(Gast)lidmaatschap kerk

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: (Gast)lidmaatschap kerk

Bericht door Herman »

Dodo schreef:Ik denk dat het kerkordelijk niet kan, en als een lid per se ingeschreven wil worden zal dat moeten gebeuren. Maar het is op zich wel nuttig. In de PKN heeft Waarder ook zoiets. Die hebben al zoveel mensen in en uit zien rennen.
Dat ligt aan de kerkorde. En die is in elke kerk weer iets anders. Maar in de PKN en de HHK kan je een lidmaatschap niet weigeren op grond van de kerkorde.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: (Gast)lidmaatschap kerk

Bericht door Mannetje »

Dodo schreef:Ik denk dat het kerkordelijk niet kan, en als een lid per se ingeschreven wil worden zal dat moeten gebeuren. Maar het is op zich wel nuttig. In de PKN heeft Waarder ook zoiets. Die hebben al zoveel mensen in en uit zien rennen.
Is een kerk verplicht ieder als lid in te schrijven die dat wil? Lijkt me niet. Zeker in de Ger. Gem., waar je eerst "belijdenis voor de kerkenraad" doet, is daar ook de mogelijkheid om te weigeren.
Maar, wat Herman zegt, wellicht is dat in een hervormde kerkorde anders.
-
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: (Gast)lidmaatschap kerk

Bericht door Dodo »

Mannetje schreef:
Dodo schreef:Ik denk dat het kerkordelijk niet kan, en als een lid per se ingeschreven wil worden zal dat moeten gebeuren. Maar het is op zich wel nuttig. In de PKN heeft Waarder ook zoiets. Die hebben al zoveel mensen in en uit zien rennen.
Is een kerk verplicht ieder als lid in te schrijven die dat wil? Lijkt me niet. Zeker in de Ger. Gem., waar je eerst "belijdenis voor de kerkenraad" doet, is daar ook de mogelijkheid om te weigeren.
Maar, wat Herman zegt, wellicht is dat in een hervormde kerkorde anders.
In de PKN moet je echt redenen hebben om lidmaatschap te weigeren. Ook een overschrijving naar een andere wijk of gemeente moet gehonoreerd worden, tenzij er echt zware redenen zijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: (Gast)lidmaatschap kerk

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:Ik vind het een heel gezonde afspraak. Zeker de HHK heeft best wat overloop van de GG. En ik vraag mij weleens af of mensen beseffen dat je het hier over totaal andere culturen hebt. Zonder de ene boven de andere te verheffen.
Een periode van horen, zien en meedoen is daarom al zeer aan te raden. (beide kanten op)
Precies. In betreffende Ger. Gem. was het ook dit kerkverband.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: (Gast)lidmaatschap kerk

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
Wandelende schreef:Ik vind het een heel gezonde afspraak. Zeker de HHK heeft best wat overloop van de GG. En ik vraag mij weleens af of mensen beseffen dat je het hier over totaal andere culturen hebt. Zonder de ene boven de andere te verheffen.
Een periode van horen, zien en meedoen is daarom al zeer aan te raden. (beide kanten op)
Precies. In betreffende Ger. Gem. was het ook dit kerkverband.
Lijkt me praktisch en principieel erg lastig. Dat betekent dus dat je een jaar lang niet kerkt in de gemeente waar je lid bent. En dat je een jaar lang buitengesloten bent van de sacramenten.
Beter lijkt mij een goed gesprek, om aan de hand daarvan te besluiten wat het beste is. Maar niet standaard een proefperiode, zeker niet van een jaar. Of het moet een poging zijn om de deur op een zo klein mogelijk kiertje te zetten...
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: (Gast)lidmaatschap kerk

Bericht door merel »

Wij kerken sinds oktober al niet meer in de kerk waar mij officieel lid van zijn en ik merk weinig praktische bezwaren eerlijk gezegd. De kinderen kunnen gewoon naar de zs en kindernevendienst. Aankomend seizoen zullen zij ook naar de club gaan van deze kerk. Ik vraag mij af of wij dan al lid zijn. Als wij aan het HA zouden willen deelnemen, kan je een verzoek indienen bij de kr voor toestemming.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: (Gast)lidmaatschap kerk

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:
Jantje schreef:
Wandelende schreef:Ik vind het een heel gezonde afspraak. Zeker de HHK heeft best wat overloop van de GG. En ik vraag mij weleens af of mensen beseffen dat je het hier over totaal andere culturen hebt. Zonder de ene boven de andere te verheffen.
Een periode van horen, zien en meedoen is daarom al zeer aan te raden. (beide kanten op)
Precies. In betreffende Ger. Gem. was het ook dit kerkverband.
Lijkt me praktisch en principieel erg lastig. Dat betekent dus dat je een jaar lang niet kerkt in de gemeente waar je lid bent. En dat je een jaar lang buitengesloten bent van de sacramenten.
Beter lijkt mij een goed gesprek, om aan de hand daarvan te besluiten wat het beste is. Maar niet standaard een proefperiode, zeker niet van een jaar. Of het moet een poging zijn om de deur op een zo klein mogelijk kiertje te zetten...
Buitengesloten van de sacramenten is een voorbarige conclusie. Er zijn ook gemeente waar mensen die in hun gemeente van herkomst avondmaalsganger waren niet onder de tucht staan, mogen deelnemen aan het avondmaal gedurende die kennismakingsperiode.
Plaats reactie