Van welke predikanten wordt er gelezen?

merel
Berichten: 9840
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door merel »

In de vorige gemeente waar wij lid van waren werd tijdens de zomervakantie nog wel eens preek gelezen. In de kerk waar wij nu heen gaan ( maar nog geen lid zijn) heb ik nog geen preek lezen meegemaakt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door eilander »

Orfeo schreef:
CvdW schreef: Mag de jeugd ook groot gebracht worden bij die schrijvers waarbij bovengenoemde schrijvers zijn groot gebracht?
Die bovengenoemde schrijvers zijn grootgebracht bij de Bijbel. En daar moet de jeugd ook bij grootgebracht worden.
Ja hoor. Lees nooit iets anders dan de Bijbel.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:De laatste weken, maanden wellicht (in willekeurige volgorde): ds. P. Blok, ds. W.C. Lamain, ds. H. Ligtenberg, ds. J. Spaans, ds. E.C. Adams, ds. E. Venema, ds. J. Koster, ds. C. Vogelaar, ds. Chr. v.d. Poel, ds. G. van Reenen, ds. J. Mijnders, ds. A. Hoogerland, ds. J. Karens, ds. P. Melis, ds. G. Mouw, ds. G.H. Kersten, en meer, ik weet het allemaal niet meer. Kortom alles wordt gelezen wat de 'oude waarheid' vasthoudt. D.w.z. niet alleen Schriftuurlijk maar ook bevindelijk.

Of er verschillen zijn in de GG ... Dit is een interessant onderzoekje ;)
Van dit rijtje is er de afgelopen twee jaar (weinig leesdienst dat wel) geen enkele preek gelezen.
Namen bij ons van de afgelopen twee jaar. (Een midden- rechts gemeente in westen des lands):

Ds R. Boogaard
Ds. R. Erskine
Ds. JJ van Eckeveld
Ds. Gelder M.J.
Ds. J van Haaren
Ds. D. Hakkenberg
Ds. W. Harinck
Ds. H. Hofman sr.
Ds A. Hoogerland
Ds. J.W. Kersten
Ds. W.J. Karels
Ds. R. Kattenberg
Ds. J.S. vd Net
Ds. D. Rietdijk
Ds. J. Schipper
Ds. A. Schot
Ds. Smijtegelt
Ds. A. Snoep
Ds. Sonnevelt
Ds. TH. Stuijvenberg van
Ds. E. Venema
Ds. A.T. Vergunst
Ds. Verschuure
Ds. C Vogelaar
Ds. C.G. Vreugdenhil
Online
DDD
Berichten: 28722
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door DDD »

Hmm.

Ik voorzie een verkeerde discussie. Om de preekkeuze goed te categoriseren is de ligging van de predikant onmisbaar. Ouderlingen in een middengemeente proberen meestal het evenwicht in de preken te bewaren. Dus wat er gelezen wordt, hangt mede af van de plaatselijke predikant.
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Refoforum2017 »

-DIA- schreef:D.w.z. niet alleen Schriftuurlijk maar ook bevindelijk.
Een paar opmerkingen over de term 'schriftuurlijk-bevindelijke prediking'

1) Een goede schriftuurlijke preek is per definitie bevindelijk, dus bovenstaande term is misleidend. Als een preek niet bevindelijk is, is de preek ook niet schriftuurlijk.
2) Een bevindelijke preek is een preek waarin het Woord op een zodanige wijze aan het hart wordt gelegd dat het klemt en (als de Geest erin meekomt) het ervaringen oproept, waarbij de hoorder beseft dat de waarheid van Gods Woord ook hem of haar geldt.
3) Bijbelse bevinding is niet dat uitgebreid verklaart wordt welke gangen God met zijn volk houdt. Dat is op zijn tijd (bijv. in een voorbereidingspreek) best nuttig, mits het de grenzen van het Woord maar niet te buiten gaat. Het zal dan beperkt moeten blijven tot ellende, verlossing en dankbaarheid volgens de uitleg van het Avondmaalsformulier. Dat is de weg die God met ieder van Zijn kinderen houdt. Verder is God vrij.

Kortom: ik vind de term 'schriftuurlijk-bevindelijk' eigenlijk dubbelop en heb moeite met het feit dat het wordt gekaapt door mensen, die denken dat bevindelijk een soort extra iets is bij een schriftuurlijke preek. Voor mij is een schriftuurlijke preek en een schriftuurlijk-bevindelijke preek (waarbij de bevinding opkomt uit het woord) hetzelfde.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door GGotK »

Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:De laatste weken, maanden wellicht (in willekeurige volgorde): ds. P. Blok, ds. W.C. Lamain, ds. H. Ligtenberg, ds. J. Spaans, ds. E.C. Adams, ds. E. Venema, ds. J. Koster, ds. C. Vogelaar, ds. Chr. v.d. Poel, ds. G. van Reenen, ds. J. Mijnders, ds. A. Hoogerland, ds. J. Karens, ds. P. Melis, ds. G. Mouw, ds. G.H. Kersten, en meer, ik weet het allemaal niet meer. Kortom alles wordt gelezen wat de 'oude waarheid' vasthoudt. D.w.z. niet alleen Schriftuurlijk maar ook bevindelijk.

Of er verschillen zijn in de GG ... Dit is een interessant onderzoekje ;)
Van dit rijtje is er de afgelopen twee jaar (weinig leesdienst dat wel) geen enkele preek gelezen.
Namen bij ons van de afgelopen twee jaar. (Een midden- rechts gemeente in westen des lands):

Ds R. Boogaard
Ds. R. Erskine
Ds. JJ van Eckeveld
Ds. Gelder M.J.
Ds. J van Haaren
Ds. D. Hakkenberg
Ds. W. Harinck
Ds. H. Hofman sr.
Ds A. Hoogerland
Ds. J.W. Kersten
Ds. W.J. Karels
Ds. R. Kattenberg
Ds. J.S. vd Net
Ds. D. Rietdijk
Ds. J. Schipper
Ds. A. Schot
Ds. Smijtegelt
Ds. A. Snoep
Ds. Sonnevelt
Ds. TH. Stuijvenberg van
Ds. E. Venema
Ds. A.T. Vergunst
Ds. Verschuure
Ds. C Vogelaar
Ds. C.G. Vreugdenhil
Gelet op dit rijtje zou jij je, vanuit jouw zienswijze, je toch nog niet echt bezorgd hoeven te voelen?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Bezorgd »

GGotK schreef:[qu

Gelet op dit rijtje zou jij je, vanuit jouw zienswijze, je toch nog niet echt bezorgd hoeven te voelen?

Het gaat hier over de leesdiensten. Die zijn over het algemeen wel te doen.
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: RE: Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Wet en Evangelie »

windorgel schreef:
Piet Puk schreef:
windorgel schreef:GGiN: Ds Fraanje, Makkenze, Pieneman, Van Reenen, G.H.Kersten, Van Straalen, Verhoeks, Mallan, Van Beek.
Af en toe Philpot, eerw.heer Van Leeuwen, Du Cloux.
Regelmatig ook Smijtegelt, Van der Groe, Beukelman e.a.
Vrijwel nooit van hedendaagse predikanten.
En Lamain?
Nee, er wordt niet gelezen van GG predikanten van 'na 1953'.
Er zijn wel GGIN-gemeenten waar preken van Ds. Lamain gelezen worden en daarnaast ook van Ds. C. Smits en Ds. G.v.d.Breevaart.
Ik dacht dat dit ook een keer op een Synode van de GGIN besproken/besloten is.
Online
DDD
Berichten: 28722
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef:
GGotK schreef:[qu

Gelet op dit rijtje zou jij je, vanuit jouw zienswijze, je toch nog niet echt bezorgd hoeven te voelen?

Het gaat hier over de leesdiensten. Die zijn over het algemeen wel te doen.
Zoals in heel veel gevallen. Dat is precies de reden van de bezorgdheid. Ik snap dat heel goed. In alle gemeenten die ik wat beter ken, speelt dit.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Mistig »

Even uit mijn hoofd.
De afgelopen jaren zijn er onder andere preken gelezen van:
- Ds. P. Mulder (regelmatig)
- Ds. J. van Haaren (wijlen) (zeer regelmatig)
- Ds. C. Neele
- Ds. J.J. van Eckeveld
- Ds. G. van Reenen (wijlen)
- Ds. B. Labee
- Petrus van der Hagen (ik denk een oudvader)
- Th. van der Groe (na de boetezondag)
- Ds. G.J. Baan
- Ds. D.W. Tuinier
- Ds. M.J. van Gelder
- Ds. E. Venema (wijlen)
- Ds. J.S. van der Net
- Ds. C. Sonnevelt
- Ds. S.W. Janse
- Ds. H. Hofman
- Ds. A.T. Vergunst
- Ds. A. Moerkerken
- Ds. G.J. van Aalst
- Ds. B.J. van Boven
- Ds. C. Harinck
- Ds. J. IJsselstein
- Ds. J.B. Zippro
- Ds. W. Visscher
- Ds. R. Boogaard (wijlen)
- Ds. A. Bac (wijlen)
- Ds. G.J. van den Noort (wijlen)
- Ds. Chr. van der Poel (wijlen, werd gelezen zondag na zijn overlijden)
- Ds. K. de Gier (wijlen)
- Ds. W. Hage (wijlen)
- Ds. D. Hakkenberg (wijlen)
- Ds. C. de Jongste (wijlen)
- Ds. L. Terlouw (wijlen)
- Ds. D. Rietdijk (wijlen)

Tijdens de vacante tijd is er gelezen uit de Catechismusverklaring van Ds. A. Moerkerken.
Er zal ongetwijfeld nog veel meer te noemen zijn, maar dit is even wat ik me zo herinner wat aan namen is langsgekomen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Mara »

Piet Puk schreef:In zowel OGGiN/GGiN/GG is het predikantentekort groot en zullen door ambtsdragers preken worden gelezen. Welke schrijvers worden bij jullie in de gemeente gelezen?
In veel CGK's wordt ook gelezen, zeker als ze vacant zijn.
In onze gemeente worden alleen hedendaagse predikanten gelezen, per ouderling verschilt het uit welke flank.
Bij navraag zeiden ze dat men de ouderwetse taal (van de reeds overleden predikanten) niet meer wil en daarom een preek gewenst is die aansprekend is, ook bij de jeugd. En waarschijnlijk ook korter is. Bij preeklezen staan we binnen 50 minuten weer buiten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door -DIA- »

Piet Puk schreef:
windorgel schreef:GGiN: Ds Fraanje, Makkenze, Pieneman, Van Reenen, G.H.Kersten, Van Straalen, Verhoeks, Mallan, Van Beek.
Af en toe Philpot, eerw.heer Van Leeuwen, Du Cloux.
Regelmatig ook Smijtegelt, Van der Groe, Beukelman e.a.
Vrijwel nooit van hedendaagse predikanten.
En Lamain?
Ds. Lamain heeft (vanuit Grand Rapids) nooit gekozen voor of tegen 1953, hij heeft de scheuring wel bitter betreurd.
Hij was hartelijk verbonden met, en had een briefwisseling met ds. Mallan, maar hij had even goed zielsvrienden met de 'synodalen'.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
Piet Puk schreef:
windorgel schreef:GGiN: Ds Fraanje, Makkenze, Pieneman, Van Reenen, G.H.Kersten, Van Straalen, Verhoeks, Mallan, Van Beek.
Af en toe Philpot, eerw.heer Van Leeuwen, Du Cloux.
Regelmatig ook Smijtegelt, Van der Groe, Beukelman e.a.
Vrijwel nooit van hedendaagse predikanten.
En Lamain?
Ds. Lamain heeft (vanuit Grand Rapids) nooit gekozen voor of tegen 1953, hij heeft de scheuring wel bitter betreurd.
Hij was hartelijk verbonden met, en had een briefwisseling met ds. Mallan, maar hij had even goed zielsvrienden met de 'synodalen'.
Ik las juist gisteren in de biografie van ds. Mallan dat ze na de scheuring van 1953 geen brieven meer aan elkaar geschreven hebben.
Wat jammer, zeg ik er dan bij.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
Piet Puk schreef:
windorgel schreef:GGiN: Ds Fraanje, Makkenze, Pieneman, Van Reenen, G.H.Kersten, Van Straalen, Verhoeks, Mallan, Van Beek.
Af en toe Philpot, eerw.heer Van Leeuwen, Du Cloux.
Regelmatig ook Smijtegelt, Van der Groe, Beukelman e.a.
Vrijwel nooit van hedendaagse predikanten.
En Lamain?
Ds. Lamain heeft (vanuit Grand Rapids) nooit gekozen voor of tegen 1953, hij heeft de scheuring wel bitter betreurd.
Hij was hartelijk verbonden met, en had een briefwisseling met ds. Mallan, maar hij had even goed zielsvrienden met de 'synodalen'.
Ik las juist gisteren in de biografie van ds. Mallan dat ze na de scheuring van 1953 geen brieven meer aan elkaar geschreven hebben.
Wat jammer, zeg ik er dan bij.
Ja maar dat was een samenloop van omstandigheden. Hij had graag ds. Lamain nog eens ontmoet, maar de weg was anders.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door liz boer »

Een brief schrijven kan altijd of allebei je handen moeten in het gips zitten.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie