Anekdotes kerkelijk leven

Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door Ambtenaar »

@mistig, hetzelfde heb ik begin jaren '90 gehoord in de NHK te Elspeet. Men moest stil zijn op de galerij of er zouden namen genoemd worden.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door Mistig »

liz boer schreef:
Mistig schreef:Ook hoorde ik pas een geluidsopname van de oude Ds. Verhoef, toen hij nog de gemeente van Barneveld diende.
Oorspronkelijk komt hij zelfs uit mijn huidige kerkelijke gemeente, meen ik.

Hierop zegt hij letterlijk, voordat de preek begint, op een zeer dreigende toon:
"Ik wil vooraf even wat zeggen, en wie dat niet geldt, die hoeft zich dat niet aan te trekken. Maar ik heb legio klachten gehad van de galerij, inzonderheid van enkele jongedames, als ze dan jongedames willen heten tenminste, dat ze zich meer dan treurig gedragen. Ik weet niet of ze er vanmorgen zijn, maar ik wil dit alleen maar zeggen: als dat door gaat, dan noem ik de namen openbaar van de kansel af of ik laat ze er af halen. Want dat kan niet voor de mensen. Er moet gelegenheid zijn om te luisteren. En ik waarschuw ze daarom nadrukkelijk, die zich daaraan schuldig maken. Want het moet nu eens een keer op wezen. Het zijn altijd een paar zelfde en dan moet ge niet de gelegenheid een ander ontnemen om te luisteren maar uw eigen ziel niet bezondigen voor de eeuwigheid. Daar heb 'k wel behoefte aan om dat even te zeggen. En ik hoop dat daarnaar geluisterd mag worden. Ook de jongens die zich daaraan schuldig maken."

Ach, zo ging dat in de jaren 60... :haha
misschien zijn dat de kerkverlaters?
Dit gebeurd nu ook nog, ik zelf spreek jongeren aan, alsik zie dat ze zitten te klieren, in liefde, ik stel vragen en veroordeelt niet.
zo in het openbaar, ieder in de kerk weet heus wel over wie het gaat, schiet je je doel mis.

Ik heb wel eens in een curses vertellen geleerd dat, als de kinderen draaien en klieren onder het vertellen je eerst naar jezelf moet kijken, je verteld niet boeiend genoeg, want dan luisteren ze zeker.
Eens, we zouden dat nu ook niet zo meer doen. Overigens zie ik tegenwoordig niet zoveel jongeren die echt lopen te irriteren. Er wordt toch best goed geluisterd, kan ik wel zeggen.
Overigens was boeiend vertellen bij deze predikant geen probleem. Hij stond bekend om zijn enorm boeiende (en vaak humoristische) voordracht.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door Wet en Evangelie »

Bezorgd schreef:Ds van Reenen, zelf geen hondenliefhebber, was op bezoek bij mensen die vol waren over hun nieuwe hond.
Ds van Reenen: "Sommige mensen krijgen een kruis, sommigen nemen er één"
Ds. van Reenen was inderdaad nog weleens ad-rem. Zo ook op een keer toen hij een op bezoek was bij een vrouw. Zij gaf Ds. een kopje thee en vertelde verder over haar geloofsleven. Ze was los van al het aardse. Even later liet Ds. van Reenen het kopje waaruit hij dronk op de vloer vallen. Het was in diggelen. Wat doet u nu, dominee zegt de vrouw, het was mijn beste kopje nog wel. Nou, zegt Ds. van Reenen, dat hindert toch niet, je zei zoeven dat je los was van al het aardse.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door liz boer »

Mistig schreef:
liz boer schreef:
Mistig schreef:Ook hoorde ik pas een geluidsopname van de oude Ds. Verhoef, toen hij nog de gemeente van Barneveld diende.
Oorspronkelijk komt hij zelfs uit mijn huidige kerkelijke gemeente, meen ik.

Hierop zegt hij letterlijk, voordat de preek begint, op een zeer dreigende toon:
"Ik wil vooraf even wat zeggen, en wie dat niet geldt, die hoeft zich dat niet aan te trekken. Maar ik heb legio klachten gehad van de galerij, inzonderheid van enkele jongedames, als ze dan jongedames willen heten tenminste, dat ze zich meer dan treurig gedragen. Ik weet niet of ze er vanmorgen zijn, maar ik wil dit alleen maar zeggen: als dat door gaat, dan noem ik de namen openbaar van de kansel af of ik laat ze er af halen. Want dat kan niet voor de mensen. Er moet gelegenheid zijn om te luisteren. En ik waarschuw ze daarom nadrukkelijk, die zich daaraan schuldig maken. Want het moet nu eens een keer op wezen. Het zijn altijd een paar zelfde en dan moet ge niet de gelegenheid een ander ontnemen om te luisteren maar uw eigen ziel niet bezondigen voor de eeuwigheid. Daar heb 'k wel behoefte aan om dat even te zeggen. En ik hoop dat daarnaar geluisterd mag worden. Ook de jongens die zich daaraan schuldig maken."

Ach, zo ging dat in de jaren 60... :haha
misschien zijn dat de kerkverlaters?
Dit gebeurd nu ook nog, ik zelf spreek jongeren aan, alsik zie dat ze zitten te klieren, in liefde, ik stel vragen en veroordeelt niet.
zo in het openbaar, ieder in de kerk weet heus wel over wie het gaat, schiet je je doel mis.

Ik heb wel eens in een curses vertellen geleerd dat, als de kinderen draaien en klieren onder het vertellen je eerst naar jezelf moet kijken, je verteld niet boeiend genoeg, want dan luisteren ze zeker.
Eens, we zouden dat nu ook niet zo meer doen. Overigens zie ik tegenwoordig niet zoveel jongeren die echt lopen te irriteren. Er wordt toch best goed geluisterd, kan ik wel zeggen.
Overigens was boeiend vertellen bij deze predikant geen probleem. Hij stond bekend om zijn enorm boeiende (en vaak humoristische) voordracht.
Ja jammer, ik merk best aan kinderen hoe de voordracht van de predikant is, maar jongeren moeten leren hoe ze zich moeten gedragen, ook als het saai is, maar wij als gemeente moeten hen enhun ouders erbij helpen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door Piet Puk »

Een ouderling en predikant liepen samen langs de zeedijk en zagen een dronken persoon langs de waterkant liggen. De ouderling zei tegen de dominee: Het is toch wat he? Ja zei de dominee: Het is een wonder dat wij er niet liggen
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door Dodo »

Dit zijn allemaal meer legendes of broodjes aap dan anekdotes.
Sommige van die verhalen worden met steeds andere namen rondverteld, en of ze ooit echt gebeurd zijn valt te betwijfelen.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door liz boer »

Dodo schreef:Dit zijn allemaal meer legendes of broodjes aap dan anekdotes.
Sommige van die verhalen worden met steeds andere namen rondverteld, en of ze ooit echt gebeurd zijn valt te betwijfelen.
Ja en nog heel erg ingekleurd
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door eilander »

Kunnen we het hier nu niet even bij de anekdotes houden, zonder direct allerlei uitingen van twijfel aan het waarheidsgehalte? Het is zo vermoeiend, vind ik. Lees het topic dan gewoon niet.
Iets anders is natuurlijk als er namen worden genoemd en dan de feiten niet kloppen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door Mara »

Piet Puk schreef:Een ouderling en predikant liepen samen langs de zeedijk en zagen een dronken persoon langs de waterkant liggen. De ouderling zei tegen de dominee: Het is toch wat he? Ja zei de dominee: Het is een wonder dat wij er niet liggen
Die vind ik mooi.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door liz boer »

eilander schreef:Kunnen we het hier nu niet even bij de anekdotes houden, zonder direct allerlei uitingen van twijfel aan het waarheidsgehalte? Het is zo vermoeiend, vind ik. Lees het topic dan gewoon niet.
Iets anders is natuurlijk als er namen worden genoemd en dan de feiten niet kloppen.
Anekdotes hoeven niet op waarheid getoetst te worden omdat het aneldotes zijn.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door liz boer »

Oke, daar komt een anekdote: de oude ds Overduin ging samen met ouderling van Oord op huisbezoek. Een van de buren zei, kijk daar heb je weer van die huichelaars, waarop ds Overduin zei, kijk Oordje ze kennen ons hier ook al.
Laatst gewijzigd door liz boer op 19 jul 2018, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door pierre27 »

Wet en Evangelie schreef:Lijkt mij een draadje worden met veel "van horen zeggen" maar ja, hier alvast een die op waarheid berust:
In de tijd toen Ds. R. Kok nog in de Geref. Gemeente van Veenendaal stond, zaten op de galerij nog al wat
jongeren te klieren onder de preek ondanks de vele waarschuwingen van Ds. Kok. Op een zondag bracht hij
een baksteen mee en legde die met enig vertoon naast hem op de preekstoel. Het resultaat was dat de hele
jeugd met aandacht luisterde en benieuwd was wat er met die steen ging gebeuren. Allen bleven rustig tot
het einde van de dienst. Zo kun je ook aandacht trekken!
Was dit niet bij Ds C.H. Spurgeon?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mannetje
Berichten: 7739
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door Mannetje »

Een dronke man op Urk zag in de verte de dominee aankomen. Om wat steviger te staan pakte hij een lantaarnpaal beet en bleef daar naar kijken totdat de dominee langs zou zijn. Deze bleef echter staan en vroeg wat de man deed.
'Is het nou geen wonder, dominee, in Lelystad staat de energiecentrale en hier geeft de lantaarnpaal licht'
'Er is nog een groter wonder, beste man, in Schotland staat de Whisky-stokerij en ik ruik hem hier.'
-
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8941
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door J.C. Philpot »

pierre27 schreef:
Wet en Evangelie schreef:Lijkt mij een draadje worden met veel "van horen zeggen" maar ja, hier alvast een die op waarheid berust:
In de tijd toen Ds. R. Kok nog in de Geref. Gemeente van Veenendaal stond, zaten op de galerij nog al wat
jongeren te klieren onder de preek ondanks de vele waarschuwingen van Ds. Kok. Op een zondag bracht hij
een baksteen mee en legde die met enig vertoon naast hem op de preekstoel. Het resultaat was dat de hele
jeugd met aandacht luisterde en benieuwd was wat er met die steen ging gebeuren. Allen bleven rustig tot
het einde van de dienst. Zo kun je ook aandacht trekken!
Was dit niet bij Ds C.H. Spurgeon?
Er zijn wel meer predikanten die zaken van Spurgeon over hebben genomen. :huhu

Bron: https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... een-sukkel
Ooit schreef ds. G. A. van der Brugghen (1848-1928) een autobiografie onder de titel ”Vijfmaal dominee en nog altijd een sukkel”. Met vijfmaal dominee bedoelde hij vijfmaal verbonden te zijn aan een gemeente, te weten die van Est, Boxmeer, Vorchten, Beetsterzwaag-Beets en de Belgische zendingskerk te Brussel, waar hij veel aan straatprediking deed. Deze predikant maakte er geen geheim van dat zijn ambtelijke bediening er een was met vele gebreken. Vooral het preken was voor hem een nachtmerrie.

Van der Brugghen tekende bij elke gemeente die hij diende aan welke boeken hij buiten de preekvoorbereiding bestudeerde. In de periode van Est waren het vooral de geschriften van Luther die hij las. Hier maakte hij een kanttekening bij: „Er is onder de schrijvers niemand die mij zo veel geeft als Luther. Het leeft alles bij hem.”

Maar zelf ontbrak het hem heel vaak aan inspiratie. Hij maakte er geen geheim van dat hij in de gemeente Est, als hij zelf helemaal niets had, wel eens preken voorlas van Nicolaas Beets of een preek vertaalde van Spurgeon, die hij dan voordroeg. Zelfs presteerde hij het om in Beetsterzwaag, toen hij geen preek af kon krijgen, ter compensatie het hele evangelie van Marcus maar voor te lezen. Men zou het in die gemeente, die uit vele analfabeten en onkundigen bestond, toch niet opmerken…
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Anekdotes kerkelijk leven

Bericht door DDD »

Waren er maar meer dominees die andermans preken hielden, inderdaad.
Plaats reactie