Gezag kerkelijke vergaderingen

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Gezag kerkelijke vergaderingen

Bericht door Jongere »

Al een tijdje loop ik over dit onderwerp na te denken, naar aanleiding van een aantal recente discussies. Toch aarzelde ik telkens bij het betreffende onderwerp om het aan de orde te stellen, omdat de discussie zich dan direct op dat specifieke geval zou richten. Het gaat mij eigenlijk vooral om de achterliggende vraag, even los van concrete casuïstiek.

De vraag betreft het gezag van (meerdere) kerkelijke vergaderingen. Ik krijg het idee dat dit gezag niet langer uitgangspunt is, maar 'verdiend' moet worden. En vaak zelfs omgekeerd: de besluiten van een meerdere vergadering zijn dan eigenlijk bij voorbaat al verdacht, want er zullen wel allerlei redenen achter zitten die wij niet kennen maar wel vermoeden. Een wantrouwen dat misschien te vergelijken is met de steeds breder levende complotideeën richting onze eigen overheden.

Een paar concrete recente voorbeelden waarbij ik me deze vraag gesteld heb:
- de zaak Ridderkerk (GG).
- de zaak Kruiningen (GG).
- de zaak Opheusden (GGiN).
- de kwestie rond de synodale besluiten, zoals vandaag in een ander topic ter sprake gekomen (CGK).

Totaal verschillende gevallen, waarbij ik in dit topic niet op deze zaken inhoudelijk wil ingaan. Daar zijn voldoende andere plaatsen voor. Evenmin wil ik een pleidooi voeren alsof meerdere vergaderingen onfeilbaar zouden zijn. Dat is niet het geval en er kan m.i. ook open over de besluitvorming gesproken worden. (Wat overigens iets anders is dan als niet-betrokkene op een forum allerlei persoonlijke details breed willen uitmeten.)

Waar het mij hier wél om gaat, is dat in alle genoemde voorbeelden de besluiten en uitspraken van een meerdere vergadering in zichzelf eigenlijk vrij weinig gezag meer lijken te hebben. Soms, zoals ik al schreef, bij voorbaat verdacht worden gehouden. Een uitspraak wordt voor kennisgeving aangenomen, maar vervolgens wordt er verder gediscussieerd en wordt de meerdere vergadering vrijwel automatisch "partij" in de discussie, waarmee we het grif eens of oneens kunnen zijn. Zo zijn zulke vergaderingen en de uitspraken daarvan uiteraard niet bedoeld, maar die zijn bedoeld om in zichzelf zeggingskracht en gezag te dragen.
Consequentie hiervan is dat uitspraken van meerdere vergaderingen krachteloos worden, en dat er eigenlijk maar een paar opties overblijven: óf je blijft omdat je het ermee eens bent, óf je vertrekt omdat je het er niet mee eens bent. Óf je blijft en negeert de uitspraken / handelt er direct in strijd mee.

Mijn vragen voor dit topic:
- herkennen anderen deze 'ontwikkeling' dat besluiten/uitspraken van kerkelijke vergaderingen niet meer als gezaghebbend worden erkend?
- wat kunnen hier oorzaken van zijn?
- in hoeverre is dit problematisch?

Deze discussie lijkt mij het meest waardevol als het lukt om de recente voorbeelden alleen ter illustratie aan te voeren, zonder de inhoudelijke discussie daarvan hier voort te zetten.
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gezag kerkelijke vergaderingen

Bericht door DDD »

In onze gemeente speelt ook zoiets, waarbij de classis ingreep op verzoek van een kerklid, maar tot groot ongenoegen van het overgrote deel van de gemeenteleden. Een aspect ervan is dat veel kerkleden de bemoeienis ervaren als kerkpolitiek. Het heeft al een heel aantal leden gekost, die zich weggejaagd voelen door de consulent en de classis, en dat terwijl de PS nog niet eens besloten heeft. Als het zo doorgaat is een derde van de leden verdwenen.

Zeker als de indruk bestaat dat een classis besluit op oneigenlijke gronden, is respect voor de wijsheid van de meerdere vergaderingen bij de gewone kerkleden snel verdwenen. Als een kerkenraad dan niet stevig optreedt, dan kun je een hele leegloop krijgen.

Ik vermoed dat het gebrek aan transparantie in de besluitvorming een belangrijke oorzaak is voor het gebrek aan gezag van meerdere vergaderingen. Achterkamertjespolitiek heeft tegenwoordig een heel andere connotatie dan in de zeventiende eeuw. Ik denk dat zonder modernisering van het kerkrecht dit een onomkeerbaar proces is.

Daarnaast denk ik dat gematigde leden van in ieder geval de GG en de CGK vinden dat meer behoudende broeders en zusters te weinig de christelijke liefde hanteren en te veel heersen. Soms zeggen mensen ook zelf dat ze anderen niet als volwaardig accepteren. Dat zorgt ook niet voor draagvlak voor besluiten van meerdere vergaderingen in de meer gematigde gemeenten.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gezag kerkelijke vergaderingen

Bericht door gallio »

Jongere schreef:Al een tijdje loop ik over dit onderwerp na te denken, naar aanleiding van een aantal recente discussies. Toch aarzelde ik telkens bij het betreffende onderwerp om het aan de orde te stellen, omdat de discussie zich dan direct op dat specifieke geval zou richten. Het gaat mij eigenlijk vooral om de achterliggende vraag, even los van concrete casuïstiek.

De vraag betreft het gezag van (meerdere) kerkelijke vergaderingen. Ik krijg het idee dat dit gezag niet langer uitgangspunt is, maar 'verdiend' moet worden. En vaak zelfs omgekeerd: de besluiten van een meerdere vergadering zijn dan eigenlijk bij voorbaat al verdacht, want er zullen wel allerlei redenen achter zitten die wij niet kennen maar wel vermoeden. Een wantrouwen dat misschien te vergelijken is met de steeds breder levende complotideeën richting onze eigen overheden.

Een paar concrete recente voorbeelden waarbij ik me deze vraag gesteld heb:
- de zaak Ridderkerk (GG).
- de zaak Kruiningen (GG).
- de zaak Opheusden (GGiN).
- de kwestie rond de synodale besluiten, zoals vandaag in een ander topic ter sprake gekomen (CGK).

Totaal verschillende gevallen, waarbij ik in dit topic niet op deze zaken inhoudelijk wil ingaan. Daar zijn voldoende andere plaatsen voor. Evenmin wil ik een pleidooi voeren alsof meerdere vergaderingen onfeilbaar zouden zijn. Dat is niet het geval en er kan m.i. ook open over de besluitvorming gesproken worden. (Wat overigens iets anders is dan als niet-betrokkene op een forum allerlei persoonlijke details breed willen uitmeten.)

Waar het mij hier wél om gaat, is dat in alle genoemde voorbeelden de besluiten en uitspraken van een meerdere vergadering in zichzelf eigenlijk vrij weinig gezag meer lijken te hebben. Soms, zoals ik al schreef, bij voorbaat verdacht worden gehouden. Een uitspraak wordt voor kennisgeving aangenomen, maar vervolgens wordt er verder gediscussieerd en wordt de meerdere vergadering vrijwel automatisch "partij" in de discussie, waarmee we het grif eens of oneens kunnen zijn. Zo zijn zulke vergaderingen en de uitspraken daarvan uiteraard niet bedoeld, maar die zijn bedoeld om in zichzelf zeggingskracht en gezag te dragen.
Consequentie hiervan is dat uitspraken van meerdere vergaderingen krachteloos worden, en dat er eigenlijk maar een paar opties overblijven: óf je blijft omdat je het ermee eens bent, óf je vertrekt omdat je het er niet mee eens bent. Óf je blijft en negeert de uitspraken / handelt er direct in strijd mee.

Mijn vragen voor dit topic:
- herkennen anderen deze 'ontwikkeling' dat besluiten/uitspraken van kerkelijke vergaderingen niet meer als gezaghebbend worden erkend?
- wat kunnen hier oorzaken van zijn?
- in hoeverre is dit problematisch?

Deze discussie lijkt mij het meest waardevol als het lukt om de recente voorbeelden alleen ter illustratie aan te voeren, zonder de inhoudelijke discussie daarvan hier voort te zetten.
Interresant topic.

Ik geloof dat het wel klopt dat er in deze een ontwikkeling is. Maar om dat met zekerheid te zeggen moet je met kerkelijke insiders praten die kerkelijk actief geweest zijn in de periode die je in gedachten hebt. Denk je aan de laatste 10 jaar, 20 jaar, langer of korter?

Wat mee kan spelen als oorzaak is dat er meer informatie voorhanden is, en snel uitgewisseld wordt. Feiten die vroeger ws niet algemeen bekend werden, worden nu door ieder belangstellende geanalyseerd en van commentaar voorzien. Het aantal mensen die zich vroeger van een mening onthield is kleiner geworden, het aantal mensen die wel een mening vormen en die met anderen delen is groter geworden. Wat hier ook min of meer onder valt is dat er zoveel mensen bezig zijn met voorgangers indelen in categories, links, rechts, rechts van het midden, en ga zo maar door. Behoorlijk nutteloos gedoe imho.

Wat ook een oorzaak kan zijn is dat voorgangers zelf ook niet altijd het gezag van meerdere vergaderingen accepteren en hun eigen kerkelijke weg gaan. Zo'n voorganger kan moeilijk respect voor een kerkelijke vergadering eisen van zijn toehoorders. Maar dat is iets wat na 1834 veel voorgekomen is en dus niet iets alleen van de laatste tijd.

Het lijkt me vooral problematisch voor voorgangers en kerkverbanden waar strak met de regels omgegaan wordt. Als men er op staat dat bepaalde kerkelijke besluiten van A tot Z nageleefd worden en de achterban is niet overtuigd dat dat nodig is, dan geeft dat spanningen.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gezag kerkelijke vergaderingen

Bericht door merel »

DDD schreef: Daarnaast denk ik dat gematigde leden van in ieder geval de GG en de CGK vinden dat meer behoudende broeders en zusters te weinig de christelijke liefde hanteren en te veel heersen. Soms zeggen mensen ook zelf dat ze anderen niet als volwaardig accepteren. Dat zorgt ook niet voor draagvlak voor besluiten van meerdere vergaderingen in de meer gematigde gemeenten.
Ik denk dat liefdeloosheid meer samenhangt met het "mens zijn" dan met ligging. Ik kan ter linker en ter rechter zijde daar een aardig boekje over open doen
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gezag kerkelijke vergaderingen

Bericht door DDD »

Dat ben ik met je eens, maar ik schreef ook niet echt iets anders op dit punt, toch?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Gezag kerkelijke vergaderingen

Bericht door Auto »

merel schreef:
DDD schreef: Daarnaast denk ik dat gematigde leden van in ieder geval de GG en de CGK vinden dat meer behoudende broeders en zusters te weinig de christelijke liefde hanteren en te veel heersen. Soms zeggen mensen ook zelf dat ze anderen niet als volwaardig accepteren. Dat zorgt ook niet voor draagvlak voor besluiten van meerdere vergaderingen in de meer gematigde gemeenten.
Ik denk dat liefdeloosheid meer samenhangt met het "mens zijn" dan met ligging. Ik kan ter linker en ter rechter zijde daar een aardig boekje over open doen
Ik denk ook dat je hier een groot punt te pakken hebt
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gezag kerkelijke vergaderingen

Bericht door Wandelende »

Zelf denk ik dat twee aspecten invloed hebben op het onderwerp van dit (overigens interessante) onderwerp.

1. De ervaren 'stroperigheid' en geslotenheid van de kerkelijke vergaderingen. Het lijkt soms alsof kerkelijke beslissingen langere tijd nodig hebben, als dat het geduld anno 2018 aan kan. Je ziet regelmatig de verzuchting, of de nadrukkelijke wens, tot meer openheid en transparantie. Terwijl dit door de kerkelijke vergadering òf niet gegeven kan worden door ambtelijke geheimhouding, òf in algemene termen wordt weergegeven om niemand voor het hoofd te stoten of onrust te creëren.

2. De individualisering waarbij zowel de gemeenschapszin als de onderwerping aan het gezag aan erosie onderhevig is. Dit geldt voor zowel in de kerk als buiten de kerk.

Het lastige vind ik wel dat hier zowel de juridische kant (kerkrecht) als andere besluitvorming op één hoop worden gegooid. Ik ben van mening dat kerkrecht toch van andere orde is en dat, zeker in ingrijpende zaken, er naast zorgvuldigheid ook meer snelheid verwacht mag worden. Vaak wordt een kwestie alleen maar groter als het tijdspad langer duurt. Ik bedoel uiteraard; langer dan nodig. Zelf ben ik dan ook voorstander van een onafhankelijke en juridisch geschoolde commissie om de voortvarendheid in het kerkrecht te bewerkstelligen.
(~)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gezag kerkelijke vergaderingen

Bericht door Luther »

Wandelende schreef:Zelf denk ik dat twee aspecten invloed hebben op het onderwerp van dit (overigens interessante) onderwerp.

1. De ervaren 'stroperigheid' en geslotenheid van de kerkelijke vergaderingen. Het lijkt soms alsof kerkelijke beslissingen langere tijd nodig hebben, als dat het geduld anno 2018 aan kan. Je ziet regelmatig de verzuchting, of de nadrukkelijke wens, tot meer openheid en transparantie. Terwijl dit door de kerkelijke vergadering òf niet gegeven kan worden door ambtelijke geheimhouding, òf in algemene termen wordt weergegeven om niemand voor het hoofd te stoten of onrust te creëren.

2. De individualisering waarbij zowel de gemeenschapszin als de onderwerping aan het gezag aan erosie onderhevig is. Dit geldt voor zowel in de kerk als buiten de kerk.

Het lastige vind ik wel dat hier zowel de juridische kant (kerkrecht) als andere besluitvorming op één hoop worden gegooid. Ik ben van mening dat kerkrecht toch van andere orde is en dat, zeker in ingrijpende zaken, er naast zorgvuldigheid ook meer snelheid verwacht mag worden. Vaak wordt een kwestie alleen maar groter als het tijdspad langer duurt. Ik bedoel uiteraard; langer dan nodig. Zelf ben ik dan ook voorstander van een onafhankelijke en juridisch geschoolde commissie om de voortvarendheid in het kerkrecht te bewerkstelligen.
Ik wilde een stukje tikken, maar ik kan me kortheidshalve bij deze bijdrage aansluiten, met een enkele toevoeging.
Uiteraard herken ik ook het probleem dat @Jongere opwerpt: besluiten van meerdere vergaderingen worden niet automatisch (meer) als gezaghebbend beschouwd. Ik denk dat de bovengenoemde stroperigheid en geslotenheid zeker een rol spelen.
Daarnaast is het helaas zo dat binnen elk kerkverband op het niveau van meerdere vergaderingen ook bewust of onbewust vormen van kerkpolitiek aan de orde zijn. Naarmate dat meer gebeurt en ook meer blijkt, zal het gezag van een dergelijke vergadering snel afnemen. In dat opzicht hebben de meeste kerken nog een transparantieslag te slaan.
Verder kom ik er tot mijn grote teleurstelling steeds meer achter dat binnen alle kerkverbanden bij ambtsdragers het eigen 'ik' en het imago erg centraal staan, en de oprechte dienstknechtgestalte somtijds ver te zoeken is, met alle gevolgen van dien...

Het tweede punt dat @Wandelende noemt, is ook zeker een heel belangrijke reden: de huidige generatie 40-min heeft gewoon erg weinig met grote verbanden en functioneren meer in allerlei lossere netwerkachtige structuren. De onder ons bekende kerkordes zijn daar totaal niet op aangesloten. Het begrip voor traagheid binnen de kerkelijke rechtsgang is dan ook sterk aan het afnemen. Daar kun je als kerk wat aan doen door beroeps- en appèlprocedures veel compacter en sneller te maken, maar dat is slechts een deel van de oplossing. Het gaat ook om een mentaliteitsverandering bij leden en veel meer duidelijkheid bij het doen van belijdenis bijvoorbeeld. Met je ja-woord verbindt je je - naast aan de Heere en Zijn dienst - ook aan een kerkverband, aan de daarin geldende kerkorde (interne spelregels) en aan de daarmee samenhangende financiële verplichtingen. Ik vraag me steeds vaker af, of daarvoor wel enige aandacht is op belijdeniscatechisatie?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gezag kerkelijke vergaderingen

Bericht door Marion »

DDD schreef:In onze gemeente speelt ook zoiets, waarbij de classis ingreep op verzoek van een kerklid, maar tot groot ongenoegen van het overgrote deel van de gemeenteleden. Een aspect ervan is dat veel kerkleden de bemoeienis ervaren als kerkpolitiek. Het heeft al een heel aantal leden gekost, die zich weggejaagd voelen door de consulent en de classis, en dat terwijl de PS nog niet eens besloten heeft. Als het zo doorgaat is een derde van de leden verdwenen.

Zeker als de indruk bestaat dat een classis besluit op oneigenlijke gronden, is respect voor de wijsheid van de meerdere vergaderingen bij de gewone kerkleden snel verdwenen. Als een kerkenraad dan niet stevig optreedt, dan kun je een hele leegloop krijgen.

Ik vermoed dat het gebrek aan transparantie in de besluitvorming een belangrijke oorzaak is voor het gebrek aan gezag van meerdere vergaderingen. Achterkamertjespolitiek heeft tegenwoordig een heel andere connotatie dan in de zeventiende eeuw. Ik denk dat zonder modernisering van het kerkrecht dit een onomkeerbaar proces is.

Daarnaast denk ik dat gematigde leden van in ieder geval de GG en de CGK vinden dat meer behoudende broeders en zusters te weinig de christelijke liefde hanteren en te veel heersen. Soms zeggen mensen ook zelf dat ze anderen niet als volwaardig accepteren. Dat zorgt ook niet voor draagvlak voor besluiten van meerdere vergaderingen in de meer gematigde gemeenten.
Dat is heftig als bijna een derde van de gemeente lijkt te verdwijnen. Hebben ze dat in de gaten in de PS, en merk je dat er haast wordt gemaakt om zsm duidelijkheid te scheppen? Hoe langer zo iets voortsuddert hoe penibeler de situatie doorgaans wordt.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gezag kerkelijke vergaderingen

Bericht door Jongere »

Bedankt voor de interessante reacties tot nu toe. Een element wat me nog te binnen schoot bij het verder lezen in de CGK-discussie en wat hier mogelijk mee samenhangt: het gemak waarmee mensen een opheffing van een kerkverband voorstellen, is toch ook wel opmerkelijk. Dat zou een grote breuk met het verleden zijn (onze belijdenissen wortelen nu juist in de concilies van de kerk) en in mijn ogen een verdrietige uitloop van de versnippering die helaas bijgevolg van de Reformatie geweest is. Maar mogelijk speelt zoiets wel mee in de waardering van de uitspraken van meerdere kerkelijke vergaderingen. Waarom zou je je laten gezeggen door (afgevaardigden uit) andere gemeenten, als je toch niet overtuigd bent van nut en noodzaak van het kerkverband?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gezag kerkelijke vergaderingen

Bericht door Herman »

Om op deze twee vragen in te gaan:
- wat kunnen hier oorzaken van zijn?
- in hoeverre is dit problematisch?

Voor wat betreft het eerste aandachtsstreepje is het een punt of de kerkelijke structuren nog wel bestudeerd en vanuit de schrift gekend worden. Ik denk dat slechts zeer weinigen bagage hebben. De bijbelse doordenking vindt weinig plaats of wordt niet regelmatig in de kerkdienst behandeld. Persoonlijk weet ik niet anders dan van een grote verdeeldheid binnen CGK kringen en sinds dat ik kennis heb van de verschillende reformatorische visies heb ik een andere structuur dan de presbyteriaal-synodaal voor ogen.

Neem nu een simpel punt. Een evangelisatie wilde aansluiting zoeken bij de HHK. Dat ging echter niet door, omdat de HHK kerkorde niet toestaat dat allerlei 'eerwaarde heren' daar dan zouden mogen blijven voorgaan. Dan hanteer je m.i. een regel te strak, zeker omdat aan de andere kant pastorale belangen nu niet gedekt worden en bij het opheffen dit groepje mensen in allerlei windstreken verstrooid is geraakt. De vraag wordt dan wel nijpend of hier de kerkorde heerst of dat hier Christus gediend wordt. Het antwoord kan ik daar niet op geven, ongetwijfeld zullen de genomen besluiten valide zijn geweest, maar helemaal te volgen is het niet.

Rest nog de vraag. Is het problematisch? Ja. Wanneer Christus uiteindelijk niet erkent wordt door gezag toe te kennen aan de ambten (hoe die dan ook gestructureerd zijn) dan lijkt gezagsloosheid wel heel erg op Psalm 2 vers 3 en met die mensen loopt het slecht af.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gezag kerkelijke vergaderingen

Bericht door refo »

Ambtsdragers hebben blijkbaar een zwijgplicht, maar hebben die in de loop der jaren steeds verder opgerekt. Zodoende heeft een kerkenraad/vergadering een volledig beeld over een kwestie en de gemeenteleden niet. Bij een beroep op een meerdere vergadering kom de appellant tegenover vrienden van de kerkenraad/classisleden te staan, met wie de zaak allang besproken is. Er zijn ook mensen onder die een appel bij voorbaat onbijbelse ongehoorzaamheid vinden. Misschien ontbreekt ook juridische, theologische of andere noodzakelijke kennis.
In de wereldlijke rechtspraak is alles open. Beide partijen hebben toegang tot alle bewijs en de rechtsgang kan door iedereen gevolgd worden. Dat is tot bescherming van de partijen. Dit soort bescherming ontbreekt in het kerkrecht volledig. Het recht wordt daar niet in alle openheid gesproken.
In een hoger beroep gaan weer andere, onpartijdige rechters met de zaak aan de slag. Ook dat is er in het kerkrecht niet.

Over het algemeen zijn kerkleden best bereid zich neer te leggen bij besluiten. Soms is er toch het gevoel van een onrechtvaardigheid. Daarvoor zou dan het kerkrecht uitkomst moeten bieden, maar dat werkt blijkbaar het onrechtgevoel juist in de hand.

Op de kansel wordt opgeroepen rechtvaardig te zijn in handel en wandel. De ambtsdragers moeten dat dan zelf ook onmiskenbaar zijn in kerkelijke kwesties. Dit kan nog aangevuld worden met andere bijvoeglijke naamwoorden als: sober, ootmoedig, lankmoedig, barmhartig. Ertoe oproepen en het zelf niet betrachten is funest voor het kerkelijk leven.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gezag kerkelijke vergaderingen

Bericht door huisman »

Hier mijn ietwat oude maar niet verouderde antwoord.

Vr.104. Wat wil God in het vijfde gebod?
Antw. Dat ik mijn vader en mijn moeder, en allen die over mij gesteld zijn, alle eer, liefde en trouw bewijze, en mij hunner goede leer en straf met behoorlijke gehoorzaamheid onderwerpe , en ook met hun zwakheid en gebreken geduld hebbe , aangezien het Gode belieft ons door hun hand te regeren .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gezag kerkelijke vergaderingen

Bericht door Piet Puk »

Ik herken die afname van het gezag nog niet echt.

Wat ik tot verdriet wel observeer is een gebrek aan kennis in het kerkrecht. Daarin staan duidelijk de bevoegdheden uitgelegd. Kom je in conflicten terecht, dan blijkt zo vaak dat de kennis gemist wordt.

Daarnaast mis ik in deze tijd onderwerping en het fouten durven erkennen.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gezag kerkelijke vergaderingen

Bericht door CvdW »

huisman schreef:Hier mijn ietwat oude maar niet verouderde antwoord.

Vr.104. Wat wil God in het vijfde gebod?
Antw. Dat ik mijn vader en mijn moeder, en allen die over mij gesteld zijn, alle eer, liefde en trouw bewijze, en mij hunner goede leer en straf met behoorlijke gehoorzaamheid onderwerpe , en ook met hun zwakheid en gebreken geduld hebbe , aangezien het Gode belieft ons door hun hand te regeren .
Ds. Beeke wilde zich onderwerpen aan het kerkelijk gezag. Een uitspraak van een kerkelijk gezag moet wel naar Gods Woord (en belijdenisgeschriften) zijn.

Even een ander gevoelig punt. Nederland was door Duitsland ingenomen. Geldt hier dan ook 'aangezien het Gode belieft ons door hun hand te regeren'?
Plaats reactie