Rouwdienst of dankdienst

Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Bertiel »

-DIA- schreef:
Bertiel schreef:
-DIA- schreef:
Bertiel schreef:ds J.T. Doornenbal spreekt ook tegen overledenen in zijn stukjes, kan dat wel?
Was dat om het goed te spreken? En als een kerkenraad het duidelijk zegt, en je dan niet onderwerpen?
ik stel enkel een vraag, dat met een wedervraag beantwoorden is behoorlijk onnet is mij altijd geleerd
Ik heb hetgeen u opmerkte nooit gehoord. Zijn er boeken verschenen om dit in de context te lezen?
ik heb het uit zijn boeken met verzamelde kerkbode stukjes.
Als ik er één tegen kom dan citeer ik het nog wel een keer
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Herman »

Bertiel schreef:ik heb het uit zijn boeken met verzamelde kerkbode stukjes.
Als ik er één tegen kom dan citeer ik het nog wel een keer
Ds. J.T. Doornenbal is natuurlijk één van de uitmuntendste rouw- en gedachtenisschrijvers die er hebben bestaan. Maar ik kan me niet heugen dat hij tegen de overledenen sprak/schreef. Wel schreef hij over hun betekenis in het gezins- en dorpsleven waar ze deel van uitmaakten en over geestelijke aspecten bij hun afscheid. Maar dat heeft toch een andere karakter dan het spreken tegen overledenen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef:
-DIA- schreef: Ik heb hetgeen u opmerkte nooit gehoord. Zijn er boeken verschenen om dit in de context te lezen?
ik heb het uit zijn boeken met verzamelde kerkbode stukjes.
Als ik er één tegen kom dan citeer ik het nog wel een keer
Alvast hartelijk dank, want ik had dit nog nooit gehoord van een gereformeerd prediker. Ik heb zelf "Overpeinzingen van een pelgrim" gelezen van ds. Doornenbal.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Het valt me op dat er in sommige kerken steeds vaker van een 'dankdienst' wordt gesproken. Heel vaak, valt me op worden voor de uitvaart liederen gespeeld als: Wat de toekomst brengen moge, of De HEER' is mijn herder. Zelfs mensen die 'nergens aan deden' werden tenslotte toch begraven met een tekst als "De Heere is mijn Herder'.
Sta me toe, maar de titel van dat lied is De Heer is mijn Herder. Met slechts één hoofdletter en zonder apostrofje.
https://liedboek.fandom.com/wiki/De_Hee ... (Ten_Kate)
We gaan toch geen GBS-praktijken loslaten op teksten van J.J.L. ten Kate? :nonnon
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Ararat »

Ik vond een stukje tekst van Ds. De Gier, waaruit ik meen te concluderen dat men vlak na de reformatie het helemaal niet zo wilde doen dan nu de traditie is.
Daar de lijkpredikatiën niet zijn, zal men ze niet instellen, en daar ze nu alreede zijn aangenomen, zal naarstigheid gedaan worden, om deze met de gevoegelijkste middelen af te doen.
(...)
Zo besloot de kerkelijke vergadering te Antwerpen 1564: ‘Men zal bij de begrafenis der doden geen gebeden noch predikatiën doen om alle bijgelovigheden te vermijden’. De Synode van Dordrecht 1578 wilde dat ze alleen geduld werden zolang de gehele afschaffing nog niet zonder ergernis kon plaatsvinden. De aanbeveling daarbij was dat de predikaties de vorm moesten hebben van een onvoorbereide vermaning. Het mochten geen predikaties zijn die met gebeden begonnen en met dankzegging gesloten werden.
(...)
Het artikel verbiedt niet dat de leider van de begrafenis in het sterfhuis of op de begraafplaats een gedeelte van de Schrift leest en naar aanleiding hiervan een woord van troost en vermaning spreekt en een gebed doet. Maar deze toespraken en gebeden mogen niet het ambtelijk karakter dragen van een publieke dienst des Woords en der gebeden.
(bron)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Bertiel »

Herman schreef:
Bertiel schreef:ik heb het uit zijn boeken met verzamelde kerkbode stukjes.
Als ik er één tegen kom dan citeer ik het nog wel een keer
Ds. J.T. Doornenbal is natuurlijk één van de uitmuntendste rouw- en gedachtenisschrijvers die er hebben bestaan. Maar ik kan me niet heugen dat hij tegen de overledenen sprak/schreef. Wel schreef hij over hun betekenis in het gezins- en dorpsleven waar ze deel van uitmaakten en over geestelijke aspecten bij hun afscheid. Maar dat heeft toch een andere karakter dan het spreken tegen overledenen.
ik kan me dat wel heugen, het verbaasde me en vandaar dat het is blijven hangen, maar nogmaals ik moet er naar op zoek in één van de boeken die ik van me heb.
Het was meer zoiets als, bedankt voor je warme vriendschap mijn vriend, of zoiets als je hebt niet geweten hoeveel ik van je hield.
precies heb ik het niet meer voor ogen, maar nogmaals zodra ik het tegenkom horen jullie me.

Heb er nu al weer zin, morgenavond voor het eerst onze houtkachel aan, blokje kaas, herfstbokje en een boek van ds Doorenbal... heerlijk
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Herman »

Bertiel schreef:Heb er nu al weer zin, morgenavond voor het eerst onze houtkachel aan, blokje kaas, herfstbokje en een boek van ds Doorenbal... heerlijk
Ik wacht tot de herfst wat meer gevorderd is. (En voor wie het horen wil: op de achtergrond past het stichtelijk orgelspel van Pieter Heykoop hier prima bij).
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Bertiel »

hmm, ik ga dan eerder voor Schubert's Winterreise of zo
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Arja »

Bourdon16 schreef:Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
Ook in een dankdienst wordt gerouwd.
En in een rouwdienst gedankt.

Als ik iets akelig vind is het een een rouwdienst waarin niet gezongen wordt.
Dat vind ik erger dan het zingen of spelen van stichtelijke liederen.
Precies. Het één sluit het andere niet uit. Daarnaast dit, een Engels quote die ik erg goed vind: "The funeral sermon is not palliative care for the grieving (although they will find comfort and healing here) but the announcement that Jesus, not death, is Lord."

Eén van de dingen waar we over mogen zingen op een begrafenis is Zijn overwinning op de dood. Zeker als onze geliefde gestorven in in de Heere.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Hendrikus »

Bourdon16 schreef: Als ik iets akelig vind is het een een rouwdienst waarin niet gezongen wordt.
Dat vind ik erger dan het zingen of spelen van stichtelijke liederen.
Precies. Uit m'n GG-tijd herinner ik me de rouwdienst van een vooraanstaand plaatsgenoot, van wie twee zoons predikant waren geworden in de PKN (die toen nog Hervormde kerk heette). Die zoons hebben alles in het werk gesteld om ervoor te zorgen dat er tijdens de rouwdienst gezongen mocht worden. Maar nee, de kerkenraad hield halsstarrig voet bij stuk. Als compromis mocht er uiteindelijk voor en na de dienst wel op het orgel worden gespeeld.

Het trieste is, dat daar met twee maten werd gemeten (ik mag hopen dat dat nu niet meer gebeurt, maar ik vrees het ergste): als de kerkenraad en/of de dominee ervan overtuigd was dat de overledene "goed heen" was gegaan, mocht er tijdens de rouwdienst wel een enkel versje worden gezongen, zoals Ps 43:4 of 68:10. Had de kerkenraad die overtuiging niet, dan mocht er niet gezongen worden. Waarmee dus impliciet een statement werd gemaakt over de eeuwige staat van de overledene. Dat oordeel komt ons niet toe, ook de kerkenraad of de dominee niet.
~~Soli Deo Gloria~~
Bauke
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 jul 2019, 14:51

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Bauke »

Hendrikus schreef:
Bourdon16 schreef: Als ik iets akelig vind is het een een rouwdienst waarin niet gezongen wordt.
Dat vind ik erger dan het zingen of spelen van stichtelijke liederen.
Precies. Uit m'n GG-tijd herinner ik me de rouwdienst van een vooraanstaand plaatsgenoot, van wie twee zoons predikant waren geworden in de PKN (die toen nog Hervormde kerk heette). Die zoons hebben alles in het werk gesteld om ervoor te zorgen dat er tijdens de rouwdienst gezongen mocht worden. Maar nee, de kerkenraad hield halsstarrig voet bij stuk. Als compromis mocht er uiteindelijk voor en na de dienst wel op het orgel worden gespeeld.

Het trieste is, dat daar met twee maten werd gemeten (ik mag hopen dat dat nu niet meer gebeurt, maar ik vrees het ergste): als de kerkenraad en/of de dominee ervan overtuigd was dat de overledene "goed heen" was gegaan, mocht er tijdens de rouwdienst wel een enkel versje worden gezongen, zoals Ps 43:4 of 68:10. Had de kerkenraad die overtuiging niet, dan mocht er niet gezongen worden. Waarmee dus impliciet een statement werd gemaakt over de eeuwige staat van de overledene. Dat oordeel komt ons niet toe, ook de kerkenraad of de dominee niet.
In GGiN kringen werkt dit nog steeds zo. Dominee of ouderling beslist of er gezongen mag worden tijdens de rouwdienst. Ik heb dit zelf meegemaakt. Bij een oude tante kwam de plaatselijke GGiN-predikant en zei aan het einde van het overigens korte gesprek dat hij wel vond dat er gezongen mocht worden tijdens de rouwdienst. Overigens ook maar 1 versje welke hijzelf uitkoos.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door J.C. Philpot »

s Lands wijs, ’s lands eer (spreekwoord).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Adagio »

Herman schreef:Een begrafenis is een familieaangelegenheid. Als de kerkenraad het er niet mee eens is, dan is dat jammer voor de kerkenraad. Ze hebben gezag over de gemeente, maar niet over de levensinvulling van hoe mensen rouwen.
In dat geval: wanneer de familie aan een kerkenraad (of iemand anders) vraagt of diegene de leiding wil nemen tijdens (een gedeelte van) de begrafenis: men zou zich eerst op de hoogte moeten stellen wat men dan verwachten kan / wat de mores zijn, in plaats van met deze uitgenodigde persoon c.q. kerkenraad eindeloos soebatten over hoe de invulling tijdens dat gedeelte eruit moet komen te zien.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Mannetje »

J.C. Philpot schreef:s Lands wijs, ’s lands eer (spreekwoord).
Grotendeels eens, al mag je de gewoonte dat een kerkenraad op basis van hun gedachte over de overledene beslist of er wel of niet gezongen wordt best onder kritiek stellen.
-
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door J.C. Philpot »

Mannetje schreef:
J.C. Philpot schreef:s Lands wijs, ’s lands eer (spreekwoord).
Grotendeels eens, al mag je de gewoonte dat een kerkenraad op basis van hun gedachte over de overledene beslist of er wel of niet gezongen wordt best onder kritiek stellen.
Zeker.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie