(Gast)lidmaatschap kerk

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: (Gast)lidmaatschap kerk

Bericht door Dodo »

Bij ons wordt aan belijdeniscarechisanten gevraagd hoe ze zich in willen gaan zetten voor de gemeente.
Zelfde bedoeling, andere insteek.
Zeeuwse huisvrouw
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 mei 2018, 08:32

Re: (Gast)lidmaatschap kerk

Bericht door Zeeuwse huisvrouw »

@ Mannetje, reactie even zo, omdat quoten mij nog niet goed afgaat. Er waren nu teveel quotes, en knippen lukt mij nog niet.
onderdeel van derde vraag is dat je beloofd met de naar u geschonken gaven mee te werken aan de opbouw van het Koninkrijk Gods. Heb je dan ook moeite met 1 Korinthe 12? Er wordt niet naar grote gaven gevraagd, het kan zitten in het helpen met computerproblemen, hulp bij een verhuizing, bezoeken of helpen met ouderen, hulp in verenigingsleven, etc. etc. daar zit altijd wel wat bij wat je kunt. Voor de mensen die niets meer kunnen wordt gevraagd of zij hulp nodig hebben en bij wat.
Mannetje
Berichten: 7735
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: (Gast)lidmaatschap kerk

Bericht door Mannetje »

Dodo schreef:Bij ons wordt aan belijdeniscarechisanten gevraagd hoe ze zich in willen gaan zetten voor de gemeente.
Zelfde bedoeling, andere insteek.
Een gesprek lijkt mij hierover ook veel fijner, zeker als het met iemand is die je kent en die weet hoe bescheiden of overmoedig je van jezelf bent.

@Zeeuwse huisvrouw: Overigens herken ik het stukje over de geschonken vragen niet in de vragen van Voetius:
.1. Verklaart u dat u de leer van onze kerk, die u geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schriften?
.2. Belooft u dat u door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en in haar zult leven en sterven?
.3. Belooft u dat u overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar (= eervol) en onberispelijk zult inrichten, en dat u uw belijdenis met goede werken zult versieren?
.4. Belooft u dat u zich aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht wilt onderwerpen en onderworpen zult zijn, indien het zou gebeuren (wat God verhoede), dat u zich in leer of leven zou misgaan?
-
Zeeuwse huisvrouw
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 mei 2018, 08:32

Re: (Gast)lidmaatschap kerk

Bericht door Zeeuwse huisvrouw »

Dodo schreef:Bij ons wordt aan belijdeniscarechisanten gevraagd hoe ze zich in willen gaan zetten voor de gemeente.
Zelfde bedoeling, andere insteek.
Ik hoor dit in idd ook in veel gemeentes.
Zeeuwse huisvrouw
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 mei 2018, 08:32

Re: (Gast)lidmaatschap kerk

Bericht door Zeeuwse huisvrouw »

Mannetje schreef:
Dodo schreef:Bij ons wordt aan belijdeniscarechisanten gevraagd hoe ze zich in willen gaan zetten voor de gemeente.
Zelfde bedoeling, andere insteek.
Een gesprek lijkt mij hierover ook veel fijner, zeker als het met iemand is die je kent en die weet hoe bescheiden of overmoedig je van jezelf bent.

@Zeeuwse huisvrouw: Overigens herken ik het stukje over de geschonken vragen niet in de vragen van Voetius:
.1. Verklaart u dat u de leer van onze kerk, die u geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schriften?
.2. Belooft u dat u door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en in haar zult leven en sterven?
.3. Belooft u dat u overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar (= eervol) en onberispelijk zult inrichten, en dat u uw belijdenis met goede werken zult versieren?
.4. Belooft u dat u zich aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht wilt onderwerpen en onderworpen zult zijn, indien het zou gebeuren (wat God verhoede), dat u zich in leer of leven zou misgaan?
Er zal vast een achterliggende reden zijn om die gavenlijst in te laten vullen, maar mij is niet bekend waarom voor deze werkwijze gekozen is.

In bewuste gemeente worden ander soort belijdenisvragen gesteld waar dit wel in is verwerkt.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: (Gast)lidmaatschap kerk

Bericht door Nasrani »

Zeeuwse huisvrouw schreef:
Mannetje schreef:
Dodo schreef:Bij ons wordt aan belijdeniscarechisanten gevraagd hoe ze zich in willen gaan zetten voor de gemeente.
Zelfde bedoeling, andere insteek.
Een gesprek lijkt mij hierover ook veel fijner, zeker als het met iemand is die je kent en die weet hoe bescheiden of overmoedig je van jezelf bent.

@Zeeuwse huisvrouw: Overigens herken ik het stukje over de geschonken vragen niet in de vragen van Voetius:
.1. Verklaart u dat u de leer van onze kerk, die u geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schriften?
.2. Belooft u dat u door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en in haar zult leven en sterven?
.3. Belooft u dat u overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar (= eervol) en onberispelijk zult inrichten, en dat u uw belijdenis met goede werken zult versieren?
.4. Belooft u dat u zich aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht wilt onderwerpen en onderworpen zult zijn, indien het zou gebeuren (wat God verhoede), dat u zich in leer of leven zou misgaan?
Er zal vast een achterliggende reden zijn om die gavenlijst in te laten vullen, maar mij is niet bekend waarom voor deze werkwijze gekozen is.

In bewuste gemeente worden ander soort belijdenisvragen gesteld waar dit wel in is verwerkt.
Bovenstaande vragen van Voetius worden in de betreffende gemeente niet gehanteerd.
Wat betreft de gaven-inventarisatie. Dit is de verklaring van de gemeente:
Inzet van gaven in de gemeente
In onze gemeente worden veel activiteiten georganiseerd. Graag betrekken we de hele gemeente bij de verdeling van deze activiteiten. Daarom leggen we u/jou, als (nieuw) lid van onze gemeente, graag deze activiteitenlijst voor, waarop u/jij kan aangeven wat uw/jouw ervaring is en voorkeur heeft.
In 1 Korinthe 12 schrijft Paulus over het lichaam dat uit vele leden bestaat, en dat we elkaar nodig hebben, ieder met zijn/haar eigen gaven. Op deze manier kunnen we voor elkaar zorg dragen: ´En hetzij dat een lid lijdt, zo lijden al de leden mede; hetzij dat een lid verheerlijkt wordt, zo verblijden zich al de leden mede. En gijlieden zijt het lichaam van Christus, en leden in het bijzonder.´ (1 Kor. 12:26, 27)
Er zijn veel gemeenteleden die zich al heel actief inzetten in de gemeente, daar zijn we dankbaar voor. Zonder elkaars inzet, meeleven en gebed kunnen we geen christelijke gemeente zijn. Deze inventarisatie is bedoeld om de activiteiten beter te verdelen, waarbij zo mogelijk alle gemeenteleden bijdragen aan de activiteiten in de gemeente, juist op een manier die bij u/jou past.
Ik zie niet in wat hier mis mee is? Niemand is verplicht om iets te doen. Wat dat betreft is het geen moeten.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: (Gast)lidmaatschap kerk

Bericht door Delftenaar »

Het is inderdaad geen moeten.

Juist in de "loop der dingen" blijkt toch dat mensen ingeschakeld worden voor datgene waarin hij/zij gaven gekregen heeft. En dat een ander, met andere gaven, dat weer aanvult.
Zo zie je heel concreet 1 Korinthe 12 gestalte krijgen en het is heel bemoedigend om dat zo heel concreet in een kerkelijke commissie gestalte zien te worden.
ejvl
Berichten: 5736
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: (Gast)lidmaatschap kerk

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:In Rijssen zie je onderling verloop tussen de drie Gereformeerde Gemeenten.
Dat kan zonder probleem, bv. bij huwelijk of verhuizen.
Maar het kan niet dat je zomaar willekeurig van de ene naar de andere gemeente vliegt.

Mensen die 'van buiten' (hetzij Oud Gereformeerd of Hersteld Hervormd etc.) komen, moeten volgens mij wel antwoorden op de belijdenisvragen van Voetius. Ook al hebben deze mensen belijdenis afgelegd in hun vorige
gemeente (met dezelfde belijdenisvragen als het de OGG betreft).
Waarom dat moet weet ik eigenlijk ook niet. Dat is in feite twee maal de vragen van Voetius bevestigend beantwoorden.
De OGG en de GG hebben volgens mij een samenwerkingsverband. Komende uit de OGG hoeft deze belijdenis niet opnieuw gedaan te worden als men lid wil worden van een GG. Dat heb ik tenminste begrepen van betrokkenen.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: (Gast)lidmaatschap kerk

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:In Rijssen zie je onderling verloop tussen de drie Gereformeerde Gemeenten.
Dat kan zonder probleem, bv. bij huwelijk of verhuizen.
Maar het kan niet dat je zomaar willekeurig van de ene naar de andere gemeente vliegt.

Mensen die 'van buiten' (hetzij Oud Gereformeerd of Hersteld Hervormd etc.) komen, moeten volgens mij wel antwoorden op de belijdenisvragen van Voetius. Ook al hebben deze mensen belijdenis afgelegd in hun vorige
gemeente (met dezelfde belijdenisvragen als het de OGG betreft).
Waarom dat moet weet ik eigenlijk ook niet. Dat is in feite twee maal de vragen van Voetius bevestigend beantwoorden.
De OGG en de GG hebben volgens mij een samenwerkingsverband. Komende uit de OGG hoeft deze belijdenis niet opnieuw gedaan te worden als men lid wil worden van een GG. Dat heb ik tenminste begrepen van betrokkenen.
Dat geldt ook wat betreft de (vrije) Oud Gereformeerde Gemeente, maar bij overkomen van de ene naar de andere kerk worden wel de belijdenisvragen voorgelegd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: (Gast)lidmaatschap kerk

Bericht door windorgel »

GG en OGG nemen attestaties over van elkaar. Dus bij een overstap tussen die kerkverbanden hoeft geen belijdenis voor de kerkenraad te worden afgelegd. Ook geen beantwoording van de vragen van Voetius dus.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: (Gast)lidmaatschap kerk

Bericht door Jantje »

Mannetje schreef:Ik vind het een bijzondere regel als het gaat om mensen die binnen hun kerkverband van gemeente veranderen. Ik kan de regel heel goed voorstellen als mensen uit een ander verband overkomen.

In een HHG in de buurt van Kruiningen is er zelfs een speciale serie avonden waar je heen moet alvorens over te mogen komen uit een ander kerkverband. (Bron: kerkbode van o.a. deze gemeente)
In één der Gereformeerde Gemeenten moet je als 'buitenstaander' een jaar kerken, alvorens je lid mag worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannetje
Berichten: 7735
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: (Gast)lidmaatschap kerk

Bericht door Mannetje »

Jantje schreef:
Mannetje schreef:Ik vind het een bijzondere regel als het gaat om mensen die binnen hun kerkverband van gemeente veranderen. Ik kan de regel heel goed voorstellen als mensen uit een ander verband overkomen.

In een HHG in de buurt van Kruiningen is er zelfs een speciale serie avonden waar je heen moet alvorens over te mogen komen uit een ander kerkverband. (Bron: kerkbode van o.a. deze gemeente)
In één der Gereformeerde Gemeenten moet je als 'buitenstaander' een jaar kerken, alvorens je lid mag worden.
Dus van buiten de Ger Gem? Een jaar is lang, maar alle begrip voor een 'kennismakingsperiode'.
-
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: (Gast)lidmaatschap kerk

Bericht door merel »

Waarom is dat lang?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: (Gast)lidmaatschap kerk

Bericht door Wandelende »

Ik vind het een heel gezonde afspraak. Zeker de HHK heeft best wat overloop van de GG. En ik vraag mij weleens af of mensen beseffen dat je het hier over totaal andere culturen hebt. Zonder de ene boven de andere te verheffen.
Een periode van horen, zien en meedoen is daarom al zeer aan te raden. (beide kanten op)
(~)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: (Gast)lidmaatschap kerk

Bericht door Dodo »

Ik denk dat het kerkordelijk niet kan, en als een lid per se ingeschreven wil worden zal dat moeten gebeuren. Maar het is op zich wel nuttig. In de PKN heeft Waarder ook zoiets. Die hebben al zoveel mensen in en uit zien rennen.
Plaats reactie