Kerkelijke regels

Kerken moeten flexibeler omgaan met kerkelijke regels

Eens
13
30%
Oneens
26
59%
Geen mening
5
11%
 
Totaal aantal stemmen: 44

-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijke regels

Bericht door -DIA- »

Nasrani schreef:
-DIA- schreef:
Jantje schreef: Heb je het nu over Rijssen of over een andere specifieke plaats?
Toch voelde ik al wel aan dat dit niet iedereen zou verstaan. Er groeit een geslacht op die deze dingen niet meer weten. Het wordt bijna niet meer genoemd of gehoord, en waar het nog een beetje doorschemert is het ook vaak nogal wat vaag. Daarom houdt ik me toch het liefst bij de oude preken. Nee, het klopt dat ik niet zo heel veel oudvaders heb. Dat is waar. Toch hebben (dacht ik) een goede ondergrond in onze jeugd meegekregen, en er was nog een volk waar we met jaloersheid op staarden. We voelden ons gemis als kleine jongen goed aan. En toch moest alle onkunde allereerst mezelf wel allereerst aanklagen. En wat een diepte voel je dan: Jezelf aanklagen en daaronder kan dan nog weer een angel van hoogmoed steken. Wij weten niet van hoedanige geest wij zijn. Tenzij wij daar een weinig aan worden ontdekt. Vanavond ging hier student H.J. Agteresch voor. Hij preekte over het 'welbehagen' naar aanleiding van Lukas 10 vers 21. In het verband van de tekst noemde hij ook, wat ons al verschillende malen is aangezegd, al van kindsaf gehoord, wel met diepe indrukken aangaande onze eigen stad:
En Ik zeg u, dat het dien van Sodom verdragelijker wezen zal in dien dag, dan dezelve stad: Wee u, Chorazin, wee u, Bethsaida, want zo in Tyrus en Sidon de krachten geschied waren, die in u geschied zijn, zij zouden eertijds, in zak en as zittende, zich bekeerd hebben. Doch het zal Tyrus en Sidon verdragelijker zijn in het oordeel, dan ulieden. En gij, Kapernaum, die tot den hemel toe verhoogd zijt, gij zult tot de hel toe nedergestoten worden.
Met die goede ondergrond kun je het niet doen DIA. Heb je daarvoor in de plaats al het geloof in de Heere Jezus ontvangen en aangenomen?
Oh? Dat had ik dan wellicht niet begrepen... Of... nou ja, laat maar.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijke regels

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
Nasrani schreef:
-DIA- schreef:
Jantje schreef: Heb je het nu over Rijssen of over een andere specifieke plaats?
Toch voelde ik al wel aan dat dit niet iedereen zou verstaan. Er groeit een geslacht op die deze dingen niet meer weten. Het wordt bijna niet meer genoemd of gehoord, en waar het nog een beetje doorschemert is het ook vaak nogal wat vaag. Daarom houdt ik me toch het liefst bij de oude preken. Nee, het klopt dat ik niet zo heel veel oudvaders heb. Dat is waar. Toch hebben (dacht ik) een goede ondergrond in onze jeugd meegekregen, en er was nog een volk waar we met jaloersheid op staarden. We voelden ons gemis als kleine jongen goed aan. En toch moest alle onkunde allereerst mezelf wel allereerst aanklagen. En wat een diepte voel je dan: Jezelf aanklagen en daaronder kan dan nog weer een angel van hoogmoed steken. Wij weten niet van hoedanige geest wij zijn. Tenzij wij daar een weinig aan worden ontdekt. Vanavond ging hier student H.J. Agteresch voor. Hij preekte over het 'welbehagen' naar aanleiding van Lukas 10 vers 21. In het verband van de tekst noemde hij ook, wat ons al verschillende malen is aangezegd, al van kindsaf gehoord, wel met diepe indrukken aangaande onze eigen stad:
En Ik zeg u, dat het dien van Sodom verdragelijker wezen zal in dien dag, dan dezelve stad: Wee u, Chorazin, wee u, Bethsaida, want zo in Tyrus en Sidon de krachten geschied waren, die in u geschied zijn, zij zouden eertijds, in zak en as zittende, zich bekeerd hebben. Doch het zal Tyrus en Sidon verdragelijker zijn in het oordeel, dan ulieden. En gij, Kapernaum, die tot den hemel toe verhoogd zijt, gij zult tot de hel toe nedergestoten worden.
Met die goede ondergrond kun je het niet doen DIA. Heb je daarvoor in de plaats al het geloof in de Heere Jezus ontvangen en aangenomen?
Als het alleen bij indrukken blijft voor de stad en we zélf niets kennen voor de nimmer eindigende eeuwigheid (die toekomst die nooit eindigen zal), zal het waar worden: het zal de onkerkelijke Rijssenaar, de onkerkelijke Zeeuw en de onkerkelijke Randsteling verdragelijker zijn dan ons, wij állen die de weg gewéten hebben, maar niet bewandeld.

Ter overdenking het volgende Schriftgedeelte uit de Bijbel:
Matthéüs 7
1. Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.
2. Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke mate gij meet, zal u wedergemeten worden.
3. En wat ziet gij den splinter, die in het oog uws broeders is, maar den balk, die in uw oog is, merkt gij niet?
4. Of, hoe zult gij tot uw broeder zeggen: Laat toe, dat ik den splinter uit uw oog uitdoe; en zie, er is een balk in uw oog?
5. Gij geveinsde! werp eerst den balk uit uw oog, en dan zult gij bezien, om den splinter uit uws broeders oog uit te doen.
6. Geeft het heilige den honden niet, noch werpt uw paarlen voor de zwijnen; opdat zij niet te eniger tijd dezelve met hun voeten vertreden, en zich omkerende, u verscheuren.


Maar óók!:
7. Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.
8. Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden.


Daarnaast:
Wat heeft bovenstaande te maken met het feit dat de kerkdienst een dienst is van orde en stichting en het, voor de luisteraar en zeker voor de kleine kinderen van de gemeente, beter is om een tussenzang te zingen, omdat men dan beter de aandacht bij de preek kan houden? En wat heeft deze reactie te maken met het voorbeeld dat Jezus op de Olijfberg ook Psalmen zong en we dit dus in de onderlinge bijeenkomsten niet moeten nalaten?
Wist u dat dat ook in mijn Bijbel stond? Echt waar hoor!

We zijn allemaal geveinsden en we denken ook wel eens dat we de grootste huichelaar ooit zijn. Onderdoen voor elkander is enkel genade, anders willen we het laatste woord hebben of het beter weten. Teksten die we allen wel ter harte zouden mogen nemen:

Broeders, indien ook een mens vervallen ware door enige misdaad, gij, die geestelijk zijt, brengt den zodanige te recht met den geest der zachtmoedigheid; ziende op uzelven, opdat ook gij niet verzocht wordt. Draagt elkanders lasten, en vervult alzo de wet van Christus.
Galaten 6:1-2

De werken des vleses nu zijn openbaar; welke zijn overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid, afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen, nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke; van dewelke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven.
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.

Galaten 5:19-22

Zo doet dan aan, als uitverkorenen Gods, heiligen en beminden, de innerlijke bewegingen der barmhartigheid, goedertierenheid, ootmoedigheid, zachtmoedigheid, lankmoedigheid;
Verdragende elkander, en vergevende de een den anderen, zo iemand tegen iemand enige klacht heeft; gelijkerwijs als Christus u vergeven heeft, doet ook gij alzo.
En boven dit alles doet aan de liefde, dewelke is de band der volmaaktheid.
En de vrede Gods heerse in uw harten, tot welken gij ook geroepen zijt in een lichaam; en weest dankbaar.
Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid; leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart.
En al wat gij doet met woorden of met werken, doet het alles in den Naam van den Heere Jezus, dankende God en den Vader door Hem
.
Kolossenzen 3:12-17

Zo bid ik u dan, ik, de gevangene in den Heere, dat gij wandelt waardiglijk der roeping, met welke gij geroepen zijt;
Met alle ootmoedigheid en zachtmoedigheid, met lankmoedigheid, verdragende elkander in liefde; U benaarstigende te behouden de enigheid des Geestes door den band des vredes.

Efeze 4:1-2

Jaagt den vrede na met allen, en de heiligmaking, zonder welke niemand den Heere zien zal; Toeziende, dat niet iemand verachtere van de genade Gods; dat niet enige wortel der bitterheid, opwaarts spruitende, beroerte make en door dezelve velen ontreinigd worden.
Hebreeëm 12:14-15

Zo bid ik u dan, ik, de gevangene in den Heere, dat gij wandelt waardiglijk der roeping, met welke gij geroepen zijt;
Met alle ootmoedigheid en zachtmoedigheid, met lankmoedigheid, verdragende elkander in liefde; U benaarstigende te behouden de enigheid des Geestes door den band des vredes.

Efeze 4:1-3


Het zomaar een kleine greep uit het Woord. Tenslotte zou ik zeggen: Zo wij Schriftwoorden als deze in gedachtenis houden, er zou zeker minder wantrouwen
jegens elkander zijn en een meer verdragen in de liefde.
Maar wij struikelen dagelijks in vele.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Jantje »

2 Timothéüs 3
16. Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;
17. Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust.


Lukas 18
17. Voorwaar, zeg Ik u: Zo wie het Koninkrijk Gods niet zal ontvangen als een kindeken, die zal geenszins in hetzelve komen.
-DIA- schreef:Kolossensen 3
16. Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid; leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijke regels

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:2 Timothéüs 3
16. Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;
17. Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust.


Lukas 18
17. Voorwaar, zeg Ik u: Zo wie het Koninkrijk Gods niet zal ontvangen als een kindeken, die zal geenszins in hetzelve komen.
-DIA- schreef:Kolossensen 3
16. Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid; leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart.
Zingen in de nacht... ja... Maar wat bedoelt u hiermee? Ik lees in Psalm 42: Des nachts zal Zijn lied bij mij zijn. Dus niet alleen bij een tussenzang of zo. Zowel in de kerk als in de kerker. Dat laatste (moge duidelijk zijn) is niet naar de mens.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Wandelende »

Zouden we met elkaar soms ook een toontje lager moeten zingen?
(~)
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijke regels

Bericht door -DIA- »

Wandelende schreef:Zouden we met elkaar soms ook een toontje lager moeten zingen?
Ik denk dat ik moet afleren te reageren als het niet begrepen wordt. Ook al kan het wel eens ´in het vlees´ vallen,
als we dan zo tussen de regels door nauwelijks verholen wantrouwen lezen. Ik had moeten stoppen bij: Laat maar...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Wandelende »

-DIA- schreef:
Wandelende schreef:Zouden we met elkaar soms ook een toontje lager moeten zingen?
Ik denk dat ik moet afleren te reageren als het niet begrepen wordt. Ook al kan het wel eens ´in het vlees´ vallen,
als we dan zo tussen de regels door nauwelijks verholen wantrouwen lezen. Ik had moeten stoppen bij: Laat maar...
Het is ook tegen mijzelf bedoeld.
Het lijkt erop alsof we vanuit ons eigen "loopgraafje" zoveel mogelijk onze eigen stellingen verdedigen.
De Waarheid ligt buiten onszelf.

Soms denk ik weleens dat een tijd van tegenspoed, vervolging en verdrukking de grote diversiteit aan meningen en standpunten zal laten verschrompelen tot: "Heere, redt ons, wij vergaan!"
(~)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkelijke regels

Bericht door eilander »

On-topic verder s.v.p.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkelijke regels

Bericht door eilander »

eilander schreef:On-topic verder s.v.p.
Daarom wat berichten weggehaald.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Ambtenaar »

Wandelende schreef: Het lijkt erop alsof we vanuit ons eigen "loopgraafje" zoveel mogelijk onze eigen stellingen verdedigen.
Dat is toch heel logisch? Waarom ben je anders lid van kerk X waar ze standpunten Y hebben? Anders had je net zo goed lid kunnen zijn van kerk A waar ze standpunten B hebben.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke regels

Bericht door DDD »

Ik vind dat helemaal niet logisch. Een kerk is geen belangenvereniging en ook geen vereniging van gelijkdenkende mensen.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Wandelende »

Ambtenaar schreef:
Wandelende schreef: Het lijkt erop alsof we vanuit ons eigen "loopgraafje" zoveel mogelijk onze eigen stellingen verdedigen.
Dat is toch heel logisch? Waarom ben je anders lid van kerk X waar ze standpunten Y hebben? Anders had je net zo goed lid kunnen zijn van kerk A waar ze standpunten B hebben.
Er zijn ook van die mensen die elkaar op het open veld ontmoeten en een goede discussie hebben over hun standpunten. A en B.
(~)
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Ik vind dat helemaal niet logisch. Een kerk is geen belangenvereniging en ook geen vereniging van gelijkdenkende mensen.
Als je als lid je in algemene zin niet kunt vinden in de theologische opvattingen die in de kerk geleerd worden, dan neem ik aan dat je op zoek gaat naar een andere kerk die wel overeenkomt met je eigen zienswijze.

Als jij vindt dat iets A is, en ik vind dat iets B is, dan is het toch logisch dat je in eerste instantie zult vasthouden aan A, omdat je dit altijd zo geleerd hebt. Als ik je weet te overtuigen dat het B is, dan ontstaat er vervreemding van de bron die jou altijd A heeft geleerd. Dat is alles wat ik bedoeld heb te zeggen. Bij toename van het aantal zaken waarin je opvatting B prefereert boven opvatting A, hoe meer je vervreemd zult raken van de bron die A prefereert. Op een gegeven moment kun je jezelf niet meer identificeren met bron A, en sluit je je aan bij bron B.

Dat is toch geen hogere wiskunde?
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Ambtenaar »

Wandelende schreef:
Er zijn ook van die mensen die elkaar op het open veld ontmoeten en een goede discussie hebben over hun standpunten. A en B.
Absoluut, daar ben ik ook groot voorstander van. Ik denk wel dat bij principiële opvattingen je je beginstandpunt niet zo snel zult laten varen, en zult verdedigen.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke regels

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Ik vind dat helemaal niet logisch. Een kerk is geen belangenvereniging en ook geen vereniging van gelijkdenkende mensen.
Als je als lid je in algemene zin niet kunt vinden in de theologische opvattingen die in de kerk geleerd worden, dan neem ik aan dat je op zoek gaat naar een andere kerk die wel overeenkomt met je eigen zienswijze.

Als jij vindt dat iets A is, en ik vind dat iets B is, dan is het toch logisch dat je in eerste instantie zult vasthouden aan A, omdat je dit altijd zo geleerd hebt. Als ik je weet te overtuigen dat het B is, dan ontstaat er vervreemding van de bron die jou altijd A heeft geleerd. Dat is alles wat ik bedoeld heb te zeggen. Bij toename van het aantal zaken waarin je opvatting B prefereert boven opvatting A, hoe meer je vervreemd zult raken van de bron die A prefereert. Op een gegeven moment kun je jezelf niet meer identificeren met bron A, en sluit je je aan bij bron B.

Dat is toch geen hogere wiskunde?
Dat is geen hogere wiskunde, maar wel uitermate werelds. De bijbel geeft geen enkele aanleiding om zo naar het huisgezin van God te kijken.
Plaats reactie