Van welke predikanten wordt er gelezen?

Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door freek »

Ik ken een man die überhaupt tegen briefjes op de kansel is, omdat bij een zuchtje wind de voorbereiding al weg zou waaien. Tja... :bobo
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: RE: Re: RE: Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door GGotK »

Mannes schreef:
Ditbenik schreef:
Mannes schreef:
Daar denkt ds J Roos gelukkig heel anders over getuige zijn reactie in een interview t.g.v. Zijn 25 jarig ambtsjubileum in het RD:

Te midden van het vele pastorale werk moet het primair zijn om de preek voor te bereiden. „Aan het begin van de week probeer ik te overdenken waar ik zondag over hoop te spreken, met het thema en de punten. Een predikant mag nooit onvoorbereid de preekstoel op. Onvoorbereid preken is geen preken, maar een stichtelijk woord uitspreken. Je moet als predikant er alles aan doen, in de wetenschap dat je afhankelijk bent van de bediening van Gods Geest. Daarom durf ik nooit met een uitgeschreven preek de kansel op. Als Zijn Geest overkomt, mag je zaken uitdragen die je in de studeerkamer niet overdacht hebt. De inhoud van een Bijbeltekst is zo diep dat ik erachter ben gekomen dat we nooit in staat zijn om een tekst recht te verklaren. Elke tekst wijst ons Wie God naar Zijn welbehagen in Christus is voor verloren zondaren.”
Ik zou het woord gelukkig weglaten uit je opmerking want daarmee geef je aan dat Heilige Geest het echt helemaal verkeerd doet door predikanten te leiden in de studeerkamer bij de voorbereiding op de preek en die onder diezelfde leiding van de Heilige Geest uitschrijven.
Waar is dan de ruimte voor invloed van de Geest op de kansel?
Vreemde uitspraken, zeker in het kader van het onderwerp preeklezen.
Piet Puk
Berichten: 5452
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Piet Puk »

Ik wacht op de moderator die aangeeft: on-topic graag
Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Ambtenaar »

freek schreef:Ik ken een man die überhaupt tegen briefjes op de kansel is, omdat bij een zuchtje wind de voorbereiding al weg zou waaien. Tja... :bobo
Moet hij een tablet meenemen, die waait niet weg.
Gijs Diederik
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 mar 2017, 10:47

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Gijs Diederik »

Ambtenaar schreef:
freek schreef:Ik ken een man die überhaupt tegen briefjes op de kansel is, omdat bij een zuchtje wind de voorbereiding al weg zou waaien. Tja... :bobo
Moet hij een tablet meenemen, die waait niet weg.
Die zijn er ook hoor, predikanten met de ipad op de kansel.
Maar er zijn ook predikanten die heel goed zijn in het goochelen (sorry voor het woord) met de preekschets.
Die frommelen de schets in het kanselpsalmboek en tjoep op de kanselbijbel en hop.
Goudleus
Berichten: 288
Lid geworden op: 29 jun 2018, 19:50

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Goudleus »

Mannes schreef:
DDD schreef:Een beetje warrig citaat hoor. Als er had gestaan dat hij niet zonder een uitgeschreven preek de kansel op durfde, was het verhaal net zo samenhangend geweest.

Overigens leert de ervaring dat naast de heilige Geest vooral ook het temperament van de dominee bepalend is voor zijn spontane aanvullingen. Niet bij iedere predikant kun je met recht van een 'aanvulling' spreken, trouwens.
Ik vind hem in dit verband duidelijk genoeg. U kennende moet dit ook voor u geen probleem zijn.

Ik vind temperament en invloeden door de Geest Gods een wezenlijk verschil hoor. Met een uitgeschreven preek is er weinig tot geen ruimte voor deze geestelijke invloeden.
Als je bang bent dat de Geest niet veel kan met dat wat voorbereid is, kun je die beter aanpassen. Ik vind het persoonlijk onzin om om die reden geen uitgeschreven preek mee te nemen.
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Mannes »

Gijs Diederik schreef:
Ambtenaar schreef:
freek schreef:Ik ken een man die überhaupt tegen briefjes op de kansel is, omdat bij een zuchtje wind de voorbereiding al weg zou waaien. Tja... :bobo
Moet hij een tablet meenemen, die waait niet weg.
Die zijn er ook hoor, predikanten met de ipad op de kansel.
Maar er zijn ook predikanten die heel goed zijn in het goochelen (sorry voor het woord) met de preekschets.
Die frommelen de schets in het kanselpsalmboek en tjoep op de kanselbijbel en hop.
Precies :haha
ejvl
Berichten: 5745
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door ejvl »

Ambtenaar schreef:
freek schreef:Ik ken een man die überhaupt tegen briefjes op de kansel is, omdat bij een zuchtje wind de voorbereiding al weg zou waaien. Tja... :bobo
Moet hij een tablet meenemen, die waait niet weg.
Nee dat kan niet, want dat is niet "behoudend".
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door refo »

De Geest kan niet werken als de predikant in het Hebreeuws, Grieks of Latijn preekt. Dus er zijn wel beperkingen. Wil een zendeling het evangelie verkondigen onder een volk, zal hij eerst hun taal moeten leren.
We moeten daarom onder ogen zien dat Hij ook niet werken kan als er in Oudnederlands gepreekt wordt.

Daarnaast wordt Zijn werk ook enorm bemoeilijkt als we de preek met de prediker gaan verheerlijken. Meestal betekent de verheerlijking: ik ben het met hem eens, dus was het de Geest die aan het werk was. De tekst 'Hij moet wassen, maar ik minder worden', wordt moeilijk toe te passen als de mensen van kilometers ver komen rijden om 'jou' te horen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
freek schreef:Ik ken een man die überhaupt tegen briefjes op de kansel is, omdat bij een zuchtje wind de voorbereiding al weg zou waaien. Tja... :bobo
Moet hij een tablet meenemen, die waait niet weg.
Dat niet, maar dan wel opletten of de batterij was opgeladen.
En niet te fanatiek swipen.
Ik heb het een paar keer fout zien gaan. :sweat
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door DDD »

Je hebt toch programma's die meeluisteren wat zegt en zo de tekst vooruit laten scrollen? Dan kan er niet snel iets fout gaan, lijkt mij.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door liz boer »

Wat zo mooi is? Johannes 3:8
"De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is."
Efeziërs 5: 18 En wordt niet dronken in wijn, waarin overdaad is, maar wordt vervuld met den Geest;

Als ik deze en nog meer teksten lees zie ik twee dingen
1 Je kunt de Heilige Geest niet sturen door wel of geen blaadje te gebruiken.
2 in tegenstelling tot de bekering (er staat niet wordt bekeerd, maar bekeerd u) ben je hier passief, wel kun je de Heilige Geest tegenstaan uitblussen ed maar je kunt niet jezelf vervullen met de Heilige Geest.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Bruna »

Gijs Diederik schreef:
Ambtenaar schreef:
freek schreef:Ik ken een man die überhaupt tegen briefjes op de kansel is, omdat bij een zuchtje wind de voorbereiding al weg zou waaien. Tja... :bobo
Moet hij een tablet meenemen, die waait niet weg.
Die zijn er ook hoor, predikanten met de ipad op de kansel.
Maar er zijn ook predikanten die heel goed zijn in het goochelen (sorry voor het woord) met de preekschets.
Die frommelen de schets in het kanselpsalmboek en tjoep op de kanselbijbel en hop.
Tjonge, je maakt wat mee tegenwoordig.
Googelen, frommelen, tjoep en hop(sasa).
Piet Puk
Berichten: 5452
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Piet Puk »

Ik vind het echt ver gaan hoe over preekvoorbereiding gesproken wordt. Laten we beseffen dat het gaat om een Heilig werk wat we nu afwaarderen
Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Ambtenaar »

In de Preekvoorbereiding is de Geest niet aanwezig, volgens de. Roos. Dat lijkt me een nogal schokkende uitspraak.
Plaats reactie