Van welke predikanten wordt er gelezen?

Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: RE: Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Mannes »

GGotK schreef:
Mannes schreef:
GGotK schreef:

Kunt u dat eens uitleggen waarom u dat zo ziet?
Die uitspraak moet u o.a. in het licht zien van preekstijl. Ds v Voorden, althans de aantal preken die ik heb gehoord, vond ik eerder strak dogmatisch dan ruim bevindelijk. Tegenpolen is wat gechargeerd gezegd uiteraard, ze slaan wel op hetzelfde aambeeld. Maar als je al tot een vergelijking met ds Lamain zou willen overgaan, zou de naam van ds van Voorden niet als eerste bij mij komen bovendrijven.
Ik had het over de inhoud, niet over preekstijl.

In dat licht bezien is ds v Voorden wel een goede vergelijking. Leest ook zijn preek niet geheel op zoals ds Krijgsman dat wel doet, zo'n voorgelezen preek geeft juist altijd een strak dogmatisch overkomen. Juist omdat v Voorden meer vrij preekt geeft dat soms prachtige preken. (spreektijd is inderdaad wennen)
ik heb het ook over de inhoud. Ik respecteer je mening dat je vindt dat ds van Voorden zo vrij en prachtig preekt en dat zonder voorlezen. Dat is toch iets geheel anders dan zijn prediking te kunnen vergelijken met de prediking van ds Lamain.[/quote]

U heeft het niet over inhoud. U spreekt uzelf tegen. In uw 1e regel geeft u namelijk aan dat we uw visie moeten zien in het licht van preekstijl.
Geef me (morgen mag ook :huhu) eens 3 voorbeelden waaruit blijkt dat ze in die mate van elkaar verschillen dat ze tegenpolen zijn?
Ik probeer uit te leggen dat de inhoud van de prediking van beide predikanten vergelijkbaar is. Mede doordat ze een bevindelijke prediking brengen waarin de gangen van Gods Kerk verklaard worden. Een prediking waarin standen in het genadeleven gehoord worden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
DDD schreef:@DIA:
Ik neem je volstrekt serieus.

Ds. Ledeboer had het nooit over kruispunten en überhaupt niet over een lange bekeringsweg. En Van der Zwaag vroeg terecht aandacht voor zijn kindergedichtjes.
De Keuze
Lieve Betje! Mag ik horen,
Dat gij Jezus hebt verkoren,
Tot de leidsman uwer jeugd?
O! hoe is mijn hart verheugd!

Nooit zal u die keus berouwen
Die op Jezus moogt vertrouwen.
O! hoe is mijn hart verheugd!
'k Huppel soms van zielevreugd.

Of deze, die ik volgens mij al eens citeerde op dit forum als een van de mooie gedichten, die ik te weinig in de kerk hoor citeren:
Kinders die tot Jezus gaan
Neemt de Heer ook zeker aan
Wil hij als een Herder leiden
Schaapjes van zijn kooi en stal
Die Hij eens vergaren zal
En een plaatsje wil bereiden

Of uit 'Het vrolijke christenmeisje'

De Heer is mijn Koning
In 't hart maakt Hij woning
Ja Hij is mijn vriend!
Hij heeft mij verkoren
Ik mag naar hem horen
Ja ik ben zijn kind.
Je mag gerust weten dat ik mij geregeld erger aan jouw voorstelling van zaken, en dat van dingen, die onder ons volkomen zekerheid hadden.
En nu nog even het verband.... Het geheel waarin deze mooie gedichtregels gezegd worden...
Ik moet denken aan:
Zoekt Jezus veel.
Zoekt Jezus vroeg
Wie Jezus heeft
die heeft genoeg.

Zo is het toch?
Dit zijn gedichtjes, dus hebben ze geen context. Die kun je gewoon aan elk kind meegeven, hoor. De Heere leert ze wel (door de middelen) wat Hij nodig vindt bij het opgroeien.
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Brbndr »

Een verhaal uit Amerika over een leespreek:

Ds. Lamain was een keer weg van zijn gemeente en de ouderlingen moesten lezen die zondag. De ene ouderling las een preek en zei niet van wie het was. Een andere ouderling vond het geen goede preek en wou weten van wie die was maar het werd hem niet gezegd. Het kwam ter sprake op de volgende kerkenraad vergadering. De ene ouderling diende klachten in over de anoniem preek. De een die het gelezen had wilde het nog niet zeggen. Totdat ds. Lamain zie dat ie het moest doen. Hij gaf toe en zei dat het een preek was van ds. Lamain ...
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Mannes »

Brbndr schreef:Een verhaal uit Amerika over een leespreek:

Ds. Lamain was een keer weg van zijn gemeente en de ouderlingen moesten lezen die zondag. De ene ouderling las een preek en zei niet van wie het was. Een andere ouderling vond het geen goede preek en wou weten van wie die was maar het werd hem niet gezegd. Het kwam ter sprake op de volgende kerkenraad vergadering. De ene ouderling diende klachten in over de anoniem preek. De een die het gelezen had wilde het nog niet zeggen. Totdat ds. Lamain zie dat ie het moest doen. Hij gaf toe en zei dat het een preek was van ds. Lamain ...
Later is de betreffende ouderling die het er niet mee eens was weggegaan uit de gemeente, er speelde meer met deze man. Wel het hele verhaal vertellen!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Hendrikus »

Brbndr schreef:Een verhaal uit Amerika over een leespreek:

Ds. Lamain was een keer weg van zijn gemeente en de ouderlingen moesten lezen die zondag. De ene ouderling las een preek en zei niet van wie het was. Een andere ouderling vond het geen goede preek en wou weten van wie die was maar het werd hem niet gezegd. Het kwam ter sprake op de volgende kerkenraad vergadering. De ene ouderling diende klachten in over de anoniem preek. De een die het gelezen had wilde het nog niet zeggen. Totdat ds. Lamain zie dat ie het moest doen. Hij gaf toe en zei dat het een preek was van ds. Lamain ...
:haha
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28670
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door DDD »

@Eilander:
Dit zijn gedichten die door de predikanten die DIA steeds maar noemt als veel te algemeen niet zouden worden geciteerd. En ze zijn van een van de grondleggers van de GG. Dat is relevant, omdat DIA een zeer eenzijdig beeld schetst van de GG. Het neigt naar bedrog, ware het niet dat het geheel te goeder trouw is.

Voor een beoordeling van de gedichten is geheel geen context nodig. Het is integendeel een tamelijk merkwaardige vraag, want gedichten kenmerken zich in zijn algemeenheid nu juist door het ontbreken van een context. Het gedicht spreekt voor zichzelf, een gedichtencyclus daargelaten.

Het is mijns inziens een typische tegenwerping van iemand die inhoudelijk niet iets hiertegen weet in te brengen.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: RE: Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door GGotK »

Mannes schreef:
GGotK schreef:
Mannes schreef:
GGotK schreef:


Die uitspraak moet u 1. o.a. in het licht zien van preekstijl. 2.a. Ds v Voorden, althans de aantal preken die ik heb gehoord, vond ik eerder strak dogmatisch dan ruim bevindelijk. 2.b. Tegenpolen is wat gechargeerd gezegd uiteraard, ze slaan wel op hetzelfde aambeeld. Maar als je al tot een vergelijking met ds Lamain zou willen overgaan, zou de naam van ds van Voorden niet als eerste bij mij komen bovendrijven.
Ik had het over de inhoud, niet over preekstijl.

In dat licht bezien is ds v Voorden wel een goede vergelijking. Leest ook zijn preek niet geheel op zoals ds Krijgsman dat wel doet, zo'n voorgelezen preek geeft juist altijd een strak dogmatisch overkomen. Juist omdat v Voorden meer vrij preekt geeft dat soms prachtige preken. (spreektijd is inderdaad wennen)
ik heb het ook over de inhoud. Ik respecteer je mening dat je vindt dat ds van Voorden zo vrij en prachtig preekt en dat zonder voorlezen. Dat is toch iets geheel anders dan zijn prediking te kunnen vergelijken met de prediking van ds Lamain.
U heeft het niet over inhoud. 1. U spreekt uzelf tegen. 1.In uw 1e regel geeft u namelijk aan dat we uw visie moeten zien in het licht van preekstijl.
2.a. Geef me (morgen mag ook :huhu) eens 3 voorbeelden waaruit blijkt dat ze in die mate van elkaar verschillen dat ze 2.b tegenpolen zijn?
Ik probeer uit te leggen dat de inhoud van de prediking van beide predikanten vergelijkbaar is. Mede doordat ze een bevindelijke prediking brengen waarin de gangen van Gods Kerk verklaard worden. Een prediking waarin standen in het genadeleven gehoord worden.
Graag even mijn reactie nog eens goed doorlezen op punten 1, 2.a en 2.b a.u.b.
Wanneer het criterium "Mede doordat ze een bevindelijke prediking brengen waarin de gangen van Gods Kerk verklaard worden. Een prediking waarin standen in het genadeleven gehoord worden." is, dan lijken de preken van tientallen dominees, buiten de GGiN, meer op die van ds Lamain.
Laatst gewijzigd door GGotK op 17 jul 2018, 23:53, 3 keer totaal gewijzigd.
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Piet Puk »

Mannes schreef:
Brbndr schreef:Een verhaal uit Amerika over een leespreek:

Ds. Lamain was een keer weg van zijn gemeente en de ouderlingen moesten lezen die zondag. De ene ouderling las een preek en zei niet van wie het was. Een andere ouderling vond het geen goede preek en wou weten van wie die was maar het werd hem niet gezegd. Het kwam ter sprake op de volgende kerkenraad vergadering. De ene ouderling diende klachten in over de anoniem preek. De een die het gelezen had wilde het nog niet zeggen. Totdat ds. Lamain zie dat ie het moest doen. Hij gaf toe en zei dat het een preek was van ds. Lamain ...
Later is de betreffende ouderling die het er niet mee eens was weggegaan uit de gemeente, er speelde meer met deze man. Wel het hele verhaal vertellen!
Waarom?
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Brbndr »

Mannes schreef:
Brbndr schreef:Een verhaal uit Amerika over een leespreek:

Ds. Lamain was een keer weg van zijn gemeente en de ouderlingen moesten lezen die zondag. De ene ouderling las een preek en zei niet van wie het was. Een andere ouderling vond het geen goede preek en wou weten van wie die was maar het werd hem niet gezegd. Het kwam ter sprake op de volgende kerkenraad vergadering. De ene ouderling diende klachten in over de anoniem preek. De een die het gelezen had wilde het nog niet zeggen. Totdat ds. Lamain zie dat ie het moest doen. Hij gaf toe en zei dat het een preek was van ds. Lamain ...
Later is de betreffende ouderling die het er niet mee eens was weggegaan uit de gemeente, er speelde meer met deze man. Wel het hele verhaal vertellen!
Dat wist ik niet. Ik weet ook geen namen. Ik heb de bovenstaande verhaal horen vertellen. Mijn bedoeling was niet om negatief te doen over ds Lamain. Mijn bedoeling was te laten zien dat we vaak een preek oordelen pas na dat we weten van wie die is.
Laatst gewijzigd door Brbndr op 18 jul 2018, 00:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: RE: Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Mannes »

GGotK schreef:
Wanneer het criterium "Mede doordat ze een bevindelijke prediking brengen waarin de gangen van Gods Kerk verklaard worden. Een prediking waarin standen in het genadeleven gehoord worden." is, dan lijken de preken van tientallen dominees, buiten de GGiN, meer op die van ds Lamain.
Noem er eens 10 dan?
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: RE: Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door windorgel »

Mannes schreef:
GGotK schreef:
Mannes schreef:
GGotK schreef: Dat is niet de gewoonte om te doen.


Ds Lamain en ds Van Voorden zijn in mijn ogen bijna tegenpolen.
Kunt u dat eens uitleggen waarom u dat zo ziet?
Die uitspraak moet u o.a. in het licht zien van preekstijl. Ds v Voorden, althans de aantal preken die ik heb gehoord, vond ik eerder strak dogmatisch dan ruim bevindelijk. Tegenpolen is wat gechargeerd gezegd uiteraard, ze slaan wel op hetzelfde aambeeld. Maar als je al tot een vergelijking met ds Lamain zou willen overgaan, zou de naam van ds van Voorden niet als eerste bij mij komen bovendrijven.
Ik had het over de inhoud, niet over preekstijl.

In dat licht bezien is ds v Voorden wel een goede vergelijking. Leest ook zijn preek niet geheel op zoals ds Krijgsman dat wel doet, zo'n voorgelezen preek geeft juist altijd een strak dogmatisch overkomen. Juist omdat v Voorden meer vrij preekt geeft dat soms prachtige preken. (spreektijd is inderdaad wennen)
Ik heb ds Krijgsman nog nooit zijn preek zien voorlezen. Hoe kom je daar bij?
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: RE: Re: RE: Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Mannes »

windorgel schreef:

Ik heb ds Krijgsman nog nooit zijn preek zien voorlezen. Hoe kom je daar bij?
Hij neemt altijd een preekschets mee die de gehele kanselbijbel beslaat.. Komt uit de zak tijdens het 1e psalmvers, vouwt deze bij de start van het gebed uit. Gaat al 8 jaar zo. Een familielid van hem heeft eens een foto laten zien van zo'n schets. De preek stond volledig uitgeschreven.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: RE: Re: RE: Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Ditbenik »

Mannes schreef:
windorgel schreef:

Ik heb ds Krijgsman nog nooit zijn preek zien voorlezen. Hoe kom je daar bij?
Hij neemt altijd een preekschets mee die de gehele kanselbijbel beslaat.. Komt uit de zak tijdens het 1e psalmvers, vouwt deze bij de start van het gebed uit. Gaat al 8 jaar zo. Een familielid van hem heeft eens een foto laten zien van zo'n schets. De preek stond volledig uitgeschreven.
Heel goed. Het is duidelijk dat hij aan preekvoorbereiding doet.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door windorgel »

Mannes schreef:
windorgel schreef:

Ik heb ds Krijgsman nog nooit zijn preek zien voorlezen. Hoe kom je daar bij?
Hij neemt altijd een preekschets mee die de gehele kanselbijbel beslaat.. Komt uit de zak tijdens het 1e psalmvers, vouwt deze bij de start van het gebed uit. Gaat al 8 jaar zo. Een familielid van hem heeft eens een foto laten zien van zo'n schets. De preek stond volledig uitgeschreven.
Oke, maar dat is toch heel wat anders dan voorlezen? Hij preekt altijd uit het hoofd. Er is toch niets mis mee dat hij een schets meeneemt? Hij heeft zijn preek in ieder geval goed voorbereid.
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Mannetje »

:offtopic
-
Plaats reactie