Van welke predikanten wordt er gelezen?

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Op zich spreekt Spurgeon geen leugens, en ik ken zelfs iemand die het lezen van Spurgeon tot zegen is geweest.
Nou nou zeg, kijk toch eens aan. Hoe is het mogelijk hè? :bobo
~~Soli Deo Gloria~~
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Brbndr »

Brbndr schreef:verder over Spurgeon:

In de ruimte:
Toen Spurgeon begin januari 1849 op weg was naar een zekere kerk kon hij niet verder, omdat hij overvallen werd door een sneeuwstorm, ‘die God in zijn goedheid had gezonden.’ Hij ging een zijstraat in en kwam bij een kerkje van de primitieve methodisten ( Hij had van hen gehoord dat ze zeer luid zongen, zodat je hoofd er zeer van deed. Daar gaf hij niet om. Hij wilde slechts weten hoe hij zalig kon worden en als men dat kon zeggen deed het er niet toe hoezeer zijn hoofd deed). In het kerkje bevonden zich 12 tot 15 mensen. De dominee kwam vanwege de weersomstandigheden niet opdagen. Hij werd vervangen door en kleermaker of een schoenmaker, in ieder geval een onontwikkeld en onwetend man. Hij preekte over de tekst: ‘Zie op Mij en wordt behouden alle gij einden der aarde.’ ( naar de Engelse vertaling ). In het kort kwam de preek hier op neer: ‘Kijken kan iedereen. Je hoeft niet naar de academie te gaan om dat te leren. U kunt de grootste domoor zijn maar u kunt toch zien. Je hoeft geen duizenden guldens inkomen te hebben om toch te kunnen zien. Iedereen kan zien. Zelfs een kind kan zien. Maar de tekst zegt: Zie op Mij. Velen van u zien op zichzelf maar dat dient nergens toe. U zult in u zelf nooit enige troost vinden. Sommigen zien op God de Vader. Nee op Hem moet u zien. Jezus Christus zegt zie op Mij.’ De man noemde de heilsfeiten. En na tien minuten was hij klaar. Maar toen zag hij Spurgeon en zei: ‘Jonge man, je ziet er allerbelabberdst uit. En je zult ongelukkig zijn in leven en dood als je mijn tekst niet gehoorzaamt. Maar als je het doet zul je behouden zijn.’ Toen schreeuwde hij: ‘Jonge man, kijk naar Jezus Christus, kijk, kijk.’ En ik zag zo vertelt Spurgeon, hoe ik verlost kon worden. Ik werd geleid naar het kruis van Christus. En de Heilige Geest die me bekwaam maakte om te geloven gaf mij de vrede in het geloven. Na zijn bekering wilde Spurgeon iets doen.
Dit toon (vetgedrukte) houd ik niet van. Het lijkt veel op de revival meetings uit Amerika waar enorm druk op de mens gedaan word om te geloven op die moment. Dan krijg je vaak mensen wiens godsdienst oppervlakkig is en dat ook gauw over is. Ik zeg dit natuurlijk niet over Spurgeon.
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Brbndr »

Een voorbeeld uit Amerika van Charles Finney. Finney zou een bank open houden voorin van de kerk terwijl hij predikte. Hij vroeg mensen die zich geestelijk angstig voelden om naar voren te komen en op de bank te zitten zodat hij rechtstreeks tot hen kon prediken. Dit is het begin van wat bekend zou worden als "the altar call".
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Brbndr »

Brbndr schreef:Een voorbeeld uit Amerika van Charles Finney. Finney zou een bank open houden voorin van de kerk terwijl hij predikte. Hij vroeg mensen die zich geestelijk angstig voelden om naar voren te komen en op de bank te zitten zodat hij rechtstreeks tot hen kon prediken. Dit is het begin van wat bekend zou worden als "the altar call".
Finney zou ook bidden voor de onbekeerde bij naam. En hij zou toestaan dat mensen onmiddellijk na hun bekering kerkleden zouden worden.
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Mannes »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Op zich spreekt Spurgeon geen leugens, en ik ken zelfs iemand die het lezen van Spurgeon tot zegen is geweest.
Nou nou zeg, kijk toch eens aan. Hoe is het mogelijk hè? :bobo
Moet dat op zo'n toon? Wat is er mis met DIA z'n reactie? Ik snap namelijk heel goed dat oa. Dia kritisch is op Spurgeon.
Online
DDD
Berichten: 28711
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door DDD »

Hoe zou het mogelijk zijn dat het citaat van ds. Kersten niet in Digibron terug te vinden is? Zijn er delen van de Saambinder geschrapt? Of zou ds. Mallan zich vergissen of citeren uit een ander periodiek?
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door GJdeBruijn »

DDD schreef:Hoe zou het mogelijk zijn dat het citaat van ds. Kersten niet in Digibron terug te vinden is? Zijn er delen van de Saambinder geschrapt? Of zou ds. Mallan zich vergissen of citeren uit een ander periodiek?
Vooruit, nog maar eens dan: https://www.digibron.nl/search/detail/e ... spurgeon/0

De context is het vergelijk met Philpot als ik het goed heb.
Bij Philpot was er voor de onbekeerden niets en bij Spurgeon voor Gods volk niets.
Daar bedoelde hij volgens mij mee dat bij Spurgeon alle nadruk lag op het appel op de onbekeerden en bij Philpot alle nadruk op de geloofsopbouw van bekeerden.
Je zou kunnen zeggen dat ze elkaar goed aanvullen. :)
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 25 jul 2018, 20:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Orfeo
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 jun 2018, 22:20

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Orfeo »

Brbndr schreef: Dit toon (vetgedrukte) houd ik niet van. Het lijkt veel op de revival meetings uit Amerika waar enorm druk op de mens gedaan word om te geloven op die moment. Dan krijg je vaak mensen wiens godsdienst oppervlakkig is en dat ook gauw over is. Ik zeg dit natuurlijk niet over Spurgeon.
Er zijn ook mensen die niet van de reformatorische toon houden. En ook aan de reformatorische stijl kleven gevaren.
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Brbndr »

Orfeo schreef:
Brbndr schreef: Dit toon (vetgedrukte) houd ik niet van. Het lijkt veel op de revival meetings uit Amerika waar enorm druk op de mens gedaan word om te geloven op die moment. Dan krijg je vaak mensen wiens godsdienst oppervlakkig is en dat ook gauw over is. Ik zeg dit natuurlijk niet over Spurgeon.
Er zijn ook mensen die niet van de reformatorische toon houden.
De meerderheid denk ik.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Nasrani »

Tjonge zeg.... Wat moeten al die gelovigen van de kerk waar Spurgeon voorganger was het geestelijk moeilijk hebben gehad.. :bobo

Onbegrijpelijk dat dit nog in stand gehouden moet worden ook.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Online
DDD
Berichten: 28711
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door DDD »

GJdeBruijn schreef:
DDD schreef:Hoe zou het mogelijk zijn dat het citaat van ds. Kersten niet in Digibron terug te vinden is? Zijn er delen van de Saambinder geschrapt? Of zou ds. Mallan zich vergissen of citeren uit een ander periodiek?
Vooruit, nog maar eens dan: https://www.digibron.nl/search/detail/e ... spurgeon/0

De context is het vergelijk met Philpot als ik het goed heb.
Bij Philpot was er voor de onbekeerden niets en bij Spurgeon voor Gods volk niets.
Daar bedoelde hij volgens mij mee dat bij Spurgeon alle nadruk lag op het appel op de onbekeerden en bij Philpot alle nadruk op de geloofsopbouw van bekeerden.
Je zou kunnen zeggen dat ze elkaar goed aanvullen. :)
Natuurlijk heeft ds. Mallan dat opgeschreven. Mijn vraag is, of hij gelijk heeft, of dat hij zich heeft vergist. Die vraag is toch niet onduidelijk? Dit antwoord is in ieder geval geen antwoord.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door GGotK »

De vraag is wel dat als je Spurgeon in zijn geheel kan omhelzen (of er niets op tegen hebt of dat hij geen leugens vertelt), wat je dan uberhaupt tegen de predikanten uit de linkerflank van de GG zou kunnen hebben..
Ik kan me trouwens wel vinden in de kritiek op de eenzijdigheid van zowel Spurgeon enerzijds als Boston anderzijds, laat onverlet dat het grote predikers waren waar we veel van kunnen leren.
Laatst gewijzigd door GGotK op 25 jul 2018, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door GJdeBruijn »

DDD schreef:Dit antwoord is in ieder geval geen antwoord.
Dan snap ik je vraag niet :)
In de link waar ik naar verwees wordt ds. Kersten geciteerd. De bron die daarbij wordt vermeld is het Mededelingenblad van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland van 23 maart 1944.
In 1944 verscheen er geen landelijk blad maar alleen een mededelingenblaadje in kleine oplage. De Saambinder kon in de oorlogsjaren niet verschijnen en is pas later na de oorlog weer uitgekomen. Ik weet niet of het Mededelingenblad bij Digibron beschikbaar is.
Online
DDD
Berichten: 28711
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door DDD »

Aha. Dan gaf je wel antwoord op de vraag, maar had ik daar al overheen gelezen.

Dat staat niet in Digibron, helaas. Dat verklaart in ieder geval waarom het niet in de Saambinder stond.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door GJdeBruijn »

GGotK schreef:De vraag is wel dat als je Spurgeon in zijn geheel kan omhelzen (of er niets op tegen hebt of dat hij geen leugens vertelt), wat je dan uberhaupt tegen de predikanten uit de linkerflank van de GG zou kunnen hebben..
Ik kan me trouwens wel vinden in de kritiek op de eenzijdigheid van zowel Spurgeon enerzijds als Boston anderzijds, laat onverlet dat het grote predikers waren waar we veel van kunnen leren.
Wat mijn betreft: Ik heb niets tegen de predikanten uit de linkerflank van de GG, eerder een voorkeur vanwege hun theologische en praktische aansluiting bij de Puriteinen :)
En Spurgeon is in een situatie waarin de meeste mensen nog onbekeerd zijn de juiste prediker op de juiste plek. Je moet natuurlijk wel de achtergrond en omstandigheden meewegen in een waarde-oordeel. Spurgeon was geen gewone gemeentepredikant maar meer een evangelist-predikant.

De eenzijdigheid van Boston kan ik niet meemaken. Hij is eerder het toonbeeld van reformatorische evenwichtigheid.
Plaats reactie