Kerkelijke regels

Kerken moeten flexibeler omgaan met kerkelijke regels

Eens
13
30%
Oneens
26
59%
Geen mening
5
11%
 
Totaal aantal stemmen: 44

Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:
Ambtenaar schreef:
DDD schreef:
Dat is geen hogere wiskunde, maar wel uitermate werelds. De bijbel geeft geen enkele aanleiding om zo naar het huisgezin van God te kijken.
Het is de praktijk van 20 eeuwen kerk. Je opstelling is nogal idealistisch.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Ditbenik »

DDD schreef:
Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Ik vind dat helemaal niet logisch. Een kerk is geen belangenvereniging en ook geen vereniging van gelijkdenkende mensen.
Als je als lid je in algemene zin niet kunt vinden in de theologische opvattingen die in de kerk geleerd worden, dan neem ik aan dat je op zoek gaat naar een andere kerk die wel overeenkomt met je eigen zienswijze.

Als jij vindt dat iets A is, en ik vind dat iets B is, dan is het toch logisch dat je in eerste instantie zult vasthouden aan A, omdat je dit altijd zo geleerd hebt. Als ik je weet te overtuigen dat het B is, dan ontstaat er vervreemding van de bron die jou altijd A heeft geleerd. Dat is alles wat ik bedoeld heb te zeggen. Bij toename van het aantal zaken waarin je opvatting B prefereert boven opvatting A, hoe meer je vervreemd zult raken van de bron die A prefereert. Op een gegeven moment kun je jezelf niet meer identificeren met bron A, en sluit je je aan bij bron B.

Dat is toch geen hogere wiskunde?
Dat is geen hogere wiskunde, maar wel uitermate werelds. De bijbel geeft geen enkele aanleiding om zo naar het huisgezin van God te kijken.
Helemaal mee eens. Van een politieke partij kun je weglopen. De gemeente van Christus blijft de gemeente van Christus, ook al veranderen de standpunten van de gemeente of van mij.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke regels

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:
Ambtenaar schreef:
DDD schreef:
Dat is geen hogere wiskunde, maar wel uitermate werelds. De bijbel geeft geen enkele aanleiding om zo naar het huisgezin van God te kijken.
Het is de praktijk van 20 eeuwen kerk. Je opstelling is nogal idealistisch.
Dat heb je met christenen inderdaad. Een beetje een gek verwijt, mijns inziens. Maar goed. Als je kijkt naar wat er gebeurt in de kerkgeschiedenis, dan heb je wel gelijk. Ik kan het niet anders zeggen.

Het is mijns inziens echt niet goed. Als ik een kerk zou uitzoeken naar mijn eigen smaak, dan zou ik echt niet zo kritisch meer naar mijzelf meer kijken.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Delftenaar »

En daarom is het een probleem dat we tegenwoordig auto's en internet hebben. Op zich niet verkeerd, ik kan niet zonder beiden, maar tegelijk zie je dat mensen uit de regio zich bij een bepaalde gemeente voegen omdat dit ze "een goed gevoel" geeft.
Na een aantal jaar is dat "goede gevoel" kennelijk verdwenen en wordt een andere kerk gezocht.

Zo heb ik er in mijn eigen gemeente velen zien komen en gaan. Ieder had zijn of haar eigen reden en het is te makkelijk om te zeggen dat die redenen niet valide zijn.
Maar toch bekruipt mij, als geboren lid, soms de vraag of we als gemeente kennelijk niet goed genoeg zijn.
Plaats reactie