Prekenweb

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Prekenweb (Uit: Van welke predikanten wordt er gelezen?)

Bericht door Jantje »

DDD schreef:@ Erasmiaan:
De onjuiste stelling dat beroepen en preken iets zouden zeggen over de ligging van een predikant, als zou breed beroepen betekenen dat iemand niet alleen breed vertrouwen geniet, maar ook een middenpredikant is, is hier op het forum al verschillende keren uitgebreid weerlegd.
Wat je hier geschreven hebt is dus onjuist?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Prekenweb (Uit: Van welke predikanten wordt er gelezen?)

Bericht door DDD »

Volgens mij is dat juist. Maar er zijn klaarblijkelijk ook mensen zoals Erasmiaan, die het onjuist vinden.

Laten we houden dat ik mijn mening een goed onderbouwde opinie vind.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Prekenweb (Uit: Van welke predikanten wordt er gelezen?)

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Volgens mij is dat juist. Maar er zijn klaarblijkelijk ook mensen zoals Erasmiaan, die het onjuist vinden.

Laten we houden dat ik mijn mening een goed onderbouwde opinie vind.
Aha, nu begint er een lichtje te branden. Gezien de berichten in bovenstaande link hebben we hierover al eens een stevige discussie gehad over een specifiek voorbeeld. Ik ben het dus niet met je eens, maar dat is vast geen verrassing.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Prekenweb (Uit: Van welke predikanten wordt er gelezen?)

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:On-topic aub. Voor discussie over de GBS kan je een ander topic openen.
Er is eerder in dit draadje ook al over gediscussieerd. Zouden die berichten nog afgesplitst kunnen worden?
(vanaf https://www.refoforum.nl/forum/posting. ... 9&p=792393 en verder)
???
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Prekenweb (Uit: Van welke predikanten wordt er gelezen?)

Bericht door Tiberius »

Open daar maar even een ander draadje voor, dan veeg ik die na mijn vakantie wel samen, als ik weer een echte pc tot mijn beschikking. Op een ipad of mobiel is dat vrij lastig (lees: eigenlijk niet te doen).
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Prekenweb (Uit: Van welke predikanten wordt er gelezen?)

Bericht door GGotK »

pierre27 schreef:
FlyingEagle schreef:
eilander schreef:
FlyingEagle schreef:Ik snap niet dat je dit uit je toetsenbord krijgt. Geef eens een voorbeeld van een bijdrage op de sociale media wat niet door de beugel kan? Wat is er nu zo schokkend dat daarom predikanten zouden afhaken?(als ze deze berichten al zouden lezen)
Volgens mij begrijp je de eerdere scribenten niet helemaal. Als ik het goed zie, wordt er alleen gezegd dat uit de uitingen op social media van de beheerders van Prekenweb, hun eenzijdigheid blijkt.
En dat zou dan mede een oorzaak zijn van het onbreken van een deel van de predikanten op die website.
En dat zou de reden zijn waarom predikanten niet aan PW mee willen werken... dat vind ik helemaal ongeloofwaardig.
In elk geval willen sommige predikanten het niet. Daar zullen ze hun reden of redenen voor hebben. Zolang je het niet van deze beste mensen zelf hoort of weet blijft het invullen.
Op Twitter staat door 1 van de 'teamleden' van Prekenweb (dhr Dubbeldam) geschreven dat SB als redenen zou hebben aangevoerd:
1. Eenzijdigheid in aanbod. (commentaar dhr Dubbeldam: Geen schuld PW)
2. Vervreemding van deel (oudere = visie van dhr Dubbeldam) achterban.

Uit de de rest van zijn tweets over dit onderwerp blijkt trouwens overduidelijk dat punt 2 in ieder geval wel klopt.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Prekenweb (Uit: Van welke predikanten wordt er gelezen?)

Bericht door DDD »

Maar ondertussen mag uitgeverij Koster haar boeken wel aan de man brengen via de Saambinder. Dus die eenzijdigheid (nog even los van het feit dat het verwijt onjuist is, is slechts voor één kant het probleem.

Het past prima in het plaatje. Mijns inziens doe je er als gewoon gemeentelid goed aan nooit de Saambinder te lezen, of hooguit in goed gezelschap en als het weer het toelaat. En zeker niet op zondag, dat zou niet stichten.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Prekenweb (Uit: Van welke predikanten wordt er gelezen?)

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Maar ondertussen mag uitgeverij Koster haar boeken wel aan de man brengen via de Saambinder. Dus die eenzijdigheid (nog even los van het feit dat het verwijt onjuist is, is slechts voor één kant het probleem.

Het past prima in het plaatje. Mijns inziens doe je er als gewoon gemeentelid goed aan nooit de Saambinder te lezen, of hooguit in goed gezelschap en als het weer het toelaat. En zeker niet op zondag, dat zou niet stichten.
Ook Uitgever Gebr. Koster gaat met de tijd mee. Waar vroeger alleen de echt bevinelijke preken- en meditatieve boeken werden uitgegeven, zie je nu een verbreding. Ooit, alweer jaren geleden, hoorde ik een spottende opmerking op de volwassenevereniging "Rondom het Woord", waar er een zei: "Wat is het toppunt van rechts?" Antwoord: "Gebr. Koster..." Dat zal men nu niet meer zo kunnen zeggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Prekenweb (Uit: Van welke predikanten wordt er gelezen?)

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Maar ondertussen mag uitgeverij Koster haar boeken wel aan de man brengen via de Saambinder. Dus die eenzijdigheid (nog even los van het feit dat het verwijt onjuist is, is slechts voor één kant het probleem.

Het past prima in het plaatje. Mijns inziens doe je er als gewoon gemeentelid goed aan nooit de Saambinder te lezen, of hooguit in goed gezelschap en als het weer het toelaat. En zeker niet op zondag, dat zou niet stichten.
Je bent wel er rigoureus en kort door de bocht. Ik zou een vraag indienen bij ds. Labee, als ik jouw was.
Overigens is het natuurlijk een kulverhaal om de Saambinder niet meer te lezen omdat ze wel advertenties plaatsen van uitgeverij Koster en niet van Prekenweb. Het maakt mij niet uit waar ze voor adverteren, als ze zich maar uit de kosten kunnen houden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Prekenweb (Uit: Van welke predikanten wordt er gelezen?)

Bericht door DDD »

Nee. De Saambinder niet lezen is natuurlijk vooral goed vanwege de inhoud. Maar je kunt niet altijd alles tegelijk vermelden.

Het ging nu om dit ene punt. Er is natuurlijk veel meer over de Saambinder te zeggen. Maar in zijn algemeenheid is het goed om vooral de goede dingen die er zijn te memoreren.

Aan de mening van ds. Labee hierover heb ik geen behoefte. Hij zal vast vinden dat de Saambinder wel geschikt is om op zondag te lezen. Daarover verschillen we dan van mening.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Prekenweb (Uit: Van welke predikanten wordt er gelezen?)

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Nee. De Saambinder niet lezen is natuurlijk vooral goed vanwege de inhoud. Maar je kunt niet altijd alles tegelijk vermelden.

Het ging nu om dit ene punt. Er is natuurlijk veel meer over de Saambinder te zeggen. Maar in zijn algemeenheid is het goed om vooral de goede dingen die er zijn te memoreren.

Aan de mening van ds. Labee hierover heb ik geen behoefte. Hij zal vast vinden dat de Saambinder wel geschikt is om op zondag te lezen. Daarover verschillen we dan van mening.
Huh? "De Saambinder niet lezen is natuurlijk vooral goed vanwege de inhoud", schrijf je. Wat wil je daarmee zeggen?

Meestal wordt de Saambinder hier op Refoforum negatief aangehaald. Dus dat is een fake.

Ik suggereren eigenlijk dat je een vraag kon stellen waarom men als redactie van de Saambinder geen advertenties wil plaatsen van Prekenweb.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Prekenweb (Uit: Van welke predikanten wordt er gelezen?)

Bericht door DDD »

Ik begrijp niet wat je schrijft. Dat zal aan mij liggen.

Maar ik zal mijn zin toch anders formuleren. Vanwege de inhoud van de Saambinder is het geen lectuur om op zondag te lezen, en voor gewone kerkmensen is het al helemaal ongeschikte lectuur. Eigenlijk is de Saambinder mijns inziens alleen van belang voor mensen met kerkpolitieke betekenis of interesse. Het is interessant om te zien hoe mensen door zo'n blad opzichtig worden beïnvloed. Iets stichtelijks is er zelden in te vinden. Daarentegen staat er veel in wat tot een verhoogde bloeddruk kan leiden.

Het is dan mijns inziens nog beter om De Wachter Sions te lezen, of De Wekker.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Prekenweb (Uit: Van welke predikanten wordt er gelezen?)

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik begrijp niet wat je schrijft. Dat zal aan mij liggen.
(...)
Eigenlijk is de Saambinder mijns inziens alleen van belang voor mensen met kerkpolitieke betekenis of interesse. Het is interessant om te zien hoe mensen door zo'n blad opzichtig worden beïnvloed.
(...)
Dat denk ik ook.

Ik voel me eigenlijk een beetje aangesproken...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Prekenweb (Uit: Van welke predikanten wordt er gelezen?)

Bericht door DDD »

Dat kan natuurlijk. In dat geval hoop ik dat mijn opmerking een kleine bijdrage levert aan een betere inhoud van het blad.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Prekenweb (Uit: Van welke predikanten wordt er gelezen?)

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dat kan natuurlijk. In dat geval hoop ik dat mijn opmerking een kleine bijdrage levert aan een betere inhoud van het blad.
Hoezo? Dat bepaal ik toch niet?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie