Van welke predikanten wordt er gelezen?

Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:Waarom niet?
Als er van Spurgeon gelezen wordt is de reactie dat er dan ook Philpot moet worden gelezen vanwege het evenwicht. Wordt er van Philpot gelezen dan is de reactie niet dat Spurgeon dan ook gelezen moet worden vanwege het evenwicht. Daardoor wordt Spurgeon bij voorbaat verdacht gemaakt. Helaas!
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Gerson
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 nov 2012, 12:52

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Gerson »

Ik herinner me dat ds Mallan eens de volgende uitspraak citeerde van ds G.H. Kersten over Spurgeon.

"Hij heeft voor iedereen iets, maar voor Gods volk is het niets"
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door GJdeBruijn »

Gerson schreef:Ik herinner me dat ds Mallan eens de volgende uitspraak citeerde van ds G.H. Kersten over Spurgeon.

"Hij heeft voor iedereen iets, maar voor Gods volk is het niets"
De uitspraak moet luiden "Hij heeft voor iedereen iets, maar voor Gods volk heeft hij niets". Uitpraak uit 1944.

Overigens: In De Saambinder van 2 april 1928 schreef ds. Kersten het volgende: ''De preeken van Philpot zijn geliefd. Waarom? Omdat Philpot spreekt naar het hart van Jeruzalem Of er dan geen bezwaren zijn? Ja, gewis. Philpot was tegen den kinderdoop; en het doopersch standpunt vloeit door al zijn preken heen. Hebt ge niet over het algemeen gemist de ernstige vermaning van den onbekeerde? Den drang tot waarachtige bekeering van hen, die nog vreemd van Christus zijn? Welnu, dat staat in verband met Philpots beschouwing van de gemeente der op grond van bekeering gedoopten. De preeken moeten dus met oordeel gelezen, zij zijn minder voor de kerk bij leesdiensten, dan wel voor huiselijk gebruik geschikt''. Diezelfde voorzichtigheid geldt ook de preken van Spurgeon; hij was een opwekkingsprediker, die voor grote massa''s mensen optrad en daarbij soms bepaalde uitdrukkingen gebruikte, waarvan men gemakkelijk misbruik kan maken. Ik zeg eerlijk dat ik dan veel liever heb dat er een preek van Philpot gelezen wordt dan van Spurgeon."
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Wandelende »

GJdeBruijn schreef:
Gerson schreef:Ik herinner me dat ds Mallan eens de volgende uitspraak citeerde van ds G.H. Kersten over Spurgeon.

"Hij heeft voor iedereen iets, maar voor Gods volk is het niets"
De uitspraak moet luiden "Hij heeft voor iedereen iets, maar voor Gods volk heeft hij niets". Uitpraak uit 1944.
Wat een vreselijke uitspraak.

Gelukkig is hij onwaar. Diverse kinderen van God heb ik veel horen spreken over de zegeningen die door preken/boeken van Spurgeon door de Heilige Geest zijn gewerkt.
(~)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Hendrikus »

Wandelende schreef:
GJdeBruijn schreef:
Gerson schreef:Ik herinner me dat ds Mallan eens de volgende uitspraak citeerde van ds G.H. Kersten over Spurgeon.

"Hij heeft voor iedereen iets, maar voor Gods volk is het niets"
De uitspraak moet luiden "Hij heeft voor iedereen iets, maar voor Gods volk heeft hij niets". Uitpraak uit 1944.
Wat een vreselijke uitspraak.

Gelukkig is hij onwaar. Diverse kinderen van God heb ik veel horen spreken over de zegeningen die door preken/boeken van Spurgeon door de Heilige Geest zijn gewerkt.
Absoluut! Van iemand die zoiets uit z'n mond of uit z'n pen laat gaan, zou ik me ogenblikkelijk distantiëren.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door eilander »

Het gaat altijd weer om de vraag: hoe zou iemand het bedoeld hebben?
Ik sluit niet uit dat het komt door eenzijdig lezen van Spurgeon. Bijvoorbeeld in 'Rondom de enge poort' gaat het eigenlijk alleen maar over het voor het eerst komen tot Christus. Dan zou ds. Mallan wel gelijk kunnen hebben. Welk onderwijs wordt daar gegeven voor Gods volk, op de verdere weg?

Overigens zou je het omgedraaide van Philpot kunnen zeggen, denk ik. Die besteed geen tot weinig woorden aan degenen die buiten staan.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door GGotK »

Hendrikus schreef:
Wandelende schreef:
GJdeBruijn schreef:
Gerson schreef:Ik herinner me dat ds Mallan eens de volgende uitspraak citeerde van ds G.H. Kersten over Spurgeon.

"Hij heeft voor iedereen iets, maar voor Gods volk is het niets"
De uitspraak moet luiden "Hij heeft voor iedereen iets, maar voor Gods volk heeft hij niets". Uitpraak uit 1944.
Wat een vreselijke uitspraak.

Gelukkig is hij onwaar. Diverse kinderen van God heb ik veel horen spreken over de zegeningen die door preken/boeken van Spurgeon door de Heilige Geest zijn gewerkt.
Absoluut! Van iemand die zoiets uit z'n mond of uit z'n pen laat gaan, zou ik me ogenblikkelijk distantiëren.
Distantiëren van die persoon of van zijn uitspraak?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door pierre27 »

GJdeBruijn schreef:
Gerson schreef:Ik herinner me dat ds Mallan eens de volgende uitspraak citeerde van ds G.H. Kersten over Spurgeon.

"Hij heeft voor iedereen iets, maar voor Gods volk is het niets"
De uitspraak moet luiden "Hij heeft voor iedereen iets, maar voor Gods volk heeft hij niets". Uitpraak uit 1944.

Overigens: In De Saambinder van 2 april 1928 schreef ds. Kersten het volgende: ''De preeken van Philpot zijn geliefd. Waarom? Omdat Philpot spreekt naar het hart van Jeruzalem Of er dan geen bezwaren zijn? Ja, gewis. Philpot was tegen den kinderdoop; en het doopersch standpunt vloeit door al zijn preken heen. Hebt ge niet over het algemeen gemist de ernstige vermaning van den onbekeerde? Den drang tot waarachtige bekeering van hen, die nog vreemd van Christus zijn? Welnu, dat staat in verband met Philpots beschouwing van de gemeente der op grond van bekeering gedoopten. De preeken moeten dus met oordeel gelezen, zij zijn minder voor de kerk bij leesdiensten, dan wel voor huiselijk gebruik geschikt''. Diezelfde voorzichtigheid geldt ook de preken van Spurgeon; hij was een opwekkingsprediker, die voor grote massa''s mensen optrad en daarbij soms bepaalde uitdrukkingen gebruikte, waarvan men gemakkelijk misbruik kan maken. Ik zeg eerlijk dat ik dan veel liever heb dat er een preek van Philpot gelezen wordt dan van Spurgeon."
Mooi dat je de context plaatst waarin de opmerking gemaakt is. En ik kan niet anders dan met de woorden van Ds Kersten instemmen, met dat opmerking erbij dat het lezen van elke oudvader/puritein/reformator en wat nog meer met voorzichtigheid moet gebeuren, waarom? Omdat we een bedrieglijk hart hebben. Wat de woorden van Ds Mallan betreft, ik weet niet in welke ze eventueel gezegd zijn. Ik heb weinig zin om op basis wat hier op RF staat hem in welke hoek dan ook te zetten.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door AnJa »

GJdeBruijn schreef:
Gerson schreef:Ik herinner me dat ds Mallan eens de volgende uitspraak citeerde van ds G.H. Kersten over Spurgeon.

"Hij heeft voor iedereen iets, maar voor Gods volk is het niets"
De uitspraak moet luiden "Hij heeft voor iedereen iets, maar voor Gods volk heeft hij niets". Uitpraak uit 1944.
Heftig!
En dat over "de prins der predikers"
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Brbndr »

dit is ook Spurgeon:

Aan zijn bekering ging een lange tijd van overtuiging van zonden en het verlangen naar het behoud vooraf. Spurgeon schrijft er later van: ‘Mijn hart lag braak en was bedekt met onkruid. Maar op zekere dag kwam de grote Landman en begon mijn ziel te beploegen. Tien zwarte paarden waren voor Zijn ploeg gespannen, de ploegschaar die hij gebruikte was scherp en de ploegers hebben diepe voren getrokken. Die tien zwarte paarden waren de tien geboden. Toen kwam er een dwarsploeging, want toen ik naar het huis Gods ging om het evangelie te horen vertroostte het mij niet. De kostelijkste beloften zagen mij dreigend aan en die bedreigingen waren als donderslagen in mijn oren. Ik bad maar ik vond geen verhoring des vredes. Zo was het lange tijd met mij.’
citaat:
‘Ik zou liever 7 jaar lijden aan een slepende ziekte dan opnieuw de vreselijke ontdekking van het kwaad van de zonde door te moeten maken.’
De strijd:
Hij wist evengoed als iedereen, dat Christus stierf voor onze zonden. Maar hij zag deze waarheid niet de toepassing voor zich zelf. Hij probeerde te bidden maar zo zij hij de enige complete zin was: ‘O God wees mij zondaar genadig.’ Ondanks zijn vele inspanningen nam zijn schuldbesef alleen maar toe. Hij vertelt, hoe hij zich verscheidene jaren van zijn jeugd voortdurend bewust was van de overal geldende eisen van Gods wet. ‘Overal waar ik ging bepaalde dat mijn gedachten en woorden van vroeg tot laat.’ En midden in die strijd om over dat vreselijke schuldbesef heen te komen, kwam hij oog in oog te staan met de daaraan verwante waarheid, namelijk de geestelijk aard van de wet. Hoewel hij nooit de zonde van het vlees begaan had wist hij zich er nu schuldig aan in de geest en hij riep uit: ‘Hoe kon ik ooit hopen deze wet te ontduiken, die mij overal omgaf met een atmosfeer waarin ik met geen mogelijkheid kon ontsnappen.’
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Brbndr »

verder over Spurgeon:

In de ruimte:
Toen Spurgeon begin januari 1849 op weg was naar een zekere kerk kon hij niet verder, omdat hij overvallen werd door een sneeuwstorm, ‘die God in zijn goedheid had gezonden.’ Hij ging een zijstraat in en kwam bij een kerkje van de primitieve methodisten ( Hij had van hen gehoord dat ze zeer luid zongen, zodat je hoofd er zeer van deed. Daar gaf hij niet om. Hij wilde slechts weten hoe hij zalig kon worden en als men dat kon zeggen deed het er niet toe hoezeer zijn hoofd deed). In het kerkje bevonden zich 12 tot 15 mensen. De dominee kwam vanwege de weersomstandigheden niet opdagen. Hij werd vervangen door en kleermaker of een schoenmaker, in ieder geval een onontwikkeld en onwetend man. Hij preekte over de tekst: ‘Zie op Mij en wordt behouden alle gij einden der aarde.’ ( naar de Engelse vertaling ). In het kort kwam de preek hier op neer: ‘Kijken kan iedereen. Je hoeft niet naar de academie te gaan om dat te leren. U kunt de grootste domoor zijn maar u kunt toch zien. Je hoeft geen duizenden guldens inkomen te hebben om toch te kunnen zien. Iedereen kan zien. Zelfs een kind kan zien. Maar de tekst zegt: Zie op Mij. Velen van u zien op zichzelf maar dat dient nergens toe. U zult in u zelf nooit enige troost vinden. Sommigen zien op God de Vader. Nee op Hem moet u zien. Jezus Christus zegt zie op Mij.’ De man noemde de heilsfeiten. En na tien minuten was hij klaar. Maar toen zag hij Spurgeon en zei: ‘Jonge man, je ziet er allerbelabberdst uit. En je zult ongelukkig zijn in leven en dood als je mijn tekst niet gehoorzaamt. Maar als je het doet zul je behouden zijn.’ Toen schreeuwde hij: ‘Jonge man, kijk naar Jezus Christus, kijk, kijk.’ En ik zag zo vertelt Spurgeon, hoe ik verlost kon worden. Ik werd geleid naar het kruis van Christus. En de Heilige Geest die me bekwaam maakte om te geloven gaf mij de vrede in het geloven. Na zijn bekering wilde Spurgeon iets doen.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door -DIA- »

Gerson schreef:Ik herinner me dat ds Mallan eens de volgende uitspraak citeerde van ds G.H. Kersten over Spurgeon.

"Hij heeft voor iedereen iets, maar voor Gods volk is het niets"
Dat lijkt nauwelijks geloofwaardig...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door GJdeBruijn »

-DIA- schreef:
Gerson schreef:Ik herinner me dat ds Mallan eens de volgende uitspraak citeerde van ds G.H. Kersten over Spurgeon.

"Hij heeft voor iedereen iets, maar voor Gods volk is het niets"
Dat lijkt nauwelijks geloofwaardig...
https://www.digibron.nl/search/detail/e ... spurgeon/0

Overigens volg ik persoonlijk ds. Kersten niet in dit standpunt.
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Mannes »

Gerson schreef:Ik herinner me dat ds Mallan eens de volgende uitspraak citeerde van ds G.H. Kersten over Spurgeon.

"Hij heeft voor iedereen iets, maar voor Gods volk is het niets"
Bent u het ds Kersten eens? Hoe denkt u over Spurgeon?
Laatst gewijzigd door Mannes op 25 jul 2018, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door -DIA- »

GJdeBruijn schreef:
-DIA- schreef:
Gerson schreef:Ik herinner me dat ds Mallan eens de volgende uitspraak citeerde van ds G.H. Kersten over Spurgeon.

"Hij heeft voor iedereen iets, maar voor Gods volk is het niets"
Dat lijkt nauwelijks geloofwaardig...
https://www.digibron.nl/search/detail/e ... spurgeon/0

Overigens volg ik persoonlijk ds. Kersten niet in dit standpunt.
Ik neem aan dat we begrijpen dat hij hiermee waarschuwde om Spurgeon te lezen door de bril van de 'modernere' mens.
Waar de afval na de Tweede Wereldoorlog heel snel ging.
Op zich spreekt Spurgeon geen leugens, en ik ken zelfs iemand die het lezen van Spurgeon tot zegen is geweest.
Maar de kanttekening om met onderscheid te lezen werd wel vaak genoemd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie