Ds. W.J.C. Bosschaart

Plaats reactie
Lincoln
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 apr 2017, 17:48

Ds. W.J.C. Bosschaart

Bericht door Lincoln »

Is er iets meer bekend over ds. Bosschaart (1914-1985), van 1960-1964 predikant van de gereformeerde gemeente te Ridderkerk-Slikkerveer? Op gergeminfo staat alleen het volgende:
gergeminfo.nl schreef:Na enkele maanden te zijn geschorst heeft Ds. Bosschaart in het voorjaar van 1964 zijn kerkenraad meegedeeld "dat hij zich als lid en predikant der gemeente onttrokken heeft."
Wat deed hij bijvoorbeeld voor en na zijn predikantschap, en waarom heeft hij zich onttrokken als lid en predikant? Zijn er preken van hem bekend?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ds. W.J.C. Bosschaart

Bericht door Jantje »

Ds. Bosschaart woonde voor zijn predikantschap in het Zeeuwse Wolphaartsdijk.
De Saambinder van 2 april 1964 meldt het volgende:
Naar wij vernemen, heeft Ds. W. C. J. Bosschaart te Slikkerveer, die voor enkele maanden was geschorst, zijn kerkeraad medegedeeld dat hij zich als lid en predikant der gemeente onttrokken heeft. Hoe droevig is het wanneer wij tot handhaven van onszelf, deze weg bewandelen, die toch op zulk een wijze nooit overeenkomstig Gods getuigenis kan worden gezien.

R. (Ds. L. Rijksen, J.)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jeschurun
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 jun 2017, 00:53
Locatie: Av. da República

Re: Ds. W.J.C. Bosschaart

Bericht door Jeschurun »

Helaas is hij na zijn ambtelijke loopbaan aan lager wal geraakt. Details zijn niet gepast om hier te melden. Schorsing had vooral te maken met levenswandel in algemene zin.
Over zijn roeping tot het ambt heeft hij zelf verteld: ik was bang dat ik me bedroog, dus ik vroeg de Heere om een teken. Op dat moment was er een harde donderslag te horen, bij een heldere hemel. Ik vroeg aan de Heere of als dit echt van Hem was Hij dat dan wilde bevestigen, en direct hoorde ik weer een harde donderslag, bij heldere hemel.
Bekend is dat hij een ezelsbegrafenis heeft gehad. Nu is deze predikant zelfs niet meer in de necrologie te vinden.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Ds. W.J.C. Bosschaart

Bericht door Mistig »

Ik heb wel eens begrepen dat hij als atheïst gestorven is.

Wat bedoel je met een ezelsbegrafenis?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Jeschurun
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 jun 2017, 00:53
Locatie: Av. da República

Re: Ds. W.J.C. Bosschaart

Bericht door Jeschurun »

Zoiets als (bijna) geen aanwezigen op de begrafenis.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Ds. W.J.C. Bosschaart

Bericht door Charles »

Acht wat tragisch. Kwam hem in boeken wel eens tegen (o.a. boek Ontboezemingen) maar meer dan dat artikel uit de Saambinder was er niet te vinden. Ook nergens een bericht dat voormalig predikant Bosschaart is overleden.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Ds. W.J.C. Bosschaart

Bericht door Marion »

Mistig schreef:Ik heb wel eens begrepen dat hij als atheïst gestorven is.

Wat bedoel je met een ezelsbegrafenis?
Dat eerste klopt. Bekenden van mij woonden in dezelfde flat als hij. Wilde er niets meer van weten.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ds. W.J.C. Bosschaart

Bericht door eilander »

'Naast me woonde een groot crimineel, die heeft uiteindelijk een moord gepleegd. Hij heeft samen met z'n maat zijn verdiende loon gehad en is aan het kruis gestorven. Je weet wel, diezelfde dag dat ook Jezus is gekruisigd.'

Waarmee ik zeggen wil: God is almachtig en kan iemand vlak voor zijn dood nog tot Hem (terug) leiden. Wat zal de verwondering straks groot zijn als juist dit soort mensen in zullen gaan in het Koninkrijk van God!
En verder wil ik niets over deze concrete persoon zeggen. Dat kan niet, mag niet en hoeft ook niet.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ds. W.J.C. Bosschaart

Bericht door refo »

Ja, of je nu wel of niet naar de kerk gaat, het maakt nix uit.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Ds. W.J.C. Bosschaart

Bericht door Charles »

Bij die opmerking over atheïsme denk je 'dat zal wel er bij verzonnen zijn'. Maar dan komt er iemand die dat kan bevestigen. Blijft bizar een predikant van de GerGem die als atheïst eindigt. Dan vraag je je ook af hoe dat gegaan is met aanname en lessen theologische en hoe dat met eventuele vrouw/kinderen is gegaan.
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Ds. W.J.C. Bosschaart

Bericht door Mannetje »

Charles schreef:Bij die opmerking over atheïsme denk je 'dat zal wel er bij verzonnen zijn'. Maar dan komt er iemand die dat kan bevestigen. Blijft bizar een predikant van de GerGem die als atheïst eindigt. Dan vraag je je ook af hoe dat gegaan is met aanname en lessen theologische en hoe dat met eventuele vrouw/kinderen is gegaan.
Tja, die vraag zou je bij Judas ook kunnen stellen...
-
Gebruikersavatar
Volontair
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jan 2018, 14:31

Re: Ds. W.J.C. Bosschaart

Bericht door Volontair »

refo schreef:Ja, of je nu wel of niet naar de kerk gaat, het maakt nix uit.
Zo te lezen 'speelt' deze 'refo' al even mee.
Aan de toon van zijn postings is lezen dat hij niet serieus genomen moet worden?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds. W.J.C. Bosschaart

Bericht door -DIA- »

Volontair schreef:
refo schreef:Ja, of je nu wel of niet naar de kerk gaat, het maakt nix uit.
Zo te lezen 'speelt' deze 'refo' al even mee.
Aan de toon van zijn postings is lezen dat hij niet serieus genomen moet worden?
In ieder geval heb ik zelden een positieve bijdrage van deze geachte medeforummer gelezen. Ik geloof dat toen ik ´bij geval´, in 2008, dit forum ontdekte, dat toen deze beste man (of vrouw?) al postte.

Even gekeken, al sinds 2001, dat moet dan zo ongeveer bij de start van dit forum zijn geweest onder de vleugels van Om Sions Wil.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10445
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Ds. W.J.C. Bosschaart

Bericht door Zita »

Ontopic!
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Ds. W.J.C. Bosschaart

Bericht door GGotK »

---knip--- Als boven
Plaats reactie