens anders geweest.
:super
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Eenvoud van vroeger

Bericht door Posthoorn »

pierre27 schreef:Ik mis op Refoforum de eenvoudigheid die de kinderen van God in vroeger tijden kenmerkte. De laatste weken staan bol van beredeneren en verdedigen. Waar is de eenvoud die als sieraad is gebleven?
Vergis je niet. Die 'eenvoudige' kinderen van God waren soms zeer belezen mensen! Ik heb in mijn archief een 'Afschrift van een brief van de heer J. van Vliet te Gouda, aan een vriendin te Utrecht, mw. Den Hertog', uit 1925, en dat is een brief vol met 'theologie' en citaten van oudvaders.
De heer Van Vliet was de man van Anna van Vliet, wier naam regelmatig voorkomt in boekjes over het gezelschapsleven. Hij was ouderling in de GG te Gouda (vóór de scheuring).
Het blijkt dus dat ook de 'ouden' weleens in debat gingen met elkaar en dat ging soms op hoog theologisch niveau.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 10 aug 2018, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Eenvoud van vroeger

Bericht door Herman »

De eenvoud van vroeger hing vaak ook samen met een type mensen dat nooit ergens bij kon.

Wat is in de hele discussie eerder mis is niet zozeer eenvoud, maar een positieve vergelijking, zoals Hebreeën 3 dat o.a. verwoord het als het gaat om Jezus Christus boven Mozes: Want Deze is zoveel meerder heerlijkheid waardig geacht dan Mozes.

Dan vallen tegenstellingen weg en wordt de schrift in geheel zijn breedte aanvaard.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Eenvoud van vroeger

Bericht door pierre27 »

Herman schreef:De eenvoud van vroeger hing vaak ook samen met een type mensen dat nooit ergens bij kon.

Wat is in de hele discussie eerder mis is niet zozeer eenvoud, maar een positieve vergelijking, zoals Hebreeën 3 dat o.a. verwoord het als het gaat om Jezus Christus boven Mozes: Want Deze is zoveel meerder heerlijkheid waardig geacht dan Mozes.

Dan vallen tegenstellingen weg en wordt de schrift in geheel zijn breedte aanvaard.
Mooie aanvulling Herman. Goed te lezen dat er diversen zijn die enigzins begrijpen wat k bedoel.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Eenvoud van vroeger

Bericht door pierre27 »

Posthoorn schreef:
pierre27 schreef:Ik mis op Refoforum de eenvoudigheid die de kinderen van God in vroeger tijden kenmerkte. De laatste weken staan bol van beredeneren en verdedigen. Waar is de eenvoud die als sieraad is gebleven?
Vergis je niet. Die 'eenvoudige' kinderen van God waren soms zeer belezen mensen! Ik heb in mijn archief een 'Afschrift van een brief van de heer J. van Vliet te Gouda, aan een vriendin te Utrecht, mw. Den Hertog', uit 1925, en dat is een brief vol met 'theologie' en citaten van oudvaders.
De heer Van Vliet was de man van Anna van Vliet, wier naam regelmatig voorkomt in boekjes over het gezelschapsleven. Hij was ouderling in de GG te Gouda (vóór de scheuring).
Het blijkt dus dat ook de 'ouden' weleens in debat gingen met elkaar en dat ging soms op hoog theologisch niveau.
Je hebt gelijk Posthoorn..maar eenvoudig zijn sluit belezenheid niet uit.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Eenvoud van vroeger

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
pierre27 schreef:Ik mis op Refoforum de eenvoudigheid die de kinderen van God in vroeger tijden kenmerkte. De laatste weken staan bol van beredeneren en verdedigen. Waar is de eenvoud die als sieraad is gebleven?
Vergis je niet. Die 'eenvoudige' kinderen van God waren soms zeer belezen mensen! Ik heb in mijn archief een 'Afschrift van een brief van de heer J. van Vliet te Gouda, aan een vriendin te Utrecht, mw. Den Hertog', uit 1925, en dat is een brief vol met 'theologie' en citaten van oudvaders.
De heer Van Vliet was de man van Anna van Vliet, wier naam regelmatig voorkomt in boekjes over het gezelschapsleven. Hij was ouderling in de GG te Gouda (vóór de scheuring).
Het blijkt dus dat ook de 'ouden' weleens in debat gingen met elkaar en dat ging soms op hoog theologisch niveau.
Het echtpaar Van Vliet, waren dat niet de mensen die ongeveer tegelijkertijd tot bekering kwamen door de aanhoudende waarschuwingen etc. van een buurman of buurvrouw?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Eenvoud van vroeger

Bericht door Posthoorn »

eilander schreef:Het echtpaar Van Vliet, waren dat niet de mensen die ongeveer tegelijkertijd tot bekering kwamen door de aanhoudende waarschuwingen etc. van een buurman of buurvrouw?
Dat weet ik niet.
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Eenvoud van vroeger

Bericht door Mannes »

-DIA- schreef:We praten langs elkaar heen
We begrijpen elkaar niet
We zijn de eenvoud inderdaad kwijt
We merken het niet.
Dat lijkt me het meest ernstige.
We gaan in discussie over zaken die altijd onder ons volkomen zekerheid hadden.
Kerken groeien uit elkaar, en vanzelf ook zo de priester zo ook het volk.
We staan open voor nieuwigheden.
We sluiten ons meer en meer af voor het oude, en over wederkeer kunnen we
niet eens spreken want we willen ook niet meer terug.
Ik meen dit in alle bescheidenheid toch ook op te merken.
Zouden we samen met die eenvoud de Geest ook niet zijn kwijtgeraakt?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Eenvoud van vroeger

Bericht door Delftenaar »

Ten diepste gaat het bij het oude om de boodschap. Dat Jezus gekomen is om zondaren zalig te maken.

Dan kunnen vormen van vroeger verdwijnen. En daar mag gerouwd om worden. Maar als de inhoud van de Bijbelse waarheid in andere vormen blijft bestaan mogen we er toch dankbaar voor zijn.
Plaats reactie