Gezag kerkelijke vergaderingen

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gezag kerkelijke vergaderingen

Bericht door Ditbenik »

ejvl schreef:
Harry65 schreef: Daar ben ik het principieel mee oneens.
De kerkelijke tucht wordt als het goed is door de kerkenraad gehandhaafd. Ik denk dat met deze vraag, je je ook onderwerpt aan het gezag van de kerkenraad. Mits deze niet tegen Gods Woord in gaat. Ook aangaande bepaalde subcultuur en gewoonten.
Het wordt tijd dat subcultuur en gewoonten eens loslaten en ons alleen richten op de Schrift. Dat geldt voor kerkgangers en kerkenraden. De NGB is daar heel nuchter en helder in. Gewoonten worden veel te vaak verward met waarheid.
Tucht heeft te maken met opzicht over leer en leven. Tucht is bedoeld om mensen terug te roepen van hun zondige weg. En dat heeft niets te maken met subcultuur en gewoonten. Die verschillen immers per plaats en tijd. Als ik in een wit pak naar de kerk wil, kan data botsen met de plaatselijk cultuur en gewoonten maar Bijbels is er geen aanleiding tot tucht. Dan mag je tucht daar ook niet voor misbruiken.

Artikel 7 NGB: "Wij geloven dat deze Heilige Schrift den wil Gods volkomenlijk vervat, en dat al hetgeen de mens schuldig is te geloven om zalig te worden, daarin genoegzaam geleerd wordt. Want overmits de gehele wijze van den dienst dien God van ons eist, aldaar in het lange beschreven is, zo is het den mensen, al waren het zelfs apostelen, niet geoorloofd anders te leren, dan ons nu geleerd is door de Heilige Schriften; ja, al ware het ook een engel uit den hemel, gelijk de apostel Paulus zegt. Want dewijl het verboden is den Woorde Gods iets toe of iets af te doen, zo blijkt daaruit wel dat de leer daarvan zeer volmaakt en in alle manieren volkomen is. Men mag ook gener mensen schriften, hoe heilig zij geweest zijn, gelijkstellen met de Goddelijke Schriften, noch de gewoonte met de waarheid Gods (want de waarheid is boven alles), noch de grote menigte, noch de oudheid, noch de successie van tijden of personen, noch de conciliën, decreten of besluiten; want alle mensen zijn uit zichzelven leugenaars en ijdeler dan de ijdelheid zelve. Daarom verwerpen wij van ganser harte al wat met dezen onfeilbaren regel niet overeenkomt, gelijk ons de apostelen geleerd hebben, zeggende: Beproeft de geesten of zij uit God zijn. Insgelijks: Indien iemand tot ulieden komt en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis."
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gezag kerkelijke vergaderingen

Bericht door ejvl »

Ditbenik schreef:
Het wordt tijd dat subcultuur en gewoonten eens loslaten en ons alleen richten op de Schrift. Dat geldt voor kerkgangers en kerkenraden. De NGB is daar heel nuchter en helder in. Gewoonten worden veel te vaak verward met waarheid.
Tucht heeft te maken met opzicht over leer en leven. Tucht is bedoeld om mensen terug te roepen van hun zondige weg. En dat heeft niets te maken met subcultuur en gewoonten. Die verschillen immers per plaats en tijd. Als ik in een wit pak naar de kerk wil, kan data botsen met de plaatselijk cultuur en gewoonten maar Bijbels is er geen aanleiding tot tucht. Dan mag je tucht daar ook niet voor misbruiken.
In het geval van een wit pak zal niemand je onder censuur zetten. Maar er zijn genoeg andere zaken waar dit wel om gaat. Bijvoorbeeld hoofdbedekking, broek voor de vrouw, haardracht, sieraden.
Veelal ook subcultuur en gewoonten, soms ook tuchtwaardig. Er is niet iets als een verdeling tussen Bijbels en subcultuur, de verschillen zijn hierin groot hoe er over gedacht wordt.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gezag kerkelijke vergaderingen

Bericht door Delftenaar »

In sommige kerken mag je niet in het wit trouwen. Voor het dragen van een wit pak kun je dezelfde argumentatie gebruiken, dus wellicht is dat toch reden voor gesprek.
Harry65
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 jun 2017, 09:35

Re: Gezag kerkelijke vergadingen

Bericht door Harry65 »

ejvl schreef:
Harry65 schreef: Daar ben ik het principieel mee oneens.
De kerkelijke tucht wordt als het goed is door de kerkenraad gehandhaafd. Ik denk dat met deze vraag, je je ook onderwerpt aan het gezag van de kerkenraad. Mits deze niet tegen Gods Woord in gaat. Ook aangaande bepaalde subcultuur en gewoonten.
De enige aan Wie ik mij onderwerp, is God.
Een kerkenraad heeft gezag omdat ze door God zijn aangesteld als opzieners en als herders van de kudde die is verkregen door het bloed van Jezus Christus.
Niet omdat kerkleden zich aan hen onderwerpen.

En kerkelijk tucht is iets van de hele gemeente, dat hooguit eindigt bij de kerkenraad.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: RE: Re: Gezag kerkelijke vergaderingen

Bericht door Adagio »

ejvl schreef:
Adagio schreef:In Voetius’ vierde belijdenisvraag wordt beloofd zich te plaatsen onder de kerkelijke tucht. In de reactie van ejvl lijkt dit meteen al de betekenis te krijgen van het onderwerpen aan het gezag van je kerkenraad. Deze stap gaat zo snel, dat het lijkt alsof het om zakelijke geschillen moet gaan, en dat alleen de kerkenraad iets te maken heeft met tucht. De (medische) oorsprong van de tucht vind je in Matth 18. Zie verder mijn vorige post. Voor het achten van ambtsdragers lees ik niet bij Paulus om eerst zelf te moeten oordelen of er sprake is van zakelijke feiten of meningen.
De kerkelijke tucht wordt als het goed is door de kerkenraad gehandhaafd. Ik denk dat met deze vraag, je je ook onderwerpt aan het gezag van de kerkenraad. Mits deze niet tegen Gods Woord in gaat.
Als je met moeite onder de prediking zit, eerst maar eens beginnen met het vragen aan des predikers Zender.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Gezag kerkelijke vergaderingen

Bericht door Ukkie »

Klopt zeker!
Toch denk ik dat het dan goed is om eens een gesprek te hebben met desbetreffende predikant.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Plaats reactie