-DIA- schreef:DDD schreef:@Eilander:
Dit zijn gedichten die door de predikanten die DIA steeds maar noemt als veel te algemeen niet zouden worden geciteerd. En ze zijn van een van de grondleggers van de GG. Dat is relevant, omdat DIA een zeer eenzijdig beeld schetst van de GG. Het neigt naar bedrog, ware het niet dat het geheel te goeder trouw is.
Voor een beoordeling van de gedichten is geheel geen context nodig. Het is integendeel een tamelijk merkwaardige vraag, want gedichten kenmerken zich in zijn algemeenheid nu juist door het ontbreken van een context. Het gedicht spreekt voor zichzelf, een gedichtencyclus daargelaten.
Het is mijns inziens een typische tegenwerping van iemand die inhoudelijk niet iets hiertegen weet in te brengen.
Heb ik ook maar iets negatiefs over de gedichtjes gezegd? U hebt alleen nagelaten de hele leer (Bijbelse leer, de context van het geloof en belijden dat ds. Ledeboer mocht kennen) nader te verklaren. Dan zal blijken dat u (zoals ik u hier ken) het niet met ds. Ledeboer eens zou kunnen zijn. U bent nogal kritisch als het om deze ene Waarheid gaat. Verder spreekt u steeds van Uws Inziens. Dat lijkt me niet altijd juist. Ook u weet dat wij een verduisterd verstand hebben en dat de natuurlijke mens niet kan verstaan de dingen die des Geestes Gods zijn. Daarom moeten we ons inzien eens wat aan de kant zetten.
(mijns inziens)
Het is niet toegestaan om te discussieren over het moderatiebeleid, maar de moderatoren vinden juist dat het goed is om 'mijns inziens' te zeggen, en aangezien alles wat ik hier opmerk mijn eigen mening weerspiegelt, zolang ik mij niet vergis, zie ik daar geen bezwaar tegen. Mijns inziens vertel ik altijd de waarheid, al kan ik mij ook daarin vergissen.
Ik zou niet weten op welk leerpunt ik het niet eens zou zijn met ds. Ledeboer. Zijn karakter was wat ongemakkelijk, dat is altijd zo bij kerkscheuringen, daarom ben ik daar ook geen voorstander van. Maar zijn opvattingen waren verder op hoofdlijnen prima.
Noemt u eens twee dingen waarin ik het niet met hem eens zou zijn, dan zouden we daar tenminste een gesprek over kunnen voeren.
Bezwaren die gebaseerd zijn op het huidige denkklimaat vind ik onzin. Juist in de tijd van Ledeboer was het zeer in de mode om vermogens in de mens te leggen. De algehele toestand van de kerk was juist de reden van Afscheiding en Doleantie. Het is (mijns inziens
) zonder meer geschiedvervalsing om te beweren dat uitspraken nu binnen de context van de Gereformeerde Gemeenten voorzichtiger zouden moeten worden gedaan dan uitspraken ten tijde van Afscheiding en Doleantie.
@Eilander:
Ik had je kennelijk totaal niet begrepen, maar gelukkig is dat andersom wel het geval, of zijn wij het inmiddels althans op dit punt eens.