Van welke predikanten wordt er gelezen?

Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door FlyingEagle »

Laten we aub geen oudvaders tegen elkaar uit gaan spelen.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door -DIA- »

Mannes schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Op zich spreekt Spurgeon geen leugens, en ik ken zelfs iemand die het lezen van Spurgeon tot zegen is geweest.
Nou nou zeg, kijk toch eens aan. Hoe is het mogelijk hè? :bobo
Moet dat op zo'n toon? Wat is er mis met DIA z'n reactie? Ik snap namelijk heel goed dat oa. Dia kritisch is op Spurgeon.
We raken er aan gewent aan de ene kant, anderzijds went dat nooit. Bovendien kan Hendrikus weten hoe hier over gedacht wordt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door GGotK »

GJdeBruijn schreef:
GGotK schreef:De vraag is wel dat als je Spurgeon in zijn geheel kan omhelzen (of er niets op tegen hebt of dat hij geen leugens vertelt), wat je dan uberhaupt tegen de predikanten uit de linkerflank van de GG zou kunnen hebben..
Ik kan me trouwens wel vinden in de kritiek op de eenzijdigheid van zowel Spurgeon enerzijds als Boston anderzijds, laat onverlet dat het grote predikers waren waar we veel van kunnen leren.
Wat mijn betreft: Ik heb niets tegen de predikanten uit de linkerflank van de GG, eerder een voorkeur vanwege hun theologische en praktische aansluiting bij de Puriteinen :)
En Spurgeon is in een situatie waarin de meeste mensen nog onbekeerd zijn de juiste prediker op de juiste plek. Je moet natuurlijk wel de achtergrond en omstandigheden meewegen in een waarde-oordeel. Spurgeon was geen gewone gemeentepredikant maar meer een evangelist-predikant.

De eenzijdigheid van Boston kan ik niet meemaken. Hij is eerder het toonbeeld van reformatorische evenwichtigheid.
Sorry ik bedoelde uiteraard Philpot.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door refo »

Gerson schreef:Ik herinner me dat ds Mallan eens de volgende uitspraak citeerde van ds G.H. Kersten over Spurgeon.

"Hij heeft voor iedereen iets, maar voor Gods volk is het niets"
Ds Roos schijnt veel positiever over Spurgeon te schrijven.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Jantje »

refo schreef:
Gerson schreef:Ik herinner me dat ds Mallan eens de volgende uitspraak citeerde van ds G.H. Kersten over Spurgeon.

"Hij heeft voor iedereen iets, maar voor Gods volk is het niets"
Ds Roos schijnt veel positiever over Spurgeon te schrijven.
Natuurlijk, ds. Roos zou ook zo in de Ger. Gem. passen. Daar hebben we al vaker over gesproken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Gerson
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 nov 2012, 12:52

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Gerson »

https://www.digibron.nl/search/detail/6 ... er-brief/3
Hier vond ik het citaat van ds Kersten in Mallans antwoord per brief terug.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door -DIA- »

Gerson schreef:https://www.digibron.nl/search/detail/6 ... er-brief/3
Hier vond ik het citaat van ds Kersten in Mallans antwoord per brief terug.
Maar hier is de anders toch wel eens militante ds. Mallan (ik bedoel het met respect!) toch voorzichtig om niet meer verwijdering te veroorzaken dan er al was.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door AnJa »

Brbndr schreef:verder over Spurgeon:

In de ruimte:
Toen Spurgeon begin januari 1849 op weg was naar een zekere kerk kon hij niet verder, omdat hij overvallen werd door een sneeuwstorm, ‘die God in zijn goedheid had gezonden.’ Hij ging een zijstraat in en kwam bij een kerkje van de primitieve methodisten ( Hij had van hen gehoord dat ze zeer luid zongen, zodat je hoofd er zeer van deed. Daar gaf hij niet om. Hij wilde slechts weten hoe hij zalig kon worden en als men dat kon zeggen deed het er niet toe hoezeer zijn hoofd deed). In het kerkje bevonden zich 12 tot 15 mensen. De dominee kwam vanwege de weersomstandigheden niet opdagen. Hij werd vervangen door en kleermaker of een schoenmaker, in ieder geval een onontwikkeld en onwetend man. Hij preekte over de tekst: ‘Zie op Mij en wordt behouden alle gij einden der aarde.’ ( naar de Engelse vertaling ). In het kort kwam de preek hier op neer: ‘Kijken kan iedereen. Je hoeft niet naar de academie te gaan om dat te leren. U kunt de grootste domoor zijn maar u kunt toch zien. Je hoeft geen duizenden guldens inkomen te hebben om toch te kunnen zien. Iedereen kan zien. Zelfs een kind kan zien. Maar de tekst zegt: Zie op Mij. Velen van u zien op zichzelf maar dat dient nergens toe. U zult in u zelf nooit enige troost vinden. Sommigen zien op God de Vader. Nee op Hem moet u zien. Jezus Christus zegt zie op Mij.’ De man noemde de heilsfeiten. En na tien minuten was hij klaar. Maar toen zag hij Spurgeon en zei: ‘Jonge man, je ziet er allerbelabberdst uit. En je zult ongelukkig zijn in leven en dood als je mijn tekst niet gehoorzaamt. Maar als je het doet zul je behouden zijn.’ Toen schreeuwde hij: ‘Jonge man, kijk naar Jezus Christus, kijk, kijk.’ En ik zag zo vertelt Spurgeon, hoe ik verlost kon worden. Ik werd geleid naar het kruis van Christus. En de Heilige Geest die me bekwaam maakte om te geloven gaf mij de vrede in het geloven. Na zijn bekering wilde Spurgeon iets doen.
Dit schrijft Spurgeon ook nog:

Het grote punt in mijn bekering was gelegen, zegt Spurgeon, in de ontdekking, dat ik niets anders hoefde te doen dan op Christus te zien om behouden te worden.
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Brbndr »

AnJa schreef:
Brbndr schreef:verder over Spurgeon:

In de ruimte:
Toen Spurgeon begin januari 1849 op weg was naar een zekere kerk kon hij niet verder, omdat hij overvallen werd door een sneeuwstorm, ‘die God in zijn goedheid had gezonden.’ Hij ging een zijstraat in en kwam bij een kerkje van de primitieve methodisten ( Hij had van hen gehoord dat ze zeer luid zongen, zodat je hoofd er zeer van deed. Daar gaf hij niet om. Hij wilde slechts weten hoe hij zalig kon worden en als men dat kon zeggen deed het er niet toe hoezeer zijn hoofd deed). In het kerkje bevonden zich 12 tot 15 mensen. De dominee kwam vanwege de weersomstandigheden niet opdagen. Hij werd vervangen door en kleermaker of een schoenmaker, in ieder geval een onontwikkeld en onwetend man. Hij preekte over de tekst: ‘Zie op Mij en wordt behouden alle gij einden der aarde.’ ( naar de Engelse vertaling ). In het kort kwam de preek hier op neer: ‘Kijken kan iedereen. Je hoeft niet naar de academie te gaan om dat te leren. U kunt de grootste domoor zijn maar u kunt toch zien. Je hoeft geen duizenden guldens inkomen te hebben om toch te kunnen zien. Iedereen kan zien. Zelfs een kind kan zien. Maar de tekst zegt: Zie op Mij. Velen van u zien op zichzelf maar dat dient nergens toe. U zult in u zelf nooit enige troost vinden. Sommigen zien op God de Vader. Nee op Hem moet u zien. Jezus Christus zegt zie op Mij.’ De man noemde de heilsfeiten. En na tien minuten was hij klaar. Maar toen zag hij Spurgeon en zei: ‘Jonge man, je ziet er allerbelabberdst uit. En je zult ongelukkig zijn in leven en dood als je mijn tekst niet gehoorzaamt. Maar als je het doet zul je behouden zijn.’ Toen schreeuwde hij: ‘Jonge man, kijk naar Jezus Christus, kijk, kijk.’ En ik zag zo vertelt Spurgeon, hoe ik verlost kon worden. Ik werd geleid naar het kruis van Christus. En de Heilige Geest die me bekwaam maakte om te geloven gaf mij de vrede in het geloven. Na zijn bekering wilde Spurgeon iets doen.
Dit schrijft Spurgeon ook nog:

Het grote punt in mijn bekering was gelegen, zegt Spurgeon, in de ontdekking, dat ik niets anders hoefde te doen dan op Christus te zien om behouden te worden.
Dat wordt ontdekt als een mens daar gebracht word. Vaak gaat er een strijd vooraf dat Spurgeon ook doorheen gegaan is.
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Piet Puk »

Dat we allemaal afdwalende schepselen zijn komt zo helder openbaar op Refoforum. In een topic over welke predikanten er worden gelezen zijn we nu al een discussie aan het voeren over Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Wandelende »

Piet Puk schreef:Dat we allemaal afdwalende schepselen zijn komt zo helder openbaar op Refoforum. In een topic over welke predikanten er worden gelezen zijn we nu al een discussie aan het voeren over Spurgeon
Misschien wordt Spurgeon wel gelezen. :tilt
(~)
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Piet Puk »

Wandelende schreef:
Piet Puk schreef:Dat we allemaal afdwalende schepselen zijn komt zo helder openbaar op Refoforum. In een topic over welke predikanten er worden gelezen zijn we nu al een discussie aan het voeren over Spurgeon
Misschien wordt Spurgeon wel gelezen. :tilt
Misschien ..... :humhihi
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Piet Puk »

Wandelende schreef:
Piet Puk schreef:Dat we allemaal afdwalende schepselen zijn komt zo helder openbaar op Refoforum. In een topic over welke predikanten er worden gelezen zijn we nu al een discussie aan het voeren over Spurgeon
Misschien wordt Spurgeon wel gelezen. :tilt
Misschien ..... :humhihi
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Piet Puk »

Wandelende schreef:
Piet Puk schreef:Dat we allemaal afdwalende schepselen zijn komt zo helder openbaar op Refoforum. In een topic over welke predikanten er worden gelezen zijn we nu al een discussie aan het voeren over Spurgeon
Misschien wordt Spurgeon wel gelezen. :tilt
Misschien ..... :humhihi
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Wandelende »

Piet Puk schreef:
Wandelende schreef:
Piet Puk schreef:Dat we allemaal afdwalende schepselen zijn komt zo helder openbaar op Refoforum. In een topic over welke predikanten er worden gelezen zijn we nu al een discussie aan het voeren over Spurgeon
Misschien wordt Spurgeon wel gelezen. :tilt
Misschien ..... :humhihi
Oké. Misschien weg.
Zeker weten dat Spurgeon wordt gelezen. :tilt
(~)
Plaats reactie