Van welke predikanten wordt er gelezen?

Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Piet Puk »

Wandelende schreef:
Piet Puk schreef:
Wandelende schreef:
Piet Puk schreef:Dat we allemaal afdwalende schepselen zijn komt zo helder openbaar op Refoforum. In een topic over welke predikanten er worden gelezen zijn we nu al een discussie aan het voeren over Spurgeon
Misschien wordt Spurgeon wel gelezen. :tilt
Misschien ..... :humhihi
Oké. Misschien weg.
Zeker weten dat Spurgeon wordt gelezen. :tilt
Niet in GGiN
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Wandelende »

Piet Puk schreef:
Wandelende schreef: Oké. Misschien weg.
Zeker weten dat Spurgeon wordt gelezen. :tilt
Niet in GGiN
Oh, zeer zeker wel. Wellicht niet als leespreek, dat weet ik niet. Maar het wordt wel gelezen.
In ieder geval in de GG wel als leespreken. Het zijn leerzame preken om te horen. Net als preken van andere personen.
(~)
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door aggieoudje »

aggieoudje schreef:Heb in de 35 jaar van mijn leven misschien 3 a 4x preek lezen mee gemaakt, we hebben altijd een voorganger! En dat is dan omdat de dominee ziek is en op het laatste moment zich af meld en ze op zo'n korte termijn niks meer kunnen regelen. Laatste keer was paar jaar geleden op oudjaarsavond, de ouderling las toen gewoon de preek die de dominee al had gemaakt voor die avond.
Misschien hebben we morgenochtend wel preek lezen. Ds. A. Beens zou voorgaan maar nu staat er op de website van onze gemeente dat er nog niet bekend is wie er voor gaat. Het zal moeilijk zijn om op zo'n korte termijn en zeker in de vakantie nog een vervanger te vinden. We zien het morgenochtend wel.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door DDD »

DDD schreef: 17 jul 2018, 22:08 @DIA:
Ik neem je volstrekt serieus.

Ds. Ledeboer had het nooit over kruispunten en überhaupt niet over een lange bekeringsweg. En Van der Zwaag vroeg terecht aandacht voor zijn kindergedichtjes.
De Keuze
Lieve Betje! Mag ik horen,
Dat gij Jezus hebt verkoren,
Tot de leidsman uwer jeugd?
O! hoe is mijn hart verheugd!

Nooit zal u die keus berouwen
Die op Jezus moogt vertrouwen.
O! hoe is mijn hart verheugd!
'k Huppel soms van zielevreugd.

Of deze, die ik volgens mij al eens citeerde op dit forum als een van de mooie gedichten, die ik te weinig in de kerk hoor citeren:
Kinders die tot Jezus gaan
Neemt de Heer ook zeker aan
Wil hij als een Herder leiden
Schaapjes van zijn kooi en stal
Die Hij eens vergaren zal
En een plaatsje wil bereiden

Of uit 'Het vrolijke christenmeisje'

De Heer is mijn Koning
In 't hart maakt Hij woning
Ja Hij is mijn vriend!
Hij heeft mij verkoren
Ik mag naar hem horen
Ja ik ben zijn kind.
Je mag gerust weten dat ik mij geregeld erger aan jouw voorstelling van zaken, en dat van dingen, die onder ons volkomen zekerheid hadden.
Helaas is het draadje over de Gereformeerde Gemeenten afgesloten. Maar ik lees zojuist de Saambinder van 9 november jl. Tot mijn vreugde zie ik dat er (weliswaar nogal ingeknipt) wordt geciteerd uit de poeziealbumversjes van mijn jeugd.

Ik schreef er in 2018 hier ook al over, maar goed. Sommige dingen mogen wel wat meer aandacht hebben, gezien de tamelijk eigenzinnige geschiedbeschouwing die in de Gereformeerde Gemeenten gebruikelijk is geworden.

Met zulke gedichten zal dr. Van den Brink ook weinig kleine lettertjes vinden, al zie je wel dat een van de kinderen bidt om 'in het genadeverbond' te komen. Dat is dan wel weer typerend voor de GG.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6457
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: 20 dec 2023, 23:35 Ds. Ledeboer had het nooit over kruispunten en überhaupt niet over een lange bekeringsweg. En Van der Zwaag vroeg terecht aandacht voor zijn kindergedichtjes.
Heb je de brief over de rechtvaardigmaking van ds. Ledeboer weleens gelezen?
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door DDD »

Nee. Ik zal dat kennelijk toch eens moeten doen? Je suggereert dat ik mij vergis, namelijk, maar onderbouwt dat verder niet.
Plaats reactie