Kerkelijke regels

Kerken moeten flexibeler omgaan met kerkelijke regels

Eens
13
30%
Oneens
26
59%
Geen mening
5
11%
 
Totaal aantal stemmen: 44

-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijke regels

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:
Mannetje schreef:Nu ik er wat langer over nadenk vind ik de volgorde

Votum (met groet)
(Zingen)
Wet(/belijdenis)
(Zingen)
Schriftlezing
Gebed
(Zingen)
Preek
...

erg mooi.

Votum - > Wij zijn afhankelijk van de Heere
Wet/schriftlezing - > De Heere spreekt
Gebed - > Wij spreken
Preek - > Opnieuw spreekt de Heere

M.a.w. Zijn spreken gaat vooraf aan ons spreken.
Ik heb hierover (als het nog bestaat) jaren geleden een topic over geopend,
ik meen onder de naam "Orde van dienst"
Dit zou heel goed in mijn, let wel, mijn topic passen, "Orde van Dienst". Het lijkt ganselijk vergeten dat ik daar ooit een speciaal topic voor heb aangemaakt. :love :oops ;)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkelijke regels

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
Jeremiah schreef:Ds. J. W. Kersten had na het grote gebed een korte inleiding voor de preek, daarna was de collectezang. Dat heb ik verder nooit gehoord in een Ger Gem.
Ds. E. Venema sprak een kort gebed uit voor votum en groet. Overigens niet altijd, wel vaak.
...en dan komt er nog iets anders naar boven bij mij: de predikanten die nadat ze de tekst en de punten hadden afgelezen, een kort gebed uitspreken. De laatste die dat in mijn herinnering deed, was de OGGiN-predikant ds. D. Monster. Uit zijn laatste preek in Barneveld (5 februari 2006) een voorbeeld:
De preek ging over het laatste oordeel.
"1. Tot blijdschap voor de vromen, de rechtvaardigen
2. Tot schrik voor de goddelozen
Dus: het laatste oordeel; tot blijdschap voor de rechtvaardigen en tot schrik voor de goddelozen; om met een woord van toepassing te eindigen.
Heere, U mocht er Zelf eens in mij willen komen, met die zaligmakende bediening des Geestes, opdat het nog vruchten mocht voortbrengen van geloof en bekering waardig, en dat uit enkel genade. Amen."
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijke regels

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
Jeremiah schreef:Ds. J. W. Kersten had na het grote gebed een korte inleiding voor de preek, daarna was de collectezang. Dat heb ik verder nooit gehoord in een Ger Gem.
Ds. E. Venema sprak een kort gebed uit voor votum en groet. Overigens niet altijd, wel vaak.
...en dan komt er nog iets anders naar boven bij mij: de predikanten die nadat ze de tekst en de punten hadden afgelezen, een kort gebed uitspreken. De laatste die dat in mijn herinnering deed, was de OGGiN-predikant ds. D. Monster. Uit zijn laatste preek in Barneveld (5 februari 2006) een voorbeeld:
De preek ging over het laatste oordeel.
"1. Tot blijdschap voor de vromen, de rechtvaardigen
2. Tot schrik voor de goddelozen
Dus: het laatste oordeel; tot blijdschap voor de rechtvaardigen en tot schrik voor de goddelozen; om met een woord van toepassing te eindigen.
Heere, U mocht er Zelf eens in mij willen komen, met die zaligmakende bediening des Geestes, opdat het nog vruchten mocht voortbrengen van geloof en bekering waardig, en dat uit enkel genade. Amen."
Dat laatste doet ook ds. van Dieren steeds vaker. Een korte zin in wensende vorm. "En de Heere mocht Zelf... enz.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Jongere »

Ditbenik schreef:
Mannetje schreef:Nu ik er wat langer over nadenk vind ik de volgorde

Votum (met groet)
(Zingen)
Wet(/belijdenis)
(Zingen)
Schriftlezing
Gebed
(Zingen)
Preek
...

erg mooi.

Votum - > Wij zijn afhankelijk van de Heere
Wet/schriftlezing - > De Heere spreekt
Gebed - > Wij spreken
Preek - > Opnieuw spreekt de Heere

M.a.w. Zijn spreken gaat vooraf aan ons spreken.
Ik kies voor:
Votum
Groet
Gebed (om de opening van het Woord en de verlichting met de Heilige Geest)
Lezing van de Tien Geboden*
Zingen
Schriftlezing
Zingen
Preek
Zingen
Gebed
Geloofsbelijdenis*
Zingen
Zegen

* In de ene dienst de Tien Geboden, in de andere de Geloofsbelijdenis
Ik mis in jullie overzichtjes trouwens een zelfstandige plaats voor de collecte. Dat is een heel wezenlijk deel van de liturgie, en kan niet "even tijdens het zingen/orgelspel" weggemoffeld worden.

Over de volgorde van de liturgie kan ik me eerlijk gezegd niet zo heel druk meer maken tegenwoordig. Naar mijn gevoelen kun je eigenlijk vrijwel iedere volgorde (dus kleine wisseling binnen de gebruikelijke gereformeerde liturgie) met allerlei goede argumenten omkleden. Ik heb beide bovenstaande opties al heel overtuigend horen verdedigen. Zo kan ik zelf altijd erg hechten aan de Schriftlezing vóór het gebed. Je hebt dan, als het ware, zojuist al 'grond' gekregen om te bidden, namelijk in Gods eigen gesproken Woord. Zijn belofte gaat voorop, en ons gebed vraagt om de 'ontvouwing' daarvan in de preek, en de vervulling ervan in ons hart door het geloof.

Voorop staat (m.i.) dat het er vooral om gaat dat de liturgie die je kiest, dan ook overtuigd en met aandacht wordt gevierd en beleefd. Welke het dan ook is, laat doorklinken wat de waarde is van deze volgorde en richt je dienst daar naar in.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Ditbenik »

Jongere schreef:
Ditbenik schreef:
Mannetje schreef:Nu ik er wat langer over nadenk vind ik de volgorde

Votum (met groet)
(Zingen)
Wet(/belijdenis)
(Zingen)
Schriftlezing
Gebed
(Zingen)
Preek
...

erg mooi.

Votum - > Wij zijn afhankelijk van de Heere
Wet/schriftlezing - > De Heere spreekt
Gebed - > Wij spreken
Preek - > Opnieuw spreekt de Heere

M.a.w. Zijn spreken gaat vooraf aan ons spreken.
Ik kies voor:
Votum
Groet
Gebed (om de opening van het Woord en de verlichting met de Heilige Geest)
Lezing van de Tien Geboden*
Zingen
Schriftlezing
Zingen
Preek
Zingen
Gebed
Geloofsbelijdenis*
Zingen
Zegen

* In de ene dienst de Tien Geboden, in de andere de Geloofsbelijdenis
Ik mis in jullie overzichtjes trouwens een zelfstandige plaats voor de collecte. Dat is een heel wezenlijk deel van de liturgie, en kan niet "even tijdens het zingen/orgelspel" weggemoffeld worden.

Over de volgorde van de liturgie kan ik me eerlijk gezegd niet zo heel druk meer maken tegenwoordig. Naar mijn gevoelen kun je eigenlijk vrijwel iedere volgorde (dus kleine wisseling binnen de gebruikelijke gereformeerde liturgie) met allerlei goede argumenten omkleden. Ik heb beide bovenstaande opties al heel overtuigend horen verdedigen. Zo kan ik zelf altijd erg hechten aan de Schriftlezing vóór het gebed. Je hebt dan, als het ware, zojuist al 'grond' gekregen om te bidden, namelijk in Gods eigen gesproken Woord. Zijn belofte gaat voorop, en ons gebed vraagt om de 'ontvouwing' daarvan in de preek, en de vervulling ervan in ons hart door het geloof.

Voorop staat (m.i.) dat het er vooral om gaat dat de liturgie die je kiest, dan ook overtuigd en met aandacht wordt gevierd en beleefd. Welke het dan ook is, laat doorklinken wat de waarde is van deze volgorde en richt je dienst daar naar in.
De collecte wordt niet weggemoffeld alleen had ik die er hier niet bij gezet. Die houden we voordat de slotdag wordt gezongen.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijke regels

Bericht door -DIA- »

Citaat van mezelf uiit onderstaand topic (enigszins hertaald):

De orde van dienst bij ons:
- Inleidend orgelspel
- Binnenkomen kerkenraad
- Stil gebed
- Votum en groet
Door de ouderling::
- Voorlezen door de ouderling van mededelingen
- Openingspsalm
- Voorlezen van de 10 geboden (in de middagdienst
uit de Nederlanse Geloofsbelijdenis, en 's avonds
de 12 artikelen)
- Na het lezen van de wet een vers uit Psalm 119
(de hele psalm word afgewerkt, en aan het einde wordt
weer bij beginnen bij vers 1)

- Schriftlezing
- Gebed
- Collectepsalm
- Preek (met tussenzang)
- Dankgebed
- Slotzang
- Zegen
- Uitleidend orgelspel

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... st#p648236
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Wandelende »

De opbouw van een eredienst bij ons:
- Inleidend orgelspel
- Binnenkomen kerkenraad
- Stil gebed
- Welkom en mededelingen (door ouderling)
- Votum en groet
- Openingspsalm
- 10 geboden (ochtend) of 12 artikelen (middag) (door ouderling)
- Psalm
- Schriftlezing (door ouderling)
- Gebedspunten en dankzegging
- Gebed
- Dienst van de offers (collecte) met orgelspel
- Psalm
- Preek (met veelal 2x een psalm tussendoor)
- Dankgebed
- Slotzang
- Zegen
- Afwisselend wel/geen uitgangscollecte
- Uitleidend orgelspel
(~)
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke regels

Bericht door DDD »

Gezien de twee tussenzangen is dat neem ik aan een GG?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:Citaat van mezelf uiit onderstaand topic (enigszins hertaald):

De orde van dienst bij ons:
- Inleidend orgelspel
- Binnenkomen kerkenraad
- Stil gebed
- Votum en groet
Door de ouderling::
- Voorlezen door de ouderling van mededelingen
- Openingspsalm
- Voorlezen van de 10 geboden (in de middagdienst
uit de Nederlanse Geloofsbelijdenis, en 's avonds
de 12 artikelen)
- Na het lezen van de wet een vers uit Psalm 119
(de hele psalm word afgewerkt, en aan het einde wordt
weer bij beginnen bij vers 1)

- Schriftlezing
- Gebed
- Collectepsalm
- Preek (met tussenzang)
- Dankgebed
- Slotzang
- Zegen
- Uitleidend orgelspel

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... st#p648236
In de GG waar ik kerk gaat het als volgt:
Inleidend orgelspel
  • Binnenkomst kerkenraad
  • Stil gebed
  • Votum en zegengroet (Alleen indien een predikant of student de dienst leidt.)
  • Voorzang
  • Het lezen van de 10 Geboden des Heeren (in de ochtenddienst) of de Apostolische
  • Geloofsbelijdenis (in de middag- of avonddienst)
  • Na het lezen hiervan wordt er een toepasselijke Psalm of gezang (Gezang 1 tot gezang 12) gezongen.
  • Gemeenschappelijk gebed
  • Collectepsalm
  • Preek (Het voorwoord, tekst en de 1ste gedachte en de 2de gedachte.)
  • Tussenzang (Soms is er ook tussen de 1ste en 2de gedachte een extra tussenzang.)
  • Preek (3de gedachte)
  • Dankgebed
  • Afkondigingen
  • Nazang
  • Zegenbede (Alleen indien een predikant de dienst leidt.) of beëindiging met de woorden uit de Avondzang (Als een student de dienst leidt of als er leesdienst is.)
  • Uitleidend orgelspel
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Jantje »

refo schreef:Wat wel een beetje raadselachtig is waarom de groet halverwege wordt afgebroken.
In Openbaring staat dit:
genade zij u en vrede van Hem, Die is, en Die was, en Die komen zal; en van de zeven geesten, die voor Zijn troon zijn;
En van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden, en de Overste der koningen der aarde.

Daarna volgt nog:

Hem, Die ons heeft liefgehad, en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed.
En Die ons gemaakt heeft tot koningen en priesters Gode en Zijn Vader; Hem, zeg ik, zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid.

En dan pas Amen.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... st#p648233

Bovenstaande heb ik even uit het andere draadje gekopieerd.
Wat ik wilde vragen: "Weet er iemand of men in de (Oud) Gereformeerde Gemeenten (in Nederland) de votum en zegengroet uitbreidt met: 'Hem, Die ons heeft liefgehad, en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed.'?"
Ik weet namelijk dat er vroeger dominees waren die dit deden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Ditbenik »

Jantje schreef:
refo schreef:Wat wel een beetje raadselachtig is waarom de groet halverwege wordt afgebroken.
In Openbaring staat dit:
genade zij u en vrede van Hem, Die is, en Die was, en Die komen zal; en van de zeven geesten, die voor Zijn troon zijn;
En van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden, en de Overste der koningen der aarde.

Daarna volgt nog:

Hem, Die ons heeft liefgehad, en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed.
En Die ons gemaakt heeft tot koningen en priesters Gode en Zijn Vader; Hem, zeg ik, zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid.

En dan pas Amen.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... st#p648233

Bovenstaande heb ik even uit het andere draadje gekopieerd.
Wat ik wilde vragen: "Weet er iemand of men in de (Oud) Gereformeerde Gemeenten (in Nederland) de votum en zegengroet uitbreidt met: 'Hem, Die ons heeft liefgehad, en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed.'?"
Ik weet namelijk dat er vroeger dominees waren die dit deden.
Het valt me vaak op dat votum en groet worden uitgebreid en aangevuld. Psalm 124 spreekt bijvoorbeeld alleen van hulp terwijl veel voorgangers het votum uitspreken met 'Onze hulp en onze (enige) verwachting'. Bij de groet wordt ook de Heilige Geest genoemd terwijl Paulus in 1 Korinthe 1 dat niet doet. M.a.w. blijkbaar is er ijn de loop van de tijd een erg vrije invulling ontstaan.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Jantje »

Ditbenik schreef:
Jantje schreef:
refo schreef:Wat wel een beetje raadselachtig is waarom de groet halverwege wordt afgebroken.
In Openbaring staat dit:
genade zij u en vrede van Hem, Die is, en Die was, en Die komen zal; en van de zeven geesten, die voor Zijn troon zijn;
En van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden, en de Overste der koningen der aarde.

Daarna volgt nog:

Hem, Die ons heeft liefgehad, en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed.
En Die ons gemaakt heeft tot koningen en priesters Gode en Zijn Vader; Hem, zeg ik, zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid.

En dan pas Amen.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... st#p648233

Bovenstaande heb ik even uit het andere draadje gekopieerd.
Wat ik wilde vragen: "Weet er iemand of men in de (Oud) Gereformeerde Gemeenten (in Nederland) de votum en zegengroet uitbreidt met: 'Hem, Die ons heeft liefgehad, en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed.'?"
Ik weet namelijk dat er vroeger dominees waren die dit deden.
Het valt me vaak op dat votum en groet worden uitgebreid en aangevuld. Psalm 124 spreekt bijvoorbeeld alleen van hulp terwijl veel voorgangers het votum uitspreken met 'Onze hulp en onze (enige) verwachting'. Bij de groet wordt ook de Heilige Geest genoemd terwijl Paulus in 1 Korinthe 1 dat niet doet. M.a.w. blijkbaar is er ijn de loop van de tijd een erg vrije invulling ontstaan.
Soms is de groet ook als volgt: [Geliefden] genade, barmhartigheid en vrede worde u bij de aanvang geschonken of bij de verdere voortgang rijkelijk vermenigvuldigt, van God den Vader [aller genade] en van Zijn Zoon de Heere Jezus Christus, in de gemeenschap des Heiligen Geestes.

Maar dit lees ik ook nergens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Kerkelijke regels

Bericht door windorgel »

@Jantje: die groet hoor ik ook regelmatig. Is afgeleid van 1 Timotheüs 1:2
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Ambtenaar »

Wat is eigenlijk de functie van de tussenzang?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijke regels

Bericht door -DIA- »

De zegen die aan het eind van de dienst wordt uitgesproken kan tweeërlei zijn.
1. De genade van de Heere Jezus Christus, de liefde van God en de gemeenschap van de Heilige Geest zij met u allen. Amen.
2. De HEERE zegene u en behoede u; de HEERE doe Zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig; de HEERE verheffe Zijn aangezicht over u en geve u vrede.
3. O Vader dat Uw liefde ons blijk', O Zoon maak ons Uw beeld gelijk, O Geest zendt Uwe troost ons neer, Die-enig God, U zij al de eer.

In de morgendiensten de eerstgenoemde en in de avonddiensten de tweede. Althans zo was het heel lang bij ons.
De derde is alleen bij leesdiensten en bij het voorgaan van een student (proponent), of soms bij pseudokerkdiensten
als Tijdredes, GBS-diensten, SEZ-diensten etc.
Worden bovenstaande (1 en 2) meer afgewisseld? En heeft het iets meer in zich om de een of de ander te gebruiken?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie