Prekenweb

DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door DDD »

GGotK schreef:
Bona Fide schreef:
-DIA- schreef:
FlyingEagle schreef: Waarom? Ik kan dit echt niet begrijpen.
Het is eenvoudig te begrijpen waarom een bepaalde behoudende predikanten niet meewerken. Prekenweb vormt geen eenheid. Het wekt verwarring daar er alles door elkaar staat. Het suggereert een geestelijke eenheid die er niet is, en dat mag ook duidelijk worden naar de mensen toe. Temeer daar heel veel mensen dit niet opmerken.
Lekker polariserende post. Er is meer dat samenbindt dan dat scheidt. Laten gewoon alle predikanten meedoen. Uit heel de breedte is er trouwens vertegenwoordiging, zoals hiervoor ook opgemerkt.


Dat is feitelijk onjuist, helemaal als je kijkt naar de hoeveelheid geplaatste preken per predikant.
Dat is naar mijn mening trouwens nog geen reden om een advertentie te weigeren, want dan zou je bijvoorbeeld ook advertenties van de Gebr Koster moeten weigeren.
Voorop gesteld dat ik niet weet of het bericht van weigering inderdaad klopt.
Welnee. De redactie heeft wel eens gezegd dat de Saambinder er wel is vóór de hele GG, maar dat dat niet hoeft te betekenen dat het ook is vanuit de hele GG. En zo is het. De Saambinder bevat vrijwel louter bijdragen ter rechterzijde met soms een uitstapje naar het midden, vooral bij recensies waar je echt niet om heen kunt.

Maar als het zo is dat de redactie de brutaliteit heeft om wel Prekenweb te weigeren en de GBS door te laten, dan is dat wel heel droevig.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door DDD »

Paal schreef:Waarom zet prekenweb eigenlijk maar 1 preek online van bepaalde predikanten?
Zoals van bijv ds van Aalst staat er maar 1 op.
Dan kun je idd zeggen dat er breed geplaatst wordt maar als er 50 van ds Vreugdenhil geplaatst worden en 1 van ds van Aalst vind ik dat niet "breed"
Volgens mij moet je ze zelf aanleveren, of moet de kerkenraad dat doen.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
Welnee. De redactie heeft wel eens gezegd dat de Saambinder er wel is vóór de hele GG, maar dat dat niet hoeft te betekenen dat het ook is vanuit de hele GG. En zo is het. De Saambinder bevat vrijwel louter bijdragen ter rechterzijde met soms een uitstapje naar het midden, vooral bij recensies waar je echt niet om heen kunt.

Maar als het zo is dat de redactie de brutaliteit heeft om wel Prekenweb te weigeren en de GBS door te laten, dan is dat wel heel droevig.
De omgekeerde wereld. Bezien vanuit de traditionele oorspronkelijke Gereformeerde Gemeenten. Dit doet me vrezen: Hoe lang blijft het boeltje nog bijeen? Hier staan wat men tegenwoordig rechts en links noemt lijnrecht tegenover elkaar. Dan is inderdaad een modaliteitenkerk (zoals iemand hier eerder opmerkte) niet meer ver weg.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Erskinees »

Paal schreef:Waarom zet prekenweb eigenlijk maar 1 preek online van bepaalde predikanten?
Zoals van bijv ds van Aalst staat er maar 1 op.
Dan kun je idd zeggen dat er breed geplaatst wordt maar als er 50 van ds Vreugdenhil geplaatst worden en 1 van ds van Aalst vind ik dat niet "breed"
Je kan als predikant volgens mij een bijpassend “pakket” kiezen. De een levert ze zelf aan, de ander geeft toestemming tot het plaatsen van alle preken. Dat kan dus liggen aan de predikant zelf. In alle gevallen is er sprake van medewerking.

Dat rechts/midden predikanten als ds. Karens, Eckeveld, C. Ruitenburg, Verweij, Joosse, Mulder etc. medewerking verlenen aan een organisatie, die vervolgens niet mag adverteren in de Saambinder, wringt. In de Daniël wordt wel weer vaak verwezen naar PrekenWeb. Erg Saambindend is dit dus niet. Sommigen zien een verrechtsing optreden in de GG. Daar kan ik zelf niet in mee, m.i. is daarvan ook geen sprake. Ik kan wél begrijpen dat mensen toch zo gaan denken door gebeurtenissen als dit.

Overigens zouden van mij alle advertenties uit het blad mogen verdwijnen, maar selectief weigeren moet niet kunnen.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door GGotK »

Wie zijn de mensen achter Prekenweb en welke koers varen zij?
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door FlyingEagle »

GGotK schreef:Wie zijn de mensen achter Prekenweb en welke koers varen zij?
Het is niet zo moeilijk als het lijkt

http://www.prekenweb.nl/nl/Prekenweb/Contact

Vraag het ze zelf
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Jeremiah »

Paal schreef:Waarom zet prekenweb eigenlijk maar 1 preek online van bepaalde predikanten?
Zoals van bijv ds van Aalst staat er maar 1 op.
Dan kun je idd zeggen dat er breed geplaatst wordt maar als er 50 van ds Vreugdenhil geplaatst worden en 1 van ds van Aalst vind ik dat niet "breed"
Een aantal preken van ds. van Aalst zijn wel te vinden op websites van gemeentes, zoals bijv die van Enter.

https://prekengergementer.jimdo.com/
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Bezorgd »

Paal schreef:Waarom zet prekenweb eigenlijk maar 1 preek online van bepaalde predikanten?
Zoals van bijv ds van Aalst staat er maar 1 op.
Dan kun je idd zeggen dat er breed geplaatst wordt maar als er 50 van ds Vreugdenhil geplaatst worden en 1 van ds van Aalst vind ik dat niet "breed"

Uit betrouwbare bron weet ik dat dit niet aan de initiatiefnemers van PrekenWeb ligt. Het is de predikant die toestemming verleent, en sommige predikanten doen dat soms maar heel beperkt.
Dat is het vervelende, PrekenWeb krijgt soms de zwarte piet toegeschoven, terwijl zij echt elke dominee benaderen en vragen om toestemming. En, er zijn een heel aantal predikanten die (nog) niet meewerken, maar er zeker niet negatief tegenover staan. O.a. de predikant van Dia.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Jeremiah »

Bezorgd schreef:
Paal schreef:Waarom zet prekenweb eigenlijk maar 1 preek online van bepaalde predikanten?
Zoals van bijv ds van Aalst staat er maar 1 op.
Dan kun je idd zeggen dat er breed geplaatst wordt maar als er 50 van ds Vreugdenhil geplaatst worden en 1 van ds van Aalst vind ik dat niet "breed"

Uit betrouwbare bron weet ik dat dit niet aan de initiatiefnemers van PrekenWeb ligt. Het is de predikant die toestemming verleent, en sommige predikanten doen dat soms maar heel beperkt.
Dat is het vervelende, PrekenWeb krijgt soms de zwarte piet toegeschoven, terwijl zij echt elke dominee benaderen en vragen om toestemming. En, er zijn een heel aantal predikanten die (nog) niet meewerken, maar er zeker niet negatief tegenover staan. O.a. de predikant van Dia.
Je werkt mee, of je werkt niet mee. T lijkt me een kleine moeite de preken in te zenden. Graag zou ik zien dat de preek ook echt alleen de preek is, dus niet het grote gebed en de collectezang.
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Piet Puk »

Ik heb een apart topic Prekenweb aangemaakt. Hou het hier op het topiconderwerp svp.
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Refoforum2017 »

Elke predikant van de Ger. Gem. krijgt geregeld de vraag voorgelegd of zijn preken op Prekenweb mogen. Alleen als een predikant expliciet toestemming geeft, worden er preken van deze predikant verzameld en op Prekenweb gezet. De initiatiefnemers willen preken van alle predikanten binnen de Ger. Gem. verzamelen, mits deze predikant dat zelf ook wil. Ik vind dat erg netjes van de initiatiefnemers om op deze manier te werken.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door helma »

pierre27 schreef:
helma schreef:
pierre27 schreef:
helma schreef:Hij hoopt binnenkort in de buurt te preken.
Als hij op de koffie komt zal ik het vragen :huhu
Haha, geweldige man om op de koffie te hebben of er te zijn.
Hij preekt toch in augustus in Scherpenzeel?
Ik geloof het van wel. Off topic, wat een prediker is ds de Butter..
Ja...ik hou ook veel van hem.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door helma »

Jeremiah schreef: Graag zou ik zien dat de preek ook echt alleen de preek is, dus niet het grote gebed en de collectezang.
Ja, dat zou ik ook een vooruitgang vinden. Of dat je in elk geval kan kiezen; zoals bij de preken op Maranathakerk Rotterdam.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door eilander »

helma schreef:
Jeremiah schreef: Graag zou ik zien dat de preek ook echt alleen de preek is, dus niet het grote gebed en de collectezang.
Ja, dat zou ik ook een vooruitgang vinden. Of dat je in elk geval kan kiezen; zoals bij de preken op Maranathakerk Rotterdam.
En bij ons. Heel handig!
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Erskinees »

helma schreef:
Jeremiah schreef: Graag zou ik zien dat de preek ook echt alleen de preek is, dus niet het grote gebed en de collectezang.
Ja, dat zou ik ook een vooruitgang vinden. Of dat je in elk geval kan kiezen; zoals bij de preken op Maranathakerk Rotterdam.
Grote gebed is er bij PrekenWeb toch ook altijd uitgeknipt?
Plaats reactie