Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: RE: Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:
Ds. Lamain heeft (vanuit Grand Rapids) nooit gekozen voor of tegen 1953, hij heeft de scheuring wel bitter betreurd.
Hij was hartelijk verbonden met, en had een briefwisseling met ds. Mallan, maar hij had even goed zielsvrienden met de 'synodalen'.
Ik las juist gisteren in de biografie van ds. Mallan dat ze na de scheuring van 1953 geen brieven meer aan elkaar geschreven hebben.
Wat jammer, zeg ik er dan bij.
Ja maar dat was een samenloop van omstandigheden. Hij had graag ds. Lamain nog eens ontmoet, maar de weg was anders.
Maar je doet voorkomen alsof ds Lamain dus "53" overstijgend was.
Dus toch niet...

Blijkbaar is 53 een rede geweest om niet meer met elkaar ter corresponderen. Jammer, maar moet je niet weg proberen te poetsen.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef:Een brief schrijven kan altijd of allebei je handen moeten in het gips zitten.
Wellicht heeft hierin ook het vurige karakter van ds. Mallan meegespeeld. Wel zeker is dat de banden nooit verbroken zijn,
Geestelijke banden kunnen soms wel rekken, maar kunnen nooit verbroken worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
liz boer schreef:Een brief schrijven kan altijd of allebei je handen moeten in het gips zitten.
Wellicht heeft hierin ook het vurige karakter van ds. Mallan meegespeeld. Wel zeker is dat de banden nooit verbroken zijn,
Geestelijke banden kunnen soms wel rekken, maar kunnen nooit verbroken worden.
Hier kan ik niets mee
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:
Ds. Lamain heeft (vanuit Grand Rapids) nooit gekozen voor of tegen 1953, hij heeft de scheuring wel bitter betreurd.
Hij was hartelijk verbonden met, en had een briefwisseling met ds. Mallan, maar hij had even goed zielsvrienden met de 'synodalen'.
Ik las juist gisteren in de biografie van ds. Mallan dat ze na de scheuring van 1953 geen brieven meer aan elkaar geschreven hebben.
Wat jammer, zeg ik er dan bij.
Ja maar dat was een samenloop van omstandigheden. Hij had graag ds. Lamain nog eens ontmoet, maar de weg was anders.
Maar je doet voorkomen alsof ds Lamain dus "53" overstijgend was.
Dus toch niet...

Blijkbaar is 53 een rede geweest om niet meer met elkaar ter corresponderen. Jammer, maar moet je niet weg proberen te poetsen.
De hele kwestie 53 zit vol met ellendige omstandigheden. De gevolgen merken we tot op vandaag toe...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door GGotK »

Van sommige predikanten lees ik liever een preek dan dat ik ze van de kansel hoor en van anderen weer andersom, maar dat even terzijde.
Een vraag: komt de diversiteit aan leespreken voort uit 'liggingsverschillen' binnen een kerkenraad of leest iedere ouderling preken uit de 'volle' breedte van de GG voor?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Bezorgd »

GGotK schreef: Een vraag: komt de diversiteit aan leespreken voort uit 'liggingsverschillen' binnen een kerkenraad of leest iedere ouderling preken uit de 'volle' breedte van de GG voor?

Het eerste. Het heeft te maken met persoonlijke voorkeuren.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Mistig »

Bezorgd schreef:
GGotK schreef: Een vraag: komt de diversiteit aan leespreken voort uit 'liggingsverschillen' binnen een kerkenraad of leest iedere ouderling preken uit de 'volle' breedte van de GG voor?

Het eerste. Het heeft te maken met persoonlijke voorkeuren.
Dat is bij ons ook het geval. En daar is niets mis mee.
Hoewel enkele broeders wel divers lezen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mannetje
Berichten: 7754
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Mannetje »

Ik weet van een oud-ouderling die van een bepaalde predikant niets las, niet omdat hij er wat op tegen had, maar omdat zijn ambtsbroeders daar al regelmatig van lazen.

Hoe zit dat in vacante gemeenten met de catechismus? Wordt er een hele verklaring van één predikant gelezen, of kiest iedere ouderling per zondag van wie hij leest? Dat laatste gebeurt bij ons.
-
Orfeo
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 jun 2018, 22:20

Re: RE: Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Orfeo »

eilander schreef:
Orfeo schreef:
CvdW schreef: Mag de jeugd ook groot gebracht worden bij die schrijvers waarbij bovengenoemde schrijvers zijn groot gebracht?
Die bovengenoemde schrijvers zijn grootgebracht bij de Bijbel. En daar moet de jeugd ook bij grootgebracht worden.
Ja hoor. Lees nooit iets anders dan de Bijbel.
Het is altijd goed om allerhande lectuur tot je te nemen.
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door GGotK »

Mannetje schreef:Ik weet van een oud-ouderling die van een bepaalde predikant niets las, niet omdat hij er wat op tegen had, maar omdat zijn ambtsbroeders daar al regelmatig van lazen.

Hoe zit dat in vacante gemeenten met de catechismus? Wordt er een hele verklaring van één predikant gelezen, of kiest iedere ouderling per zondag van wie hij leest? Dat laatste gebeurt bij ons.
Het eerste gebeurt volgens mij vaker dan het tweede.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door GGotK »

Bezorgd schreef:
GGotK schreef: Een vraag: komt de diversiteit aan leespreken voort uit 'liggingsverschillen' binnen een kerkenraad of leest iedere ouderling preken uit de 'volle' breedte van de GG voor?

Het eerste. Het heeft te maken met persoonlijke voorkeuren.
De vraag is dan of de diversiteit die te zien is in de leespreken ook terug te zien is in de uitgenodigde predikanten.
margrietha
Berichten: 185
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door margrietha »

Bij ons worden er alleen preken van overleden predikanten gelezen (GG)
Mannetje
Berichten: 7754
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Mannetje »

GGotK schreef:
Mannetje schreef:Ik weet van een oud-ouderling die van een bepaalde predikant niets las, niet omdat hij er wat op tegen had, maar omdat zijn ambtsbroeders daar al regelmatig van lazen.

Hoe zit dat in vacante gemeenten met de catechismus? Wordt er een hele verklaring van één predikant gelezen, of kiest iedere ouderling per zondag van wie hij leest? Dat laatste gebeurt bij ons.
Het eerste gebeurt volgens mij vaker dan het tweede.
Dat vermoed(de) ik ook, maar het ontbreekt mij aan voldoende gegevens. Vandaar mijn vraag.
-
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: RE: Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door eilander »

Orfeo schreef:
eilander schreef:
Orfeo schreef: Die bovengenoemde schrijvers zijn grootgebracht bij de Bijbel. En daar moet de jeugd ook bij grootgebracht worden.
Ja hoor. Lees nooit iets anders dan de Bijbel.
Het is altijd goed om allerhande lectuur tot je te nemen.
Ik snap dus je opstelling niet.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door GGotK »

margrietha schreef:Bij ons worden er alleen preken van overleden predikanten gelezen (GG)
Persoonlijk vind ik dat een goed principe.
Plaats reactie